خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دیپلمات ارشد ایران: به عده‌ای کلاه‌بردار لقب بخش خصوصی داده‌ایم

سازوکار غلبه بر تحریم در گفت‌وگو با غلام‌رضا انصاری

گروه اقتصادی، انصاف نیوز: «زندگی در شرایط تحریم هم ممکن است اما باید خودمان ر«زندگی در شرایط تحریم هم ممکن است اما باید خودمان را با این شرایط تطبیق دهیم و انتظاری فراتر از اقتصاد تحریمی نداشته باشیم.» این گفته‌ی کنایه‌آمیز غلام‌رضا انصاری، دیپلمات ارشد ایرانی در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار انصاف نیوز است.

معاون اقتصادی سابق وزیر امور خارجه با اشاره به رقابت‌های اقتصادی تنگاتنگ جهان امروز گفت: برای رشدهای محدود و کوچک اقتصادی نیز به برنامه‌ریزی و اصلاح ساختارهای داخلی نیازمند هستیم اما در شرایطی که هر روز دولت بزرگ‌تر و بزرگ‌تر و دخالتش در اقتصاد بیشتر می‌شود، همان افق رشدهای کوچک هم تیره و تار است.

انصاری ممنوعیت واردات 2هزار قلم کالا به کشور را مثال زد و ادامه داد: کشوری که 70 درصد تولیداتش وابسته به واردات است، باید حداقل بخش تجارت را به بخش خصوصی واگذار کند تا بتواند شوک‌های واردشده را مدیریت کند.

او اضافه کرد: مقاومت در برابر تحریم با تسلط دولت بر اقتصاد ممکن نیست. اگر هم ممکن باشد، به رشدهای بسیار کوچک و تخفیف منتهی می‌شود که در واقع یک فقر عمومی است.

این دیپلمات ارشد ایرانی به پیش‌بینی رشد اقتصادی 2 رقمی ونزوئلا در سال آینده میلادی اشاره کرد و گفت: ونزوئلا با تغییر در سیاست‌هایش، به همکاری با دیگران روی آورد و درهای خود را به روی اقتصاد جهان باز کرد. به همین دلیل هم رشد 20 درصدی برای این کشور پیش‌بینی شده است.

او ادامه داد: تقریبا همه دنیا به این نتیجه رسیده که دولت نمی‌تواند بنگاه‌های اقتصادی را به درستی و بهره‌ور اداره کند. از این رو تقریبا همه بنگاه‌های دولتی در کشورهای مختلف به بخش خصوصی واگذار شده است.

انصاری بیش از 60 درصد بنگاه‌های دولتی کشور را زیان‌ده خواند و گفت: چرا باید دولت تا این حد در اقتصاد دخالت کند که هم در کوچک‌ترین مسائل صادرات و واردات دخالت کند، هم قیمت همه کالاها را کنترل کند و هم خود به اداره بنگاه مشغول باشد.

معاون سابق وزیر خارجه، اقتصاد دولتی را محکوم به ورشکستگی دانست و ادامه داد: وقتی صحبت از واگذاری کارها به بخش خصوصی می‌شود، منظور بخش خصوصی واقعی است که اعتبارش برایش اهمیت دارد. متاسفانه ما بخش خصوصی واقعی را از بین برده‌ایم و به عده‌ای کلاه‌بردار و کلاش لقب بخش خصوصی داده‌ایم.

او گفت: بخش خصوصی واقعی اصالت دارد، برای اعتباری که به دست آورده، زحمت کشیده و قدردان آن است و در چارچوب منافع ملی عمل می‌کند.

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت، اواخر خرداد ماه امسال، در یک سخنرانی گفته بود: «رشد اقتصادی ۸ درصد را هدف گذاری کردیم»

[خبرگزاری فارس، ۱۴۰۱-۳-۲۸]

انصاری به پرسشی درباره امکان‌‌پذیری تحقق رشد اقتصادی سالانه 8 درصدی پاسخ داد: در شرایط تحریمی که عملا شبکه بانکی ما از جریان مالی جهان حذف شده است، FATF هنوز حل‌نشده باقی مانده و دولت هم به تمامی در اقتصاد دخالت دارد، رشد اقتصادی 8 درصدی خواب و خیال است.

او اضافه کرد: در همین شرایط هم بخش خصوصی بسیار کاراتر از دولت عمل می‌کند. برای نمونه ما 13 میلیارد دلار با عراق تجارت داشته‌ایم که 10 میلیارد دلار آن بدون هیچ مشکلی به کشور بازگشته است اما 3 میلیارد دلاری که متعلق به دولت بود، با هزار مذاکره و جلسه و تصمیم و… هنوز هم به کشور برنگشته است.

انصاری در پایان گفت: زندگی در شرایط تحریمی هم بخش خصوصی توانایی بیشتر و بهتری برای اداره اقتصاد، مراوده با جهان و حل مشکلات کشور دارد و بنابراین باید همه تلاش کنیم سهم بخش خصوصی واقعی از اقتصاد ایران بیشتر و بیشتر شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا