خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کروبی: اجبار غلط است؛ چه زمان رضاخان چه الان

حسین کروبی درباره‌‌‌ی برخی واکنش‌ها و حاشیه‌سازی‌ها پیرامون اظهارات اخیر منتسب به حجت‌الاسلام مهدی کروبی درباره‌ی حجاب گفت: چند شب قبل که خدمت آقای کروبی رسیدم درباره‌‌‌ی این موضوع تاکید داشتند که «من با حجاب اجباری مخالف هستم و کاری هم که چند سال بعد از انقلاب در این باره انجام شد اقدام نادرست و یک کار سیاسی بود و هیچ کاری را با اجبار نمی‌توان انجام داد. همانطور که کار رضا خان غلط بود، این کار هم غلط است».

به گزارش انصاف نیوز، حدود ده روز قبل حجت‌الاسلام مهدی کروبی با حضور در منزل مصطفی کواکبیان، دبیر کل حزب مردم‌سالاری اظهاراتی را پیرامون موضوع حجاب مطرح کرد که با واکنش‌های مختلفی همراه شد. 

برخی رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور همچون «ایران اینترنشنال» بر اساس آنچه از سوی آقای کواکبیان از سخنان حجت‌الاسلام کروبی منتشر شده بود با تیتر«هیچ کس نباید طرفدار کشف حجاب اجباری باشد» به بازتاب آن پرداختند که واکنش‌برانگیز شد. 

حسین کروبی در گفت‌وگویی کوتاه با انصاف نیوز به واکنش‌ها در مورد این موضوع و دیدگاه واقعی مطرح‌شده از سوی مهدی کروبی در آن جلسه پرداخته است.

فرزند آقای کروبی به این سوال که «اخیرا آقای کروبی درباره‌‌ی حجاب موضعی داشتند که باعث به وجود آمدن بحث‌هایی شد. نظرتان را درباره‌ی بحث‌هایی که در این ارتباط مطرح شده چیست؟ و دیدگاه آقای کروبی به طور مشخص درباره‌ی موضوع حجاب و برخوردهای اخیر چه بوده است؟» پاسخ داده است که در پی می‌آید: 

من مدتی بود که به امیکرون مبتلا شده بودم و حاج آقا را ندیده بودم تا چند شب قبل که خدمت‌شان رسیدم درباره‌ی همین بحثی که ایشان در منزل آقای کواکبیان مطرح کرده بودند صحبت شد. آقای کروبی در این باره سه مطلب به من گفتند:

۱. «حجاب یکی از احکام ضروری اسلام است ولی مگر با زور می‌شود کلیه احکام اسلام را اجرا کرد و ما چیزی به نام تحمیل نداریم، لذا من به شخصه با حجاب اجباری مخالف هستم و کاری هم که چند سال بعد از انقلاب شد و حجاب اجباری ایجاد شد اقدام نادرست و یک کار سیاسی بود و کار بدی هم بود که حجاب اجباری شد. هیچ کاری را با اجبار نمی‌توان انجام داد همانطور که کار رضا خان غلط بود، این کار هم غلط است». 

۲. دومین بحثی که حاج‌آقا مطرح کردند این بود که «امر به معروف همیشه اول شامل حکومت می‌شود. چون اگر حکومتی فاسد شود این موضوع می‌تواند همه را فاسد کند؛ چه نهادهای زیرمجموعه‌ی خودش را چه مردم. اصلا بر اساس فلسفه‌ی امر به معروف در ابتدا شامل حاکمیت می‌شود». 

۳. سومین بحث ایشان موضوع برخوردهای زشت و خشنی است که توسط گشت‌های امر به معروف [ارشاد] می‌شود. حاج آقا معتقد بود که «کارهایی که الان دارد صورت می‌گیرد به‌خاطر تحت‌الشعاع قرار دادن فقر و فساد و تورم و گرانی که الان در جامعه وجود دارد و مردم را عاصی و خسته و ناامید کرده است. این نوع برخوردهایی که می‌شود علاوه بر آنکه بسیار زشت است به‌خاطر تحت‌الشعاع قرار دادن این موارد است.   

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. با نظرات جناب کروبی کاملا موافق هستم رفتار گشت ارشاد بسیار خشن و هیچگونه تاثیر مثبی در عمل امر به معروف که خود شرایط خاص خودش را دارد ،ندارد و خود گشت ارشاد نیاز به نهی از منکر دارند زیرا عملشان از منکرات است

    4
    3
  2. البته که اجبار بد است و فرقی نمیکند که با اجبار حجاب بردارند و یا بگذارند. ولی شنیدن این سخنان از فردی همچو کروبی هم شیرینی خاص خود را دارد. ایشان هم مثل بسیاری دیگر از هم نسلان و همفکرانشان تا وقتی در مسند قدرت بودند به بد بودن اجبار پی نبرده بودند و تا از صندلیهای ریاست برکنار شدند مثل مردم «برره» سه سوت متحول و صد در صد دموکرات شدند! بنده شاهد بوده ام که اقای کروبی در مدیریت بنیاد شهید هم خشونت و یا بهتر است بدون فیلتر گفت، کتک را به ابزاری برای تنبیه و تادیب و ایجاد وحشت و اجبار بکار میگرفت انهم در سطح جام جهانی! بنده شخصا شاهد بودم که به صورت همسر شهید سیلی نواخت! بله همین اقای ضد خشونت!!!! البته که انسان موجودی اموزش پذیر است و میتواند مواضع سیاسی و اجتماعیش را در طول زمان تغییر بدهد و اقای کروبی و موسوی خوئینی ها و اقای حجاریان و محتشمی و …….. هم میتوانند نسبت به چهل سال پیش مواضع جداگانه ای داشته باشند و ان را هم با صدای بلند فریاد کنند. ولی به نظرم وقتی انسان در دستگاه خودش شکنجه گاه درست کرده و جوانان را انجا شکنجه میکرده و خارج و هر نوع ضوابط قانونی و یا مقررات شرعی رفتار کرده است، انصاف حکم میکند حداقل یک عذرخواهی بکند و بعد درباره مواضع جدیدش صحبت کند. کروبی جان دردت به سرم، متاسفانه هنوز از کسانی در دهه سیاه شصت صابون اصلاح طلبان فعلی به تنشان خورده تعدادی کمی تا اندکی زنده هستند و ستمهای شما هم یادشان نرفته است. همانطور که وقتی در همان بهار ازادی یعنی اردیبهشت 58 کمیته ای که حجاریان و مادر محترمه اش اداره اش میکردند برادر 16/17 ساله ام را در مقابل چشمان من که 15 ساله بودن شلاق زدند را یادم نمیرود.

    1. قطعا با نظر شما درباره ضرورت عذرخواهی از پیشینه خشونت افراد، برای پذیرش مواضع فعلی برعکس آنها موافقم اما با تحت الشعاع قرار گرفتن خشونت فعلی با پرداختن صرف به خشونت قبلی مخالفم . بنابراین : خوب بود به همین صراحت خشونتهای فعلی را هم اگر شخصا شاهدید مجکوم کنید تا شائبه منحرف کردن اذهان ما از این خشونتها با بیانات شما برایمان پیش نیاید

      1
      2
      1. سعادت جان دردت به سرم، انجا که عیان است چه حاجت به بیان است؟ کسانی که امروز خشونت ورزی میکنند حداقل از اغاز دهه شصت به این شغل شریف اشتغال دارند و برتری که نسبت به امثال کروبی دارند این است که ادای دموکرات ماب بودن ندارند. اینها از روز اول گفتند و نوشتند که باید با ایجاد وحشت عمومی به پیروزی رسید. به نظرم منصفانه نمیاید کسانی که زندگی نسل مرا به معنای واقعی کلمه تباه کردند امروز نیز بدون هیچ عذرخواهی تغییر موضع داده و شعارهای دموکراسی خواهانه سر بدهند. هموطن عزیزم اوضاع امروز از هیچ جهت جای دفاع ندارد و همه میدانیم که در تمام مدت بعد از انقلاب، هر سال دریغ از پارسال بوده است. ولی اگر بخواهیم مقایسه ای بین دهه اول بعد از انقلاب و مثلا این ده سال اخر و یا هر کدام از دهه هایی که بعد از دهه سیاه شصت امدند انجام بدهیم مانند قیاس کابل زمان طالبان (دفعه اول) و پاریس امروز میباشد. از هر نظر که شما فکرش را بتوانی بکنی این جماعت راه زندگی سالم و عادی را برای مردم بسته بودند. ما به عنوان شهروند ایران اجازه داریم و باید هر نوع خشونت و بخصوص نوع «حکومتی دولتی» را بشدت محکوم کنیم ولی خشونت ورزان سابق و اسبق بهتر است حداقل عذر تقصیراتشان را بخواهند و درباره روشهای اشتباه و ضدانسانیشان موضع گیری جدید بکنند تا بشود باور کرد که جدی هستند.

  3. اجبار بد نیست. تمام قوانین اجبارند. اینکه اجبار را برای چه چیزی به کار ببریم مهم است؛ برای حکم خدا یا خلاف حکم خدا.

  4. تحلیل های سیاسی باید بیطرفانه و منصفانه و منطبق بر واقعیتها بوده و تلاش گرددضمن ارایه نظرات و دیدگاهها از تحقیر بازیگران سیاسی پرهیز شده تا موجب شائبه نگردد لذا بهتر بود ضمن ریشه یابی واقعه کشف حجاب بجای لقب رضاخان از عنوان رضا شاه که این واقعه در دوره زمامداری ایشان اتفاق افتاده استفاد میکردید همانطور که معمول و پسندیده نیست که از عنوان نادرقلی برای نادر شاه استفاده شود ضمنا مسله کشف حجاب رضاشاه اصولا وعمدتا پیامد فعالیتهای نهضت نسوان و بانو صدیقه دولت ابادی است تا ناشی از تصمیمات فردی رضاشاه و نیازمند تحلیل های موشکافانه و دقیق است ،ممنوعیتی صرفا چند روزی بیشتر بطول نیانجامید سریعا بدلیل اثرات منفی ان ملغی شد هدف از کشف حجاب که بغلط یا درست برای حضور زنان در عرصه های اجتماعی و اموزشی و اداری و فرهنگی برنامه ریزی شده بود صرفا یک کاتالیزور برای حضور و دیده شدن و به رسمیت شناختن زنان از پس روبنده ها و پستو ها وفضای اندرونی و افکار قشری و قرون وسطایی مردسالارانه تحت نقاب دین و غیرت واخلاقیات مرسوم و تیری در تاریکی بود !سران نهضت نسوان و مسئولان وقت بسرعت پی بردند که رفع حجاب بدین صورت باعث آزادي زن نمي‌شود که آزادي زنان در رهايي از قيد جهل و بند اوهام و خرافات است و اول علم و تربيت لازم است بعد آزادي!لذا در طول پنجاه و هفت سال حکومت پهلوی داغ و درفشی برای زنان سنتی و با حجاب بکار گرفته نشد بلکه تلاش شد زمینه های حضور زنان در عرصه های اجتماعی و اموزشی و سیاسی و اداری و مدیریتی و فرهنگی هموارتر گردد که با تمامی معایب و کاستی ها بهرحال حرکتی رو به جلو ومترقیانه محسوب میشود اما در طول چهل و چند سال اخیر ما فقط شاهد اجبار و لجبازی و تحجر و زور و ضرب و شتم و سنگسار و تبعیض برای عقب گرد و به پستوکشاندن زنان و تحمیل شرایط قجری و حجاب اجباری و تلاش جهت حضور سنتی و تشریفاتی زنان در اجتماع و سیاست و عرصه های مدیریتی بوده ایم که البته این اقدامات واپس گرایانه بدلیل اگاهی و مقاومت زنان ایران زمین تماما به شکست انجامیده و ره بجایی نخواهد برد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا