خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ناکارآمدی دولت از زبان یک نماینده: بعضی وزارت خانه ها در حد دهداری نیستند!

علی بابایی کارنامی عضو کمیسیون مجلس به جماران گفت: حرف‌ زدن و مصاحبه کردن در دنیا عرف است و کسانی که می‌خواهند مصاحبه کنند، حساب شده و از یک روی کاغذ صحبت می کنند؛ نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر! اما در کشور ما چندین مصاحبه از یک نفر در حوزه‌های مختلف می‌بینیم. مثلا می‌گوییم، مسکن یکی از شاخص‌های کلی کشور است و در پی آن صحبت‌های مختلفی از سوی وزیر مسکن، وزیر اقتصاد و حتی خارج از محور دولت می شنویم!

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:‌ بعضی وزارتخانه‌ها در حد دهداری هم نیستند/ برای عمل به شعارها زود است/ تنها تفاوت در تیم اقتصادی روحانی و رییسی در جا به جایی افراد است/ در زمان رأی اعتماد به وزرا احساسی عمل کردیم

پایگاه خبری جماران: چند قدمی به پایان یک ساله‌ی دولت ابراهیم رییسی نمانده است؛ بسیاری معتقدند دولت سیزدهم به رغم تمام شعارهای انتخاباتی خود نتوانسته رضایت عموم جامعه را کسب کند. حال این سوال پیش می‌آید آیا یک سال زمانی کمی است که دولت نتواند بر شعارهای خود جامه عمل بپوشاند؟!

در همین زمینه علی بابایی کارنامی نماینده ساری در مجلس باب عملکرد دولت سیزدهم گفت‌گویی را انجام دادیم.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با وی در پی می‌آید:

عملکرد دولت سیزدهم تا امروز را چطور می‌بینید؟

قول‌هایی که دولت ابراهیم رییسی به مردم داد به آن استانداردها نرسید. تعهدهای ما به مردم نتیجه‌ای در برنداشت. اما در حالت کلی در شرایط فعلی کشور دولت‌های  قبلی مشکلات فراوانی را برای کشور و البته محدودیت‌های بسیار زیادی از حیث تامین منابع در تمام حوزه‌ها ایجاد کردند.

امروز در حالی‌که بعضی وزارتخانه‌ها در حد دهداری هم نیستند، اما برخی از وزرا هم با تدبیر و تلاش خوب عمل کردند و البته با مجلس هم ارتباط خوبی داشتند. ما در کشور بر سفره مردم ایران نشسته ایم؛ مردم ایران با ظرفیت هستند با وجود تمام مشکلات نجابت دارند، دولت سیزدهم از قافله ی مردم عقب است؛ عملکرد دولت مورد تائید نیست، اما به دلیل سختی‌ها، مشقت‌ها، محدودیت‌ها و نوع نگاه موافقین و مخالفین در سیاست خارجی از این حیث دولت عملکرد خوبی داشته است.

باید یک نفر به عنوان فرمانده اقتصادی مشخص شود

 

نزدیک به یک سال از شعارهای انتخاباتی سید ابراهیم رییسی می‌گذرد. چه چیز باعث شد که نتواند بر شعارهای خود جامه عمل بپوشاند؟

برای عمل به شعارها زود است. در نرخ بیکاری، تورم، رشد اقتصادی، کاهش پایه پولی کشور و … در طول این یک سال اگر توقعی از دولت داشته باشیم بی‌انصافی است. بعضی از شاخص‌ها در آن جهت حرکت نکرده است که ما نسبت به آن نقد داریم. به طور مثال می‌گوییم؛ ما می‌خواهیم تورم را کنترل کنیم. در ان راستا ابتدا دولت باید ساز و کار آن را مشخص کند؛ امروز ما چند صدایی را از تیم اقتصادی دولت می‌شنویم و البته همان فضا را در تیم حسن روحانی داشتیم؛ تنها تفاوت در جا به جایی افراد است.

 محمد مخبر یک نظر و احسان خاندوزی نظر دیگر می دهد؛ رییس بانک مرکزی و محسن رضایی هم نظرهای مختلف نسبت به یکدیگر دارند! چند اتاق فکر؟! چند نظر؟! باید یک نفر به عنوان فرمانده اقتصادی مشخص و نسبت به آن پاسخگو باشد.

حرف‌ زدن و مصاحبه کردن در دنیا عرف است و کسانی که می‌خواهند مصاحبه کنند، حساب شده و از یک روی کاغذ صحبت می کنند؛ نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر! اما در کشور ما چندین مصاحبه از یک نفر در حوزه‌های مختلف می‌بینیم. مثلا می‌گوییم، مسکن یکی از شاخص‌های کلی کشور است و در پی آن صحبت‌های مختلفی از سوی وزیر مسکن، وزیر اقتصاد و حتی خارج از محور دولت می شنویم!

پس هم نوایی و تک صدایی تیم اقتصادی دولت در تعامل با مجلس برقرار نشده است. تا وقتی این ریل به یک منطق درست نرسد ما نمی‌توانیم این توقع را داشته باشیم که کشور به سرانجام مناسب و واقعی خود برسد.

در کشور ما به صراحت باب شده دولت وقت دولت‌های گذشته را زیر سوال ببرد

 

امروز برخی در دولت سیزدهم دلیل ناکارآمدی در بخش‌های مختلف را دولت حسن روحانی می‌دانند. آیا با این دلیل می‌توان بر عملکرد وزرا چشم پوشید؟

حسن روحانی هم مقصر است. اما در کشور ما به صراحت باب شده دولت وقت دولت‌های گذشته را زیر سوال ببرد و این رویه تا امروز ادامه دارد؛ حسن روحانی هم مشکلات دولت خود را به گردن محمود احمدی نژاد انداخت و نیز دولت‌های قبل هم همینطور. که این رویه‌ی خوبی نیست. اما نباید فراموش کرد حسن روحانی و تیمش جزو مقصران وضع موجود هستند، زیرا بسیاری از موقعیت‌ها را از دست دادند.

دولت‌های مستقر صرف نظر اینکه دولت یک جریان سیاسی هستند باید دولت مردم ایران باشند. چون دولت مردم ایران بر اساس قانون اساسی است و اینطور نیست که به آن‌ها رأی بدهند و بقیه کنار گذاشته شوند، بلکه باید طبق موازین جمهوری اسلامی و فرمایشات مقام معظم رهبری به کشور خدمت کرده و این چارچوب‌ها را حفظ کنند و لذا از این منظر حسن روحانی هم مقصر است. ولی از این تاریخ به بعد نباید ابراهیم رییسی از این دست مصاحبه‌ها کند، بلکه باید برای آینده تلاش کند.

در زمان رای اعتماد به وزرا احساسی عمل کردیم

 

مجلس در زمان رای اعتماد بالاترین میزان را به وزرا داد، اما در چند ماه اخیر چه اتفاقی افتاد که هر روز نام یک وزیر را در صف استیضاح می‌ایستد؟

امروز هر سه قوه همسو هستند. ما می‌خواستیم فرصت را از دولت نگیریم و لذا در زمان رأی اعتمادها رای بالایی به وزرا دادیم. درست است مقداری احساسی برخورد کرده بودیم اما قرار بر این بود مجلس زمان را برای دولت نکشد، زیرا دولت حسن روحانی یک سال و نیم به حال خود مانده بود اگر در دولت رییسی هم همین اتفاق می‌افتاد زمان از دست می رفت. لذا مجلس تصمیم گرفت در یک مرحله به دولت فرصت بدهد؛ همان روز اول با تمام وزرا هماهنگ کرده بودیم که ما عهد اخوت با کسی نمی‌بندیم و هر جا که فکر می کنیم منافع مردم در معرض خطر است از ابزارهای خود استفاده میکنیم و امروز هم مجلس پیگیر است و در چند ماه اخیر نیز استیضاح‌ها‌، سوال‌ها و نظار‌ت‌ها پررنگ‌تر شده است.

در یک مقطعی این نقد به مجلس بود که شما در زمان حسن روحانی هر روز فریاد می‌زنید اما در در دولت ابراهیم رییسی سکوت کردید، امروز ثابت شده مرز دفاع از دولت‌ها مرز دفاع از انقلاب اسلامی، مردم و خون شهدا است. هر کجا که احساس کنید کج روی‌ها و اختلافاتی در هر دولتی صورت گرفته با آن برخورد می‌کنیم همان طور که ما دوست داریم دولت ابراهیم رییسی موفق باشد. همه در یک گفتمان انقلابی تعریف می‌شویم و اگر ضعف و قوتی باشد برای همه‌ی ما است چون در سیاست شریک هستیم. امروز دغدغه ما از دولت بیشتر است.

مجلس به اجرای دولت نقد دارد

اما در این هم سو بودن، دولت و مجلس نشان دادند در حذف ارز ترجیحی بین دو قوا اختلافاتی وجود دارد.

اگر دولت و مجلس در حذف ارز ترجیحی هماهنگ نبودند مجلس آن را تصویب نمی‌کرد؛ مجلس به اجرای دولت نقد دارد اما تفاهم کلی بین دولت و مجلس این بود که ارز ترجیحی حذف شود و کالاهای اساسی با نرخ سال ۱۴۰۰ توزیع شود. حال که به عنوان قانون تصویب شده باید پای آن ایستاد، ما امروز مسئولیت مصوبات خود را می‌پذیریم و از دولت می‌خواهیم مشکل را حل کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا