خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کارزار شهروندان افغانستانی برای مسدود کردن اکانت های توییتر مرتبط با طالبان

پس از مسدودن شدن صفحات فیسبوک تلویزیون ملی افغانستان و خبرگزاری باختر که تحت کنترل طالبان هستند، شهروندان افغانستان از شرکت توییتر نیز می‌خواهند که حساب‌های مربوط به طالبان را مسدود کند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، شهروندان افغانستان با راه اندازی یک طوفان توییتری و با استفاده هشتگ #BanTaliban، خواستار مسدود شدن حساب‌های توییتری اعضای طالبان هستند.

این هشتگ اکنون در افغانستان و شمار دیگر از کشورهای جهان«ترند» شده و هزاران کاربر توییتر با استفاده از آن، استدلال می‌کنند که توییتر نباید به یک گروه تروریستی اجازه استفاده از این پلتفرم اجتماعی را بدهد. شماری از کاربران توییتر از سراسر جهان به کاربران افغانستانی توییتر پیوسته‌اند و با استفاده از هشتگ #BanTaliban از توییتر می‌خواهند که به طالبان اجازه استفاده از این شبکه اجتماعی را ندهد.

روز گذشته شرکت متا، مالک شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و اینستاگرام، صفحات رسمی تلویزیون ملی افغانستان و خبرگزاری باختر را مسدود کرد و این صفحات از دسترس خارج شد.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، صفحات فیسبوک تلویزیون ملی افغانستان و خبرگزاری باختر، از سیاست‌های این گروه پیروی می‌کردند و خبرهای مربوط به فعالیت‌های آنها را بازتاب می‌داد.

شرکت متا گفته است که طالبان یک گروه تروریستی تحت تحریم آمریکا است و بر اساس پالیسی‌های این شرکت، حق استفاده از فیسبوک و اینستاگرام را ندارند.

این شرکت افزوده است که بر اساس پالیسی آن در مورد سازمان‌های خطرناک، همه صحفات مربوط به گروه طالبان در فیسبوک و انیستاگرام، مسدود خواهد شد.

توییتر جای تروریست‌ها نباید باشد

کاربران توییتر با اشاره به حملات خونین انتحاری گروه طالبان در افغانستان و برخوردهای خشونت آمیز آنها با زنان، خبرنگاران و سایر شهروندان این کشور، می‌گویند که توییتر نباید جای تروریست‌ها باشد.

یک کاربر توییتر با نام خالقداد نوشته است که :« طالبان یک گروه تروریستی است، لطفا به ترویستان اجازه ندهید که با خاطر آسوده دیدگاه‌های خود را نشر و پخش کنند.»

حبیب خان، یک کاربر دیگر تویتر نوشته است که :«حساب‌های تویتری طالبان را مسدود کنید و کمک کردن به یک گروه تروریستی برای تهدید بیشتر مردم افغانستان را متوقف کنید.»

او افزوده که طالبان حضور قوی در توییتر دارند و از این شبکه برای توجیه جنایات شان،  انتشار اطلاعات نادرست و ترویج تروریسم استفاده می‌کنند.

کاربری با نام جمیل، نوشته است که :« طالبان یک گروه تروریستی بود، یک گروه تروریستی است و یک گروه تروریستی خواهد ماند. آنها تغییر نمی‌کنند. منتظر نباشید که عوض شوند، به آنها اجازه استفاده از توییتر را ندهید.»

یک کاربر دیگر توییتر نوشته است که مسدود شدن حساب‌های کاربری اعضای طالبان از توییتر، کمک خواهد کرد که جهان جای امنی تری باشد.

آیا توییتر به صدای مردم افغانستان گوش خواهد داد؟

هزاران کاربر توییتر در حالی که خواستار مسدود شدن حساب‌های کاربری اعضای طالبان توسط توییتر هستند، همزمان این سئوال را نیز مطرح می‌کنند که آیا توییتر به صدای مردم گوش خواهد داد؟

آنها با اشاره به استفاده دوامدار اعضای طالبان و حضور پر رنگ هواداران این گروه در این شبکه اجتماعی، می‌پرسند که چرا توییتر هیچگاه برای مسدود کردن این حساب‌ها که ترور و خشونت را ترویج می‌کنند، اقدامی نکرده است؟

بشیر احمد یکی از کاربران توییتر نوشته است که بعد از فیسبوک و اینستاگرام آیا توییتر صدای شهروندان افغانستان را خواهد شنید، آیا حساب‌های اعضای طالبان را مسدود خواهد کرد؟

یک کاربر دیگر توییتر نوشته است که : «امروز هزاران شهروند افغانستان از سراسر جهان خواستار مسدود شدن حساب‌های کاربری اعضای طالبان در توییتر هستند، همانگونه که آنها هزاران دختر را در افغانستان از رفتن به مدرسه محروم کرده‌اند و دروازه مدارس را بر روی آنها مسدود کرده‌اند، آیا توییتر به درخواست شهروندان افغانستان پاسخ خواهد داد؟»

اعضای ارشد طالبان در توییتر حضور پر رنگ دارند و حساب‌های کاربری آنها هزاران دنبال کننده دارد. از جمله ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به طور مداوم از توییتر استفاده می‌کند و پیام‌ها و دیدگاه‌های این گروه را از طریق تویتر نشر و پخش می‌کند. حساب رسمی او در توییتر بیش از 625 هزار دنبال کننده دارد.

توییتر سلاح جنگ روانی طالبان

پژوهشگران می‌گویند که اعضای طالبان قبل از تصرف افغانستان، از توییتر به عنوان سلاحی برای جنگ روانی استفاده کرده‌اند و این شبکه نقش عمده‌ای در تسلط دوباره طالبان بر افغانستان داشته است.

محققان دانشگاه رجینا، دانشگاه پرینستون، دانشگاه آلبرتا و دانشگاه مریلند چندی قبل با نشر یک گزارشی گفتند که طالبان برای تسلط دوباره بر افغانستان و در راستای جنگ روانی خود، بیش از هر شبکه اجتماعی دیگر، از تویتر استفاده کردند.

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که طالبان 23 برابر بیشتر از هر شبکه اجتماعی دیگر، از تویتر استفاده کرده اند و حساب‌های کاربری مربوط به طالبان در این شبکه اجتماعی، بیش از دو میلیون دنبال کننده داشته است.

پیش از این نیز بارها شهروندان افغانستان به استفاده اعضای طالبان از تویتر اعتراض کردند و از جمله حساب کاربری ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان را بارها «ریپورت» کردند تا بسته شود، اما این حساب‌ها نه تنها از سوی تویتر بسته نشد، بلکه هر روز بر شمار آنها افزود شد و تعداد بازدید کنندگان شان افزایش یافت.

حالا روشن نیست که آیا این بار توییتر به صدای هزاران شهروند افغانستان از سراسر جهان گوش می‌دهد و حساب‌های توییتری اعضای طالبان را شناسایی و مسدود می کند یا اینکه به اعضای این گروه اجازه خواهد داد که همچنان از این شبکه برای نشر و پخش ددگاه‌های افراطگرایانه و خشونت آمیز شان، استفاده کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا