خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاندوزی: اقتصاد باید از سیاست فاصله بگیرد

وزیر اقتصاد گفت: در تدوین برنامه‌های توسعه محور مواردی گنجانده شده است که منجر به تشدید ناترازی‌ها در نظام‌های اقتصادی می‌شود؛ قطعا با ناترازی‌های موجود، امکان تحقق رشد ۸ درصدی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید احسان خاندوزی، در همایش برنامه دوم گام انقلاب، با توجه به ضرورت تغییر ریل سیاست‌گذاری کشور در تدوین برنامه هفتم توسعه گفت: در جامعه‌ای که تصمیمات فوریتی گرفته می‌شود، تدوین برنامه غنیمتی است؛ بنابراین حتماً برای سیاستگذاران وقت گذاشتن برای تدوین برنامه فرصتی مغتنم است. از این زاویه به شکل ویژه‌تری باید برنامه هفتم را مورد توجه قرار داد.

وی در ادامه افزود: وقتی درباره برنامه صحبت می‌کنیم اولین گام این است که ساختار آن بر اساس سیاست‌های کلی رقم می‌خورد. به نظر می‌رسد یکی از آسیب‌ها نوع رویکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام است. در تفاوت رویکردی که باید جایگزین شود پیشنهاد این است که برنامه پنج ساله، جای تعیین تکلیف اولویت‌ها است که اگر تعیین تکلیف انجام شود، می‌توان امیدوار بود که سیاست فعلی را از انتخاب‌های مهم راهبردی عبور دهیم و با توجه به کمبودهایی که داریم انرژی‌های سیاست‌های کشور را در جای لازم تمرکز دهیم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: نکته دوم این است که چه مسائلی را باید در صدر بنشانیم، سیاستگذاران وقتی انتخابی انجام می‌دهند که خود به آن ملتزم نمی‌مانند، ناترازی‌های دولت را تشدید می‌کند. بعد توقع نرخ رشد هشت درصد داریم که حتماً محقق نخواهد شد.

خاندوزی گفت: نکته سوم این است که دستگاه دیوان‌سالاری خود نیازمند اصلاحات است وگرنه از این نظام تقسیم کار انتظارات برآورده نخواهد شد. اگر متعهدانه بخواهیم درباره قانون برنامه هفتم صحبت کنیم و از گذشته درس بیاموزم، این سه نکته از موارد راهبردی است که با توجه به آن می‌توان تحول ایجاد کرد.

وی افزود: در مقام تدوین سیاست هم درجه‌ای از انسجام باید وجود داشته باشد و ما را از موقعیت پیشرفت دهد. دستگاه‌های دیوان سالاری که تحقق بخش اهداف است خود نیازمند اصلاح و تقویت است.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه باید از اقتصاد سیاسی فاصله بگیریم تا بتوانیم روی ریل‌ها حرکت کنیم و به اهداف مورد نظر برنامه‌ها برسیم، گفت: متأسفانه اقتصاد سیاسی همواره نگذاشته تا با ابزارهای مورد نیاز به هدف‌ها نزدیک شویم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. ای ننه جان خدا بیامرز من، چرا نمی گذاری اقتصاد از سیاست جدا شود؟! چرا همه چیز را به معیشت ما بازماندگان محروم و مرحومت گره می زنی ننه جان؟ آخه چرا اینکار ها را با ما می کنی ننه جان؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا