خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آقای روحانی رسیدگی کنید

به گزارش انصاف نیوز، سلام نو نوشت:

وزارت کشور به خاطر کندی در اجرای سیاست‌های دولت به وزارتخانه تنبل کابینه معروف شده است. این امر از همان زمان تعیین وزرا و معرفی رحمانی فضلی به عنوان وزیر پیشنهادی کشور نیز پیش‌بینی می‌شد که برخی از ناظرین سیاسی را واداشت تا تذکراتی را به دولت اعتدال بدهند. اما جدا از کندی مدیریت این وزارتخانه، نفوذ بالای برخی افراد با سوابق خاص در این وزارتخانه نیز باعث شده تا انتقادات به رحمانی فضلی بیشتر شود. در این گزارش صرفا اشاره مختصر و گذرایی به دو نفر از مسئولین این وزارتخانه می‌شود. 
آقای «ف.س» کیست؟
او که پیش از این در مدرسه حقانی نیز تحصیل تحصیل کرده و از نزدیکان جریان آیت‌الله مصباح یزدی به شمار می‌رود، از جمله افرادیست که فعالیتش در وزارت کشور حاشیه‌هایی را ایجاد کرده است.
بر اساس قانون، استخدام افراد در وزارت کشور بایستی پس از گذراندن آزمون صورت گیرد. اما شنیده شده که وی در سال 88 توسط یک نامه و با استفاده از اختیارات وزیر وقت در وزارت کشور مشغول به کار شده است. 
وی از همان ابتدا به عنوان مشاور معاون سیاسی وزیر فعال شد و با حمایت صولت مرتضوی فضای بازی را برای خود ایجاد کرد. «ف.س» در طول زمان فعالیتش رفتار نامناسبی را با برخی از کارشناسان قدیمی وزارتخانه که گرایش سیاسی به اصلاح‌طلبان یا آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داشتند را صورت داد که باعث خروج برخی از آنان از این وزارتخانه و محروم ماندن وزارت کشور از تخصص و تجربه این افراد شد.
در همین رابطه یک منبع آگاه در وزارت کشور به سلام نو گفت: او پیش از انتخابات ریاست جمهوری اخیر، فعالیت چشمگیری برای جریان افراطی داشت و حتی برخی می‌گویند که در زمان ثبت نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای انتخابات ریاست جمهوری هم در شعارهایی که علیه ایشان داده شد نقش داشته است. بعد از اعلام پیروزی حسن روحانی، وی دچار شوک شدیدی شد و به علت افت فشار با برانکارد به بیمارستان سجاد منتقل شد و یک روز هم در آنجا بستری بود. این ماجرا را تقریبا اکثر کارکنان وزارت کشور می‌دانند و مشخص نیست چطور می‌توان از چنین فردی انتظار داشت که سیاست‌های کلان دولت را اجرا کند.
این منبع آگاه افزود: پس از شروع به کار دولت جدید و انتصاب سید کاظم میرولد به معاونت سیاسی وزیر کشور، با برخی از سفارشات، «ف.س» جابجا نشد و در همان جایگاه مشاور توانست در انتخاب استانداران و فرمانداران هم نقش نامطلوبی را ایفا کند. او در حال حاضر با سامانی روابط نزدیکی دارد و این دو در وزارت کشور بسیاری از امور را با هماهنگی هم پیش می‌برند.
سامانی کیست؟
سید سلمان سامانی فردی کم تجربه و متولد 1359 است که با مدرک دندانپزشکی در مقطعی توانست به شورای شهر فاروج راه پیدا کند. اما از آنجا که حرفه پزشکی او در شهرستان فاروج چندان موفقیت آمیز نبود، او ترجیح داد تا با استفاده از روابط خود، در دفتر علی لاریجانی کار کند. پس از آن هم به عنوان مسئول دفتر رحمانی فضلی در دیوان محاسبات مشغول به کار شد. او با توجه به اینکه در جلسات شورای شهر فاروج شرکت نمی‌کرد و عملا در تهران ساکن شده بود، با توجه به قوانین موجود از عضویت در شورای شهرستان مذکور عزل شد.
یک منبع آگاه در این رابطه به سلام نو گفت: سامانی ترجیح می‌داد که در تهران بماند و با پیروزی قالیباف در انتخابات وارد دولت شود. اما پس از رسیدن رحمانی فضلی به وزارت کشور او به خواسته‌اش رسید و به وزارت کشور آمد.
وی درباره رابطه سید سلمان سامانی با آقای «ف.س» گفت: او در این گیر و دار به دنبال شخصی با نفوذ در وزارت کشور بود تا اینکه توسط یک دوست مشترک با «ف.س» آشنا شد. اینجا بود که روابط نزدیک این دو شکل گرفت که تاثیر زیادی در برخی وقایع در وزارت کشور داشته و دارد. این دو فرد حتی به حسن روحانی رای هم نداده‌اند و با مشی دولت قرابت فکری ندارند. اما هر دو در جایگاه‌های مهمی در وزارت کشور قرار دارند. خیلی‌ها اینطور باور داند که سامانی تنها کسی است که می‌تواند امضای شخص وزیر را هم برگرداند و در ماجرای معارفه شهردار اسلامشهر هم موثر بوده است. 
این منبع آگاه افزود: پس از مدتی با تایید وزیر، تغییری در چارت وزارتخانه ایجاد شد تا سید سلمان سامانی به سمت ریاست مرکز مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی منصوب شود. حتی دفتر وی در وزارت کشور هم دارای امکانات رفاهی خاص و ویژه‌ای است که این شرایط را فیصل حسنی، مدیرکل پشتیبانی وزارتخانه که او هم از مدیران دوران احمدی‌نژاد می‌باشد، برای وی فراهم شده است. 
وزارت کشور احمدی‌نژاد و روحانی
در حالیکه تعداد زیادی از کارشناسان و مدیران با تجربه وزارت کشور، در دوران احمدی‌نژاد از کار برکنار شدند و نیروهایی صرفا با نگاه سیاسی نزدیک به رئیس دولت بر سر کار آمدند، ادامه این وضعیت در دولت روحانی مورد انتقاد بسیاری از کارکنان این وزارتخانه مهم قرار گرفته است. هرچند که وزیر کشور از همان روزهای ابتدایی کارش با ادای جمله «در وزارت کشور کارشناسی نمی‌بینم» تکلیف را مشخص کرد اما پس از آن هم ورود افراد نزدیک به رحمانی فضلی به این وزارتخانه نتوانست توان کارشناسی وزارت کشور را افزایش دهد.
با توجه به مشکلاتی که کشور در 8 سال گذشته و به خاطر سوءمدیریت‌های برخی از مدیران کم‌توان دولت احمدی‌نژاد متحمل شد، دیگر شاید وقت آن نباشد که این افراد سمت‌های حساس را در اختیار داشته باشند. همچنین با توجه به اهمیت وزارت کشور و خصوصا نقش کلیدی این وزارتخانه در انتخابات مختلف شاید بهتر باشد که از افراد بهتری برای سمت‌های کلیدی استفاده شود و یا اینکه نظارت دقیقی بر عملکرد مدیران فعلی صورت گیرد.
 سلام نو با توجه به رسالت رسانه‌ای خود و با هدف تقویت دولت تدبیر و امید، از مدت‌ها پیش سعی داشته که مسئولین دولت روحانی را نسبت به برخی از مسائل در وزارت کشور آگاه کند. شاید دیگر وقت آن رسیده باشد که آقای روحانی با دقت بیشتری بر روندهای اجرایی و تصمیم‌گیری در این وزارتخانه با اهمیت نظارت کنند. هرچند موانع موجود بر سر راه دولت اعتدال مشخص و قابل درک است اما در هر حال این انتظار می‌رود که دکتر حسن روحانی به وعده‌های خود در زمان انتخابات جامه عمل بپوشاند و رویکردهای افراطی را از دولت بزداید. 
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا