خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وصیت ایران‌شناس آمریکایی، دفن کنار زاینده‌رود

«ریچارد نلسون فرای»، ایران‌شناس و شرق‌شناس سرشناس آمریکایی در سن 94 سالگی درگذشت.
به گزارش ایسنا، «ریچارد نلسون فرای» که روز پنجشنبه (۲۷ مارس) در بوستون آمریکا درگذشت، در نوجوانی با مطالعه داستان‌های تاریخی به شرق و تاریخ آن علاقه‌مند شد و به همین دلیل همزمان با تحصیل در رشته فلسفه در دانشگاه ایلینوی، در رشته تاریخ نیز به تحصیل پرداخت و زبان عربی و ترکی و هنرهای اسلامی را آموخت.
وی پس از آشنایی با «آلبرت اومستد»، مجذوب سخنان او درباره کشفیات جدید موسسه شرق‌شناسی در تخت جمشید شد و مطالعات خود را در این زمینه دنبال کرد. پس از گذراندن دوره‌های چین‌شناسی و باستان‌شناسی چین و ژاپن، نزد «محمد سمسار» که دارای مدرک دکترا از دانشگاه پنسیلوانیا بود، زبان فارسی را آموخت.
«فرای» به کمک او کتاب «تاریخ بخارا» اثر نرشخی را ترجمه کرد و همین تبدیل به رساله دکتری وی در دانشگاه هاروارد شد. در سال‌های ۱۹۴۳ و ۱۹۴۴ به ایران و افغانستان و هند سفر کرد و در این سفرها به آثار باستانی علاقه زیادی پیدا کرد.
این شرق‌شناس آمریکایی در ۹۱ سالگی و در مرداد 1389 (ژوئیه 2010) از سوی محمود احمدی‌نژاد خانه‌ای تاریخی و مجلل در اصفهان برای زندگی در ایران تا پایان عمر دریافت کرد. او در وصیتش خواسته بود تا پس از مرگ در اصفهان و در کنار رودخانه زاینده‌رود نزدیک آرامگاه پروفسور «آرتور پوپ»، شرق‌شناس معروف به خاک سپرده شود.
وی از سال 1948 تا 1990 عضو هیات علمی دانشگاه هاروارد بود و به عنوان استاد میهمان در کشورهای مختلف به تدریس پرداخت و از جمله از سال 1970 تا 76 استاد میهمان دانشگاه شیراز بود.
«نلسون فرای» از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ عضو افتخاری سازمان “پرشن گلف آنلاین” بود و همواره با ارسال نامه به تحریف‌کنندگان، از نام خلیج فارس دفاع می‌کرد. از کتاب‌های بسیاری که فرای درباره تمدن ایران و ایرانیان نوشته‌ است می‌توان به «ترجمه تاریخ بخارا»، «میراث باستانی ایران»، «عصر زرین فرهنگ ایران» و «تاریخ باستانی ایران» اشاره کرد.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا