خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا هاشمی از گاندی مثال زد؟

هفته ی پیش آیت الله هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با آرمان در پاسخ به پرسشی درباره ی آزادی بیان، به مثالی از رفتار گاندی اشاره کرد. امروز سایت آیت الله دوباره این بخش مهم از مصاحبه را به صورت جداگانه با تیتر «چرا هاشمی از گاندی مثال زد؟» منتشر کرده است که دارای مفهوم و نشانه ی تاکید وی بر این بخش است.
به گزارش انصاف نیوز، هاشمی رفسنجانی در این مصاحبه گفته بود:
اگر ما توقع داریم که جامعه‌مان بهتر شود، باید ریسک – آزادی بیان- را هم بپذیریم. اگر همینطور فکر کنیم، هیچکس هیچ کاری نمی‌کند. باید نظرات آزادانه البته در چارچوب‌های قانونی و شرعی بیان شود. باید نظرمان را بگوییم. آنها که قبول دارند، فکرشان را بگویند، نمی‌شود فکر را که سرکوب کرد. اکثریت باید بگویند.
نقش گاندی در هند این بود که به مردم می‌گفت یکی را می‌گیرند، دنبالش را بگیرید و بگویید که مرا هم به زندان ببرید. انگلیس‌ها آمدند بین دو شهر به همه درختان یک سر یا یک مرده آویزان کردند، باز گاندی به مردم گفت که بروید. واقعا آنقدر مردم در زندان جمع می‌شدند که دیگر کسی را نمی‌توانستند زندانی کنند، اگر عموم، عمومی که می‌گویم نه همه مردم، آنهایی که می‌فهمند، حرف حقیقت را بزنند، اتفاق نمی‌افتد و هیچ کس هم جرات نمی‌کند که به مردم ظلم کند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا