خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رییس‌جمهور روحانی: موضع اردوغان در برابر تحریم آمریکا علیه ایران قاطعانه بود

رییس جمهور روحانی پیش از عزیمت به ترکیه گفت: مواضع ترکیه و شخص اردوغان در ماه های اخیر در برابر توطئه تحریم آمریکا علیه ایران، خوب و قاطع بوده است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه پیش از عزیمت به ترکیه در جمع خبرنگاران افزود: این سفر به دعوت رسمی رییس جمهوری ترکیه و برای شرکت در پنجمین شورای عالی روابط راهبردی دو کشور صورت می گیرد.
وی ادامه داد: در این سفر به غیر از جلسه شورای عالی روابط راهبردی طرفین جلسه مشترکی با حضور روسای جمهور و وزرا و همتایانشان خواهند داشت.

رییس جمهوری بیان کرد: ترکیه اهمیت خاصی برای ما دارد و به عنوان کشور دوست و مهم و تاثیرگذار در منطقه دارای اشتراکات زیاد فرهنگی و تاریخی و دینی هستیم.

رییس جمهوری اظهار داشت: همسایگان ما و بیشتر آنها با بیان صریحی به آمریکا اعلام کردند که دوران دیکته کردن سیاست ها به دیگران به سر آمده است و آمریکا قادر نیست از هزاران کیلومتر فاصله برای منطقه و روابط کشورها و ملت های بزرگ منطقه نسخه پیچی کند.

روحانی گفت: در این سفر مباحث دوجانبه، منطقه ای، جهانی و بین المللی را خواهیم داشت و عمده مباحث مرتبط با همکاری های اقتصادی بین دو کشور از قبیل بانکی، تجاری، مسائل انرژی، نفت و گاز خواهد بود که در این زمینه اسنادی هم به امضا خواهد رسید.

رییس جمهوری بیان کرد: در این سفر همچنین تجار و بازرگانان حضور دارند و یک همایش اقتصادی در آنکارا برگزار خواهد شد که با حضور روسای جمهوری و شرکت های خصوصی دو کشور خواهد بود.

روحانی اضافه کرد: زمینه خوبی برای توسعه روابط وجود دارد و در 2 الی 3 سال اخیر دو کشور بر آن تاکید داشتند، البته حجم روابط امروز حدود 10 میلیارد دلار است که رقم پایینی است و طرفین به رسیدن به حجم روابط 30 میلیارد دلار تاکید دارند.

رییس جمهوری ادامه داد: در این سفر بر همین موضوع تاکید خواهد شد و اگر موانعی در زمینه روابط دوجانبه اعم از گمرکات و صنعتی وجود داشته باشد مذاکره و حل و فصل خواهد شد.

روحانی گفت: ترکیه به غیر از روابط دوجانبه، در مسائل ترانزیت هم برای ما مهم است و در راه های مواصلاتی جنوب به شمال و غرب به شرق، ترکیه یکی از کشورهایی است که برای اتصال به کشورهای غربی و شرقی مورد نظر است.

رییس جمهوری بیان کرد: در زمینه راه آهن نیز خط جدیدی در دست بررسی و توافق است و در حال حاضر قطار تا دریاچه وان می رسد و واگن ها به صورت کشتی منتقل می شوند و خطی از شمال به صورت مستقیم به اروپا متصل می شود که به دریای سیاه وصل است که اهمیت دارد.

روحانی یادآور شد: مذاکرات با ترکیه و روسیه، مذاکرات سه جانبه در رابطه سوریه است که این مذاکرات ادامه دارد و اخیرا نیز در ژنو وزرای سه کشور مذاکراتی داشتند که به مراحل حساسی رسیدیم.
رییس جمهوری با اشاره به اینکه مذاکرات سه جانبه دو هدف مهم را در رابطه با سوریه دنبال می کند، گفت: یکی از آنها امنیت و بازگشت مردم سوریه به وطنشان است و مساله دوم این است که سرنوشت سوریه باید در اختیار مردم این کشور باشد.

روحانی خاطرنشان کرد: در این سفر در زمینه امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم که جزو مسائل مهم دو کشور است و اقدامات خوبی در مرزهای دو کشور صورت گرفته و همچنین در زمینه همکاری در مباحث مهاجرین مذاکره انجام خواهد شد.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه مساله محیط زیست از دیگر موضوعات مهم برای ما است، افزود: نیاز داریم در این زمینه با کشور ترکیه گفت وگو داشته باشیم. ترکیه اخیرا مشغول ایجاد دیواری در مناطق شرقی خود است که مقداری از آن کشیده شده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا