خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واگذاری حفاظت 5میلیون هکتار جنگل به مردم

رئیس مرکز جنگلهای خارج از شمال سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: تاکنون کار حفاظت از حدود پنج میلیون هکتار عرصه های طبیعی و جنگلی سطح کشور به مردم واگذار شده است.

به گزارش ایرنا، فریبرز غریبی عصر یکشنبه در آیین آغاز اجرای طرح درختکاری حاشیه جاده های خراسان رضوی در مشهد افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده حفاظت از تمامی جنگلهای کشور به مردم واگذار خواهد شد.
وی ادامه داد: چهار میلیون هکتار از وسعت جنگلهای خارج از ناحیه شمال ایران و یک میلیون هکتار از جنگلهای این ناحیه دارای طرح مدیریت جنگل است.
رئیس مرکز جنگلهای خارج از شمال سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: قرار است کل وسعت جنگلی ایران زیر پوشش طرحهای مدیریت جنگل قرار گیرد و اجرای حفاظت، احیا و توسعه مراتع و جنگلها و همچنین در صورت امکان بهره برداری از ظرفیتها بر این اساس آنها انجام شود.
وی به ماده 15 قانون افزایش بهره وری اشاره و بیان کرد: بر این اساس باید سرانه جنگل در ایران از 17 صدم به 25 صدم درصد افزایش یابد و ضریب حفاظتی جنگلها نیز از 40 به 90 درصد برسد.
غریبی افزود: افزایش سرانه در این بخش نیاز به توسعه جنگل کاری دارد، ظرف 110 ساله عمر سازمان جنگلهای ایران تاکنون یک میلیون هکتار جنگل کاری انجام شده در حالی که امروز بر اساس برنامه سالانه 55 هزار تا 70 هزار هکتار جنگل دست کاشت باید با مشارکت مردم صورت گیرد.
وی ادامه داد: بر این مبنا مناطق مساعد برای جنگل کاری شناسایی شده و با تامین نهال و نهاده با مشارکت مردم و جوامع محلی نسبت به کاشت نهال در آنها اقدام می شود.
رئیس مرکز جنگلهای خارج از شمال سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: در تحقق این امر باید تمامی ارگانها با سازمان جنگلها و مراتع همکاری کنند.
وی افزود: یکی از این طرحها ایجاد فضای سبز در حاشیه جاده ها است که امروز در خراسان رضوی و بر اساس برنامه ساخت این فضای سبز به طول 270 کیلومتر در جاده مشهد – تربت حیدریه آغاز شد.
غریبی ادامه داد: در اجرای این طرح تامین نهال و کمکهای فنی از سوی سازمان جنگلها و مراتع و کار نگهداری آن توسط وزارت راه و شهرسازی انجام می شود.
وی گفت: پیش از این طی دو سال اخیر در حاشیه مسیر منتهی به کربلا نیز در استانهای همدان، کرمانشاه و ایلام درختکاری در سطح قابل توجهی انجام شده است.
رئیس مرکز جنگلهای خارج از شمال سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری افزود: اجرای این مسیر سبز در مسیر آزادراه حرم تا حرم حرم (قم – مشهد) نیز جزو برنامه ها است.
وسعت کنونی عرصه های جنگلی در ایران افزون بر 14 میلیون هکتار است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا