خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چند تأمل درباره‌ی جرم‌های تاجزاده از نظر آقای گنجی

حجت‌الاسلام️ احمد حیدری در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، درباره‌ی اظهارنظر عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه‌ی همشهری پیرامون بازداشت سیدمصطفی تاج‌زاده نوشت:

آقای «عبد الله گنجی» در باره تاجزاده اظهار داشته: «او را جاسوس نمی‌دانم، وابسته سیستمی- تشکیلاتی به دشمنان نمی‌دانم اما او اکنون:

  1. جمهوری اسلامی را «نقد» نمی‌کند بلکه «نفی» می‌کند.
    2.  از نظام دینی(مثل ولایت فقیه، اسلام سیاسی و…) عبور کرده است.
  2. حداقل از۲۴ سال پیش علیه شخص رهبری فعالیت و تولید ذهنیت می‌کند.
  3. در اکثر مقولات چالشی ایران با غرب، ایشان با غرب اشتراک نظر دارد».

اما در باره اتهامات بالا:

  1. او همچون بسیاری دیگر «جمهوری اسلامی» را با تفسیری که چند دهه است شورای نگهبان ارائه می‌دهد و اجرا می‌کند، نمی‌پذیرد و می‌خواهد جمهوری اسلامی با تفسیر امام در نوفل لوشاتو، شهید مطهری در نوشته‌هایش و شهید بهشتی در مجلس تدوین قانون اساسی که مقبول اکثریت بوده و هست، حاکم باشد و ندای بازگشت به خواست مردم در انقلاب 57 را سر داده است. علاوه مگر نفی «جمهوری اسلامی» با این تفسیری که ارائه و اجرا می‌شود، جرم است؟ مگر انقلابیون در زمان شاه نظام سلطنتی را نفی نمی‌کردند و این را حق خود نمی‌دانستند و نظام شاه را به خاطر برخورد قهرآمیز و زندان و سرکوب خودشان، محکوم نمی‌کردند؟
  2. وقتی اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران مسلمان هستند، قهرا نمی‌تواند نظام مردمی با اسلام بیگانه باشد اما می‌تواند به شکلی غیر از نظام موجود باشد مثلا ولایت فقیه شأن نظارتی و هدایتی داشته باشد همان که شهید مطهری ارائه می‌داد و الآن در عراق وجود دارد و رئیس جمهور منتخب مستقیم مردم باشد و قوه قضائیه مستقل بوده و رئیس آن را مردم از بین قضات مجتهد انتخاب کنند و مجلس قانونگذاری هم منتخبان مستقیم مردم باشند. پس این که او نظام دینی نمی‌خواهد؛ «تهمت» است مگر بگویند مردم ایران نظام دینی نمی‌خواهند! و شعار «نظام مردمی» دادن یعنی شعار نظام غیر دینی دادن!
  3. اگر ایشان رهبری را نقد می‌کند که دارد وظیفه‌اش نسبت به رهبری را انجام می‌دهد و باید از او قدردانی شود و نقدهایش پاسخ قانع کننده داده شوند اما اگر به رهبری دروغ می‌بندد و تهمت می‌زند که در دادگاه علنی، دروغ و تهمت‌هایش را روشن کنید و مجازاتش نمایید.
  4. اگر در مقولات چالشی ایران با غرب معقول و منطقی بحث می‌کند و با این وجود بین نظریاتش با غربیان شباهت وجود دارد، که ایراد به شماست که چرا در مقابل عقل و منطق تسلیم نیستید؟ مگر باید با هر سخن غربی‌ها مخالفت کرد؟ آری، اگر بدون منطق و از سر شیفتگی مثل غربی‌ها سخن می‌گوید، این بی‌منطقی و شیفتگی بدون دلیل را روشن و او را رسوا و طرد کنید.

واقعیت آن است که آقای تاجزاده یک متفکر سیاسی مسلمان است که نظریات سیاسی اصلاحی‌اش را آشکارا و بدون مجامله مطرح کرده و علاوه بر این که بر رعایت چارچوب‌های قانونی اصرار دارد، از کشیده شدن مردم و حکومت به خشونت هم به شدت ابا دارد و از آنجا که روال مملکت و امور را بر خیر و صلاح نمی‌داند، نظرات اصلاحی خود را علنی و در سطحی وسیع که برایش ممکن شده، مطرح می‌کند و از آنجا که از بیان و منطقی قوی برخوردار است، کانون‌های قدرت از او احساس خطر کرده‌اند و با این که هیچ اقدام و مطلب پنهانی‌ای ندارد، بدون دلیل قانع کننده او را قبل از محاکمه بازداشت کرده و به سلول انفرادی انداخته‌اند و حالا در توجیه این اقدام غیر قانونی و غیر شرعی مانده‌اند لذا با اقرار به عدم جاسوسی و عدم وابستگی تشکیلاتی با بیگانگان، در صدد جرم‌تراشی برای او هستند ولی حتی اگر در کوتاه مدت هم موفق باشند، قطعا در دراز مدت پیروز این صحنه آقای تاجزاده است. قطعا افکار و سخنان تاجزاده که تا قبل از دستگیری در گستره‌ای شنیده می‌شد، بعد از دستگیری در گستره‌ای به غایت وسیع‌تر شنیده می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد و با این برخوردها او علی رغم میل و خواست قدرت‌طلبان، روز به روز بزرگتر می‌شود. راه مقابله با تاجزاده‌ها فقط میدان دادن به آنها و پذیرفتن سخنان حقشان و نقد سخنان باطلشان است. به امید آن روز.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. البته، نه اینکه نظام هم نتواند در اینگونه مواقع بین مخالف خوان خودی و نخودی فرق بگذارد و مجازات بظاهر یک شکل هم بطرف میدهد! مثلا از دوره حبس کشیدن آقای تاج‌زاده در دوره قبل ، عکسی دیدم از زندان آقای تاج‌زاده که در واقع یک سوییت نسبتا شیک بود با همه امکانات زندگی یک خانه که آقای تاج‌زاده در آنجا از مهمانانی نیز پذیرایی می کرد، از آقای تاج‌زاده میخواهند حرف نزند، اما چون حریفش نمی شوند او را به جای راحتی می برند و امکان حرف زدن در جمع را از او می گیرند! این کار برای نظام دو حسن دارد، هم به جامعه القا می کنند که در رابطه با اظهار نظر در مورد نظام ما شهرام و بهرام حالی امان نمی شود و اگر کسی حرف زد به زندان می رود و هم امثال تاج‌زاده را از تنها نکته منفی که دارد و آن حرف زدن است محروم می کنند، مردم دروازه غار و مردم دریا کنار / هر دو عریانند اما این کجا و آن کجا!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا