خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش میدانی | مردم قم و مشهد از «حجاب اجباری» می‌گویند

گروه اجتماعی انصاف نیوز: «حجاب اجباری»، «گشت ارشاد»، «الزام قانونی حجاب»، «بدحجابی» و… اینها واژه‌هایی است که در هفته‌های اخیر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بسیار شنیده می‌شود. دیدگاه مردم درباره‌ی این موضوع چیست و چه نگاهی به مسئله‌ی الزام حجاب در ایران و اقدامات پلیس در این حوزه دارند؟

انصاف نیوز این پرسش را در گزارش میدانی پیشِ رو از مردم مشهد و قم که به عنوان دو شهر مذهبی ایران شناخته می‌شوند پرسیده است؛ متن این گزارش را می‌توانید در ادامه بخوانید:

مشهد

شیما فرخی معلم دبستان است و با پوششی که به «مانتو و شلوار کارمندی» مشهور شده در شهر رفت و آمد می‌کند، او درباره‌ی موضوع این گزارش می‌گوید: هر چیزی را که ممنوع کنید بیشتر جلب توجه خواهد کرد، این یک اصل معروف در روانشناسی است. حتی در ارتباط معلم و دانش‌آموز هم همین قاعده وجود دارد و هر چه معلم بیشتر سخت‌گیری کند و ممنوعیت‌های بیشتری را در برابر دانش‌آموزان اعمال کند، دانش‌آموزان بیشتر به سمت همان ممنوعیت‌ها خواهند رفت. موضوع حجاب هم به هیچ عنوان از این قاعده مستثنی نیست و به همین شکل است که هر چه بیشتر سخت‌گیری کنند نتیجه‌ی معکوس خواهند گرفت.

دختری نوجوان با اشاره به ویدئوهای منتشر شده از برخی برخوردهای تند گشت ارشاد با زنان که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، می‌گوید: من هر بار این ویدئوهای گشت ارشاد را می‌بینم از حجاب داشتن بدم می‌آید با اینکه در خانواده‌ی ما همه حجاب دارند و مذهبی هستیم اما با دیدن این ویدئوها دوست دارم بدون روسری بیرون بیایم.

مریم که خود را دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد معرفی می‌کند با بیان اینکه «حجاب مسئله‌ی شخصی است» می‌گوید: اینکه مسئولان تا توی تختخواب مردم را هم می‌خواهند تصمیم بگیرند خجالت‌آور است. اینکه در قرن 21 هنوز باید ثابت کنیم نوع پوشش و لباس هر آدمی مسئله‌ی شخصی اوست هم خنده‌دار است و هم گریه‌دار.

خانمی میانسال با چادر و مقنعه می‌گوید: باید درباره‌ی مسئله‌ی حجاب کار فرهنگی شود. بازیگران صداوسیما و سینما و تئاتر باید وادار شوند که با حجاب کامل میان مردم و در کارهایشان حضور پیدا کنند تا فرهنگ‌سازی شود. اینها الگوی جامعه هستند و «بد حجابی» هم از همین بازیگرها آغاز شده است. تا وقتی اینها درست نشوند با هزاران گشت ارشاد هم چیزی حل نمی‌شود.

صحبت‌های دختری جوان با پوششی که در ادبیات رسمی مسئولان «بد حجاب» نامیده می‌شود: حق ندارند در حریم خصوصی مردم دخالت کنند. اصلا همین که شما چنین سوالی از من می‌پرسید غلط و مسخره است. ببینید بقیه‌ی دنیا کجا هستند و ما کجاییم و دغدغه‌هایمان چیست؟ واقعا مسخره است!

دختر دیگری با پوشش چادر می‌گوید: هر حکومتی قانونی دارد و ما هم این قانون را داریم. پلیس هم وظیفه دارد که با قانون‌شکن برخورد کند. اینکه از نگاه ما قانون خوب است یا بد موضوع دیگری است اما تا زمانی که قانون باشد باید آن را اجرا کنیم و احترام قانون را حفظ کنیم.

مرتضی که خادم حرم امام رضا (ع) است درباره‌ی موضوع حجاب و برخوردهای گشت ارشاد می‌گوید: من با این کارهایی که در مشهد به بهانه‌ی احترام به امام رضا انجام می‌دهند موافق نیستم و همین چند هفته‌ی پیش هم در حرم به یکی از نزدیکان حاج آقای علم‌الهدی [امام جمعه مشهد] گفتم که این کارها ظلم به امام است؛ چه گشت ارشادهایی که راه می‌اندازند و چه مخالفت با کنسرت‌ها و تفریح مردم. به اسم امام رئوف نامهربانی می‌کنند. از طرف دیگر خانم‌ها این برخوردهای تند و سخت‌گیری‌ها را که می‌بینند بیشتر ناراحت می‌شوند و مسیر دیگری را می‌روند که برای همین آقایان ناخوشایندتر است.

خانم کرامتی که مبلّغ مذهبی است، می‌گوید: مردم ایران چهل سال قبل حکومت دینی را برگزیدند و هر سال هم این بیعت را تجدید کرده‌اند. این انتخاب هم آثاری دارد که یکی از آثار آن همین موضوع رعایت حجاب بر مبنای اصول دینی است. شما حق ندارید نام آن را «حجاب اجباری» بگذارید؛ این یک موهبت الهی است که در این زمان به مردم ایران داده شده است نه اجبار.

دانشجویی با پوشش چادر اما معتقد است که ادامه‌ی این وضعیت زندگی را برای همه‌ی مردم با هر نوع پوششی سخت خواهد کرد؛ چه بی حجاب، چه با حجاب. او با بیان اینکه «ما با حجاب‌ها هم داریم چوب گشت ارشاد را می‌خوریم»، گفت: این همه سال است که دارند تابستان‌ها را با این گشت ارشاد و برخورد با بی حجابی برای همه تلخ می‌کنند و هر سال هم وضعیت حجاب بدتر شده یا تفاوتی نکرده است.

یک طلبه‌ی حوزه‌ی علمیه‌ی مشهد نیز که تمایلی به معرفی خود نداشت گفت: الزام در حجاب یک واجب شرعی است اما حکومت‌ها در این میان وظیفه‌ای بر عهده ندارند و اساسا این کار باید بر عهده‌ی جریان‌های مردمی قرار داشته باشد تا با بیان و قلم مسیر صحیح را به دیگران بیاموزند. مداخله‌ی حکومت تنها کار را برای گروه‌های امر به معروف مردمی سخت‌تر می‌کند و آنان را از چرخه‌ی کار حذف کرده است.

قم (نظرات جمعی از زائران حرم حضرت معصومه (س) و اهالی محله‌های مجاور این زیارتگاه)

*این مسئله‌ی حجاب و گشت ارشاد که امسال خیلی پر رنگ شده اصلا مذهبی نیست و می‌خواهند موضوع را سیاسی کنند تا مشکلات واقعی مردم دیده نشود.

*اگر مسئولان مسئله‌ی ازدواج جوانان را حل کنند این مسئله هم به شکل خودکار حل خواهد شد. بخش بزرگی از این مسئله به موضوع ازدواج برمی‌گردد و با حل این موضوع آن هم حل می‌شود!

*مگر زمان امامان اجباری در شکل پوشش زنان بود که امروز اینقدر به آن اصرار دارند؟ در کدام روایت گفته شده که در حکومت پیامبر و امام علی گشت ارشاد راه می‌انداختند و مردم را برای لباسی که پوشیده‌اند دستگیر می‌کردند؟!

*ویدئوهای گشت ارشاد را همه دیدند اما ویدئوهایی که بعضی‌ها برای مسیح علی‌نژاد و امثال او در خارج از کشور فرستادند کار را خراب‌تر کرد و حکومت هم به‌خاطر همین امسال روی این موضوع اینقدر حساس شده است.

*در 99درصد موارد برخوردهای گشت ارشاد خوب و محترمانه است اما همان یک درصد که اشتباه‌هایی دارند بزرگنمایی می‌شود.

*حجاب قانون این مملکت است و همه وظیفه دارند به اجرا کردن آن کمک کنند. قانون شکنی در همه جای دنیا تاوان دارد.

*مسئولان امنیتی کشور هم اعلام کرده‌اند که گروه‌هایی در شهرهای مذهبی مثل قم عمدا بدحجابی راه می‌اندازند؛ با اینها باید خیلی تند برخورد شود تا چهره‌ی شهر پاک بماند!

*کجای کار مسئولان کشور به دین شبیه است که به اجرای همین یک مورد این میزان اصرار دارند؟!

*رسانه‌ها و گروه‌های خارجی و داخلی با این حاشیه‌سازی‌ها می‌خواهند دولت را درگیر این مسئله کنند تا از حل مشکلات مردم غافل شود!

*اگر مدعی پیاده کردن اسلام هستیم اجبار و اکراه در اصل و اساس دین هم مردود است چه برسد به حجاب که از فرعیات است.


[شیرین شیرانی در تهیه‌ی این گزارش میدانی کمک کرده است]

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. رفراندوم حجاب بزارید ببینید واقعا چند میلیون نفر مخالف حجابند..اونهایی که قدرت دارن ..دارن زور میگن به بقیه

    57
    27
    1. حجاب حکم الهی است ،برای اجرای حکم الهی که رفراندوم معنی ندارد ،
      مثل اینست که رفراندوم بگذارید که دزدی آزاد باشد یا نه !!!

      32
      56
      1. … خان حکم الهی کجا بوده چرا فقط باید تو ایران حکم الهی اجرا بشه اینهمه کشور مسلمون داریم کدومشون حجاب اجباری دارن

        35
        27
        1. در اینکه حجاب در ایران باستان بوده و نقش حفظ حریم زن حرمت داشته و خیلی قبل از اسلام، زنان در ایران دارای ارزش بوده اند، شکی نیست. حال اینکه زن ایرانی حرمت نخواهد، یک امر شخصی است. مگر می‌شود جامعه از هرزه ها مسون باشد؟هرزه ها همیشه هستند. باید اجبار برداشته شود تا زنان پاکدامن از زنان هرزه تمیز داده شوند.
          مسئولان بفکر خودشان و خانواده خودشان باشند که دین مردم را خدشه دار کرده اند.

          8
          13
    2. اونوقت اگر مخالفین حجاب در اقلیت بودند حاضر می شوند دست از کارهای عجیبشون در مخالفت با حجاب بردارند

      30
      9
    3. آقایانی که درشمال تهران زیرکولرگازی نشسته اید همسربنده درقم بادمای ۵۰درجه چطوری باچادر که خیس عرق نیشه بره بیرون کاری که شمامیکنیدحضرت محمد نکرده یعنی ازپیغمبروامامن ماهم بهتردرک دارید اون خانم که گیربهش میدید زن منه خواهرمنه مگه بی کس وکاره که افتادید توخیابونا آبروی مردم رامیبرید اگه راست میگید بیاییدقم فقط تیم ساعت باچادر راه برید ازتمام سوراخ یمبه هاتون آب راه میوفته پس شهرنارو ول کنید برید جای دیگه اسلامتون رو که نه خدا قبول داره نه دین ونه پیغمبر ارشاد کنید این خانم ها شوهردارند برادردارند پدر دارند مثل شماها بی کس وکارنیستند که شماها شدین قیمشون

      8
      1
  2. مردان بی غیرت بیشتر از خانمها طالب لخت شدن بانوان آریایی هستند،ما اصالت خود را نمی فروشیم

    33
    36
  3. حجاب حکم الهی است ،برای اجرای حکم الهی که رفراندوم معنی ندارد ،
    مثل اینست که رفراندوم بگذارید که دزدی آزاد باشد یا نه !!!
    این خبرگزاری در تسخیر شیطان است

    17
    43
    1. جناب الف چرا به خدا دروغ نسبت می دهی درقران سوره نور رابخوان خداوند حجاب رابرمومنین وزنهای پیامبر واجب کرده پس دیگران راستثناکرده لا اکراه فی الدین.انچه درایران حجاب اجبار شده چون توی قانون اساسی آمده وجالبه هیچ گونه حدود یا مجازاتی برای بی حجاب قید نشده

      10
      6
      1. اگر یه ذره مطالعات دینی تون رو افزایش بدید متوجه می شوید که اولا قرآن کتاب فصیح است و در فصاحت گاهی با زبان کنایه یک مطلبی بیان می شود وقتی خدا حجاب را بر زنان پیامبر واجب کرده انگار به در گفته تا دیوار بشنود پس حجاب یک امر واجب است ثانیا در ادامه آیه لا اکراه فی الدین آمده قد تبین الرشد من الغی یعنی تا وقتی که رشد ( پیشرفت) تبیین نشده اکراهی در دین نیست ولی وقتی راه از چاه مشخص شد دیگر مسلمانی حق ندارد که علنا دین را زیر سوال ببرد زیرا باعث گمراهی دیگران می شود و ضرورت حجاب امروزه برای همه کسانی که تفکر می کنند مشخص است و حتی در جامعه غرب ( مثل فرانسه و ایالات متحده ) بانوان گرایش به حجاب پیدا کرده‌اند .
        اما درباره حجاب اجباری : به نظر من دولت باید با اشخاصی که مردم را گمراه می کنند برخورد کند نه همه مردم زیرا مردم توسط این افراد گمراه می شوند و باید با این اشخاص برخورد قاطع صورت گیرد

        4
        7
        1. اولاً خانم سلطانی خداوند حتی دین راهم اجبار نکرده حجاب که دین نیست یک دستور الهی برای مومنین. دوما شما هیچ کس نمی‌تواند کسی رابر کاری امرکندمگرحاکم شرع که پیامبر وائمه هستند شما یک سند بیارپیامبریا ائمه کسی رابه جرم بی حجابی مجازات کرده باشند.ثالثا در تمام بلاد اسلامی ازجمله عراق و سوریه ولبنان که علمای شیعه مرجعیت مردم رادارند هیچوقت به زور واجبار مردم رابه حجاب وادرار نکردند حتی در محضر سیدحسن نصرالله وایت الله سیستانی هم افراد بی حجاب شرفیاب شدن

          3
          1
  4. 90درصد آنهایی که در قم حجاب درستی ندارند از شهرهای دیگه به قم آمدند وگرنه قمی ها خیلی باحجاب هستند

    19
    43
    1. من خیلی از دوستام تو قم بدنیا اومدیم و بزرگ شدیم ک الان اصلا ن حجاب داریم ن اعتقاد به حجاب⁦:-\⁩

      31
      7
  5. خبرگزاری انصاف،شرط انصاف را رعایت نکرده
    از متخصص و فقیه دان نپرسیدند.
    بیشتر گزارش یک جانبه نگاه کردن به قضیه است
    مخالفین بیشتر بودند.آن هم که موافق حجاب بود،خوب از حجاب و گشت ارشاد نتوانسته دفاع کنند.
    میگن اگه میخوای چیزی را تخریب کنی،بد دفاع کن.کافیه

    حجاب چه بدانی چه ندانی بانو مدافع شخصیت و وجود دوست.

    بی حجابی سبب عدم امنیت در جامعه است.زمانی که در جامعه حضور پیدا میکنیم پوشش ما به دیگران ربط پیدا میکند
    بی حجاب ها خواسته یا ناخواسته دزد عشق خانواده ها هستند.حق الناس است.

    18
    21
  6. کی گفته حجاب تو خیابون یک امر شخصی است؟
    بله داخل خانه‌ات حجابت یک امر شخصی است اما در جامعه یک امر اجتماعی است که آزادی بعضی نباید ناقض آزادی سایرین شود
    مثل کسی که در فضای بسته مثل اتوبوس سیگار میکشد و بعد بگوید سیگار کشیدن یک امر شخصی است به بقیه مسافرین ربطی ندارد
    لذا در اتوبوس شخص سیگاری رو مجبور میکنند رعایت حال بقیه رو بکند و این در دنیای امروز اصل عقلایی پذیرفته شده است

    26
    19
  7. من به عنوان یه زن … هیچ وقت به حجاب شکل اجباری نگاه نمیکنم بلکه دیده ام که آقایون … وقتی چادر دارم به من نگاه بد نمیکنند … پس اگر طالب آرامش جانعه و خانواده هستم لازمه رعایت کنم
    اگر همه رعایت میکردند و هنجار شکن وجود نداشت اصلا کسی حس سختی به خود نمیگرفت

    16
    13
  8. ⚪️ ماجرای حجاب ‼️

    اتفاق چند هفته قبل بر سر #حجاب در
    اتوبوس را به یاد داریم.
    وقتی ماجرا رو از روی فیلم مرور می کردیم، دیدیم دختر نوجوان و محجبه،
    به کشف حجاب در اتوبوس اعتراض میکنه و تذکر لسانی میده!
    طرف مقابل با فحاشی و هتاکی وی رو از اتوبوس بیرون میندازه!
    بعد هم فیلم گرفته و منتشر میکنه!
    بقیه مردم نیز در حجاب
    متنوع در حیرت هستن!
    جمله آخر رو داشته باشید؛
    حرف اصلی همین جاست.
    و اما پس از فیلم؛
    چند روز بعد فرد هتاک
    دستگیر شده و مشخص میشه،
    عامل و مرتبط مسیح علی نژاد،
    خبرنگار فراری و کارمند حقوق بگیر سفارت آمریکاست!
    سالومه مجری شبکه انگلیسی منو تو هم تلفن و آدرس خانواده دختر نوجوان رو از عوامل داخلی گرفته و در تماس تلفنی اونارو رو تهدید میکنه و بعد هم این بی شرمی رو با افتخار در
    توئیتر گزارش میکنه!
    به نظر توضیح بیشتر لازم نیست!
    ماجرای اتوبوس تاریخی شد،
    چون نشون داد که حجاب بهانه هستش! همونا که با تحریم های
    اقتصادی سفره مردم رو تنگ کردن،
    همون تروریست های آدم کش،
    همونا که پمپ بنزین آتش زدن
    و مسجد ویران کردن،
    همونا پروژه کشف حجاب رو
    پیش میبرن!
    مسیح علی نژاد میگه کشف حجاب پلی برای براندازی حکومته!
    از موضوع حجاب عبور کنید!
    حتی بحث های دامنه دار حجاب اختیاری و اجباری و غیره و ذالک!
    مساله این نیست!
    پروژه چهارشنبه های سفید و سیاه پروژه امنیتیه نه فرهنگی!
    دختر نوجوان هتک شد تا برای عده ای که هنوز چشم و ذهنشون بسته هستش مساله روشن بشه!
    متوجه بشن اصل و فرع چیه!
    و اما خطای فاحش؛
    درباره حجاب زنان ایرانی دو گروه
    گرفتار خطای فاحشن؛
    براندازها و ساده دلان داخلی!
    وجه مشترک

    13
    13
    1. محجبه تذکر لسانی داد به خانم بی حجاب یا نه بهش گفت ج… ؟ برا همین خانم بی حجاب مرتب بهش میگه اون زری که زدی دوباره بزن دروغگویی و سانسور کردن تو ذاتتونه پایه واساس زندگیتونه از خدا بترسین

      5
      1
  9. برهان:
    ❇️شهیدمطهری :
    اگر برهنگی تمدن است پس حیوانات متمدن ترینند‼️آنان که حجاب را انکار میکنند ,
    مسلمأعقل راهم باید انکارکنند زیراوجه افتراق انسان با حیوان عقل است.

    #حجاب

    10
    15
  10. برهان:
    توباحیا خلق شده ای

    بانوی خوبم !
    فلسفـه حجاب
    تنها به گنـاه نیفتـادن مردهـا نیست!
    که اگر چنین بود ،
    چرا خدا تو را با حجـاب کامل
    به حضور می‌طلبد در عاشقانه ترین عبادتت؟

    جنـس تو با حیـا خلق شده…
    “رعایت حجاب تو شرط انتظار حجت ابن الحسن (عج) است”

    #حجاب

    الّلهُمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّکَ‌الْفَرَج

    9
    8
  11. خیلی هم خوب..ما اگه باور داریم و دم از آزادی و بی‌حجابی می‌زنیم یا حداقل باور داریم هر کسی هر جور دوست داره بگرده و هر کس آزاده که هر رفتار اجتماعی انجام بده ..و خوبه که مثل کشورهای نوین و آزاد باشیم ..پس باید به زن و دختر و خانواده بگوییم برو آزادی… هر کاری و در هر رفتاری آزادی آنوقت معلوم میشه چند چندیم ..پس هر کسی هرج و مرچ اول خانواده خودش را بعد جامعه و کشورش را نابود میکند

    9
    8
  12. تهیه کننده این خبر خود از معاندین اسلام است.و با افرادی که هیچ اطلاعی از اسلام ندارند ومعلوم نیست مسلمانند .مصاحبه کرده.

    4
    7
  13. … در این برهه از زمان که مردم همچون انبار باروت در برابر مشکلات بیشماری که برای مردم از تمام جوانب ایجاد کردهاند منتظر کوچگترین جرقه ای می باشند با احساسات وروج وروانملت بازی میکنند وجوانان رو نسبت به احکام مقدس شرع بدبین میکنند بی. بند و باری که ثمره چندین ساله عملکرد غلط مسولین می‌باشد رو میخواند یه روزه جمع کنند مطمئنا اینها دلسوز اسلام و مملکت و خون شهدا نیستند

    6
    3
  14. یکی از مشکلات ما اظهار نظرهای الکی ، مفت و آبکی ایرانی ها تو هر زمینه ای هست
    خب در روزگاری که رسانه حرف اول و آخر میزنه خیلی سخت نیست بفهمی که غالب مردم چه نظری خواهند داشت

    1. مشکل این جاست که زنانی که رسانه آن ها را پوشش میده عده قلیلی اند که دائما در خیابان ها پرسه می زنند نهایتا شما بگو صد هزار نفر ولی جمعیت میلیونی طرفدار حجاب در کمال عفت در خانه شان نشسته اند و اگر این بانوان غیور به خیابان ها بیایند اونوقت معلوم میشه چند نفر با حجاب اند و چند نفر بی حجاب اند برای مثال می تونین به راهپیمایی ۲۲ بهمن یا از همه مهمتر به تشییع پیکر سردار دلها مراجعه کنید تا متوجه بشید چقدر با حجاب داریم و چقدر بی حجاب اگر در فیلم ها مشاهده کنید در قسمت بانوان رنگ سیاهی به چشم می خورد که بیانگر تعداد بانوان با حجاب است

      4
      3
  15. برخورد حامیان حجاب (چه مردم و چه گشتی ها) با بی حجابان بنظر به کینه و حسادت و نفرت یا شاید ترس، بیشتر شبیه باشه تا یک امر دینی.

    6
    4
  16. من در قم زندگی میکنم ولی اصلا برخورد با حجاب اجباری ندیدم.این کلیپ هایی هم که پخش میشه مربوط میشه به تهران و…

  17. طبیعتن چیزی که به ادم زور و تحمیل بشود نا خوداگاه ادم حس بدی بهش دست میدهد و دوست ندارد ان را قبول کند چه ب نفعش باشد چه ب ضررش.
    طرز پوشش هر شخص به شخصیت و علایق شخصیش برمیگردد و الان زمانه پیامبر نیست که هنوز برخی افراد به خوب و بد قضیه اگاه نباشندو بخاهیم با امر ب معروف و نهی از منکر اگاهی رسانی کنیم در نسل امروزی همه ب خوب و بد و عواقب کارشان اگاهند واین راه را برای خودشان انتخاب کرده اند
    اصلن وِجه خوبی ندارد با لباس نظامی در ملعه عام دور دختر یا زنی را میگیرند و جدا ازین که بزور میخاهند حجابش را اصلاح کنند تابحال شاهده این موضوع بوده ام ک حتی دادو بیداد راه می اندازند و با تندی رفتار میکنند و این طوری ان خانم هم بین مردم خجالت زده میشود و ابرویه او چه میشود. هر چند شاید بعضی بگویند اگر ابرو داشت با وضع نامناسب نمیگشت اما این دلیل خوبی برای بردن ابروی مسلمان در ملعه عام نیست هر کس برای خودش شخصیتی دارد.
    خوده من یکبار ب زیارت حضرت معصومه رفدم و در صورتی ک حجاب کامل داشتم و فقط رژ لب زده بود. خانمی با تندی زیاد ب من توپید که چرا اصن ب زیارت میایی نیا حرم . و فوش هایی ک نثارم کرد و من از اینهمه خشم متعجب بودم و نمیتوانستم ب کسی ک سنش از من بیشتر است بی احرامی کنم یا میترسیدم با ان همه خشمی ک نصبت ب من داشت چیزی را برایش توضیح دهم . این سوال در ذهن من شکل گرفت ایا حرم متعلق ب حضرت معصومه سلام الله است یا متعلق ب خادمان و زاعرانش؟ و من ایا قبل از امدن ب حرم باید از انها اجازه بگیرم و اگر از ظاهر من خوششان نیامد به حرم نیایم؟
    جلو در ورود ب حرم باید چادر داشته باشی تا ب حرم راهت بدهند. ایا اععمه اطهار خودشان گفده اند کسب ک چادر ندارد به زیارت ما نیاید یا کسی ک گناه کار است یا بد حجاب دره خانه ما نزند ؟ این بر خورد ها ادم را دین زده و حجاب زده میکند و راه درستی نیست بنظر من‌.

  18. سایت شما نام با مسمایی دارد. اسم آن را انصاف گذاشته اید ولی با کمال بی انصافی هرزگی و بی عفتی را رواج می دهید. اگر انصاف دارید این پیام را نمایش دهید.

    2
    1
  19. خاک برسر برخی افراد نادان و نفهم کنن که با قانون حجاب مخالفن آخه برید همین کشور آذربایجان که اکثرا شیعه هستند را نگاه کنید.گفته شده .مردم این کشور بدلیل سهل انگاری در مساله حجاب باعث شدند که دولتشون جرات پیدا کنه و حکم ممنوعیت حجاب را در مدارس اجرا کنند .اونوقت دولت ما که داره در جهت ترویج حجاب تلاش می کنه برخی نفهم میان اظهار مخالفت می کنن.یادمه قدیم این کارها بیشتر دست تشکلهای مردمی و بسیج بود یک سری مخالف بودن و می گفتن پلیس باید اینکار را کنه حالا که زحمت اینکار به دوش پلیسه باز بهونه میارن که باید دست مردم باشه یا …..
    انصاف اگه راست می گی منصف باش ونظر من را پخش کن .

    3
    1
  20. منی که تو قم زندگی می کنم تو عمرم گشت ارشاد ندیدم کو کجای قم الان گشت ارشاد داریم به من نشون بده

    1
    1
  21. کی گفته ۸۰ درصد طرفدار حجابند و ۲۰درصد مخالف حجاب؟؟؟
    برعکس میگن…همونجور که هر وعده وعیدی که قبل انتخابات دادند بعداز انتخابشون برعکس از آب دراومد.
    کی بود میگفت مشکل مردم شریف ایران حجاب نیست…معیشته؟؟
    الان که مردم نه رفاه دارن نه آرامش نه امنیت نه امید به آینده…همه مسئولین … دارن زندگی شاهانه میکنن اختلاس میکنند از مردم بیچاره آزادیشونم بگیرید دیگه انتظار. دارید به چی دلشون خوش باشه

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا