خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تخریب منتقدین

علی قنبری در آرمان ملی نوشت:

در طول دو سال و نیم از در قدرت قرار گرفتن ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهوری ایران مسائل اقتصادی در کشور نه تنها حل نشده بلکه عمق این مسائل افزایش یافته است. افزایش تورم، رشد نقدینگی، کاهش سرمایه‌گذاری، افزایش اختلاف طبقاتی تنها بخشی از عملکرد دولت سیزدهم است. آن هم دولتی که با وعده بهبود شرایط اقتصادی کشور توانست در قدرت قرار گیرد.

تخریب منتقدین

سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت طبق اصول اقتصادی نیست چرا که اگر اینگونه بود اکنون باید شاهد کاهش تورم، افزایش قدرت خرید مردم بودیم. تمام این موارد نشان می‌دهد دولت در عرصه اقتصادی ضعیف عمل کرده است و بسیاری از طرح‌های دولت کنونی از جمله ساخت مسکن و ایجاد اشتغال  عملی نشده است. با این وجود برخی اقتصاددان‌ها تلاش دارند نقدهای منصفانه‌ای را به دولت وارد کنند تا دولت بتواند مسیری که اصرار به پیمودن آن دارد را تغییر دهد اما در برابر این نقدها شاهد حملات رسانه‌های دولتی به منتقدین عملکرد اقتصادی دولت هستیم.

این مورد نشان می‌دهد که دولت پذیرفته که در برنامه‌های اقتصادی خود با چالش‌های جدی روبه‌روست از این منظر تلاش می‌کند عملا توپ را در زمین دولت قبل بیندازد و اعلام کند که تمامی اشتباه‌های اقتصادی در دولت قبل صورت گرفته و این دولت نمی‌تواند آن اشتباه‌ها را پاسخ دهد. این روش یک روش نخ نماست که دیگر پاسخ نمی‌دهد. دولت‌ها دنبال افراد و دولتی می‌گردد که مسئولیت شکست‌های خود را گردن آن‌ها بیندازند. دولت فکر می‌کند با این اقدامات می‌تواند برای خود در نزد افکار عمومی برائت ایجاد کند.

حال اینکه دو سال فرصت زیادی است که در اختیار دولت بوده و یک تیم اقتصادی خوب می‌توانست در این دو سال وضعیت اقتصادی را سامان دهد و مشکلات معیشتی مردم را حل کند. دولت می‌توانست در این دو سال سفره مردم را گسترده کند و در مذاکرات از منافع ملی ایران دفاع کند. دولت با حمله به منتقدین خود بر تنش‌های اقتصادی در کشور می‌افزاید. با این جبهه‌ای که دولت در برابر انتقادها به خود گرفته احتمالا درکی روشنی از وضعیت اقتصادی ندارد و یا اینکه معتقد است هر راهی جز راه خود، به ترکستان می‌رود.

با این روش‌ها روندهای اقتصادی در سال جاری و آینده مطلوب‌تر نخواهد بود چرا که با این فرمان نمی‌توان وضعیت مطلوب اقتصادی را شاهد بود و هر روز از شتاب توسعه اقتصادی ایران کاسته می‌شود. متاسفانه هیچ دورنمایی وجود ندارد که وضعیت اقتصادی کشور که به شدت تحت تاثیر سیاست خارجی است، حل شود. راهکار این است که دولت اقتصاد کشور را از سلطه مسائل سیاسی نجات دهد و به گفت‌وگوی تخصصی با جهان برای رفع تحریم‌ها بیندیشد چرا که دولت محترم هر اقدامی انجام دهد که وضعیت اقتصادی کشور بهبود یابد ؛ به نتیجه مطلوب نخواهد رسید مگر اینکه روابط ایران با جهان بهبود یابد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا