خرید تور تابستان ایران بوم گردی

موضع دولت رئیسی: برجام محصول اعتماد به آمریکا نـبود

در حالی که دلواپسان حامی دولت سیزدهم برجام را به عنوان نماد اعتماد روحانی و ظریف به آمریکا می‌دانند؛ سخنگوی وزارت امور خارجه دولت انقلابی گفت: برجام محصول اعتماد به آمریکا نبود.

به گزارش انصاف نیوز، ناصر کنعانی با اشاره به مذاکرات احیای برجام در دولت رئیسی گفت: برجام محصول اعتماد ما به آمریکا نبود و ادامه مذاکرات برای احیای برجام و رفع تحریم‌های ظالمانه و بازگشت مسؤولانه همه طرف‌ها به برجام مبتنی بر اعتماد دولت و ملت ایران به رژیم آمریکا نیست.

گزارش خبرگزاری فارس از نشست خبری آقای کنعانی را می‌توانید در ادامه بخوانید:

موضع دولت رئیسی: برجام محصول اعتماد به آمریکا نـبود

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز (دوشنبه) نهم مرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به سؤالات آنها درباره آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پاسخ داد.

جلوه باشکوه ارادت ورزی و عشق ورزی به سیدالشهدا

وی با اشاره به برگزاری مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین، به همه مسلمانان و شیعیان و محبان به آستان مقدس سیدالشهدا تسلیت گفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در این ایام شاهد جلوه‌های باشکوهی از ارادت ورزی و عشق ورزی محبان سیدالشهدا بودیم که در ایران، منطقه و جهان با حضور پرشور و حماسی خود یک بار دیگر ایران و جهان را به حسینیه بزرگ عزاداری و عشق ورزی به ساحت مقدس سید الشهدا و مرام امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت تبدیل کردند و نشانگر غیرت دینی مسلمانان است که در هیچ شرایطی ارادت ورزی خود را به سیدالشهدا و آرمان آن حضرت را کنار نخواهند گذاشت

کنعانی بیان کرد: ملت ایران یک بار دیگر این حقیقت را متجلی کردند که ما ملت امام حسین هستیم و محرم و صفر است که اسلام را زنده نگهداشته و اراده الهی بر اعتلای فرهنگ قرآنی مکتب عاشوراست و ان‌شاءالله این مکتب با قیامت باقی خواهد ماند.

خطوط قرمز ایران منافع ملی است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره فایل صوتی لو رفته از رابرت مالی و بحث تحریم‌ها گفت: اینکه مالی در این فایل صوتی چه گفته مسؤولیت دولت آمریکاست که باید تبیین و روشنگری کند. ایران مذاکرات برجام و مذاکرات رفع تحریم‌ها را مبتنی بر مصالح ملی و منافع ملت ایران و به منظور احقاق حقوق حقه ملت ایران دنبال می‌کند و همواره اعلام کرده که خطوط قرمز ایران منافع ملی است و ایران در چارچوب خطوط قرمز و منافع اعلام شده آماده پیگیری روند گفت‌وگوها و جمع بندی مذاکرات است.

برجام محصول اعتماد ما به آمریکا نبود

وی افزود: نگاه جمهوری اسلامی ایران به دولت آمریکا واضح و روشن است. هیچگاه مبتنی بر اعتماد با دولت آمریکا گفت‌وگو و مذاکره نمی‌کنیم. برجام هم محصول اعتماد ما به آمریکا نبود و ادامه مذاکرات برای احیای برجام و رفع تحریم‌های ظالمانه و بازگشت مسؤولانه همه طرف‌ها به برجام مبتنی بر اعتماد دولت و ملت ایران به رژیم آمریکا نیست.

کنعانی خاطرنشان کرد: قرار بود برجام امضا و اجرا شود و نتیجه اجرای آن و پایبندی دولت آمریکا به تعهداتش می‌توانست مبنای یک اعتماد نسبی به دولت آمریکا باشد که دولت آمریکا در عمل این اعتماد نسبی را برای ملت ایران و دولت ایران ایجاد نکرد. در ادامه روند دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران و بازگشت مسؤولانه و متعهدانه همه طرف‌ها از جمله آمریکا به برجام، ایران نه مبتنی بر اعتماد به دولت آمریکا، بلکه مبتنی بر منافع ملی خود و مفاد مصرح در برجام گفت‌وگو می‌کند و مسیر دیپلماسی را ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: زمانی طرف مقابل آماده بازگشت مسؤولانه به توافق باشد و ایران از التزام جدی طرف مقابل به برجام اطمینان حاصل کند، اجرای برجام قابل از سرگیری است. طرف ایرانی در عمل نشان داده به توافق پایبند بوده و نسبت به اجرای توافق مسؤولانه عمل کرده است و برای ازسرگیری متعهدانه اجرای برجام از سوی همه طرف‌ها آمادگی لازم را دارد.

تعهد بی قید و شرط آمریکا به حمایت از رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال الاتجاه درباره اظهارات جو بایدن در خصوص عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی و نظر ایران در خصوص اجرایی شدن این موضوع و تاثیر آن بر روابط ایران و عربستان اظهار داشت: کاملا روشن است که تقویت و تثبیت جایگاه رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه اولویت اول و بسیار مهم دولت‌های آمریکا در طول سالیان متمادی اعم از جمهوریخواهان و دموکرات‌ها بوده است. دولت‌های آمریکا همواره تعهد بی قید و شرط خود را در حمایت تمام عیار از رژیم صهیونیستی نشان داده‌اند.

وی ادامه داد: دولت آمریکا در سال‌های اخیر تلاش زیادی انجام داد و با وعده و وعید موفق شد در روابط این رژیم با تعدادی از دولت‌های عربی و اسلامی در منطقه عادی سازی سیاسی ایجاد کند. در عمل شاهد بودیم آنچه رخ داد بازتر شدن دست رژیم اشغالگر در استمرار جنایات خود علیه ملت فلسطین و نادیده گرفتن حقوق اولیه فلسطینی‌ها و افزایش جرم و جنایت روزمره علیه این ملت بود.

وی گفت: در طول ۶ ماه نخست سالجاری به صورت نمونه شاهد کشتار حدود ۲۰۰ نفر از مردم بیگناه فلسطین و شهروندان و نیروهای وابسته به نیروهای مردمی مقاومت فلسطین بودیم. شاهد اسارت و بازداشت بیش از سه هزار فلسطینی در این مدت بودیم. تخریب گسترده منازل که نمونه جدید آن را دیروز شاهد بودیم. گسترش شهرک سازی در مناطقی که حتی مبتنی بر قراردادهای سازش متعلق به فلسطین است. اگرچه تمامی اراضی فلسطین را متعلق به مردم فلسطین می‌دانیم و همچنین شاهد اقدام مکرر صهیونیست‌ها در هتک حرمت مسجدالاقصی هستیم.

سازش با رژیم صهیونیستی هیچ خدمتی به آرمان فلسطین نمی‌کند

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد:: تجارب گذشته پیش روی ملت‌ها و دولت‌های اسلامی است. سازش با رژیم صهیونیستی هیچ خدمتی به آرمان فلسطین نمی‌کند و هر گامی برای عادی سازی به باز شدن دست این رژیم در جنایت علیه ملت فلسطین منجر خواهد شد.

کنعانی ادامه داد: هر گامی که در مسیر شناسایی رژیم صهیونیستی از سوی دولت‌های اسلامی برداشته شود را نه به نفع ملت و آرمان فلسطین و نه صلح و ثبات و آرامش و امنیت در منطقه می‌دانیم. این رژیم راهبرد امنیتی خود را در بی ثباتی دنبال کرده است.

سفر پلاسخارت به تهران

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره سفر خانم «پلاسخارت» نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق و دیدارش با امیرعبداللهیان بیان کرد: ایران هم راستا با دولت عراق از نقش سازمان ملل در کمک به صلح و ثبات و امنیت در عراق استقبال می‌کند و همواره گفت‌وگوها و مشورت‌ها بین ایران و سازمان ملل در سال‌های متمادی برقرار بوده است.

وی ادامه داد: این سفر در استمرار سفرهای گذشته نمایندگان ویژه دبیرکل در امور عراق بوده و موضوعات مختلفی در چارچوب سیاست ایران برای کمک به دولت همسایه و برادر عراق برای تثبیت شرایط سیاسی در این کشور و تقویت دولت مردمی و کمک به توسعه اقتصادی در این کشور مورد گفت‌وگو قرار گرفت. روند مبارزه با تروریسم در عراق و سطح منطقه و نحوه استفاده از ظرفیت‌های مشترک دوجانبه ایران و عراق و استفاده از ظرفیت‌های سازمان ملل برای کمک به تحکیم صلح و ثبات و امنیت و آرامش در منطقه و تکمیل روند مبارزه با تروریسم از جمله موارد گفت‌وگو در این دیدار بود.

حق‌آبه هیرمند

وی درباره حق‌آبه هیرمند هم که سؤال یکی از خبرنگاران بود، گفت: حق‌آبه ایران را پیگیری می‌کنیم و مورد توجه و اهتمام جدی داریم و وزارت خارجه و نیرو جزو اولویت‌های جدی خود قرار دادند. در جریان دستور رئیس جمهور به وزارتخانه‌های ذیربط برای پیگیری مجدانه موضوع هستید. جزو موضوعات جدی و مستمر مذاکراتی ما با مقامات سرپرستی موقت افغانستان است و با جدیت ادامه می‌دهیم. گفت‌وگوها انجام شده و اخیرا گفت‌وگوهای جدی و نزدیکی با مقامات سرپرستی موقت افغانستان داشتیم.

مقامات افغانستان مسؤولانه عمل کنند

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: انتظار داریم مقامات افغانستان در این خصوص مسؤولانه عمل کنند. همانطور که بارها گفتند به حق‌‌آبه ایران مبتنی بر معاهده ۱۳۵۱ اعتراف داریم و به رسمیت می‌شناسیم انتظار داریم در حوزه عملی مقامات این کشور اقدام لازم را برای دستیابی ملت ایران به حق‌آبه خود انجام دهند و این را به عنوان اقدام اعتمادساز می‌دانیم که زمینه همکاری‌های دو کشور را تسهیل کند و گسترش دهد.

سفر هیأت سوری به تهران

کنعانی درباره سفر هیأت سیاسی و اقتصادی سوریه به تهران گفت:‌بخش قابل توجهی از هدفگذاری این سفر در چارچوب انجام گفت‌وگوها به منظور تسریع و شتاب بخشیدن به روند اجرای توافقات مختلف دو کشور که در جریان سفر قبلی رئیس جمهور به دمشق بین دو کشور توافق شده بود، انجام شده است. در این چارچوب مذاکرات انجام خواهد شد. در سفر رئیس جمهور به دمشق ۱۵ سند در حوزه‌های مختلف عموما حوزه‌های اقتصادی و تجاری بین مقامات دو کشور امضا شده بود. در سفر جاری هیأت عالیرتبه سوریه به تهران مذاکرات سطح عالی در خصوص تسریع و نحوه اجرای این اسناد مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

وی گفت: در چارچوب سفر وزیر خارجه سوریه به تهران موضوعات مختلفی از جمله روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و استمرار روند مبارزه با تروریسم و موضوعات مرتبط با روند تحکیم ثبات و تکمیل روند سیاسی در سوریه پرداخته خواهد شد. روند تنش زدایی در مناسبات سوریه و ترکیه و زمینه سازی برای نشست آتی چهارجانبه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در چارچوب روند آستانه و مذاکرات رفع تنش و ان‌شاءالله عادی سازی روابط بین سوریه و ترکیه در مذاکرات مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: موضوعات تجاری، کنسولی و اقتصادی داریم که در گفت‌وگوهای دوجانبه مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت. تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به حاکمیت و تمامیت ارضی موضوع مهمی است. ایران در ادامه روند حمایتی خود از سوریه برای مقابله با تجاوزگری رژیم صهیونیستی این موضوع را با طرف سوری مورد گفت‌وگو قرار خواهد داد. حضور غیرقانونی نظامیان آمریکایی در سوریه موضوع مهمی است. در گفت‌وگوها در این خصوص مشورت خواهد شد و موضوع نحوه کمک به بازگشت آوارگان سوری به این کشور و نحوه تسهیل ارسال کمک‌های انساندوستانه بین‌المللی برای مردم سوریه از جمله مباحث مورد گفت‌وگو قرار می‌گیرد. امیدواریم نتیجه این گفت‌وگوها شتاب بخشیدن به همکاری‌های دو کشور در موضوعات مختلف دوجانبه از جمله حوزه‌های تجاری و اقتصادی باشد.

میدان نفتی و گازی آرش

سخنگوی وزارت خارجه درباره میدان نفتی و گازی آرش گفت: وزیر نفت ایران دیروز اعلام موضع کرد. تأکید می‌کنیم که ایران همواره از حل و فصل دوستانه مسائل مرزی و دریایی با همسایگان خودش حمایت می‌کند و به آن پایبند است. اینکه در ارتباط با نحوه بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز با همسایگان نیز همیشه راه مذاکره و تفاهم را در پیش گرفتیم و به آن پایبند بودیم.

وی افزود: در مورد استفاده از میدان نفتی و گازی آرش هم همانطور که رسما اعلام کردیم خواهان استفاده مشترک در بهره‌برداری از این میدان هستیم و در این خصوص آمادگی خود را برای گفت‌وگو با طرف کویتی اعلام کردیم. اما اگر احیانا تمایلی برای استفاده مشترک از این میدان نفتی وجود نداشته باشد طبیعی است ایران حقوق و منافع خودش و اکتشاف و بهره‌برداری از این منابع را در برنامه خودش قرار داده و هیچگونه تضییع حقوق ملت ایران را برنخواهد تابید. دولت خود را مکلف می‌داند از حقوق و منافع ملت دفاع و حفاظت کند.

پیشنهاد طرف کویتی

وی گفت:‌ در ارتباط با همسایگان بر ضرورت حسن همسایگی و حل و فصل اختلافات از مسیر گفت‌وگو تأکید می‌کنیم و امیدواریم در این مسیر با مذاکرات توأم با حسن نیت کار را دنبال کنیم. در مذاکرات وزرای خارجه ایران و کویت در حاشیه نشست باکو این توافق نظر بین دو طرف وجود داشت و طرف کویتی پیشنهاد کرد این موضوع را خارج از فضای رسانه‌ای و اعلامی در چارچوب گفت‌وگوهای تخصصی دو کشور پیش ببریم.

کنعانی بیان کرد: ما به عنوان ایران معتقدیم طرح موضوعاتی از این دست که باید در چارچوب گفت‌وگوهای فنی و تخصصی و حقوقی مورد تبادل نظر قرار بگیرد و طرح آن در رسانه‌ها کمک کننده نیست. برای همکاری و گفت‌وگو با برادران کویتی در این زمینه آمادگی لازم را داریم.

استقبال از هر اقدامی برای کمک به راهکار سیاسی در اوکراین

سخنگوی وزارت خارجه درباره میزبانی عربستان برای حل بحران اوکراین گفت: از هر اقدام و ابتکار برای کمک به راهکار سیاسی برای پایان بخشیدن به بحران اوکراین باشد استقبال می‌کنیم و تنها راهکار را راهکار سیاسی تلقی می‌کنیم.

سفر امیرعبداللهیان به پاکستان در حال برنامه ریزی

وی درباره سفر امیرعبداللهیان به پاکستان گفت: براساس دعوت همتای پاکستانی در حال برنامه ریزی انجام این سفر هستیم و امیدواریم برنامه‌ریزی‌ها در بازه کوتاه انجام شود. موضوعات مختلفی را با طرف پاکستانی برای گفت‌وگو داریم. علاوه بر موضوعات سیاسی و امنیت مشترک و مبارزه با تروریسم به عنوان تهدید مشترک، موضوعات اقتصادی و تجاری مهمی برای گفت‌و‌گو داریم. قرار است در صورت تکمیل برنامه ریزی سفر، هیأت عالیرتبه اقتصادی هم وزیر خارجه را در این سفر همراهی کند.

آزادی یک تبعه آذربایجانی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آزادی یک تبعه آذربایجانی گفت: از قوه قضائیه سؤال کنید. با جمهوری آذربایجان گفت‌وگو و تبادل نظر داریم و آزادسازی و تبادل زندانیان بخشی از همکاری‌های فیمابین دو کشور است.

خنثی سازی عملیات تروریستی

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره خنثی سازی عملیات یک تیم تروریستی در روزهای اخیر و اخبار منتشر شده درباره ارتباط این تیم با کشورهای هلند و دانمارک در این خصوص گفت:‌ یک بار دیگر نشان داد دشمنان ملت ایران در ایجاد بی ثباتی و ناامنی و ایجاد ضربه به امنیت ایران از هیچگونه اقدام ضد انسانی از جمله تمسک به روش‌های تروریستی شناخته شده فروگذار نیستند و استفاده از روش‌های تروریستی را برای ضربه زدن به امنیت ایران در دستورکار خود دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه ارتباط برخی از اعضای شبکه با خارج از مرزهای ایران روشن است. در این ارتباط در تماس‌ها و ارتباطات که بین سرویس‌های امنیتی ایران با برخی از کشورها به ویژه کشورهای اروپایی وجود دارد، این گونه مباحث در کانال‌های خود منتقل و اطلاع رسانی انجام می‌شود و شده است. دستگاه دیپلماسی مبتنی بر وظایف ذاتی خود موضوعاتی از این دست را با مشورت و همکاری با دستگاه‌های امنیتی و وزارت اطلاعات با طرف های ذیربط مطرح کرده و مبتنی بر ضرورت مطرح خواهد کرد.

کنعانی گفت‌: این موضوع نشان می‌دهد که تروریسم متاسفانه بخشی ریشه در ایجاد فضای حیاتی و تنفسی برای این جریان‌های ضد بشری در کشورهای اروپایی دارد که شعارشان مبارزه با تروریسم است و با فضای تنفسی برای آنها مدیریت و برنامه ریزی می‌کنند و اقداماتی را در کشورهای دیگر از جمله ایران انجام می‌دهند. مسؤولیت این کشورها را در ضرورت برخورد با جریان‌های تروریستی به آنها منتقل کرده و می‌کنیم. مبارزه با تروریسم مسؤولیت بین‌المللی کشورهاست و کشورهای اروپایی که مبارزه با تروریسم را شعار خود قرار دادند و خود را پرچمدار تلقی می‌کنند مسؤولیت دارند با جدیت عمل کرده و ایجاد فضای تنفسی را به این گروه‌ها ندهند.

عزل و نصب‌ها به دولت آمریکا ارتباط دارد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره تغییر رابرت مالی گفت: عزل و نصب‌ها به دولت آمریکا ارتباط دارد و تغییر اشخاص در تیم آمریکا برای ما موضوعیت خاص ندارد. آمریکا در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها مسؤول است و برای ما ملاک عملکرد دولت آمریکاست و با آمد و رفت و یا تغییر اعضای تیم مذاکراتی نگاه ما به روند مذاکرات و دولت آمریکا تغییری نخواهد کرد.

شکایت از کره جنوبی

وی درباره شکایت از کره جنوبی اظهار داشت: در جریان اقدامات و پیگیری‌های جمهوری اسلامی ایران برای استیفای حقوق ملت ایران و آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در کره جنوبی هستید. بارها توضیح دادیم و بارها اعلام کردیم دولت ایران و به تبع آن دستگاه دیپلماسی در استیفای حقوق کامل ملت ایران مصمم است و جدیت لازم را دارد و از همه روش‌های سیاسی و حقوقی هم برای تحقق این منظور استفاده می‌کند.

کنعانی گفت: روند پیگیری‌ها برای ازادسازی مطالبات از کره جنوبی به رغم قول‌های مقام‌های کره پیشرفت مورد انتظار ایران را نداشته است. در استمرار اقدامات قبلی اقدام حقوقی گام تکمیلی برای وادار کردن طرف مقابل و تضمین مطالبات و استیفای حقوق ملت ایران است. از مسیر حقوقی هم در کنار روند مذاکراتی استفاده خواهیم کرد و ریاست جمهوری هم با ارسال لایحه ارجاع اختلاف بین بانک مرکزی ایران و دولت کره به داوری به رئیس مجلس خواستار صدور مجوز آغاز روند حقوقی مربوط به احقاق حقوق ملت ایران شد.

وی اضافه کرد: این اقدام دولت ایران یک پیام روشن به طرف کره است که دولت ایران در احقاق حقوق خود و حقوق ملت ایران بسیار جدی است و اینکه ایران به اقدامات خودش در سطوح و ابعاد مختلف برای استیفای حقوق ملت ایران با جدیت ادامه می‌دهد و اجازه تضییع حقوق ملت را نخواهد داد. ایران در حال رایزنی مستمر با طرف کره‌ای است. انتظار داریم دولت کره با اقدام مدبرانه و عاقلانه به موقع در آزادسازی دارایی‌های ایران اقدام و سهم و نقش خود را در بهبود مناسبات دو کشور و بازگرداندن روند روابط تجاری و اقتصادی به مسیر طبیعی اقدام لازم را از سوی خود انجام دهد.

نشست سران بریکس

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره نشست سران بریکس در آفریقای جنوبی و شرکت رئیسی در آن گفت: از آقای رئیسی برای شرکت در اجلاس دعوت رسمی به عمل آمده و در زمان خودش در ارتباط با نحوه اجابت این دعوت توضیح لازم داده خواهد شد.

وی افزود: ایران به عنوان کشور مهم متقاضی عضویت در بریکس علاقه‌مندی جدی خود را برای تقویت همکاری‌ها با این مجموعه و طی شدن روند عضویت در این مجموعه نشان داده و آن را اعلام کرده است. اعضای بریکس برای ایران اهمیت و جایگاه خاصی قائلند. در جلسه قبلی سران رئیس جمهور مجازی شرکت کرد و در جلسه وزرای خارجه امیرعبداللهیان حضوری شرکت کرد و در اجلاس مسؤولان امنیتی اعضای بریکس هم که در ژوهانسبورگ برگزار شد دبیر شورای عالی امنیت ملی مشارکت کرد و گفت‌وگوهایی را با شرکت کنندگان انجام داد. ظرفیت‌های اقتصادی ایران کمک خواهد کرد در صورت عضویت ایران در این گروه شاهد تقویت همکاری‌های چندجانبه در چارچوب اهداف اقتصادی بریکس باشیم. بریکس اهداف اقتصادی دارد و ظرفیت‌های اقتصادی این گروه و ظرفیت‌های اقتصادی ایران به اهداف این مجموعه کمک شایانی خواهد کرد.

اظهارات نصرالله

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات سید حسن نصرالله برای قطع رابطه با کشورهایی که به قرآن هتک حرمت کردند، گفت: اهانت به مقدسات دینی و معنوی ملت‌ها امر کاملا مردود و غیرقابل قبولی است. اقدام و واکنشی که کشورهای اسلامی به این موضوع نشان دادند نشانگر حساسیت زاید الوصف این موضوع نزد کشورها و ملت‌های اسلامی است. درخواست سیدحسن نصرالله یک درخواست مسؤولانه از جهان اسلام بود که به مهمترین ارزش امت اسلامی و رکن رکین اعتقادی امت اسلامی واکنش نشان دهند. این خواست همه ملت‌ها و دولت‌های اسلامی از دولت‌های اروپایی و دولت‌‌هایی که زمینه این اهانت را در خاک خود ایجاد کردند که مانع تکرار چنین اقدام زشت، ناپسند و نفرت انگیز شوند.

وی گفت: واکنش ملت‌ها و دولت‌ها جدی بود و ایران هم در اقدام اولیه در سوئد واکنش جدی نشان داد و در تماس‌های انجام شده با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی درخواست برگزاری اجلاس فوق العاده سازمان همکاری اسلامی را در حاشیه اجلاس عدم تعهد داده بود که تصمیم به برگزاری جلسه در سطح نمایندگان اجرایی نمایندگان سازمان همکاری اسلامی در جده گرفته شد و قطعنامه‌ای صادر شد. در مرحله اخیر اهانت‌های بیشرمانه ایران مسؤولانه وارد و اقدامات متعددی و نامه نگاری‌ها و گفت‌وگوهای تلفنی انجام شد و درخواست نشست فوق العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی که این نشست امروز عصر برگزار می‌شود.

کنعانی ادامه داد: امیدواریم در سایه جدیتی که وجود دارد نتیجه این جلسه امیدبخش و اثرگذار باشد و بتواند به شکل گیری سازوکار مشترک و دسته جمعی کشورهای اسلامی برای پیگیری این موضوع و جلوگیری از این اقدامات اهانت آمیز منجر شود. شاهد جدیت کشورهای اسلامی و خروش ملت‌های مسلمان و عکس العمل از سوی دولت دانمارک و سوئد بودیم و از رسانه‌ها شنیدیم این دو دولت گفته‌اند آن را محکوم می‌کنیم و به دنبال سازوکارهای قانونی برای ممانعت از این اقدامات هستیم. امیدواریم پیام ملت‌ها و دولت‌های مسلمان را شنیده باشند و بیش از این اجازه تخریب اعتبار خود را نزد ملت‌های مسلمان ندهند و در حوزه عملی سازوکاری بیندیشند که مانع تکرار این اقدامات اهانت آمیر باشند. ایران به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد.

موضوع لبنان و روند سیاسی در این کشور مربوط به ملت لبنان و نمایندگان این ملت است

سخنگوی وزارت خارجه درباره افزوده شدن ایران به کمیته‌ای در خصوص لبنان خاطرنشان کرد: اطلاع جدیدی در ارتباط با این موضوع ندارم. موضوع لبنان و روند سیاسی در این کشور مربوط به ملت لبنان و نمایندگان این ملت است. هیچگونه تحرک و اقدامی که مبتنی بر مداخله در امور داخلی لبنان باشد نمی‌پذیریم و هر اقدامی مبتنی بر حسن نیت با هدف کمک به ملت لبنان و جریان‌های سیاسی این کشور برای پیشبرد روند سیاسی در لبنان باشد و بدون ایجاد تکلیف و اعمال روش‌های مداخله جویانه باشد حمایت می‌کنیم. در صورتی از ایران دعوت شود در چارچوب رویکرد سیاسی خود آن دعوت را بررسی و نسبت به آن تصمیم گیری خواهد کرد.

نگرانی از همکاری ایران و بولیوی

کنعانی درباره نگرانی آمریکا و آرژانتین از توافق ایران و بولیوی درباره ارسال پهپادهای ایرانی به بولیوی گفت: وزیر دفاع بولیوی گفت که به همسایگان خود در این خصوص اطلاع رسانی کردیم. نوع همکاری‌های ایران با بولیوی با توجه به درخواست این کشور با هدف کمک بولیوی برای مقابله با قاچاق مواد مخدر تنظیم شده بود. این همکاری‌ها با آمریکای لاتین هیچگونه خطری برای سایر کشورهای منطقه ندارد و نخواهد داشت.

کنعانی بیان کرد: براساس بولیوی درخواست آنها را بررسی و در چارچوب آن به این درخواست ها پاسخ می‌دهیم. واکنش‌های صورت گرفته با فرافکنی و در چارچوب سیاست‌های ایران هراسانه این مواضع اتخاذ شده است. ایران در ارتباط با همکاری‌های خود با کشورهای آمریکای لاتین در چارچوب اصول و موازین شناخته شده بین‌المللی و مبتنی بر منافع مشترک عمل می‌کند. از مبارزه مشترک ایران و بولیوی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر کشوری نباید عصبانی و رنجور شود. مبارزه با مواد مخدر منفعت مشترک برای همه ملت‌هاست و باید مورد حمایت قرار بگیرد. دلیل عصبانیت آمریکا و آرژانتین را متوجه نشدیم که آیا با مبارزه با قاچاق مواد مخدر مخالفت دارند یا خیر.

مذاکرات مرزی بین ایران و عراق

وی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات مرزی بین ایران و عراق گفت:‌در خصوص مرزها با عراق توافقات را انجام داده‌ایم خطوط مرزی تعیین شده و کمیته‌های مشترک دو کشور مبتنی بر اراده مشترک عالی دو کشور همکاری‌ها و گفت‌وگوهای مشترک و اقدامات فنی را انجام داده‌اند. در این خصوص دچار مشکل خاص سیاسی نیستیم. روند فنی و حقوقی یک روند کاملا تعریف شده بین دو کشور است و گفت‌وگوها و همکاری‌ها ادامه دارد و انتظار داریم این روند در چارچوب روابط برادرانه به جلو برود و تکمیل شود.

خواهان آرامش و صلح و ثبات در نیجر هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره کودتای اخیر در کشور نیجر بیان کرد: ما با دقت تحولات مربوط به نیجر را دنبال می‌کنیم و خواهان آرامش و صلح و ثبات در این کشور دوست آفریقایی خود هستیم و راه‌حل مشکلات را گفت وگوی طرف‌های داخلی این کشور می‌دانیم و امیدواریم روند تحولات در این کشور به سمت آرامش، ثبات و تامین نظرات مردم این کشور پیش برود.

پایان پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا