خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«عملیات علیه مصطفی الکاظمی ساختگی بود»

مدیر مرکز مطالعات استراتژیک و روابط بین الملل و تحلیل‌گر مسائل عراق گفت: عملیاتی که با هواپیماهای بدون سرنشین بر علیه آقای مصطفی الکاظمی انجام شد به چند دلیل ساختگی بود. چون سفارت آمریکا در همان محدوده بود که ضد هوایی کار نکرده است درحالیکه بهترین سیستم ضد هوایی در سفارت آمریکا قرار دارد از طرفی ایشان همسایه آقای مالکی است و منزل او در کنار محل اقامت آقای مالکی است لذا بعید است که کسی از دوستان و هواداران گروه های مقاومت چنین کاری بکند چون احتمال خطا وجود دارد. از طرفی آقای کاظمی نیم ساعت قبل از حمله منزل خود را ترک می کند و به جلسه ای در سازمان امنیت می رود. ایشان راس ساعت دو نیم از خانه اش خارج می شود و این حمله در ساعت سه انجام می گیرد. حتی اگر واقعیت داشته باشد شاید خود ایشان بی خبر است و طرف سومی وجود دارد که این کار ها را می کند. تا هم برگ های عراق را به هم بزند و شرایط را پیچیده تر کند و هم می خواهند از این آب گل آلود ماهی بگیرند چون طرف های آمریکایی و طرفداران آمریکا نیز در عراق تحت فشار هستند.

متن گفت وگوی خبرنگار شفقنا با امیر موسوی را می‌خوانید:

_ اخیرا در عراق انتخابات پارلمانی برگزار و در ادامه منجر به اعتراضاتی شد که در نهایت و البته فعلا به حادثه حمله ی ناکام به منزل نخست وزیر عراق انجامید، لذا به نظر می رسد عراق در وضعیت ویژه ای قرار گرفته است. با توجه به اتفاقات اخیر پیش بینی شما از آینده سیاسی عراق چیست و چه اتفاقاتی در آینده در این کشور رقم حواهد خورد؟

همه این مسائل برای این است که عراق مستقل و آرام نشود

شرایط در عراق نسبت به گذشته پیچیده تر شده است. بعد از اینکه عراق اقتدار پیدا کرد با وجود حشد الشعبی و مرجعیت که در پشتیبانی از نظام و قانون اساسی بودند برای رژیم صهیونیستی و آمریکا و برخی از رژیم های عرب منطقه نگرانی ایجاد شد و آنها با توان بیشتری وارد میدان شدند و هم مردم را از طریق رسانه ها و سازمان ها و جوامع مدنی تحریک می کنند و هم با خریدن برخی از شخصیت های سیاسی کارهای آنها نمایان می شود. این اقدامات هم در انتخابات نتیجه داد و هم در آشوب های دو سال گذشته نتیجه داد و هم درشرایط امروز نتیجه می گیرند به ویژه در برخوردی که با معترضان شد و شش نفر به شهادت رسیدند و بیش از ۱۶۰ نفر مجروح شدند و در نهایت بحث ترور آقای کاظمی و حمله به منزل ایشان بوجود آمد. همه این مسائل برای این است که عراق مستقل و آرام نشود و گروه های موثر و ملی و مقاومتی به سطح بالا نرسند.

آمریکایی ها قصد خروج از عراق را ندارند

از نظر آمریکایی ها عراق سپر محکمی برای حفظ امنیت رژیم صهیونیستی است

در این بین برخی از طرف های شیعه نیز وارد میدان شدند و بازیچه گروه های معاند و ضد وحدت ملی عراق شدند. هر چه به پایان سال می رسیم و آمریکاییها باید براساس توافقاتی که با دولت انجام داده اند خارج شوند می بینیم که شرایط پیچیده تر و سختتر می شود. این نشان می دهد آمریکایی ها قصد خروج ندارند و به دنبال بهانه ای برای باقی ماندن هستند. آمریکایی ها دو گفتگوی استراتژیک با دولت عراق انجام داده اند و در گفتگوی اخیر که دو ماه پیش بود توافق کردند در پایان سال خارج شوند و تنها نیروهای آموزشی در عراق بمانند. این مساله برای آمریکایی ها سنگین است چون عراق غیر از افغانستان است. از نظر آمریکایی ها عراق سپر محکمی برای حفظ امنیت رژیم صهیونیستی است. حضور آمریکا در افغانستان آنچنان برای ایالت متحده مهم نبود چون هند و پاکستان هسته ای در آن منطقه حضور دارند و در محور آمریکا هستند و مشکلی ندارند اما اینجا بحث امنیت رژیم صهیونیستی مطرح است و کشورهای مورد حمایت آمریکا از ترس خروج این کشور در هراس اند. محور مقاومت در منطقه مقتدر است و حزب الله و حشد الشعبی در منطقه حضور دارند. یمنی ها نیز پیروز می شوند آنها عربستان را ادب کرده اند این نشان دهنده اقتدار انصار الله یمن است. همه این موارد به مساله عراق مرتبط است و شرایط این کشور را سختتر و متفاوت تر می کند.

_ با این وجود فکر می کنید روند انتخاب نخست وزیر جدید طولانی تر شود؟ چه سناریوهایی در این باره محتمل است؟

عملیاتی که با هواپیماهای بدون سرنشین بر علیه آقای کاظمی انجام شد به چند دلیل ساختگی بود

بله تلاش هایی وجود دارد؛ به نظر من علایم و تحلیل ها نشان می دهد که آنها بالاخره باید بنشینند و بر سر شخصیتی میانه توافق کنند. یعنی شخصیتی در وسط که نه از این گروه و نه از آن گروه باشد اینجا بحث هایی در مورد شخصیت های مختلف مطرح است که چه کسی در راس باشد. برخی گروه ها کاظمی را قبول ندارند و به هیچ وجه نمی پذیرند. از این رو عملیات اخیر بر علیه ایشان مشکوک بود و دیدیم که از همه جای دنیا بیانیه هایی در پشتیبانی از آقای کاظمی منتشر شد و هم می خواستند ایشان را دوباره برگردانند و هم بحث کشته های منطقه سبز در اعتراضات و تظاهرات را به نوعی پوشش بدهند و افکار عمومی را منحرف کنند، ظاهر قضیه این است. چون عملیاتی که با هواپیماهای بدون سرنشین بر علیه آقای کاظمی انجام شد به چند دلیل ساختگی بود. چون سفارت آمریکا در همان محدوده بود که ضد هوایی کار نکرده است درحالیکه بهترین سیستم ضد هوایی در سفارت آمریکا قرار دارد از طرفی ایشان همسایه آقای مالکی است و منزل او در کنار محل اقامت آقای مالکی است لذا بعید است که کسی از دوستان و هواداران گروه های مقاومت چنین کاری بکند چون احتمال خطا وجود دارد. از طرفی آقای کاظمی نیم ساعت قبل از حمله منزل خود را ترک می کند و به جلسه ای در سازمان امنیت می رود. ایشان راس ساعت دو نیم از خانه اش خارج می شود و این حمله در ساعت سه انجام می گیرد. حتی اگر واقعیت داشته باشد شاید خود ایشان بی خبر است و طرف سومی وجود دارد که این کار ها را می کند. تا هم برگ های عراق را به هم بزند و شرایط را پیچیده تر کند و هم می خواهند از این آب گل آلود ماهی بگیرند چون طرف های آمریکایی و طرفداران آمریکا نیز در عراق تحت فشار هستند.

_ آیا ادامه حضور نظامی آمریکا در عراق با این شرایط پیش بینی می شود؟

مجلس جدید عراق چندان مخالف با حضور آمریکا نخواهد بود

بله آنها به دنبال این هستند، گروهی از کردها و سنی ها پشتیبان حضور آمریکا در عراق هستند و حتی قسمتی از شیعیان عراق امروز این مطالبه را دارند. معترضان دو سال گذشته که بر علیه عادل عبدالمهدی حرکت هایی را شروع کردند طرفدار حضور آمریکایی ها هستند. لذا پارلمان تشکیل شده امروز با پارلمان سابق بسیار متفاوت است. چون با نتایجی که اعلام شد و برخی مدعی هستند تقلب زیادی شده است ولی بالاخره این نتایج امروزه نشان می دهد که مجلس جدید تشکیل شد که چندان مخالف با حضور آمریکا نخواهد بود.

_ فکر می کنید با وجود این پیچیدگی ها آینده روابط بین ایران و عراق چگونه خواهد شد؟

باید دید جمهوری اسلامی ایران اینجا چه نقشی ایفا می کند. به نظر من مردم عراق به روابط با ایران علاقه دارند. حتی مخالفین نیز می دانند که جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که به داد آنها می رسد و تجربه ثابت کرده است که هیچ کسی جز ایران نمی تواند به عراق کمک کند. آمریکا و عربستان و سعودی تا امروز به عراق برق یا گاز نداده اند.

_ از طرفی عراق هم هنوز برخی مطالبات ایران را پرداخت نکرده است!

پرداخت مطالبات ایران به مذاکرات وین و بحث تحریم ها بستگی دارد

بعید می دانم حتی در صورت مستقر شدن گروه های مخالف، شرایط بین ایران و عراق بد شود

پرداخت مطالبات ایران به مذاکرات وین و بحث تحریم ها بستگی دارد. امروز در بانک تجارت عراق شش میلیارد دلار از معوقات ایران مانده است که باید بازپرداخت کنند از این رو من بعید می دانم که حتی در صورت مستقر شدن گروه های مخالف شرایط بین ایران و عراق بد شود. اما دیگران می توانند از این شرایط سو استفاده کنند نگرانی ما از طرف های سوم یعنی عربستان سعودی و امارات و آمریکا و انگلیس است.

_ گفته می شود مذاکراتی که بین ایران و عربستان با وساطت عراق در جریان است می تواند به حل تنش ها از جمله تنش های داخلی عراق کمک کند و بر برخی از مسائل تاثیر بگذارد..

اگر توافق بین ریاض و تهران صورت بگیرد بسیاری از مسائل منطقه حل خواهد شد

سعودی ها گفتگو های خود را با ایران قطع کرده اند

آمریکا و اسرائیل نیز وارد گفت وگوهای ایران و عربستان شده بودند

عربستان امروز به وین چشم دوخته است تا ببیند آیا ایران وارد مذاکره با آمریکا می شود یا خیر

اگر توافق بین ریاض و تهران صورت بگیرد بسیاری از مسائل منطقه حل خواهد شد از جمله بحث یمن، عراق، لبنان و سوریه اما متاسفانه اخیرا در سفر وزیر خارجه عربستان به آمریکا شاهد دگرگونی مسائل بودیم. چون آمریکا وارد گفتگو های بین ایران و عربستان شد و سعودی ها گفتگو های خود را با ایران قطع کردند و امروز دیگر گفتگویی نداریم و متاسفانه رژیم صهیونیستی نیز وارد میدان شد و خط پروازی خود بین جده و تل آویو را برقرار کرد. عربستان باز گول این قدرت ها را خورد و متاسفانه آنها در گفتگو ها شرایط جدید ایجاد کردند. عربستان امروز به وین چشم دوخته است تا ببیند آیا ایران وارد مذاکره با آمریکا می شود و کار آمریکا و ایران حل و فصل خواهد شد یا نه؟ متاسفانه کشور های عربی که در خط آمریکا هستند همیشه به این صورت عمل می کنند و چشم می دوزند تا ببینند آمریکا چه می کند!

_ پس به عبارتی در منطقه همه چیز به برجام گره خورده است؟

احتمالا از نظر سیاسی آشوب هایی در عراق به راه بیفتد

بله برجام است و شرایط یمن و عراق و من فکر می کنم عراق تشکیلات قدرتمندی به نام حشد الشعبی دارد و بعید می دانم اجازه داده شود که باز عراق به سمت آمریکا برود یا سمت و سویی ضد مقاومت به راه بیفتد. از نظر سیاسی شاید آشوب هایی به راه بیفتد ولی حشد الشعبی و سایر گروه های مقاومت عراق با خون خودشان عراق را سرپا نگه داشته اند. عراق در حال سقوط بود و اگر آنها نبودند عراق تقسیم شده بود و سقوط کرده بود و امروز عراق در دست داعش بود لذا آنها اجازه نخواهند داد که دیگران بیایند و بازی بکنند و شرایط دیگری در عراق ایجاد شود.

_ آیا هوز هم تهدیدات امنیتی در عراق وجود دارد؟

برخی در تلاش برای به راه انداختن جنگ شیعه-شیعه در عراق هستند

توافقی که رضایت همه طرف ها را تامین می کند می تواند نقشه ها را خنثی کند

شرایط امنیتی عراق امروز خوب است چون سیستم امنیتی این کشور قدرتمند تر شده است اما برخی حرکت هایی ضد امنیتی در این کشور سرعت گرفته است ولی گسترده نیست و موردی است. دشمنان در تلاش برای به راه انداختن جنگ شیعه و شیعه هستند و درگیری هایی اخیر بین طرفداران صدر و هواداران مالکی نیز در این راستا برآورد می شود. کشتار اخیر در منطقه سبز همین هدف را دنبال می کرد اما شاهد خویشتن داری گروه های مقاومت بودیم و نقشه ها را نقش بر آب کردند. شش نفر از طرفداران حشد الشعبی به شهادت رسیدند و تمایل بر این بود که پاسخی داده شود و درگیری شدت پیدا کند و حشد الشعبی وارد میدان شود و با نیروهای امنیتی عراق برخورد کند اما اینطور نشد. این فتنه بزرگی بود که به سرانجام خوبی رسید و آنچه به دنبالش بودند تحقق پیدا نکرد. عقلای عراق و مرجعیت مراقب هستند و امروز جمهوری اسلامی در بیروت و بغداد و تهران در تلاش برای نزدیک کردن این گروه ها به هم است. رسیدن به توافقی که رضایت همه طرف ها را تامین می کند می تواند نقشه ها را خنثی کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا