خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«وضع مملکت کی درست میشه؟»

سعید زیباکلام، استاد اصولگرای دانشگاه تهران در یادداشتی با عنوان «وضع مملکت کی درست میشه؟» در کانال تلگرامی خود نوشت:

«دیروز هنگام تدفین یکی از بستگان در بهشت زهرا، بزرگوارِ پابه‌سن گذاشته‌ای، پس از سلام و چاق‌سلامتی، سرش را بیخ گوشم گذاشت و گفت: من از بچه‌محل‌های قدیم شما هستم. و بعد پرسید: ”وضع مملکت کی درست میشه؟“

گفتم: هر وقت مردم تصمیم بگیرند و دوباره به عرصۀ سیاست برگردند و اعمال قدرت و اراده کنند.

گفت: ملت که اینکار را چهل و سه چهار سال پیش کرد. بازهم باید فداکاری و ایثار کند؟

گفتم: اما ملت پس از برداشتن گام اول انقلاب در بهمن 57، سیاست و قدرت را در اختیار طبقۀ روحانیت قرار داد و از عرصۀ سیاست خارج شده یا فرمانبردار آن طبقه شد و یا به زندگی کاملا فردی خصوصی مشغول گردید.

گفتم: اسم حضور و اعمال قدرت و نظارت در عرصۀ سیاست را فداکاری و ایثار بگذارید یا نگذارید، تفاوتی نمی‌کند: هرگاه ملّتی سرنوشت خود را به دست گروهی از معتمدان خود بسپارد و صحنۀ سیاست (شامل نظارت بر سیاست) را ترک کند و یا تدریجا به لطایف‌الحیلی وادار به ترک شود، استبداد و خودکامگی حاکمان اجتناب‌ناپذیر می‌شود.

گفتم: خواه معتمدان آخوند باشند و خواه فکل‌ـ‌کراواتی، خواه شعار اسلام و ایمان و آزادی بدهند و خواه شعار توسعه و پیشرفت و آزادی، خواه شعار ”سیاست ما عین دیانت ماست“ بدهند و خواه شعار پیروی از عقل و عقلانیت مدرن بدهند و چهار نعل به دنبال فرهنگ و تمدن غربیان افتاده باشند، در هر حال هر گاه ملّت به جریانی، فکری، یا قشر و طبقه‌ای اعتماد دربست کرد و صحنۀ سیاست و قدرت را ترک کرد با دست خویش، خود را به مهلکۀ استبداد و فقر و فلاکت و نفی حقوق و اقتدار خود افکنده است.

گفتم: برای من مثل روز روشن است که در صورت تداوم سبک حکمرانی جاریِ طبقة ممتازۀ روحانیت، قدرت و حکمرانی آتی در دستان رجالی قرار خواهد گرفت که شعارشان عقل و عقلانیت مدرن است و الگویشان هم جوامع غربی.

گفتم: سوال بی‌نهایت بنیانی و سرنوشت‌ساز این است که آیا ملّت اختیار و اقتدار خود را باردیگر بدست این رجال خواهد داد و خود را از مشارکت در حکمرانی برکنار خواهد کرد؟

والسلام علی من تبع الهدی»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا