خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مولوی گرگیج خواستار شفاف سازی علت مرگ مولوی موسی رحیمی شد

مولوی محمدحسین گرگیج با اشاره به درگذشت مولوی موسی رحیمی “امام جمعه اهل سنت روستای مهمانی از توابع شهرستان سیریک” در بازداشتگاه بندرعباس، خواستار شفاف سازی علت مرگ وی از سوی مسئولین ذی‎ربط شدند.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مولوی گرگیج، وی در پایان سخنان خود در مراسم نمازجمعه (٧ مرداد ١٤٠١) شهرستان گالیکش اظهار داشت: موضوعی که این هفته موجب ناراحتی و پریشانی علما شد شهادت و ارتحال مولوی موسی رحیمی امام جمعه روستای مهمانی از توابع سیریک بندرعباس بود که اکثر علما اعم از کُرد و بلوچ و کسانی که اِرق مذهبی دارند خواستار شفاف سازی علت مرگ وی شدند.

مولوی گرگیج در عین حال تأکید کرد: شهید مولوی موسی رحیمی فارغ التحصیل حوزه علمیه عین العلوم گُشت سراوان است و بر هیچ کسی پوشیده نیست که فارغ التحصیلان این حوزه علمای بسیار معتدلی هستند و هرگز دنبال مسایل اختلافی نیستند؛ ما ایرانی هستیم و در ایران زندگی می‌کنیم لذا شعیه و سنی نیز باید با هم تفاهم داشته باشند و کنار هم زندگی کنند.

مولوی گرگیج در ادامه خواستار شفاف سازی دلیل مرگ مولوی موسی رحیمی و اجرای عدالت شد و تصریح کرد: بنده نخست خواستار شفاف سازی علت مرگ ایشان هستم که علت مرگ وی چه بود و دوم اینکه چرا جنازه ایشان در دست نیروهای امنیتی بوده است و از بازداشتگاه خارج شد؟! کسانی که در این موضوع خطایی داشته اند باید مانند دوران حکومتی حضرت عمر (رض) با آنان برخورد شود و اگر خود را عمری نمی دانند پس عدالت حضرت علی (رض) را اجرا کنند، چنانچه یک یهودی به ناحق حضرت علی (رض) را به دادگاه کشاند؛ افرادی که امروز حاکم هستند بالاتر از علی نیستند لذا باید پاسخگوی علما، مردم، وجدان خود و سازمان های بین المللی باشند.

مولوی گرگیج افزود: اگر علت بازداشت مولوی موسی رحیمی اقامه‌ی یک روز جلوتر نماز عید فطر است پس همه‌ی علما را باید اعدام کنند، ما در استان گلستان و همینطور مولانا عبدالحمید در سيستان و بلوچستان یک روز جلوتر نماز عيد فطر را خوانديم، اگر یک مجرم بازداشت شد پس باید تمامي مجرمين بازداشت، محاکمه و اعدام شوند؛ موضوع عید و اختلاف مطالع یک مسئله فقهی است لذا اگر علت بازداشت این بود که خطای بسیار بزرگي به شمار مي رود.

وی با بیان اینکه “مسایل فقهی باید به علما واگذار شوند” خاطرنشان ساخت: هر فردی از خود تخصصی دارد، بنده حق دخالت در امور پزشکی ندارم زیرا در حیطه‌ی علم و قدرت من نیست اما اگر مسئله‌ی فقهی، تفسیر و حدیث باشد صاحب نظر هستم ولی در خصوص مسايل پزشکی صاحب نظر نیستم؛ وظیفه نیروهای نظامی نیز مرزبانی و تقویت نیروها و ادوات جنگی است و نباید با امور مذهبی کاری داشته باشند زیرا دخالت در امور مذهبی نوعی فضولی به شمار می رود پس نباید اینگونه عمل کنند و باید پاسخگوي عملكرد خود باشند.

عضو مجمع فقهی اهل سنت کشور در ادامه خطاب به سازمان های بین المللی حقوق بشر گفت: اگر در ایران شخصی جوابگو نبود باید وجدان‎های آگاه در سازمان ملل و دادگاه لاهه این مسئله را عنوان کنند زیرا ده‎ها خاشقچی وجود دارد، خاشقچی و همچنین یک انسان سیاه پوست آمریکایی(جورج فلوید)کشته شدند تمام دنیا به سر و صدا درآمد، ارزش این عالِم اهل سنت مگر به اندازه یک خاشقچی و انسان سیاه پوست آمریکایی نیست؟! همگي بشر و انسان هستند و ما برای همه، عزت قائل هستیم اما این عالِم و خانواده وی هم حقی دارد و اهل سنت ایران نیز حقوقی دارند و باید به حقشان برسند.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در خاتمه این بخش ضمن اظهار همدردی با بازماندگان و عرض تسلیت به مسلمانان جهان گفت: این مصیبت را به مردم ایران، مسلمانان جهان و علمای کرام علی الخصوص خانواده آن عزیز تسلیت می‌گوییم و علوّ درجات را برایش از درگاه الهی مسئلت داریم.

مولوی گرگیج در پایان با اشاره به سیل اخیر در حاشیه شهر زاهدان و نصرت آباد و به دنبال آن فراخوان مؤسسه خیریه محسنین جهت کمک به سیل زدگان از عموم مردم خواستند به کمک آسیب زدگان بشتابند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا