خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حمله به قرقبانان، این بار آتش زدن ماشین

پیام ما نوشت:

آتش زدن خودروی یک قرقبان در منطقهٔ «تنیان» صومعه‌سرا در بیست و نهم تیر ماه در حالی اتفاق افتاد که آنها مشغول گشت‌زنی و مراقبت از جنگل بودند. در عین حال معاون اداره منابع طبیعی صومعه‌سرا می‌گوید قاچاقچیان چوب پیش از این اقدامات دیگری همچون حمله با چاقو به قرقبانان انجام داده‌اند.
«مصطفی غنمی جابر»، معاون اداره منابع طبیعی شهرستان صومعه‌سرا به «پیام ما» می‌‌گوید: آنچه در یکی دو ماه گذشته در این منطقه اتفاق افتاده محدود به آتش زدن ماشین قرقبان خسروی نیست، بلکه سایر قرقبان‌های ما هم در این دورهٔ زمانی مورد ضرب‌وجرح و حتی حمله با چاقو توسط قاچاقچیان چوب قرار گرفته‌اند.
به گفتهٔ او عوامل اداره آگاهی به دنبال کسانی هستند که این جرم را مرتکب شده‌اند. او می‌افزاید: ما در منابع طبیعی شهرستان صومعه سرا باغ‌های قانونی در مستثنیات داریم و کسانی که تمایل به تجارت چوب دارند می‌‌توانند مجوزهای لازم را از ما بگیرند. با این حال برخی مایل به تحمل زحمت نیستند و ترجیح می‌دهند به جای فعالیت قانونی و با مجوز در این عرصه به اراضی ملی و جنگلی تعرض کنند.

«مصطفی غنمی جابر»، معاون اداره منابع طبیعی شهرستان صومعه‌سرا به «پیام ما» می‌‌گوید: آنچه در یکی دو ماه گذشته در این منطقه اتفاق افتاده محدود به آتش زدن ماشین قرقبان خسروی نیست، بلکه سایر قرقبان‌های ما هم در این دورهٔ زمانی مورد ضرب‌وجرح و حتی حمله با چاقو توسط قاچاقچیان چوب قرار گرفته‌اند

معاون اداره منابع طبیعی شهرستان صومعه سرا از مشکل کمبود نیروی حفاظتی و قرقبان به عنوان یکی از چالش‌های حفاظت از عرصه‌های طبیعی نام می‌برد و اضافه می‌کند که بایستی تلاش بشود که حفاظت از مناطق جنگلی با افزایش تعداد نیروهای حفاظتی همراه باشد ضمن اینکه به لحاظ تجهیزات خودرویی و … نیز با چالش‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کنیم.
او در این باره که «آیا گشت‌زنی با خودروی پراید امکان‌پذیر است؟» پاسخ می‌دهد: برخی قرقبان‌ها توسط شرکت حفاظتی به‌کارگیری شده و بومی منطقه هستند. خانهٔ این قرقبان‌ها در همان منطقه است و با ماشین و موتورسیکلت خودشان تردد می‌کنند. از این رو محل پارک خودروی شخصی قرقبان توسط قاچاقچیان شناسایی و خودروی آنها مورد آسیب قرار گرفته است.
«علی اصغر خسروی»، قرقبانی که خودرواش توسط قاچاقچیان به آتش کشیده شده نیز به «پیام ما» می‌گوید: از ابتدای مهر ۱۳۸۳ به عنوان قرقبان مشغول به کار شده‌ام و در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ام که حملات به قرقبان‌ها به نحو محسوسی افزایش یافته است.
او می‌افزاید: دو سال پیش، پس از آنکه در شب تاسوعا دو قاچاقچی را حین تخلف بازداشت کردیم، شیشه‌های ماشین من را شکستند.
این قرقبان هم افزایش قیمت چوب را عاملی برای افزایش ورود متخلفان به عرصه‌های طبیعی می‌داند و می‌گوید: این موضوع شغل قرقبانی را با چالش‌های بیشتری مواجه کرده به عنوان مثال همین ماه پیش بود که قاچاقچیان با چاقو یکی از همکاران ما را زخمی‌ کردند.
او دربارهٔ شب حادثه توضیح می‌دهد: ما معمولاً گشت‌های شبانه از ساعت ۱۱ و ۱۲ شب که ترددها در منطقه کم می‌شود، داریم و تا صبح از منطقه محافظت می‌کنیم. منزل من نزدیک به محل کارم است و شب ۲۹ تیر با همکارم ماشین را کنار جاده پارک کردیم و داخل جنگل رفتیم که بعد از ۲۰ دقیقه که بازگشتیم دیدیم ماشین را آتش زده‌اند.
خسروی در این باره که آیا متهمی شناسایی و دستگیر شده است،‌ می‌گوید: فعلاً متهمی دستگیر نشده اما قرار است دوربین‌ها چک شود. شب حادثه، دو نفر ما را تهدید کردند اما تا زمان چک کردن دوربین‌ها نمی توان به شکل قطعی نظر داد.
او ادامه می‌دهد: قرقبان همیشه مظلوم است و از این رو نیاز است فضای رسانه‌ای به چالش‌های این شغل بپردازد. باید مردم دربارهٔ اهمیت منابع طبیعی بدانند زیرا این آگاهی به کاهش قاچاق چوب منجر خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا