خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قالیباف: اگر در «دارویاری» هوشمندسازی رخ ندهد افراد فاسد منفعت می‌برند

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر هوشمندسازی در اجرای طرح دارویاری رخ ندهد مطمئناً در آنجا هم مردم اذیت می‌شوند و هم افرادی که فاسد بودند و در ارزهای دارو منفعت می‌بردند، مجدداً در این‌جا به صورت ریالی منفعت خواهند برد.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در جلسه امروز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت مجلس درباره بررسی عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نحوه اجرای «طرح دارویاری» پس از طرح اظهارات تعدادی از اعضای کمیسیون بهداشت و همچنین وزیر بهداشت طی سخنانی با تاکید بر اینکه موضوع دارو موضوعی اساسی در کشور است، گفت: متاسفانه در حوزه دارو و یارانه ها یک غلط مصطلحی مطرح و همه جا گفته می‌شود که «حذف ارز ترجیحی»؛ درحالی که این غلط ترین حرف ممکن است که مطرح می‌شود.

وی تاکید کرد: در خصوص دارو و یارانه ها به هیچ عنوان ارزی که پرداخت می‌شده، حذف نمی شود و در حقیقت اتفاقی که افتاده این است که یارانه ها به طور مستقیم به خود افراد داده می‌شود. بنابراین الان یارانه دارو از طریق شرکت‌های بیمه گذار در اختیار بیماران قرار می گیرد. به هیچ عنوان ارز دارو حدف نمی شود و نه قانونگذار و نه دولت چنین سیاستی را ندارند و نخواهند داشت.

رئیس مجلس با بیان اینکه ضمانت اجرای طرح دارویاری منوط به هوشمند سازی است، خاطرنشان کرد: اگر هوشمندسازی در اجرای طرح دارویاری رخ ندهد مطمئناً در آنجا هم مردم اذیت می‌شوند و هم افرادی که فاسد بودند و در ارزهای دارو منفعت می‌بردند، مجدداً در این‌جا به صورت ریالی منفعت خواهند برد.

قالیباف با تاکید بر لزوم تکمیل پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان گفت: اهمیت پرونده الکترونیک سلامت ایران به اندازه اجرای طرح دارویاری مهم است و ما در مجلس پیگیر این موضوع خواهیم بود.

وی با اشاره به شرایط اجرای طرح دارویاری اظهار کرد: اگر کسی در کشور تحت پوشش بیمه ها قرار نگیرد امکان استفاده از طرح دارویاری را ندارد، بنابراین نباید هیچ ایرانی وجود داشته باشد که تحت پوشش بیمه های پایه نباشد. در این زمینه از وزارت بهداشت و دولت تشکر می کنم که از پنج میلیون و سیصد هزار نفری که تحت پوشش بیمه قرار نداشتند حدود پنج میلیون و نود و دو هزار نفر تا پایان خرداد ماه به صورت غیرحضوری تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. بااین وجود پیش بینی می‌شود که به جز این افراد حدود ۵ – ۶ میلیون نفر دیگر همچنان تحت پوشش بیمه نباشند که باید برای این موضوع نیز واژه اندیشی کنیم چراکه این افراد نیز به هر حال باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرند وگرنه با مشکل افرایش قیمت دارو مواجه خواهند شد.

رئیس مجلس با بیان اینکه تجربه اجرای طرح تحول سلامت تابلویی تمام مقابل چشمان ما است، تاکید کرد: از وزارت بهداشت به دلیل نقاط قوت طرح تحول سلامت تشکر می‌کنیم اما این طرح نقاط ضعف بسیاری نیز داشت که چنانچه آن ضعف ها در طرح دارویاری تکرار شود هزینه های اضافه از بیت المال می شود.

قالیباف همچنین با اشاره به مدت زمان انتقال پول از بیمه ها به داروخانه‌ها در طرح دارویاری خاطرنشان کرد: امروز حداقل ۵ – ۶ ماه طول می کشد تا پول از بیمه ها به داروخانه ها منتقل شود؛ سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت توجه کنند که نباید پول مربوط به بیمه دارو صرف هزینه های دیگری که در قانون نیز پیش‌بینی شده است شود، به تعبیری باید پول مربوط به دارو پول رنگی باشد یعنی پولی که بصورت ماهانه توسط سازمان برنامه و بودجه داده می‌شود، به صورت برخط به داروخانه‌ها برود تا مشکلی که امروز در تاخیر پرداخت پول داروخانه ها وجود دارد، ایجاد نشود.

وی با تاکید بر لزوم وجود شفافیت در تخصیص ارز واردات دارو و مواد اولیه مورد نیاز شرکتهای تولید کننده دارو در کشور گفت: روزانه داروهایی اصلی و برخی مواد اولیه اصلی مورد نیاز را به صورت ارزی خریداری و وارد می کنیم و در اختیار شرکت‌های تولیدی می گذاریم؛ در این موضوع نظارت دقیق بر تخصیص ارز و تولید دارو از موضوعات بسیار مهم و جدی است که هم وزارتخانه و هم بانک مرکزی باید به آن توجه کنند تا مردم دیگر در حوزه سلامت در تامین دارو دچار مشکل نباشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا