خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دلواپسی رسانه‌ی اصولگرا از کشته شدن ایمن الظواهری؟!

وبسایت اصولگرای جهان‌نیوز در متنی با عنوان «بازی امنیتی جدید آمریکا در افغانستان/ پشت پرده و هدف ترور الظواهری چیست؟» نوشت:

««جو بایدن» به صورت رسمی ترور ایمن الظواهری رهبر القاعده در افغانستان توسط نیروهای آمریکایی را تایید کرد. اما درباره این ترور دو نکته مهم ذیل قابل گفتن است.

یک: اینکه آمریکایی ها ایمن الظواهری که از او به عنوان مغز و طراح عملیات 11 سپتامبر 2001 نام می برند، پس از دو دهه توانسته اند، به قتل برسانند افتخار قابل توجهی ندارد. زیرا ترور فردی که به گفته خود مقامات آمریکا طراح یکی بزرگترین عملیات های نظامی طول تاریخ علیه آمریکا بوده و نام او در واشنگتن در فهرست «بزرگترین تروریست های فراری» قرار داشته، آنهم پس از بیست سال تلاش اطلاعاتی و عملیات های ناموفق زیاد یک موفقیت بزرگ محسوب نمی‌شود. این در حالیست که هزاران نیروی نظامی و اطلاعاتی آمریکایی ها سالهاست در افغانستان مستقر بوده و با این حال سالهای متمادی ایمن الظواهری توانسته بود بغل گوش آنها فعالیت ضدامنیتی کند. میزان ارزش اطلاعاتی و عملیاتی این ترور آنجا بیشتر دچار خدشه می شود که منابع رسمی رسانه ای آمریکا همانند نیویورک تایمز خبر داده اند که اولا الظواهری مدت‌هاست که در وسط کابل در کنار خانواده خود در حال زندگی روزمره بوده! و دوما روز حادثه در خانه وزیر داخلی طالبان به قتل رسیده است. انتشار خبری معنادار که شائبه خیانت را بیشتر از یک عملیات اطلاعاتی بزرگ برجسته می‌کند. خیانتی که ایمن الظواهری را به صورت یک هدف راحت و آشکار در بالکن یک خانه در وسط کابل تقدیم نیروی های آمریکایی کرده است. با این وجود انتشار جزئیات هدفمند این ترور می تواند، با هدف در معرض اتهام خیانت قرار دادن طالبان به منظور تشدید اختلافات میان القاعده و دولت فعلی افغانستان و ایجاد بازی های ضدامنیتی و دور تازه از ناامنی های به ظاهر کور ولی با اهداف مشخص اطلاعاتی نیز باشد.

دو: اما جدای از اینکه جوبایدنِ افول کرده در نظرسنجی‌ها و دموکرات‌های نگران در آستانه انتخابات کنگره به یک دستاورد تبلیغاتی جدید برای پرستیژ مبارزه با تروریسم نیاز داشتند، هدفگذاری های ضدامنیتی خاص برای این حادثه نیز دور از ذهن نیست. القاعده از مخالفین جدی توسعه داعش در افغانستان بوده و هست. از مدت ها قبل برخی شواهد نشان می‌داد که آمریکایی‌ها بی علاقه برای قدرت گرفتن داعش در افغانستان و احیای مجدد این نیرو در برابر ایران نیستند. حذف رهبر القاعده برای تضعیف این جریان و بهم خوردن موازنه گروه های تندرو مذهبی در افغانستان در برابر تدابیر امنیتی ایران و حتی ایجاد اهرم جدید امنیتی و نظامی علیه دولت طالبان به منظور تنظیم مجدد رفتار دولت جدید افغانستان با آمریکا از دیگر اهدافی هست که آمریکایی‌ها از این ترور دنبال می کنند».


کانال تلگرامی امتداد درباره‌ی این یادداشت نوشته است:

«وب سایت جهان نیوز وابسته به حزب رهپویان که از احزاب دوقلوی اصلی در اصولگرایان است در واکنش به ترور ایمن الظواهری یادداشتی را منتشر کرده که انگار القاعده از متحدان ایران بوده و باید نسبت به عواقب این ترور و نزدیکی طالبان به آمریکا نگران باشیم. گفتنی است این وب سایت در این زمینه پیشتر نیز سابقه داشته است. از نگاه آنها ظاهرا القاعده در زیرمجموعه نیروهای مرتبط با ایران تعریف می شود. گروهی مانند حزب الله لبنان، حشدالشعبی و حوثی های یمن. آیا این نگاه قابل تعمیم به حاکمیت است یا تنها نگاه بخشی از اصولگرایان به کسانی است که به عنوان تروریست بین المللی نیز شناخته می شوند؟

جهان نیوز در یادداشت خود معتقد است که القاعده مخالف حضور داعش در افغانستان بود: «جدای از اینکه جوبایدنِ افول کرده در نظرسنجی‌ها و دموکرات‌های نگران در آستانه انتخابات کنگره به یک دستاورد تبلیغاتی جدید برای پرستیژ مبارزه با تروریسم نیاز داشتند، هدف گذاری های ضدامنیتی خاص برای این حادثه نیز دور از ذهن نیست. القاعده از مخالفین جدی توسعه داعش در افغانستان بوده و هست. از مدت ها قبل برخی شواهد نشان می‌داد که آمریکایی‌ها بی علاقه برای قدرت گرفتن داعش در افغانستان و احیای مجدد این نیرو در برابر ایران نیستند.»

از نگاه نویسنده گویی القاعده از سوی ایران به جنگ نیابتی با داعش می رفته است. در این یادداشت آمده: «حذف رهبر القاعده برای تضعیف این جریان و بهم خوردن موازنه گروه های تندرو مذهبی در افغانستان در برابر تدابیر امنیتی ایران و حتی ایجاد اهرم جدید امنیتی و نظامی علیه دولت طالبان به منظور تنظیم مجدد رفتار دولت جدید افغانستان با آمریکا از دیگر اهدافی هست که آمریکایی‌ها از این ترور دنبال می کنند.»

اما این اولین بار نیست که همین وب سایت در مورد ارتباط القاعده و ایران می نویسد. ایران که سالها ازسوی رسانه های آمریکایی متهم به پناه دادن به القاعده بود سال 99 شاهد ترور فرد دوم القاعده در تهران بود. بعد از ترور یک پدر و دختردر خیابان های تهران نیویورک تایمز و آسوشیتدپرس گزارش دادند که این فرد المصری نفر دوم القاعده بود. آنها با استناد به همین موضوع بار دیگر ایران را متهم به همکاری با القاعده کرده بودند.

همان زمان وب سایت جهان نیوز در یادداشتی که خبرگزاری فارس نیز آن را بازنشر کرد همکاری با القاعده را امری عادی تلقی کرد و نوشت: «سوال اساسی این است که رابطه ایران در حال حاضر با القاعده چگونه است؟ جواب این سوال به یک تدبیر امنیتی مرسوم در جهان برمی‌گردد و آن اینکه هیچ کشور و سرویس امنیتی در جهان نمی تواند، نسبت به گروه های تروریستی و معارض امنیت خود، بی تفاوت باشد. درباره القاعده سالها تلاش شد که به عنوان قطب مقابل تفکر جهادی انقلاب اسلامی معرفی شود و یکی از هسته‌های تولید ناامنی برای ایران باشد؛ بنابراین نفوذ در این گروه برای مهار آن توسط ایران موضوع خیلی عجیبی نیست. این نفوذ نیز از جنس مهار است و جلوگیری از اقدامات ضدامنیتی آنها در ایران است ولی رسانه های غربی تلاش می‌کنند این تدابیر را موضوعی از جنس شراکت، همسویی و همکاری‌های تروریستی نشان بدهند.»

دوسال از نوشتن این یادداشت گذشته است. آن زمان مدعی بودند ایران به دنبال مهار القاعده است و بنابراین در آن نفوذ کرده است. حالا اما از حالت مهارشدگی آن را خارج کرده در اردوگاه ایران به نحوی قرار دادند که گویی نقش مهارکنندگی در مقابل داعش را برای ایران ایفا می کرده است.

سئوال این است که این نگاه تا چه اندازه به سیاست های رسمی ایران در خاورمیانه و افغانستان نزدیک است؟ آیا طرح چنین ادعاهایی مصداق یافتن مخرج مشترک با دشمن محسوب نمیشود؟».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا