خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سوء مدیریت دولت نبود ، این همه کشته سیل نمی دادیم

در توجیه این عدم مدیریت به موقع و قاطعانه می گویید هشدار داده اید، پیامک زده اید و بنر هشدار نصب کرده اید، این چه سبک مدیریت است؟ چرا در روز هشدار مسیر، امام زاده و رستوران‌ها را تعطیل نکردید؟ … متاسفانه برخی تعهدی به اجرا و اعمال قانون ندارند و در همه جای دنیا با مدیریت خسارات جانی و مادی حوادث را کنترل می کنند، اما ما با جان عزیزانمان با مسئله روبرو می شویم.

به گزارش خبرآنلاین، نماینده مجلس در جلسه ویژه مجمع نمایندگان تهران، در باره سیل و مسایل رخ داده در امامزاده داود و کشته شدن شماری از هموطنانمان در گزارشی به عدم عمل دولت به تکالیف خود طبق قانون اشاره و اعلام کرد که « در برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح بند ب ماده ۴ ما در آن جا ۲۰ الی ۳۰ ماده داریم که تکالیف دولت را برمی شمارند، دولت باید گزارش بدهد که نسبت به این تکالیف چه کار کرده است. بنده که مطالعه می کردم در باره اکثر این ها گزارشی در مجلس نداریم در میدان هم که رفتیم مشاهده کردیم که اتفاقی رخ نداده است.»

گزارش محسن پیرهادی در نشست ویژه مجمع نمایندگان استان تهران که به منظور بررسی علل خسارت بار شدن سیل برگزارشد، به شرح زیر است:

  • نکته اول بر اساس گزارش های ما، لایروبی انجام نشده است. دوستانی که می فرمایند مسیر، مسیر ۵۰ درجه و ۷۰ درجه بوده است، این گونه نیست. مسیر رودخانه یک مسیر طولانی است، اما در نقطه ای که آب گرفتگی داریم، رودخانه دارای مسیر مسطحی است.
  • حال چرا این اتفاق افتاده است؟ ابتدا به دلیل این که لایروبی نشده است، بر اساس گزارش موثق، لایروبی انجام شده مربوط به سال ۱۳۹۸ است، دوستان اگر گزارش جدیدی دارند که نشان می دهد لایروبی بعد از تاریخ مذکور هم انجام شده است، با مستندات ارائه بدهند.
  • نکته دیگر آن که به نظرمن، از همین ناحیه آسیب دیده ایم و تعدادی از هموطنانمان را از دست دادیم عدم جدیت در اعمال قانون بوده و به هر دلیلی ما ترک فعل داشته ایم. که این امر پذیرفته نیست. حاج آقای تقوی به درستی فرمودند. شما گفته اید که موقعیت نارنجی است، همانطور که می دانید امامزاده در میان دو کوه، اگر بگوییم کاسه مانند است، در ته کاسه است. یعنی هرچه آب بیاید آن جا جمع می شود، هم امامزاده را تعطیل نکردیم، راه را هم نبسته ایم، به اصناف و رستوران ها هم گفته ایم که فعال باشید، احتمال سیل هم می دادید، این چه نوعی از مدیریت است؟
  • بعد می گویید که ما رفته ایم بنر زده ایم و پیامک زده ایم. این شد مدیریت؟ شما حتما باید مانند این دو سه روزی که بحران داشتیم (بعد از سیل)، باید رستوران ها را می بستید. حتی اگر بارش نمی داشتیم و سیل هم نمی آمد، باید می بستیم، زیرا بهتر از این است که هموطنانمان را از دست بدهیم.
  • این پرایدی که رفته جلوی کانال را گرفته ، درست است، ماشین را اجازه داده اید پارک کرده است، نزدیک امامزاده سیل آمده و ماشین را حرکت داده آمده جلوی دریچه ایستاده، و جلوی آب را گرفته و این خسارات را به بارآورده است. اما این میزان بارشی که هفته گذشته داشته ایم، یک پنجم بارش سال ۱۳۹۸ است. یعنی حتی اگر لایروبی هم نمی شد این ماشین جلوی کانال قرار نمی گرفت آب رد می شد و این حادثه رخ نمی داد.
  • لذا در این جا راهداری مشکل دارد وزارت راه و شهرسازی باید مانع می شد، استانداری باید به راهداری دستور می داد که راه بسته شود، امامزاده را جلوی زائرش را می گرفتید تا زائر نمی پذیرفت. باید رستوران ها را تعطیل می کردید. اگر این کار را می کردید حادثه ما تنها تخریب بود. دیگر تلفات جانی نداشتیم. این جدیت در اعمال قانون نبوده و تنها توصیه و ارشاد کرده ایم.
  • ما یک سری تکالیف هم داشته ایم. ما نسبت به تجهیزات باران سنجی و رسوب سنجی در حوزه آبخیز که کار و وظیفه هواشناسی بوده، ولی به دلیل عدم تجهیز انجام نشده ، نتوانسته ایم ارزیابی دقیقی داشته باشیم. ما در حوزه طرح هادی روستایی نتوانستیم عمل بکنیم. این بازنگری، تکلیف سال ۱۳۹۸ است که قانونگذار به وزارت جهاد کشاورزی محول کرده است. به وزارت نیرو گفته ایم تجربیات بین المللی را در حوزه سیل به دست بیاور، این مصوبه سال ۱۳۹۸ است که به وزارت نیرو گفته ایم انجام بدهد. تهیه طرح جامع کنترل سیلاب تکلیف وزارت نیرو بوده است.
  • نکته آخرم این که در برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح بند ب ماده ۴ ما در آن جا ۲۰ الی ۳۰ ماده داریم که تکالیف دولت را برمی شمارند، دولت باید گزارش بدهد که نسبت به این تکالیف چه کار کرده است. بنده که مطالعه می کردم در باره اکثر این ها گزارشی در مجلس نداریم در میدان هم که رفتیم مشاهده کردیم که اتفاقی رخ نداده است. لذا لایروبی ، عدم جدیت در اجرای قانون ، مساله کوتاهی در آبخیز داری و آبخوان داری، باعث این حادثه شده است.
سوء مدیریت دولت نبود ، این همه کشته سیل نمی دادیم
ضریح امامزاده داوود ، غوطه ور در سیل
  • همین میزان تجهیزاتی که امروز به چند نقطه ای که سیل داشته ایم رفته است، یک دهم این را درخواست می کردند یعنی لودر و تجهیزات دیگر می گرفتند، (وضعیت این گونه نمی شد) حالا استانداری می گوید امکانات من کم است، نمی توانیم هم بگوییم که شما یک سال خودت را برسان به نقطه ای که لازم است. همین امروز شهرداری تهران با تمام قوت رفته به ناحیه سیل. شما اگر درخواست می کردید، دوتا بابکت و دو تا لودر می خواستید به شما نمی داد؟ می رفتید و لایروبی می کردید.
  • ما تمام تجهیزات شهرداری و شهرداری های استان را فرمانداری ها را در این سه نقطه بسیج کردیم، و حالا شده نوشدارو بعد از مرگ سهراب. شما یک دهم این تجهیزات را به میدان می آوردید ما این همه کشته نمی دادیم. این بحث سوء مدیریت است. حالا وقتی اتفاق می افتد همه آن جا می روند و می خواهند همدردی بکنند که چرا این گونه شده است. خواهشم این است که همین الآن هم خطر سیل کماکان وجود دارد. لذا تجهیزات را به نوعی توزیع کنند که بتواند به موقع وارد عمل شود.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا