خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گمرک باید جواب پس بدهد؛ نه مناطق آزاد

شرق نوشت: اختلاف‌نظر درباره امحای خودروهای لوکس کماکان ادامه دارد، اما همچنان قرار است ١٣ دستگاه از ٦٠ دستگاه خودروی از مابهتران در هفته آینده در شیراز امحا شوند. شیوه امحا هم برعهده سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی است، اما به هر ترتیب آنچه امکان فروش از طریق این سازمان را دارد، فقط آهن‌قراضه‌های این خودروهای چندصدمیلیونی یا‌ میلیاردی است، درحالی‌که برخی از کارشناسان به این شیوه برخورد با خودروهای لوکس نقد دارند و می‌گویند حداقل در شرایطی که امکان صادرات آنها وجود ندارد، می‌توان آنها را در موزه نگهداری کرد. در بحبوحه این اختلاف‌نظرها، بحث چگونگی قاچاق این خودروها هم چالش‌برانگیز شده است. دیروز اکبر ترکان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، به اظهارات مسئولان گمرک درباره ورود این خودروها از طریق مناطق آزاد با سندسازی واکنش نشان داد. مسئولان گمرک گفته بودند افرادی در این ماجرا نقش دارند که اسناد گمرک را جعل می‌کنند و با جعل این اسناد برای خودروها پلاک می‌گیرند و در مواردی این خودروها را پیش‌فروش می‌کنند که درنهایت باعث واردشدن خسارت به خریدار می‌شود. اما ترکان می‌گوید‌: خودروهای مناطق آزاد نمی‌توانند به سرزمین اصلی راه یابند. این خودروها در مناطق آزاد شماره‌گذاری می‌شوند و اگر بخواهند به سرزمین اصلی بروند، نیروهای مأمور در این زمینه باید از این اقدام جلوگیری کنند. او البته می‌گوید بعید می‌دانم مأموران گمرک یا نیروی انتظامی در این خصوص مرتکب تخلف شوند و بدون اینکه یک خودرو مسیر قانونی‌اش را طی کند، وارد سرزمین اصلی شود. دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پاسخ به اینکه مسئولان گمرک معتقدند این خودروها از طریق سندسازی به سرزمین اصلی راه یافته‌اند، به ایسنا گفت: کسانی که این مسائل را مطرح می‌کنند باید دراین‌خصوص پاسخ‌گو باشند و باید از خودشان این سؤال را پرسید. ترکان همچنین درباره اینکه خودروهای لوکس از طریق مناطق آزاد وارد می‌شوند، گفت: درست است که خودروهای لوکس از طریق مناطق آزاد به کشور وارد می‌شوند، اما این خودروها تنها در محدوده مناطق آزاد اجازه تردد دارند و اگر بخواهند از این مناطق به سرزمین اصلی راه یابند، هم نیروی انتظامی و هم مسئولان گمرک از این اتفاق جلوگیری می‌کنند. وی در پاسخ به اینکه اگر این خودروهای لوکس به صورت غیرقانونی از مناطق آزاد وارد سرزمین اصلی شوند چه کسی مقصر است؟ گفت: باید ببینیم چه کسی در کارش قصور کرده و نسبت به این مسئله پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.

تأکید ستاد مبارزه با قاچاق کالا بر  امحای خودروهای قاچاق

با وجود این اختلاف‌نظرها، روند امحای این خودروهای لوکس در جریان است. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره احتمال امحانشدن خودروهای‌ میلیاردی قاچاق تصریح کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر امحاشدن این خودروها تأکید دارد، چراکه اقدامی قانونی است. او گفت: براساس قانون، تمامی کالاهای قاچاق مکشوفه به هیچ عنوان نباید در بازار داخلی بازتوزیع شوند و باید امحا و منهدم شوند و مسئولیت این کار برعهده سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی است. او تأکید کرد: اگر کالای قاچاقی در بازار توزیع شود، مسئولیت آن با سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی است. سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه فلسفه مبارزه با قاچاق کالا این است که تولید داخلی را تهدید می‌کند و تولید از صرفه اقتصادی خارج می‌شود، تصریح کرد: قاچاق کالا یعنی اینکه بدون پرداخت حقوق عمومی، کالا با قیمت تمام‌شده کمتری وارد بازار می‌شود و درعین‌حال اشتغال و تجارت قانونی را تهدید می‌کند.  وی با بیان اینکه واردات هزینه دارد، افزود: متوسط ضریب نفوذ تعرفه در کشور در سال جاری ١٩,٢ درصد است؛ به اضافه اینکه ۱۹ درصد ارزش‌افزوده برای واردکننده لحاظ می‌شود، درعین‌حال خواب سرمایه، مدت زمان ترخیص کالا و غیره هزینه‌بر است.  خورشیدی گفت: براساس قانون، کالایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود یا باید امحا یا صادر شود. واردات کالاهای سرمایه‌ای، الکترونیکی و ارتباطی مشروط بر این است که نمایندگی رسمی در ایران و شرایط ضمانت پس از فروش داشته باشد. درباره خودروی تویوتا هم همین‌طور است و بدون نمایندگی، واردات آن امکان‌پذیر نیست. این مقام مسئول در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره خودروهای لوکس گفت: اگر قرار باشد این خودروهای لوکس قاچاق‌شده به کشور، به کشوری ثالث صادر شوند، باید گارانتی و ضمانت داشته باشند، اما کالایی که به صورت قاچاق وارد شده است را هیچ شرکت و کمپانی‌ای ضمانت نمی‌کند. وی تصمیم سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی برای امحای کالاهای قاچاق را تصمیمی قانونی، هوشمندانه و مبتنی بر مبارزه با قاچاق اعلام کرد و افزود: این عمل قابل‌دفاع است و موضوع امحای کالای قاچاق موضوع جدیدی نیست. سال گذشته بیش از دو‌هزار‌و ۶۰۰ تن سیگار و بیش از دو‌هزار‌و ۲۰۰ تن میوه امحا شد. خورشیدی افزود: پیش از این روزنه‌هایی وجود داشت که سازمان تملیکی براساس این روزنه‌ها کالاهای قاچاق را به مزایده می‌گذاشت و می‌فروخت، اما اگر کالایی تولید داخل هم نداشته باشد، باز هم اجازه فروش ندارد که کالا را وارد بازار کنند، مگر اینکه کمیته‌ای متشکل از وزیر دادگستری، صنعت، بهداشت، کشاورزی و رئیس سازمان استاندارد آن را تصویب کند و به تأیید دولت برساند. به عبارت دیگر امکان اینکه کالای مکشوفه قاچاق وارد بازار شود، تقریبا محال است. وی ادامه داد: شرکت اپل فهرست ۹ شرکت خدمات پس از فروش در ایران را اعلام کرده و این فهرست فقط برای واردات رسمی محصولات این شرکت است که به سازمان توسعه تجارت معرفی شده است.

٦٠ خودروی لوکس قاچاق در انتظار صادرات یا   انهدام

رئیس سازمان اموال تملیکی همچنین دیروز در گفت‌وگو با فارس، گفت: ٦٠ خودروی لوکس قاچاق پس از طی‌کردن فرایند قانونی در انتظار صادرات یا انهدام هستند. امین دلیری با اشاره به اینکه چهارشنبه ساعت ١٠ صبح (امروز) انهدام سراسری کالاهای قاچاق در کشور و نیز در استان تهران انجام خواهد شد، اظهار کرد: این کالاها در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته و مجوز انهدام آنها از سوی مراجع قضائی صادر شده است. رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با بیان اینکه بیش از ٦٠ خودروی لوکس خارجی که به ظن قاچاق توقیف شده، در اختیار این سازمان قرار دارد، تصریح کرد: این خودروها در حال طی‌کردن فرایند تعیین تکلیف قانونی هستند تا پس از اخذ مجوز از مراجع قضائی نسبت به تعیین ‌تکلیف آنها براساس ماده ٥٥ و ٥٦ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدام شود. وی با بیان اینکه هنوز مجوز قضائی برای انهدام خودروهای قاچاق صادر نشده است، ادامه داد: در صورتی که تقاضایی برای صادرات این خودروها وجود نداشته باشد، مجوز انهدام آنها صادر خواهد شد، همچنین در میان این خودروها برندهایی مانند پورشه، بنز و رولزرویز مشاهده می‌شود. دلیری با اشاره به آیین‌نامه اجرائی ماده ٥٥ و ٥٦ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: این آیین‌نامه سوم مرداد سال جاری ابلاغ شده که مربوط به حوزه فروش، صادرات و انهدام کالاهای قاچاق است.

‌ امروز  در  ٥  استان کالاهای قاچاق امحا می‌شوند

معاون فرهنگی و پژوهشي ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه در پنج استان کالاهای قاچاق امحا می‌شود، تأکید کرد: دولت، عزم جدی خود را برای برخورد ریشه‌ای با پدیده قاچاق و فساد آغاز کرده است. سیدمحمدرضا عبادی، کالاهای قاچاقی که قرار است امروز در پنج استان امحا شوند را خودرو (در استان فارس)، میوه، البسه، لوازم آرایشی و بهداشتی، پارچه و… اعلام کرد و گفت: کالاهایی که در تهران نابود می‌شوند نتیجه بررسی بیش از یک‌هزار‌و ٤٠٠ پرونده قاچاق است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا