خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چه نکاتی در ساخت جعبه عطر و ادکلن باید رعایت شود؟

رپورتاژ آگهی

جعبه عطر و ادکلن یکی از بسته‌بندی‌هایی است که در ساخت آن باید نکات دقیق و ظریفی مورد توجه قرار بگیرد. امروزه بسته بندی به عنوان یک صنعت مستقل و استراتژیک شناخته می‌شود. بسیاری از صنایع امروزه به این صنعت وابسته‌اند. بسته بندی را می‌توان به چندین دلیل مهم دانست. هرچند که مهمترین دلیل بسته بندی حفظ کالا و یا محصول از آسیب فیزیکی است، اما کاربرد این صنعت فراتر رفته و انتظارات بیشتری از یک بسته بندی وجود دارد. بسته بندی از گذشته بسیار دور وجود داشته و آن را می‌توان از صنایع ابتدائی دانست. ظرفی برای جابجایی انواع مواد مانند پودرها و مایعات ابتدایی‌ترین نوع بسته بندی است. اما استفاده از پارچه‌ها و کاغذ در بسته بندی مواد جامد نیز دارای سابقه بسیار طولانی است.

امروزه در کنار اینکه بسته بندی کمک می‌کند تا یک محصول در برابر آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی و انواع آلودگی‌‌ها مقاومت بیشتری داشته باشد، در تزئین و زیبایی محصول نیز کاربرد مهمی دارد. با توجه به اینکه مشتریان اولین چیزی که می‌بینند بسته بندی محصول است و قابل لمس‌ترین قسمت یک کالا بسته بندی آن است، در نتیجه زیبایی آن کمک می‌کند تا مشتریان به محصول بهتر جذب شوند. برای ساخت یک بسته بندی مناسب باید نکاتی را رعایت کرد که در ادامه به نکات مرتبط با جعبه عطر خواهیم پرداخت.

بسته بندی و جعبه عطر

عطرها و ادکلن‌ها یکی از وسایلی هستند که تقریبا هر فردی در طول عمر خود به آن نیاز داشته و از انواع و اقسام آن استفاده می‌کند. اما همچنان انواع این خوشبوکننده‌های بدن از کالاهای لوکس شناخته می‌شوند. بسته بندی در انواع محصولات لوکس اهمیت بیشتری نسبت به کالاهای مصرفی و عادی دارند. با توجه به اینکه این کالای لوکس مایع است، بسته بندی آن نیز به دلیل لوکس بودن و مایع بودن آن خاص است. گاهی شیشه و بسته بندی یک ادکلن و یا عطر حتی دارای نگین‌ها و سنگ‌های گرانقیمت است. اما ارزان‌ترین عطرها و ادکلن‌ها هم در بسته بندی‌های شیک قرار داده می‌شوند.

می‌توان گفت که عطر با بسته بندی شیک تعریف شده است و بسیاری از خریداران، در زمان خرید خود در کنار نکات مهم در خصوص خود عطر، به بسته بندی و جعبه آن نیز توجه زیادی می‌کنند. از سوی دیگر با توجه به اینکه این محصول به عنوان یکی از مطلوب‌ترین کادوها و هدایا در تمامی دنیا و بین آقایان و خانم‌ها مطرح است، در نتیجه اهمیت بسته بندی آن بیشتر می‌شود.

به همین دلیل است که در بسیاری از مواقع، عطرهایی که شاید کیفیتی پایین‌تر از رقبای خود داشته باشند، به دلیل بسته بندی زیباتر، مشتریان بیشتری را سمت خود جذب می‌کنند. در اقتصاد گفته می‌شود که در این نوع محصولات، کشش قیمتی با بسته بندی و جعبه عطر ارتباط مستقیمی دارد و کیفیت حتی ممکن است در برخی مواقع دراولویت دوم قرار بگیرد. در حقیقت می‌توان گفت مهم نیست یک فرد چه نوع رایحه‌ای را دوست دارد و یا شما Perfume یا نوع دیگری از انواع خوشبوکننده‌ها را ارائه می‌کنید، بسته بندی اولین اولویت را برای مشتری دارد.

اهمیت بسته بندی عطر و ادکلن

به محصولات خوشبوکننده‌ای که توسط برندهای مطرح جهانی عرضه می‌شوند و به عنوان ادکلن اورجینال

شناخته می‌شوند، همچون اونتوس، لالیک، ساواچ و یا گودگرل دقت کنید. خواهید دید که این تولیدکنندگان همانقدر که برای ابداع یک رایحه جدید و متفاوت زمان و هزینه مصرف کرده‌اند، برای بسته بندی نیز اهمیت قائل بوده و اگر نه بیشتر از رایحه، در همان اندازه نیز برای بسته بندی عطرها و ادکلن‌های خود زمان و بودجه مصرف کرده‌اند.

امروزه ادکلن‌ها اصولا در داخل شیشه‌های کریستالی و زیبایی قرار می‌گیرند. اما این کافی نیست. شیشه‌های کریستالی باید در داخل بسته بندی دیگری قرار بگیرند. این موضوع به سه دلیل عمده انجام می‌شود. ابتدا اینکه نور مستقیم و گرم شدن به این دلیل می‌تواند باعث تغییر شیمیایی و افت کیفیت ادکلن شود. استفاده از ظروف غیر شفاف برای ادکلن از جذابیت کمتری برخوردار هستند و در نتیجه بسیاری از طراحان سعی می‌کنند این مشکل را با استفاده از روش‌های دیگری به غیر از تیره کردن شیشه ادکلن برطرف کنند.

همچنین شیشه‌ها ظریف هستند و ممکن است با کوچکترین ضربه در حمل و نقل شکسته شوند و این باعث هدر رفتن محتویات و ضررهای مالی خواهد شد. اما این دلیل نیز باعث نشده است که از شیشه‌های کریستالی استفاده نشود. استفاده از جعبه عطر به این دلایل رواج پیدا کرد. البته عامل سومی نیز برای نیاز به این نوع بسته بندی دوم، وجود دارد. سومین عامل نیاز به جعبه برای ظروف ادکلن، اطلاعاتی است که باید به مشتریان ارائه شود و نوشتن آنها بر روی شیشه هم سخت بوده و هم ممکن است طراحی ظاهر شیشه را محدود کند.

اهمیت جعبه عطر و ادکلن

ساخت جعبه ادکلن به این دلایل شروع شد و امروزه آنها نیز مانند شیشه‌ها اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند. مشتریان از جعبه‌ها نیز توقع لوکس بودن دارند و جعبه‌های معمولی را نمی‌پسندند. باید گفت که رقابت در انواع جعبه عطر به حدی در جهان برای صاحبان رایحه‌ها مهم شده است که واحدهای مستقلی برای آن راه اندازی کرده‌اند.

جعبه‌ها در کنار اینکه ظاهر آنها اهمیت دارد، عملکرد آنها و انجام وظایف آنها نیز مهم است. نکاتی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، مواردی هستند که می‌توانند ساخت و تولید جعبه مقوایی برای محصولاتی مانند عطر و ادکلن را موفق کند. اما باید به یادداشت که بی‌توجهی به هرکدام، نتیجه نامطلوبی را به همراه خواهد داشت.

ساخت جعبه عطر و ادکلن

در طراحی جعبه عطر و تولید آن باید نکاتی را مد نظر خود داشته باشید. نکته ابتدایی در رابطه با طراحی و تصویرگری جعبه ادکلن است. طراحی جعبه ادکلن شیک چگونه است؟ گاهی دیده‌اید که برخی از جعبه‌ها آنقدر جذابیت دارد که ناخودآگاه همه را به سمت خود جلب می‌کنند. این جعبه‌ها ممکن است حتی به ظاهر هیچ گونه طرح خاصی ندارند اما شیک هستند. این موضوع در ابتدا به طراحی مربوط می‌شود. لوگو، رنگ بندی، تصویر یا نقش زیبا، فونت متن‌های نوشته شده بر روی کارتن و چیدمان همه این موارد به صورت صحیح در کنار یکدیگر، از نکاتی است که باید در طراحی مورد توجه قرار بگیرد و نادیده گرفتن هرکدام از آنها می‌تواند کار شما را با مشکلاتی روبرو سازد.

چاپ جعبه ادکلن

هرچقدر طرح ابتدایی، اتود و اصطلاحا طرح مدادی شما خوب باشد، اما اجرای این طرح می‌تواند همه چیز را خراب کند و باید بسیار به آن دقت کنید. در موارد زیادی دیده شده است که هرچند موکاپ جعبه و نمونه اولیه ساخته شده خوب بوده است، اما در نهایت کیفیت خروجی واقعی در زمان تحویل جعبه عطر عمده با نمونه اولیه تفاوت فاحشی دارد. به همین دلیل با طراحی خوب، کار تمام نمی‌شود بلکه باید گفت تازه کار شروع خواهد شد.

نکات تولید جعبه عطر و ادکلن

پس از پایان یافتن طراحی، تولید جعبه ادکلن شروع می‌شود. اگر یک طراحی را به دو تولید کننده بدهید، متوجه خواهید شد که نتیجه‌ها در بهترین حالت نیز با هم تفاوت‌هایی خواهند داشت. چاپ و تولید جعبه نیاز به رعایت نکاتی دارد که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد.

·       کیفیت

متخصصان کسب و کار معتقدند که کیفیت را نمی‌توان با چیزی جایگزین کرد. این اصل را فراموش نکنید که بسته بندی شما علامت و نشانه‌ای برای کیفیت محصول اصلی شما که ادکلن است خواهد بود. پس کیفیت آن باید برایتان مهم باشد. این کیفیت در قسمت طراحی و پس از آن در چاپ و مقوای استفاده شده برای جعبه باید رعایت شود. در رابطه با طراحی صحبت کردیم، در خصوص چاپ نیز باید گفت که کیفیت چاپ به دستگاه چاپ و تنظیم صحیح رنگ‌ها وابسته است. مقوایی که برای بسته بندی انتخاب می‌کنید باید زیبایی و مقاومت کافی داشته باشد. در این زمینه افراد صاحب تجربه و متخصصین می‌توانند نسبت به محصول شما، بهترین پیشنهاد را برای جعبه عطر به شما ارائه کنند.

·       تولید به موقع

برنامه ریزی تولید، برای هر محصولی مهم است. اگر همه چیز خوب انجام شود اما به موقع نباشد، می‌تواند همه زحمات هدر برود و نتیجه نهایی با مطلوبیت مورد نظر متفاوت باشد. به همین دلیل همیشه یکی از نگران تولیدکنندگان، خوش قول بودن و تحویل به موقع محصولاتی است که برای تکمیل محصول خود نیاز دارند. عدم تحویل به موقع می‌تواند تمرکز تولیدکنندگان را به هم ریخته و برنامه تولید و فروش را با مشکلات جدی روبرو کند. به همین دلیل همیشه سعی کنید با افراد و موسساتی کار کنید که برای زمان شما ارزش قائل باشند و سفارشات شما را به موقع تحویل بدهند.

·       صداقت و امانت داری

یکی دیگر از نگرانی‌هایی که همیشه در سفارش دهندگان محصولات چاپی و جعبه‌های بسته بندی وجود دارد، صداقت و امانت داری تولید کنندگان جعبه‌ها است. این دارایی معنوی شما است که در اختیار تولیدکنندگان جعبه‌ها قرار می‌گیرد تا آنها این دارایی را تکثیر کنند. اما برخی از افراد متاسفانه برای این نوع از دارایی دیگران اهمیت قائل نشده و به راحتی از آن استفاده شخصی و در حقیقت سوء استفاده می‌کنند. به همین دلیل باید گفت امانت داری در این مورد اهمیت غیر قابل انکاری دارد. از سوی دیگر صداقت در یک توافق تجاری بسیار مهم است. اگر صداقت وجود نداشته باشد، طرفین در مراحل مختلف ممکن است با مشکلات غیر قابل جبرانی روبرو شوند. باید هر تولیدکننده‌ای به یاد داشته باشد که کسب اعتماد مشتریان در تولید جعبه عطر و سایر محصولات، بزرگترین سودی است که می‌توان از یک معامله به دست آورد.

·       هزینه به صرفه

همانطور که گفته شد، هرچقدر برای بسته بندی محصولات خود هزینه کنید، همانقدر می‌توانید سود بیشتری را کسب کنید. در واقع هزینه برای بسته بندی باعث می‌شود که ارزش افزوده بیشتری در یک محصول ایجاد شود. اما این موضوع به معنای هزینه کردن بی‌برنامه و بیش از اندازه نیست. هزینه کردن باید به مقدار لازم و با توجیه علمی و اقتصادی باشد. به یاد داشته باشید که اگر در بسته بندی خود بیش از اندازه لازم نیز هزینه کنید، ممکن است با نتیجه معکوس از مشتریان خود روبرو شوید و مشتریان از محصولات شما فاصله بگیرند. همچنین برای هر خدمتی، سعی کنید هزینه واقعی آن را پرداخت کنید و این موضوع را می‌توانید با حذف واسطه‌ها و کار کردن با تولیدکنندگان واقعی کسب کنید.

·       خلاقیت در کنار تخصص

خلاقیت در بسته بندی را باید ستون این سازه دانست که با تخصص ساخته می‌شود. اگر خلاقیت چاشنی طراحی و تولید جعبه عطر نباشد، جعبه‌ها تکرار سایر محصولات مشابه بوده و در واقع ارزش افزوده‌ای به محصول اضافه نخواهد کرد. به یاد داشته باشید که خلاقیت می‌تواند حتی عاملی برای کنترل هزینه‌ها و همچنین افزایش کیفیت محصولات شما باشد.

انتخاب تولید کننده جعبه ادکلن

در زمانی که قصد تولید جعبه عطر داشتید، شرکت و تولیدکننده‌ای را انتخاب کنید که بتواند تمامی نکاتی که در بالا گفته شد را به شما ارائه دهد. به یاد داشته باشید که جعبه ادکلن اولین چیزی است که توسط مشتریان شما دیده و یا لمس می‌شود. در نتیجه هرچند که کیفیت محصول شما دلیل خرید محصول شما خواهد بود، اما محصولات شما با جعبه خود شناخته و انتخاب می‌شوند. سعی کنید تولیدکننده تجربه خوبی در این زمینه داشته باشد و در کنار تخصص و تجربه خود، خلاقیت را نیز چاشنی کار کرده و با صداقت و زمان بندی دقیق، موفقیت و جذابیت محصولات شما را به نوعی تضمین کند.

ما در پویا فراز تلاش کرده‌ایم تا با توجه و رعایت این نکات، اعتماد مشتریان خود را در سطح بالایی کسب کنیم. شما هم می‌توانید با ما همکاری خود را شروع کنید و در محیطی دوستانه و سرشار از اعتماد دوطرفه، محصولات بهتری را در کنار یکدیگر برای ارائه به مشتریان تولید کنیم. پیشنهاد می‌کنیم برای شروع از صفحه عطر و ادکلن ما دیدن کنید و با مدل‌های متفاوت جعبه عطر و ادکلن بیشتر آشنا شوید.

سوالات متداول:

  • تاثیر نور بر روی ادکلن‌ها چیست؟

تابش نور خورشید شدید باعث می‌شود که یک عطر با تغییرات شیمیایی روبرو شود و در نهایت کیفیت محصول کاهش یابد.

  • موکاپ جعبه چیست؟

موکاپ در واقع طرح جعبه آماده شده به صورت دیجیتال و یا کاغذی است که به صورت سه بعدی طراحی شده است و تمامی سطوح جعبه را می‌شود در این طرح و از زوایای مختلف دید.

  • آیا طرح جعبه عطر دارای ارزش و اعتبار قانونی است؟

هرچند در ایران قانون کپی رایت هنوز به صورت کامل اجرا نمی‌شود، اما باید گفت که بسته بندی نیز به عنوان یک دارایی معنوی شناخته می‌شود و می‌توانید با ثبت آن، این ارزش را برای خود بهتر حفظ کنید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا