خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علاج‌یابی سد گتوند 40 سال طول می‌کشد

دبیر شبکه تشکل‌های زیست‌محیطی خوزستان گفت: در نشست تشکل‌های زیست‌محیطی با خانم ابتکار، مدیرکل محیط خوزستان اعلام کرد که طبق یک پژوهش که مورد تایید چند کشور خارجی نیز قرار گرفته است، علاج‌یابی سد گتوند 30 تا 40 سال طول می‌کشد.

هژیر کیانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نشست سازمان‌های مردم‌نهاد زیست محیطی خوزستان با رییس سازمان محیط زیست کشور که 25 مردادماه در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: در این نشست آقای لاهیجان‌زاده، مدیرکل محیط زیست خوزستان اعلام کرد که طبق پژوهشی که در دانشگاه شیراز انجام شده و مورد تایید کشورهای کانادا، آلمان و استرالیا قرار گرفته است، علاج‌یابی سد گتوند توسط وزارت نیرو 30 تا 40 سال طول خواهد کشید.

وی افزود: طبق آنچه که آقای لاهیجان‌زاده اعلام کرد وزارت نیرو مسئول اجرای علاج‌یابی سد گتوند است؛ با این وضعیت، خوزستان به شوره‌زاری تبدیل می‌شود و آسیب‌های بسیاری به استان وراد خواهد شد و در حال حاضر نیز شاهد این آسیب‌ها هستیم.

دبیر شبکه تشکل‌های زیست‌محیطی خوزستان با اشاره به تاثیر شوری سدگتوند بر اراضی خوزستان گفت: اکنون طبق آمار رسمی جهادکشاورزی شاهد افت 20 تا 30 درصدی محصولات کشاورزی در حوزه گتوند هستیم.

کیانی با بیان این‌که تشکل‌های زیست محیطی خوزستان مطالبات و خواسته‌های خود در زمینه انتقال آب کارون، مساله سد گتوند و آلودگی‌های نفتی را با خانم ابتکار مطرح کردند، عنوان کرد: ما خواستار آن بودیم که خانم ابتکار به صورت کارشناسی و با آمار و ارقام اعلام کنند که آیا انتقال آب از سرشاخه‌های کارون آینده جلگه خوزستان به خطر نمی‌اندازد؟

وی ادامه داد: ما خواستار شفاف‌سازی موضع خانم ابتکار در خصوص طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های کارون بودیم. هم‌چنین ورود جدی سازمان محیط زیست در خصوص حق‌آبه‌های تالاب‌ها و رودخانه‌های خوزستان با وجود سدهای متعدد را خواستار شدیم.

دبیر شبکه تشکل‌های زیست‌محیطی خوزستان اظهار کرد: باید در خصوص جمع‌آوری گازهای ناشی از فلرهای نفتی در استان و عملیاتی شدن این طرح و هم‌چنین علاج‌بخشی سد گتوند برنامه زمان‌بندی مشخصی اعلام شود و این خواسته در نشست با خانم ابتکار مطرح شد.

کیانی گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد زیست محیطی خوزستان در این نشست از پاسخ‌های خانم ابتکار قانع نشدند. خانم ابتکار در این نشست گفت که طرح‌های انتقال آب کارشناسی است و ما وظیفه خود را در این خصوص انجام می‌دهیم. این در حالی است که دکتر ابتکار گفت که این طرح‌ها فاقد مجوز است و بنابراین رییس سازمان حفاظت محیط زیست صحبت‌های خود را نقض می‌کند و باید این تناقضات را حل و فصل کند.

وی عنوان کرد: خانم ابتکار در حالی تاکید دارد که طرح‌های انتقال آب کارشناسی شده است که خود دستور توقف عملیات در این طرح‌ها را داده‌اند.

دبیر شبکه تشکل‌های زیست‌محیطی خوزستان افزود: یکی دیگر از موارد مورد مطالبه تشکل‌های زیست‌محیطی خوزستان، اجرای مصوبه دولت در خصوص شرکت نماینده تشکل‌های زیست‌محیطی استان در جلسات کارگروه تخصصی شورای برنامه‌ریزی خوزستان است. متاسفانه با وجود گذشت یک سال از این مصوبه دولت، تاکنون نماینده تشکل‌های زیست‌محیطی تنها دو جلسه در کارگروه پسماند استان شرکت کرده است. از استاندار خوزستان درخواست داریم که نسبت به اجرای این مصوبه دولت که بسیار مورد تاکید خانم ابتکار، معاون رییس جمهور هم هست، اقدام کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا