خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در وین چه خبر است؟

انصاف نیوز: «در وین چه خبر است؟»، این پرسشی‌ست که در روزهای اخیر و هم‌زمان با آغاز دور تازه‌ی مذاکرات احیای برجام در پایتخت اتریش از سوی خبرنگاران پرسیده می‌‌شود و پاسخ‌های متناقضی نیز در واکنش به آن از سوی طرف‌های مذاکره مطرح شده است.

بر اساس آنچه اعلام شده این دور مذاکرات نیز میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده به صورت مذاکرات واسطه‌ای که در آن هماهنگ‌کننده اتحادیه‌ی اروپا نقش‌آفرین است برگزار می‌شود و آنچه در این مذاکرات مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد نیز نسخه‌ای به‌روز شده‌ از سوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست بر مبنای پیش‌نویسی که در اسفند ماه به صورت جمعی مکتوب شده است.

بنا بر آنچه منابع نزدیک به دولت سیزدهم و تیم مذاکره‌کننده می‌گویند «مسائل پادمانی» ایران و آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی از جمله موارد باقی مانده در مذاکرات است‌. بنا بر این روایت از مذاکرات وین، «طرف‌های غربی» در اسفند ماه تعهداتی را در این ارتباط داده بودند که علاوه بر عدم اجرای آن تعهدات قطعنامه‌ای را نیز علیه جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تصویب رساندند که این اقدام وضعیت مذاکرات را پیچیده‌تر از قبل کرد.

بر همین اساس بنا بر اخبار اعلام‌شده، تیم مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی در مذاکرات احیای برجام در نخستین روز گفت‌وگوها بر باقی نماندن موضوعاتی به عنوان اهرم فشار در آینده و همینطور پایدار ماندن موضوع رفع تحریم‌ها در صورت حصول توافق تاکید داشته است.

هادی محمدی، روزنامه‌نگار در این ارتباط در توییتی نوشته است: «‏ایران و آژانس، ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ توافقی با زمانبندی نوشتند که طی آن ۳ پرونده ادعایی علیه ایران تا خرداد ۱۴۰۱ حل و فصل و پس از آن توافق احیای برجام اجرایی می‌شد که نشد. امروز هم می‌توان با کمی ابتکارات فنی و به روزرسانی آن توافق، مشکل را حل کرد. اصل، اراده اروپا و امریکا برای حل اختلافات است».

منابع نزدیک به دولت تاکید دارند که تیم مذاکره‌کننده برای مسائل مطرح‌شده در مذاکرات راه‌حل‌های متعددی را ارائه کرده و «اکنون زمان تصمیم‌گیری طرف مقابل است».

دومین روز دور تازه‌ی مذاکرات احیای برجام با گفت‌وگوهای ایران و روسیه و همینطور مذاکره‌ی تیم مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی و مذاکره‌کننده‌های اتحادیه‌ی اروپا سپری شد. به گفته‌ی منابع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده در این روز نیز همچنان موضوع پررنگ بحث درباره‌ی «مسائل پادمانی» بود تا در آینده به‌عنوان اهرم فشار از آن سوءاستفاده نشود.

منابع نزدیک به دولت در واکنش به خبرهای منتشرشده پیرامون «عقب‌نشینی جمهوری اسلامی در مذاکرات» با رد این ادعا بر این نکته تاکید دارند که در مذاکرات «دستاوردها و امتیازاتی قابل توجه» حاصل شده است و در زمانی مناسب تشریح می‌شود.

در همین ارتباط سعید جعفری، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل منطقه با بیان این ادعا که «ایران از خطوط قرمز خود عقب‌نشینی کرده است»، در صفحه‌ی توییتر خود نوشت:

«‏بر اساس اخبار غیررسمی منتشر شده از وین، ایران از بسیاری از مواردی که «خط قرمز» خود در مذاکرات می‌خواند عقب‌نشینی کرده است.
حال دولت و نظام در داخل با این پرسش رو‌به‌رو خواهند بود که اگر قرار بود همان توافق روحانی امضا شود، چرا ماه‌ها تحریم بر کشور تحمیل شد؟
‏در نتیجه دولت برای اقناع حامیانش و فروش توافق به افکار عمومی باید دست به روایت‌سازی‌هایی بزند که مثلا نشان دهد چیزی شبیه ضمانت دریافت کرده.
برای این کار ممکن است جملاتی غیر الزام‌آور هم در متن توافق گنجانده شود که رئیسی بتواند ادعا کند به توافقی بهتر از روحانی دست یافته است».

قیس قریشی، تحلیلگر مسائل منطقه اما پیرامون ادعاهای مطرح‌شده‌ درباره‌ی عقب‌نشینی ایران دیدگاه متفاوتی دارد و مدعی «پیشرفت قابل توجه در مذاکرات» شده است. وی در توییتی نوشت: «تیم مذاکره کننده ایران و آمریکا درباره پرداخت غرامت به ایران در صورت خروج مجدد آمریکا از برجام پیشرفت قابل توجهی کرده اند».

بنا بر خبرهای رسیده از وین، مذاکرات با اتحادیه‌ی اروپا در فضایی نسبتا مثبت و سازنده پیش رفته و در مورد حل و فصل موضوعات باقی‌مانده پیشرفت‌هایی نیز حاصل شده اما هنوز «درباره‌ی هیچ‌یک از موضوعات باقی‌مانده تفاهم نهایی حاصل نشده است».

دیاکو حسینی، تحلیلگر مسائل استراتژیک درباره‌ی برخی خبرها مبنی بر پیشرفت در مذاکرات نوشته است: «‏شش سال ساز مخالف زدند، یک سال دور خود چرخیدند، میلیاردها دلار خسارت وارد کردند و سرانجام همان نقطه‌ای ایستادند که دولت قبل ایستاده بود. با این حال، بخاطر منافع ملی، از همین مقدار پیشرفت هم حمایت می‌کنیم».

وی در توییتی دیگری نیز درباره‌ی واکنش منفی طیفی از حامیان دولت سیزدهم به پیشرفت احتمالی در مذاکرات نوشت: ‏«دولت آقای رئیسی نباید از ترس ریزش تندروهای حامی خود، در احیای برجام تردید به دل راه دهد. این مخالفان، عموماً یا ناآگاه‌اند یا ذی‌نفع در ادامه تحریم که در هر حال، ریزش این اقلیت، نباید برای هیچ دولت میهن دوست و آینده‌نگری اهمیت داشته باشد».

منابع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده‌‌ی «دولت انقلابی» با بیان ادعاهایی درباره‌ی برجام و مذاکرات در دولت حسن روحانی مدعی شده‌اند که پیش‌نویس کنونی توافق از نظر پایداری رفع تحریم‌ها، حفظ دستاوردها و زیرساخت هسته‌ای و همینطور امکان بازگشت‌پذیری سریع در مقایسه با برجام و همینطور پیش‌نویس به دست آمده در مذاکرات احیای برجام در دولت دوازدهم  ارتقاء داشته و دارای امتیازاتی قابل توجه برای ایران است!

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب پیرامون این ادعا نوشته است: «‏می‌گویند متنی که روی میز است از هر نظر بهتر از برجام و متن‌های گذشته است. بسیار عالی تبریک می‌گوییم. زودتر امضا کنید. ما که از مفاد آن اطلاعی نداریم ولی سر فرصت و پس از امضا متن را می‌بینیم تطبیق می‌دهیم امیدواریم که چنان باشد که گفتید حتما خوشحال می‌شویم».

گفتنی‌ست تیم مذاکره‌ی جواد ظریف به ریاست عباس عراقچی در مذاکرات وین در ماه‌های آخر دولت دوازدهم پیشنویس توافقی را نهایی کرده بود که سپاه پاسداران را از «لیست سازمان‌های تروریستی» درمی‌آورد اما اکنون مشخص نیست که آیا دولت رئیسی هم به چنین توافقی خواهد رسید یا خیر.

سارا معصومی، خبرنگار حوزه‌ی دیپلماسی و بین‌الملل نیز در تحلیلی پیرامون مذاکرات احیای برجام در کانال تلگرامی خود نوشته است:

«‍۱. برخی کارشناسان با توجه به هزینه‌های عدم توافق برای هردوطرف و نبود جایگزین مناسب، احیا برجام را گریزناپذیر دانسته و معتقدند هر دو طرف در نهایت از بخشی از خواسته‌ها به نفع توافق عقب‌نشینی می‌کنند.

۲. برخی از افراد حاضر در / تاثیرگذار بر سیستم تصمیم‌گیرنده در ایران معتقد به سازگاری و تطبیق  اقتصاد ایران با تحریم هستند و با توجه به احتمال خروج دوباره امریکا از برجام در دولت بعد+عدم بهره‌مندی کامل ایران از رفع تحریم، عدم توافق گزینه مطلوب‌تری است. (این طیف درباره هزینه عدم توافق و امنیتی‌شدن دوباره پرونده ایران در سطح بین‌المللی سکوت می‌کنند)

۳. برخی کارشناسان با توجه به عدم رضایتمندی ایران و غرب از مزایای اجرای برجام (پایداری رفع تحریم از نظر ایران و محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران از نظر غرب) توافقی جدید میان دو طرف را بهتر می‌دانند.(این طیف درباره اصرار غرب بر مذاکره با ایران درباره اختلاف‌های غیرهسته‌ای و مخالفت صریح ایران سکوت می‌کنند)

۴. برخی معتقد به سودمند بودن تطویل مذاکرات تا بعد از انتخابات کنگره و فرارسیدن به اصطلاح آنها “زمستان سرد” برای اروپا در سایه جنگ اوکراین هستند!(این طیف درباره هزینه عقب‌نشینی غرب از احیا برجام در این فاصله و از دست‌رفتن زمان سکوت می‌کنند یا از ناگزیری غرب در صبوری سخن می‌گویند)».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. مشکل اصلی آمریکا و استکبار آمریکایی می باشد.
    اگر ایرانی ها توافق بکنند ، توافق را بهم
    می زنند. توافق نکنند پرونده هسته ای را امنیتی
    می کنند. بمب با دانش ایرانی ساخته بشود به
    ایران حمله می کنند.
    در سوریه و افغانستان آمریکا شکست خورد.
    با این نگرش در جا های مختلف جهان شکست
    خواهند خورد و به ذلت خواهند افتاد.

    2
    2
    1. آمریکا شکست خورد!!گیریم بعد هم شکست میخورد خب برادر ضد آمریکایی یا شکمت سیره یا پست مهم و رانت ویژه دریافت میداری که برای از دست ندادنش پا روی مردم میذاری که اینگونه در فقر،فحشا و جرم و جنایت غوطه میخورند و خم به ابرو نمیاری و علتش راهم زیر سبیلی در میکنی.

      1
      1
      1. نظر ها برای تعمیق و گسترش بحث است.
        و هر شخص دیدگاه خودش را بیان
        می کند. و قرار است
        در مورد مقاله انصاف نیوز نظر داده
        بشود.

        ولی مواجهه اجتماعی ما فوق العاده
        ضعیف است
        اما توقعات ما فوق العاده زیاد.

  2. گروهی تندرو مملکت را به گروگان گرفته اند تا همه چیز را به نام و کام خودشان بزنند. این رسما ظلم است.

    2
    1
    1. اکردرمقابل دشمن نرمش نشان بدهی قطعا شکست خواهی خوردبعصیها واقعا مربضاهمانهای که اسمش تند روکزاشتی چهل سال است بامقاومت وشهیدشدن ووواین انقلاب نکه داشته اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا