خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیت‌الله مرتضوی در شب تاسوعا: علما سکوت خود را بشکنند

حوزه و دانشگاه نباید زیر فرمان حکومت باشند

آیت‌الله سید ضیاء مرتضوی، استاد حوزه علمیه قم، با بیان اینکه «تا علمای دین اصلاح نشوند و به وظیفه خود عمل نکنند، وضع جامعه اصلاح نخواهد شد»، تاکید کرد: سکوت و بی‌عملی علمای بزرگ درباره مشکلات جامعه، از عوامل اصلی جدایی مردم از احکام دینی است و ربط ضایع شدن نماز و حجاب با رابطه علما با قدرت حاکم، همین است.

به گزارش انصاف نیوز، آقای مرتضوی در سخنان خود در شب تاسوعا در سلسله نشست‌های عاشورا و امروز ما گفت: اصلاح علما برای اصلاح جامعه شرط لازم است نه کافی و باید بقیه شرایط و لوازم اصلاح جامعه هم فراهم شود، چرا که علما تنها یک گروه از خواصند و به تعبیر امیر مومنان اگر گروه‌های دیگر نظیر قضات و نظامیان به ریاکاری و خودنمایی و کاسبی بپردازند یا تاجران و سرمایه داران خیانت کنند، یا حاکمان ظلم کنند، جامعه اصلاح نخواهد شد.

وی با بیان اینکه «فراتر از نقش خواص، نقش مردم نیز در اصلاح جامعه تعیین کننده است»، افزود: مردم باید سطح آگاهی و انتظاراتشان را از علما و خود بالا ببرند. برخی اصحاب از امام صادق انتقاد می‌کردند که چرا قیام نمی‌کنی و در خانه نشسته‌ای؟ در صحرا، گله بزی دیدند، امام صادق گفتند اگر به تعداد این گله یاور داشتم قیام می‌کردم، آن فرد شمرد و دید ۱۷ بز در گله است. این یعنی واقع‌بینی امام در برابر شعار و حرف‌های بدون پشتوانه برخی افراد. لذا خواست و در صحنه بودن مردم تعیین کننده است.

مرتضوی که از شب گذشته بحثی را درباره نامه امام سجاد به محمدبن مسلم زهری از علمای اهل سنت و از قضات هم‌عصر ایشان، آغاز کرده بود، در ادامه به دیگر محورهای مهم این نامه اشاره کرد و درباره پیامدهای همکاری علما با ستمکاران گفت: امام در این نامه، زهری را خطاب قرار می‌دهند که به حال خودت نگاه کن و به حساب خودت برس. می‌ترسم جزو کسانی باشی که خدا درباره آنها فرمود: وارث دین و کتاب الهی شدند و توجه آنها به دنیا بود. صحابه بزرگ پیامبر رفتند و جایگاه آنها در معرفی دین به امثال تو رسیده است.
وی تصریح کرد: در انقلاب خودمان نیز باید ببینیم جایگاه امثال شهیدان مطهری، بهشتی و آیات طالقانی، موسوی اردبیلی و هاشمی به چه کسانی رسیده است؟

استاد دروس خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به توصیه امام به زهری برای توبه، گفت: امام سجاد گفتند دینی که تو معرفی می‌کنی دین واقعی نیست. چرا مردم به تو نیاز دارند؟ آیا غافل شدی از علمای گذشته که به سلامت درگذشتند و سربلند بودند؟ فکر می‌کنی نزد خدا جایگاه ویژه‌ای داری که علمای صالح نداشتند؟ چه جایگاهی بین مردم داری و برای آنها چه می‌کنی؟ مردم در دین از تو تبعیت می‌کنند، در حالی که شایسته این جایگاه نیستی! اما مردم سراغ تو می‌آیند چون می‌خواهند مشکل آنها حل شود و علمای آنها درگذشته اند.

آیت‌الله مرتضوی درباره فواید علما برای ظالمان گفت: امام به زهری نوشتند مردم شیفته ظاهر تو شدند تا آنها هم دیندار شوند، اما جای اشتباهی آمدند و گرفتار عالمی‌شدند که افراد را در دریا غرق می‌کند. گرفتاری مردم قابل محاسبه نیست و تو هم در آن نقش داری.
این استاد حوزه علمیه، راه رهایی علما را از پیوند با ظالمان، عمل به وظیفه در چارچوب دین دانست و افزود: طبق فرموده امام سجاد، باید از قید برخی امکانات و رفاهیات و مناصب گذشت، چون ظالمان آن را می‌گیرند. امام گفتند، اگر دنیاطلبی با این سن و سال و علم و جایگاهت اینگونه در تو نفوذ می‌کند، چه توقعی از جوانها و مردم عادی وجود دارد؟ اگر تو و امثال تو با عقلانیت و تقوا و تدبیر و شجاعت عمل کنید، خیلی از وقایع و اتفاقات ناگوار و شورش‌ها و خشونت‌ها اتفاق نمی‌افتد. اگر علما در میدان باشند مردم هم تبعیت می‌کنند.

باید دید آیا ورود حکومت به موضوع حجاب، به سود دین است یا زیانبار؟

وی با اشاره به جملات امام سجاد مبنی بر اینکه، کار دینی فقط احکام فقهی گفتن نیست، از ترس امام برای زهری گفت که مبادا مصداق آیه ضایع کنندگان نماز شود و افزود: یعنی این عالم بزرگ زمان که به وظیفه خود عمل نکرده، باعث بی دینی و بی نمازی مردم شده است.

مرتضوی، به چالش حجاب در هفته‌ها و ماه‌های اخیر در کشور اشاره کرد و با طرح پرسشی گفت: در مساله حجاب اگرچه اصل موضوع یک حکم فقهی است، اما در مقوله اجرای احکام باید دید «آیا ورود حکومت در مساله به سود دین است یا زیانبار است و اثر منفی در جامعه دارد؟!»

به گفته این استاد حوزه، اشکال امام سجاد(ع) به زهری، متوجه سوء استفاده‌ای است که قدرت حاکم از همراهی و سکوت او به عنوان یک عالم شاخص می‌کند که پیامدهای اجتماعی و دینی و تربیتی حتی در پایبندی به ظواهر شرع در سطح جامعه دارد.

مدیر دانشنامه امام خمینی(ره) یادآور شد: حضرت امام در تحریرالوسیله معتقدند اگر سکوت علمای دین و رؤسای مذهب موجب تقویت و تأیید ظالم باشد، حتی اگر تأثیر نداشته باشد، نباید سکوت کنند. وی تأکید کرد: اگر عالمان نمی‌توانند جلو ظلم را بگیرند، کمترین کاری که می‌توانند انجام دهند این است که نشان دهند همراهی و قبول نداریم. دعوایی هم با کسی نداریم ولی این رفتار را قبول نداریم. حداقل این را بگویند تا ساحت خودشان از انتساب‌های نادرست پاک شود. بسیاری از رفتارها پشت همین سنگرها و سدّها به نام علم، روحانیت و دین انجام می‌شود و طبعا باید اصلاح شود.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر درباره دوری علما ار دنیا، تصریح کرد: نهاد علم باید از قدرت، حتی قدرتِ مشروع مستقل باشد تا بتواند به حکومت کمک کند؛ یعنی حوزه و دانشگاه زیر فرمان حکومت نباشد بلکه حکومت باید از راهنمایی آنها استفاده کند؛ مانند توصیه ای که مرحوم آیت‌الله صافی نسبت به سیاست خارجی داشت که مردم از آن استقبال و برخی وابستگان به قدرت، آن را تخریب کردند.

استاد حوزه علمیه قم، اصلاح جامعه را در گرو آزادی بیان نخبگان بخصوص عالمان دین دانست و اظهار کرد: عالمان دین باید با نصیحت، وظیفه خود را انجام دهند، مگر پیامبر نفرمود: وقتی فقر آمد، کفر هم می‌آید؟ مگر بابی درباره کمک گرفتن از دنیا برای آخرت نداریم؟ وقتی شرایط اقتصادی طوری است که زندگی برخی مردم در حال متلاشی شدن است و با خود بیکاری، بزهکاری و طلاق و خودکشی می‌آورد، نباید علما بی‌تفاوت باشند. علما باید بگویند در روایات، حکومت جهانی مختص به امام زمان است و بسیاری از فقها حتی به اجرای حدود در زمان غیبت قائل نیستند.

آیت‌الله مرتضوی تصریح کرد: مگر فقها مخالف اجرای حد سرقت در سال گرسنگی و قحطی نیستند؟ چرا حد سرقت وقتی معیشت اکثر مردم مختل شده اجرا می‌شود و بقیه وظایف حکومت رها شده است؟ شهید مطهری قبل از انقلاب گفته بود: حتی اگر می‌خواهید کارخانه شراب سازی را تعطیل کنید، قبلش باید برای بیکاری کارگرانش چاره بیندیشید. حضرت امیر به مالک اشتر می‌گوید: در تصمیم گیری باید رضایت اکثریت را در نظر بگیری نه نظر گروهی خاص؛ چرا که خشم اکثریت، آثار رضایت خواص را از بین می‌برد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره این جمله امام که «حفظ نظام از اوجب واجبات است» نیز گفت: من در دانشنامه امام خمینی(س) مقاله ای در مورد «حفظ نظام» دارم. همان گونه که همه فقها فرموده اند، حضرت امام در کتاب «البیع» در استدلال بر ضرورت حکومت اسلامی به حفظ نظام تأکید می‌کنند، منظور امام از حفظ نظام «نظام اجتماعی» است؛ امام به صراحت فرموده اند که وظیفه حفظ نظام سیاسی، در برابر مسئولیت بزرگتر که «حفظ دین» و چهره آن است، خیلی کوچک است.

نشست‌های «عاشورا و امروز ما» که به همت کانون توحید، انجمن اندیشه و قلم و بنیاد اندیشه و احسان توحید برگزار شده، تا چهارشنبه 19 مرداد در محل کانون توحید ادامه دارد و همزمان از صفحات اینستاگرام andisheqalam.live و kanontohid نیز پخش زنده می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بوی جگر سوخته عالم بگرفت/ گر نشنیدی زهی دماغی که تو راست!
    با اینهمه … تازه حضرت آیت الله به در میگن که دیوار بشنوه؟!!!!!!!!!!!!

  2. این آقا بدون اینکه خودش تخصصی در زمینه امور سیاسی و اجتماعی داشته باشد داره نظر میدهد خوب بود معلوم میکرد خودش به عنوان یک طلبه چقدر درخط ولایته چون نمیشود به خرف کسی که خودش راد مقابل نظام قرار میدهد اعتماد کرد

  3. حاج راه شهرت تخریب حکومت علی نیست
    تا حالا کجا تشریف داشتید که مطلع نشدید علما از همه بیشتر برای معیشت فریاد زده و می زنند ؟استقلال حوزه حرف رهبری هم هست استقلال دانشگاه از حکومت با هیچ منطقی سازگار نیست .

    1
    1
  4. مشکل اینه که سکوت همین بظاهر علما باعث شده که افساد طلبان وضعیت اقتصادی و روانی و حیا و عفاف و حجاب جامعه رو به این سو بکشند بعد با فضای مجازی بی در پیکر و رباط اینطور القا کنند که ما بیشماریم ،عالم دین اگر چشم و عقل داره باید این روزها و علاقه مردم رو به دین و ایمان بصورت واقعی ببینه نه چهارتا هشتگ رو بعنوان مردم در نظر بگیره

    1. حفظ نظام در برابر حفظ دین خیلی کوچک و ناچیز هست .عالی متشکر از عالمی که همه مطالبش از امام ع هست ممنون .مرتب اینگونه مقاله ها را بنویسید شاید کمی بفهمیم و بفهمند.

  5. نسبت به سود بانکی و ربا و جنگ با خدا هم واکنش نشون بدین .. نسبت به انسانهایی که کار نمیکنن و حقوق یا مفت میگیرن هم واکنش نشون بدین .. نسبت به اینکه چرا … مردم رو بدبخت تر کردین هم بگید …

  6. با سلام، ظاهرا حرف زیبایی و از سوز دل می گوید، آقا سئوال : چرا وقتی آقای روحانی در دوره ریاست جمهوری اینهمه مشکلات ایجاد کردند و تشویق به بی حجابی کردند ، سکوت اختیار کرده بودید و حرفی نزدید ؟ چرا وقتی عفت خانم هم سر هاشمی فرمان اغتشاش دادند شما سکوت کردید و حرفی نزدید ؟ الان که بعضی از همسفره های شما بازداشت شدند ندا حق سر دادید ، مردم دیگر فریب شما را نخواهند خورد و آنقدر … هستید در این سخنرانی دنبال ایجاد دو قطبی حجاب هستید و شهامت سریع صحبت کردن رو ندارید ، همیشه به همین صورت بود پشت نقاب پنهان میشوند مردم آسیب می بینند و شماها بهره میبرید راستی خودت فرزند بی کار داری خودت تا الان حرف صاحبخونه و صاحبکار روت بوده ؟ مطمئنا نبوده ، دست از سرم ما بردارید مردم برای امام حسین (ع) عزاداری می کنند لطفا سوء استفاده نکنید

    1
    1
    1. درد شما این هست که چرا زمان روحانی نگفته؟ رهبری قبلا از روحانی بعنوان شخص وظیفه شناس و منظم که نوارش هست گفتند .رهبری که اینگونه بگویند شما همان اول هم با روحانی که شخص معتمد بود اشکال داشتی .چون کاندیدای شما رییسی بود .این بر همه آشکاره. اتفاقا این روحانی در آنزمان هم میگفت شما نشنیدی مشکل ایشان نیست

  7. این آقای مرتضوی درزمان دولت منوچهرفریدون خواب تشریف داشتند یا ازدولت ظالم فریدون حمایت میکردندویا….

    1. سندی اگر داری که حمایت از روحانی میکرد بفرمایید وگرنه همینجا عذرخواهی کن که خدا توبه کنندگان را مشمول رحمتش قرار میدهد

  8. این استاد حوزه علمیه، راه رهایی علما را از پیوند با ظالمان، عمل به وظیفه در چارچوب دین دانست و افزود: طبق فرموده امام سجاد، باید از قید برخی امکانات و رفاهیات و مناصب گذشت

    از خودت و دوستانت شروع کنید تا صداقت شما معلوم شود مثلا آقای خاتمی از جماران برگرده یزد، بچه‌های هاشمی بروند رفسنجان در خانه‌های معمولی، خودت و رفقات هم همینطور

  9. امام خمینی ره :
    جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر – ولو امام عصر باشد – اهمیتش بیشتر است؛ برای اینکه امام عصر هم خودش را فدا می‌کند برای اسلام. همه انبیا از صدر عالَم تا حالا که آمدند، برای کلمه حق و برای دین خدا مجاهده کردند و خودشان را فدا کردند. صحیفه امام خمینی ج ۱۵ ص ۳۶۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا