خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آن چه از بیماری «پارکینسون» لازم است بدانید تا گرفتار نشوید

خبرگزاری مهر نوشت: یک متخصص مغز و اعصاب، درباره ماهیت بیماری پارکینسون، توضیحاتی داد.

فرزاد اشرافی گفت: پارکینسون بیماری تخریب کننده مغز است و بعد از آلزایمر دومین علت شایع بیماری مغز به حساب می‌آید.

وی با اشاره به افزایش سن امید به زندگی در جامعه خاطرنشان کرد: آمار شیوع این بیماری رو به افزایش است.

اشرافی با تاکید بر اینکه نشانه‌های پارکینسون معمولاً بعد از ۶۰ سالگی مشخص می‌شود، از نشانه‌های متداول آن به لرزشی که از یک سمت بدن شروع می‌شود اشاره کرد.

این متخصص مغز و اعصاب، با بیان اینکه کندی حرکات، سفتی اندام‌ها و یا مفاصل از دیگر نشانه‌های ابتلاء به پارکینسون است، گفت: برخی مواقع سفتی در اندام‌ها به شکلی است که با آرتریت و یا التهاب مفصل اشتباه گرفته می‌شود، در این موارد گاهی ایجاد درد تشخیص پارکینسون را دشوار یا به تعویق می‌اندازد.

لرزش، کندی حرکات و سفتی اندام از مهم‌ترین نشانه‌های ابتلاء به پارکینسون است که این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به آن اشاره کرد و افزود: مشخصاً فردی که دچار سفتی اندام است معمولاً با نشانه‌های دیگری مثل بی‌خوابی، درد مفاصل و حتی یبوست مواجه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه علت ابتلاء به بیماری پارکینسون ناشناخته است، ادامه داد: عوامل محیطی و یا ژنتیکی در ابتلاء به این بیماری بی تأثیر نیست به این شکل که اگر فردی دچار پارکینسون باشد امکان اینکه فردی دیگری در همان خانواده به این بیماری مبتلا شود ۱۵ درصد است.

اشرافی درباره علل محیطی ابتلاء به پارکینسون نیز توضیح داد: مسمومیت با حشره‌کش‌ها و یا سموم دفع آفات نباتی می‌تواند از نظر محیطی فرد را مبتلا کند و یا مسمومیت با برخی از فلزات سنگین، الکل اتیلیک، منوکسیدکربن نیز احتمال ابتلاء به پارکینسون را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه پارکینسون لزوماً با لرزش همراه نیست ادامه داد: مبتلایان به پارکینسون اختلالات غیرحرکتی هم دارند، این افراد معمولاً دچار افت فشارخون می‌شوند.

اشرافی با بیان اینکه بیماری پارکینسون بیماری پیشرونده است ادامه داد: بر اساس شرایط بیمار دارو درمانی آغاز می‌شود، ضمن اینکه افرادی که به صورت خودسرانه از دارو خصوصاً داروهای روان استفاده می‌کنند، بیش از سایرین مستعد ابتلاء به این بیماری هستند.

وی با اشاره به اینکه علائم در پارکینسون در هر فرد تا فرد دیگر تغییر دارد ادامه داد: درمان این بیماری نیز فردی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا