خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حرکت روی اعصاب مردم

امید کاجیان، روزنامه‌نگار در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

انصافا مردم ایران نجیب‌ترین مردمان در دنیا هستند. آنها سالهاست که با صبر و متانت هر آنچه از بی تدبیری داخلی و خصومت خارجی می‌بینند را تحمل می‌کنند. اما متاسفانه مسئولین به جای قدردانی از این همه نجابت و سعی در بهبود شرایط زندگی مردم روز به روز با اقدامات عجیب و بعضا بی سابقه آستانه تحمل مردم را با چالشی جدید رو به رو می‌کنند.

شاید پر رنگ‌ترین این چالش‌ها مخصوصا در سالهای اخیر که آحاد مردم را درگیر کرده است موضوعات مربوط به اقتصاد باشد. بعد از به هم خوردن برجام و افزایش شدت تحریم‌ها تقریبا نمی‌توان یک روز خوش در حوزه اقتصاد در این مدت برای مردم مشاهده کرد و هر روز با داستانی جدید سپری شد. نوسانات مداوم نرخ ارز در کشور و افزایش ثانیه‌ای قیمت‌ها و دعوت مردم به بورس آوار کردن آن بر سر آنها در دولت قبل و جراحی اقتصادی و کوچک‌تر کردن سفره مردم و وعده‌های پوچ و برگرداندن رونق به بازار بورس و بعضا تخریب آن در دولت فعلی تنها بخشی از آن چیزی است که در این مدت رخ داده است. در کنار اینها انفعال دولتها در مقابل موضوعی به نام بحران مسکن نیز هر روز عرصه را برای قشر کثیری از مردم تنگ‌تر کرده است. از سوی دیگر وعده‌های توخالی واردات خودرو و در مقابل جولان خودروسازها با قیمت‌های نجومی و سر کار گذاشتن مردم با بساط مضحک قرعه‌کشی را نیز می‌توان به این لیست اضافه کرد. وضعیت آشفته صندوق‌های بازنشستگی و افزایش ناچیز حقوق کارکنان به بهانه افزایش تورم و ناکامی دولت در کنترل تورم و درخواست آنها از مجلس برای حذف حکمی که دولت را مکلف می‌کرد کالاهای اساسی را پس از حذف ارز ترجیحی آنها با قیمت شهریور سال ۱۴۰۰ و به صورت کالابرگ به دست مردم برساند نیز آخرین موضوعی است که در حوزه اقتصاد گریبان مردم را گرفته است.

گذشته از موضوعات اقتصادی مذاکرات اتمی نیز تبدیل به سریالی غم‌انگیز و خسته کننده شده است. موضوعی فرسایشی که بیش از بیست سال مردم با آن درگیر هستند و هنوز سرنوشت آن نامعلوم است و بیش از آنکه اثرات مثبت آن را بتوان دید با چالش‌های آن مواجهیم. از آستانه جنگ تا شکسته شدن ظرف تحریم‌ها دو سر طیفی بوده‌اند که در این مدت مردم و زندگی آنها در آن در حال نوسان بوده‌اند و به جای آنکه روزگار را با آسایش در کنار خانواده خود سپری کنند مدام درگیر آینده نامعلوم مذاکراتی هستند که تقریبا هیچ نقشی در آن ندارند.

چالش دیگری که گاه و بی گاه شدت می‌گیرد موضوع رفتارهای گشت ارشاد در سطح جامعه است که اتفاقا در دولت فعلی نیز با شدت بیشتری مطرح می‌شود. شاید یکی از دلایل این شدت گرفتن نیز ناکارآمدی دولت در برطرف کردن مشکلات اقتصادی مردم باشد تا از این مسیر بتواند اندکی با انحراف افکار عمومی ضعف خود را به حاشیه بکشاند. هرچند شیوه‌های سنتی با توجه به رسانه‌های مجازی و همچنین تغییر خواسته‌های نسل جدید عملا کارایی نخواهد داشت و عملا آنچه ایجاد کرده نزدیک شدن سلایق مختلف در نسل جدید است. متاسفانه عدم درک صحیح برخی مسئولان از بسترهای اجتماعی منجر به هدر رفتن سرمایه‌هایی می‌شود که به راحتی در اختیار سایر کشورها قرار می‌گیرند.

گذشته از مسائل فوق موضوعاتی همچون لجاجت مجلسیان به تصویب طرح صیانت فضای مجازی، اظهارات عجیب و غریب مسئولین کشور مانند شمارش تعداد فرودگاه‌های کشورهای اروپایی، دسته‌بندی کردن مردم و برچسب زدن به آنها، عکس‌های یادگاری با گل و سیل و بدبختی مردم نیز که اخیرا حاشیه‌های ایجاد کرده است سبب شده ضمن قطع امید کردن مردم از افرادی که در سطوح مدیریتی کشور هستند این سوال را در ذهن ایجاد کند که آیا آنها هیچ درکی از آنچه در این کشور در حال رخ دادن است و یا آنچه دغدغه اصلی مردم است دارند یا خیر؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا