خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بازار خودروهای برقی در دست چینی‌ها

دنیای اقتصاد به نقل از بیزینس گرین نوشت: سطح بالای آلودگی هوا در چین به مساله‌ای حساس برای دولت این کشور تبدیل شده است.

کیفیت بد هوا ناآرامی‌هایی را در این کشور به وجود آورده و مطالعه جدیدی که توسط سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه انجام شده است نشان می‌دهد افزایش پیامدهایی که آلودگی هوا بر سلامت دارد به رشد اقتصادی این کشور آسیب وارد می‌کند.

تاکنون یکی از سیاست‌های عمده چین برای مقابله با آلودگی هوا عرضه گسترده خودروهای برقی از طریق ارائه مشوق‌های یارانه محور برای خریداران این خودروها بوده است، اما اکنون دولت چین قصد دارد از سیستم ارائه مشوق‌ به سیستم سهمیه‌بندی اجباری خودروهای برقی روی آورد.

سیتمی مشابه با سیستم آلایندگی صفر در کالیفرنیا که براساس آن خودروسازان ملزم هستند 12 درصد از خودروهایی را که به‌فروش می‌رسانند، بدون آلایندگی باشد و یا آلایندگی بسیار کمی داشته باشد، این میزان به تدریج تا سال 2025 افزایش خواهد یافت.

سیستم ارائه شده توسط چین خودروسازان را ملزم می‌کند در ازای خودروهای سوختی که می‌فروشند، خودروهای برقی بیشتری تولید یا وارد کنند و در غیر این صورت باید از دیگر خودروسازان اعتبار کربن خریداری کنند (اعتبار کربن یک مجوز یا سند قابل‌معامله است که حق انتشار یک تن گاز دی‌اکسید‌کربن یا هر نوع گاز گلخانه‌ای دیگر را به دارنده این مجوز اعطا می‌کند).

دولت چین همزمان با ارائه این برنامه جدید احتمالا مشوق‌های سخاوتمندانه‌ای را که در حال حاضر برای خودروهای برقی و هیبریدی در نظر گرفته است، کاهش خواهد داد. در این میان، خودروسازانی که نتوانند خود را با قوانین جدید منطبق کنند، پنج برابر میانگین قیمت اعتبار کربن جریمه می‌شوند.

یه شنجیی، معاون دبیرکل سندیکای خودروسازان چین، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «بی‌تردید این مساله به نفع صنعت خودرو است و به توسعه همه انواع خودروهای دارای انرژی پاک کمک می‌کند». این در شرایطی است که چین سال گذشته از آمریکا سبقت گرفت و به بزرگ‌ترین بازار خودروهای برقی جهان تبدیل شد. در سال 2015، 180 هزار خودروی برقی در چین فروخته شد که نسبت به سال 2014 جهش 300 درصدی را ثبت کرد و این روند همچنان ادامه دارد.

آمار فروشی که توسط مرکز کلین تکنیکا و دیگران گردآوری شده است، نشان می‌دهد فروش خودروهای برقی در ژوییه امسال نسبت به همین ماه در سال 2015 با افزایش 188 درصدی رو به شده و به 34 هزار دستگاه رسیده است. این آمار همچنین نشان می‌دهد سهم بازار خودروهای برقی در ماه ژوییه از یک درصد عبور کرده و به 1/ 1 درصد از فروش خودروهای جدید رسیده است. این مساله باعث خواهد شد بازار خودروهای برقی تا پایان سال جاری فروش 400 هزار دستگاه را تجربه کند.

نکته جالبی که وجود دارد این است که برخلاف دیگر بازارها، سهم فروش خودروهای تمام برقی بسیار بیشتر از خودروهای برقی-هیبریدی بوده و در ماه ژوییه 68 درصد از فروش را به خود اختصاص داده است.

اما موضوع مهم‌تر این است که بازیگران اصلی در بازار خودروهای برقی چین کدام خودروسازان هستند؟ در پاسخ باید گفت هم‌اینک 94 درصد از این بازار به برندهای بومی ازجمله بی‌وای‌دی، زیدو و سایک تعلق دارد و بزرگ‌ترین رقیب غیر چینی در این حوزه یعنی شرکت تسلا تنها 2 درصد از بازار را در اختیار دارد.

به نظر می‌رسد شرکت‌های چینی قصد ندارند فرصت‌هایی را که بازار رو به رشد و حمایت‌های دولت در اختیار آنها قرار داده است، از دست بدهند.

چندی پیش شرکت تکنولوژی چینی لیکو اعلام کرد قصد دارد یک کارخانه 12 میلیارد یوآنی(4/ 1 میلیارد پوند) برای تولید خودروهای برقی هوشمند و متصل به اینترنت بسازد. این شرکت گفت امیدوار است خودروهایش بتوانند با خودروهای تسلا رقابت کنند.

این شرکت تولیدکننده گجت‌ها و تلفن‌های هوشمند به روزنامه وال‌استریت ژورنال گفت این کارخانه که در استان چجیانگ ساخته خواهد شد، ظرفیت تولید سالانه 400 هزار دستگاه خودروی برقی را دارد، اما زمان دقیقی برای اتمام ساخت این کارخانه اعلام نکرد.

این در شرایطی است که اوایل سال جاری میلادی لیکو از اولین کامپکت برقی کاملا خودکار خود با نام«لیسی» رونمایی کرد. این خودرو دارای سیستم تشخیص چهره، احساسات و مسیر است. جیا یوتینگ، بنیانگذار و رئیس هیات‌مدیره لیکو، قصد دارد از طریق تولید خودروهای برقی، از شرکت تسلا سبقت بگیرد.

او در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفت: «تسلا یک شرکت فوق‌العاده است و صنعت جهانی خودرو را به عصر خودروهای برقی وارد کرده است، اما ما فقط خودرو نمی‌سازیم. ما خودرو را یک وسیله متحرک هوشمند چهار چرخ می‌دانیم که تفاوت اساسی با تلفن همراه یا تبلت ندارد.»

لیکو همچنین از استارت‌آپ «فارادی فیوچر» که در زمینه تولید خودروهای برقی فعالیت می‌کند و مقر آن در لس‌آنجلس قرار دارد، حمایت مالی می‌کند.

براساس گزارش وال‌استریت ژورنال، فارادی فیوچر درحال ساخت کارخانه در نواداست و این دو شرکت قصد دارند در زمینه تولید خودروهای برقی، تحقیق و توسعه و زنجیره عرضه، با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند. شرکت‌های چینی آشکارا درحال افزایش برنامه توسعه نسل بعدی خودروهای برقی هستند. با توجه به اینکه خودروسازان آمریکایی، اروپایی و ژاپنی پیشتاز در زمینه تولید خودروهای برقی درحال ورود به بزرگ‌ترین بازار این خودروها هستند، رقابت در بازار چین شدیدتر خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا