خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیام مهم محمد خاتمی

جماران نوشت: حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی رییس جمهور پیشین کشورمان در پیامی به انجمن اسلامی مهندسان ایران تاکید کرد: عدالت آنگاه تحقق می یابد که حق هرصاحب حقی به او داده شود و کدام حق بالاتر از حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود که اگر بود فساد از میان برمی خیزد و فقر و محرومیت و تبعیض محو می شود .

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی در پیامی به انجمن اسلامی مهندسان ایران نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم

حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود، از آن جهت که انسان است) حقی است طبیعی و به نظر خداباوران ژرفانگرو خردمند، حقی است الهی، (چنانکه در اصل ۵۶ قانون اساسی آمده است و ظرفه اینکه آدمی به تجربه تاریخی و مسیر پرهزینه اش برای دستیابی به سامان مناسب تر برای زندگی جمعی، به آن رسیده است.

انسان در جمع زندگی می کند و جمع برمدار قدرت سامان یافته پدید می آید و پایدار می شود. مهم این است که قدرت، متعلق به مردم باشد و قدرت متمرکز و سامان یافته ناشی از قدرت منتشر یعنی مردم) و نماینده آن و تحت نظارت آن باشد.

یکی از عمده ترین عامل های نگونساری و فلاکت های بشری در تاریخ این بوده است که قدرت متمرکز از مدار خود خارج شده است و به جای اینکه ناشی از اراده و رضایت مردمان و نماینده آنان باشد، خود را ارباب مردم دانسته و مردم را فرمان بردار مطلق خود و خود را فرمانده مطلق دانسته است و منطق ویرانگر «الحق لمن غلب» برمنطق «فاعرف الحق تعرف أهله، غلبه یافته است. و درهنگام پرشور و شعورآفرین عاشورایی، توجه به فلسفه عاشورا و بینش و منش حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام که مظهرخداباوری، مردم خواهی، اخلاق محوری و ایثار بوده است اهمیت فراوان دارد.

محمد خاتمی: ... بکوشیم ، جمهوری اسلامی را چنین بدانیم و چنین بخواهیم

امام شهید، با فریاد بلندی که چون طوفان در رواق تاریخ پیچید، خطاب به مردمی که برای کشتن او آمده بودند فرمود: «اگر دین ندارید و از روز بازپسین بیمی به خود راه نمی دهید، در دنیایتان آزاده باشید. او، آزادی و آزادگی را منوط به دینداری نکرد، بلکه دینداری را پاسدار و تقویت کننده آزادگی که جوهر آدمی است دانست.

این پیام بلند و آموزه درخشان عاشورایی برای ملت سرفراز ایران که آفریننده انقلاب بزرگی بوده است که جنبه سلبی آن عبارت است از نفی استبداد، نفی استعمار و نفی عقب ماندگی و عقب افتادگی و جنبه ایجابی آن در استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی مردم مدار و عدالت محور خودنمایی می کند. از اهمیت مضاعف برخوردار است.

عدالت آنگاه تحقق می یابد که حق هرصاحب حقی به او داده شود و کدام حق بالاتر از حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود که اگر بود فساد از میان برمی خیزد و فقر و محرومیت و تبعیض محو می شود و پیشرفت همه جانبه رو می نماید و مقاومت و مقابله در برابر کژتابی ها، بدرفتاری ها و توطئه هایی که از بیرون و درون بهروزی مردم و اعتلای میهن را هدف قرار می دهد پدید می آید و پایدار می شود.

بکوشیم تا جمهوری اسلامی را چنین بدانیم و چنین بخواهیم و برای استقرار آن و درمان انحراف هایی که احیانا پدید آمده و می آید و اصلاح امور در جهت خواست تاریخی این ملت بزرگ و نومید و ناکام کردن آنان که عترت، برخورداری و سربلندی ملت ما را نمی خواهند تلاش و مجاهدت فکری و عملی کنیم

با ادای احترام به انجمن اسلامی مهندسان ایران و همه نهادهای مدنی خیرخواه ، کامروایی این انجمن محترم را در نشست سراسری خود در جهت تأمین خیر و منافع ملت و کشور و شناخت و شناسایی «جمهوری اسلامی» آنگونه که باید باشد از خداوند منان خواستارم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

    1. آقا رضا.. تا دیروز که اون کسی ( رحیم مشایی) که نورچشمی مراد شما( احمدی نژاد) بود انحرافی بود..حالا خاتمی شد انحرافی؟؟ تصور بنده این است که این اذهان تفکر امثال حضرتعالی است که دستاویز انحراف قرار گرفته ..

  1. دکتر خاتمی باید شاعر می شدی .این همه آسمون ریسون کردی که بگی قدرت دست مردم نیست بقول فیلم هندی سیمبا که امروز از تلویزیون پخش شد یه چیزی بگو که خودمون ندونیم.از کرامت شیخ ما چه عجب دستش را باز کرد و گفت یک وجب .سید چه کار کنیم که بعد از ۲۵۰۰ و خرده ای سال از تاریخ ایران قدرت به مردم برسه البته اگر مصلحت عالی اجازه بدهد.

  2. سلام‌مثلا‌در‌دوره‌ریاست‌جمهوری
    شما‌‌همان‌رفتار‌وسیاستی‌بااقلیم
    آذربایجان‌‌در‌فرهنگ‌واقتصاد‌و…
    شد‌که‌در‌دیگر‌دوران‌بوده‌‌‌حال‌چه‌
    عادلانه‌وغیر‌عادلانه‌‌.اصلاح‌طلبان
    از‌‌فرق‌سر‌تا‌ناخن‌پا‌نگاه‌پان‌فارسی
    به‌کشور‌دارند‌آیا‌درآن‌دوران‌همان
    قدر‌که‌برای‌یزد‌و…کار‌کردید‌مثلا
    برای‌زنجان‌هم‌همان‌نگاه‌بود‌…باز‌خدا
    پدر‌اصولگرایان‌را‌‌رحمت‌کند‌.‌البته‌
    طیفهای‌فکری‌‌اصلاح‌طلبان‌‌آریا‌شهری
    متاسفانه‌دربین‌اصولگرایان‌هم‌رخنه
    کرده‌مدنظر‌انقلاب‌اسلامی‌ایجاد‌جامعه
    اسلام‌شهریست‌‌‌تجمیع‌بیت‌المال‌به‌
    نسبت‌جمعیت‌مناطق‌تقسیم‌گردد
    ‌وانصاف‌در‌تمام‌سیاستگذاریها
    باشد‌‌آقا‌حداقل‌یک‌کانال‌سرتاسری
    تلوزیونی‌به‌زبان‌ادبی‌ترکی‌آذربایجانی
    تخصیص‌دهند‌‌خوب‌نمیکنید‌میروند
    به‌کانالهای‌خارجی‌ترکی‌بافرهنگ‌مخرب
    نگاه‌میکنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا