خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیام مهم محمد خاتمی

سیدمحمد خاتمی رییس جمهور پیشین کشورمان در پیامی به انجمن اسلامی مهندسان ایران تاکید کرد: عدالت آنگاه تحقق می یابد که حق هرصاحب حقی به او داده شود و کدام حق بالاتر از حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود که اگر بود فساد از میان برمی خیزد و فقر و محرومیت و تبعیض محو می شود و پیشرفت همه جانبه رو می نماید و مقاومت و مقابله در برابر کژتابی ها، بدرفتاری ها و توطئه هایی که از بیرون و درون بهروزی مردم و اعتلای میهن را هدف قرار می دهد پدید می آید و پایدار می شود.

به گزارش جماران، آقای خاتمی در پیامی به انجمن اسلامی مهندسان ایران نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم

حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود، از آن جهت که انسان است) حقی است طبیعی و به نظر خداباوران ژرفانگرو خردمند، حقی است الهی، (چنانکه در اصل ۵۶ قانون اساسی آمده است و ظرفه اینکه آدمی به تجربه تاریخی و مسیر پرهزینه اش برای دستیابی به سامان مناسب تر برای زندگی جمعی، به آن رسیده است.

انسان در جمع زندگی می کند و جمع برمدار قدرت سامان یافته پدید می آید و پایدار می شود. مهم این است که قدرت، متعلق به مردم باشد و قدرت متمرکز و سامان یافته ناشی از قدرت منتشر یعنی مردم) و نماینده آن و تحت نظارت آن باشد.

یکی از عمده ترین عامل های نگونساری و فلاکت های بشری در تاریخ این بوده است که قدرت متمرکز از مدار خود خارج شده است و به جای اینکه ناشی از اراده و رضایت مردمان و نماینده آنان باشد، خود را ارباب مردم دانسته و مردم را فرمان بردار مطلق خود و خود را فرمانده مطلق دانسته است و منطق ویرانگر «الحق لمن غلب» برمنطق «فاعرف الحق تعرف أهله، غلبه یافته است. و درهنگام پرشور و شعورآفرین عاشورایی، توجه به فلسفه عاشورا و بینش و منش حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام که مظهرخداباوری، مردم خواهی، اخلاق محوری و ایثار بوده است اهمیت فراوان دارد.

امام شهید، با فریاد بلندی که چون طوفان در رواق تاریخ پیچید، خطاب به مردمی که برای کشتن او آمده بودند فرمود: «اگر دین ندارید و از روز بازپسین بیمی به خود راه نمی دهید، در دنیایتان آزاده باشید. او، آزادی و آزادگی را منوط به دینداری نکرد، بلکه دینداری را پاسدار و تقویت کننده آزادگی که جوهر آدمی است دانست.

این پیام بلند و آموزه درخشان عاشورایی برای ملت سرفراز ایران که آفریننده انقلاب بزرگی بوده است که جنبه سلبی آن عبارت است از نفی استبداد، نفی استعمار و نفی عقب ماندگی و عقب افتادگی و جنبه ایجابی آن در استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی مردم مدار و عدالت محور خودنمایی می کند. از اهمیت مضاعف برخوردار است.

عدالت آنگاه تحقق می یابد که حق هرصاحب حقی به او داده شود و کدام حق بالاتر از حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود که اگر بود فساد از میان برمی خیزد و فقر و محرومیت و تبعیض محو می شود و پیشرفت همه جانبه رو می نماید و مقاومت و مقابله در برابر کژتابی ها، بدرفتاری ها و توطئه هایی که از بیرون و درون بهروزی مردم و اعتلای میهن را هدف قرار می دهد پدید می آید و پایدار می شود.

بکوشیم تا جمهوری اسلامی را چنین بدانیم و چنین بخواهیم و برای استقرار آن و درمان انحراف هایی که احیانا پدید آمده و می آید و اصلاح امور در جهت خواست تاریخی این ملت بزرگ و نومید و ناکام کردن آنان که عترت، برخورداری و سربلندی ملت ما را نمی خواهند تلاش و مجاهدت فکری و عملی کنیم

با ادای احترام به انجمن اسلامی مهندسان ایران و همه نهادهای مدنی خیرخواه ، کامروایی این انجمن محترم را در نشست سراسری خود در جهت تأمین خیر و منافع ملت و کشور و شناخت و شناسایی «جمهوری اسلامی» آنگونه که باید باشد از خداوند منان خواستارم.

سید محمد خاتمی

مرداد 1401


اصغرزاده دبیرکل ماند

با رای اجماع اعضای شورای مرکزی جدید انجمن مهندسان ایران، ابراهیم اصغرزاده بعنوان دبیرکل این انجمن انتخاب شد.

امروز جمعه کنگره مجازی انجمن مهندسان از ساعت ۱۰ تا ۱۲ با حضور بیش از هزار و دویست عضو انجمن از سراسر کشور و با قرائت پیام سیدمحمد خاتمی برگزار شد.

بیانیه‌ی پایانی انجمن

متن بیانیه پایانی کنگره دهم حزب انجمن اسلامی مهندسان ایران در پی می‌آید:

بنام خدا
ملت شریف ایران، هموطنان گرانسنگ،
يقين، زين كاروانسرای بسی كاروان گذشت.

ایران، وطن عزیز همه ماست، این وطن بیش از هر زمان دیگری امروز در سایه بحران ناکارآمدی و تبعیض سیستماتیک، آسیب پذیرتر از گذشته در معرض تهدیدهای بی‌سابقه قرار گرفته است. دهمین کنگره حزب را در حالی برگزار می‌کنیم که بمنظور افق گشایی بیشتر در این نشست، اعضای جدید شورای مرکزی و دبیرکل انتخاب خواهند شد. انجمن مهندسان طی سالهای گذشته در مواجهه با ناکارآمدی های دولت یکدست و افشای پروژه تصفیه سیاسی آن، بارها در اعتراض به روند موجود، به صراحت اعلام موضع کرده و کارنامه قابل قبولی از خود بجا گذاشته و تجارب ارزنده ای اندوخته است.

دو عنصر اساسي در خلق چالش هاي امروز جامعه ما، فقدان كارآمدي و شفافيت است كه بحران هاي امروز جامعه را به صورت نمادين به نمايش گذاشته است. حوادثی نظیر فروریختن ساختمان متروپل یا خارج شدن قطار از ریل و قبل تر از آن حوادثی نظیر آتش سوزی ساختمان پلاسکو نماد بارز و مشخص عدم شفافيت، ناكارآمدي و رانت خواری است. آثار سیل ها و زلزله های ویرانگر فارغ از خسارات جبران ناپذیر و تاثير رواني منفي، ضربه اي سنگين است که بر اعتماد عمومی، حس تعلق و سرمایه اجتماعی وارد کرده و میکند. آنچه در آبادان اتفاق افتاد صرفا يك اشتباه مهندسي نبود ، بلكه پرده برداری از یک فساد سياسي و اقتصادي پنهان در لایه های زیرین آن بود، که بهمراه بی اعتمادی عمومی برملا شد.

فروریزی متروپل نمادی بود از برتری رانت خواری بر تخصص، غلبه فساد بر شایسته سالاری، سودجویی و مال اندوزی بر توجه به مسائل صنفی و مهندسی.

واکنش مسئولين نيز در مقابل با این چالش ها تنها در گرفتن چند عکس یادگاری در مقابل ساختمان فروریخته و فرورفتن در گل و سیلاب تقلیل پیدا کرده است.

حال با اين تصوير از وضعيت كنوني اگر بخواهيم بدنبال راه حلي منطقي و مسالمت آميز براي عبور از بحران هاي موجود بگرديم به فقداني ديگر در زيربناي سياسي جامعه برميخوريم، كه آن فقدان دموكراسي و بستر لازم براي اعمال نظارت دموکراتیک بر اصلاح امور مختلف در سازه و سازمان جامعه و حکومت است.

اگر مروري بر چالش هاي یک دهه اخير در كشور داشته باشيم به عنوان يك نمونه صادق مشخص است كه عدم شفافيت و فرصت طلبي که با زیربنای نظارت استصوابی ایجاد و بسط یافته است، تماما در نبود بستر هاي دموكراسي در كشور و وجود تبعیض سیستماتیک به نفع یک جریان، شرايطي را رقم زده تا بحران هايي سخت، دولت و تمامي اقشار جامعه را تحت تاثير سوء مدیریت قرار دهد.

بر کسی پوشیده نیست دولت فعلی از جمیع جهات از جمله اقتصاد، روابط خارجی، امنیت و… ناکارآمد است. و این امر به نزول سرمایه اجتماعی و همبستگی و اغتشاش در رفتار سیاسی مردم انجامیده، به‌نحوی که مردم در بی‌اعتمادی زیاد، دیگر حاضر به دفاع از دولت و سیاست هایش نیستند. این درحالی بود که با یکدست کردن تمام ارکان قدرت در نهادهای انتصابی و انتخابی وعده های شکوفایی به مردم داده بودند.

در نظام‌ سیاسی ما متاسفانه اولاً، دموکراسی به انتخابات تقلیل یافته است، آنهم نسخه‌ای ضعیف و ناقص از انتخابات؛
ثانیاً، همین نسخه‌ی انتخاباتی هم چنان پیچیده می‌شود که در تحلیل نهایی، نمی‌تواند بسیاری از نقش‌ها و حقوقی را ایفا کند که در دموکراسی‌های متعارف، معمولاً از طریق انتخابات محقق می‌شود.

طبق آخرين نظرسنجي ايسپا ميزان عدم اعتماد ملت به ملت به 68.2 درصد رسيده است. این يعني بيش از نيمي از مردم ایران حتي به یکدیگر نیز اعتماد ندارند و اين زنگ خطر شايد از تمامي زنگ خطر هاي ديگر موجود در جامعه ي ما شنيدني تر است.
مسئله اصلی عرصه سیاست کشور این است که برغم وجود ظرفیت های دموکراتیک قانون اساسی و میراث غیر قابل انکار رهبر فقید انقلاب که معتقد بود «میزان رای ملت است»، هسته سخت قدرت، انتخابات آزاد و دموکراتیک را بر نمی تابد و آنرا بازی مرگ و زندگی خود می پندارد.

در جریان انتخاب ریاست جمهوری دوره سیزدهم، بالاترین تصفیه‌های درون سیستمی صورت گرفت تا وظیفه تشکیل دولت اسلامی به فرجام رسانده شود.

پروژه یکدست سازی سالهاست کلید زده شده و با گذشت يك سال از دولت سيزدهم وعده هاي دولت در پیشگاه قضاوت عمومي قرار گرفته است. امروز پروپاگانداها، بزرگنمايي ها و ناكارآمدي هاي دولت عيان تر شده است. شايد از همین رو اقتدارگراهاي حاضر در مجلس و دولت با توجه به تضاد منافعشان با عنصر شفافيت در پي بستن فضاي مجازي تحت عنوان مجعول طرح صیانت هستند. و از ديگر سو با تضعيف شديد نهادهاي مدني و احزاب در تلاش براي از بين بردن كوچكترين روزنه هاي حق طلبي قانوني جامعه و شفافيت نسبت به عملكرد خود هستند.

با آنکه ما نسبت به سرنوشت این دولت عمیقاً نگران هستیم، ولی منتظریم تا خروجی‌های عملی و عینی آن را در حل مشکلات معیشتی و اقتصادی، حل و فصل گره‌های کور سیاست خارجی و روابط بین‌الملی، زدودن فساد ساختاری ابَربنگاه های در سایه، و مبارزه با رانت و ویژه‌خواری و انحصارطلبی مشاهده کنیم.

ما علاوه بر جنبه صنفی، یک حزب سیاسی هستیم و احزاب، فرزندان و نمایندگان عرصه عمومی و سازمان اجتماعی جامعه خود هستند. تقویت این حوزه از یک سو رمز بقا و تداوم حیات است و از سوی دیگر سبب کند شدن تیغ حذف و از کار افتادن چرخه تبعیضات و فساد سیستماتیک خواهد شد. برای ما عرصه عمومی، عرصه مبارزات صرف طبقاتی و عرصه زورآزمایی طبقات حاکم نیست.

بلکه عرصه ‌ای فرهنگی و نبردی کوچه به کوچه و خانه به خانه برای ایفای حقوق شهروندی و نفی و طرد خرافات و تحریفات انقلاب و بنیادگرایی اسلامی است.

انجمن مهندسان ایران همچنان اصلاح طلبی و رفورم اساسی در همه زمینه ها از سطوح صنفی تا سطوح عالیه سیاسی را امکان پذیر و در عین حال کم هزینه ترین راه برای برون رفت از شرایط کنونی کشور می‌داند.

انجمن مهندسان دستگاههای امنیتی و قضایی کشور را به احترام به حقوق شهروندی و حق آزادی بیان مصرح در قانون اساسی برای همه کسانی‌که مطالبات خود را بدون توسل به خشونت ابراز می‌کنند، فرا می‌خواند.

حزب، کلوپ دوستان نیست. بلکه اهرم اعمال قدرت و حافظ منافع طبقاتی – اجتماعی است و ارتباط پیچیده و ارگانیک با دیگر احزاب هم پیمان و نهادهای مدنی مرتبط با خود دارد. منازعه بر سر تصاحب قدرت و حفظ آن با رقیبان سیاسی امری سیاسی است و می باید نست به هرگونه سرپیچی یا کاهلی و بی‌نظمی و یا کمبود هوش تاکتیکی و راهبرد انحرافی به سرعت واکنش نشان داد و به سرعت آن را ترمیم کرد و مترصد فرصت ماند تا حریف غفلت یا اشتباه کند و حاکمیت را از آن بازستاند.

آنها که راه را بر اصلاح امور می بندند به پای خود و جمهوریت نظام شلیک میکنند. تاکتیک‌ اصلی اصلاحات در این شرایط، سازماندهی نیروها از پایین‌ است. این روش در گسترش اتحادیه ها، سندیکاها، بسیج‌ اصناف و اقشار و انواع سازمان‌های مردم‌نهاد متجلی میشود.
در شرایط حاضر برای احقاق حقوق ملت حتی میتوان به نافرمانی مدنی و رسمیت بخشیدن به اعتراضات فکر کرد. اساساً چانه زنی در بالا بدون فشار از پایین پدید نمی‌آید. پس باید گفت، پروژه اصلاحات به انتخابات گره نخورده است. زیرا انتخابات به‌معنای کنونی آن که به واقع مهندسی میشود، مصداق گدایی قدرت است. اصلاحات صدقه بگیر نیست و نباید باشد.

ما هرگونه تلاش برای عادی سازی وضع موجود و زدودن خاطره پروژه یکدست سازی قدرت و تسلط میدان بر دیپلماسی را برخلاف منافع ملی ارزیابی می کنیم. متاسفانه نبود جامعه مدنی قدرتمند، توده ای شدن جامعه و مناسک‌محور شدن انتخابات، بهار سیاست را به استهلاک فرصت‌ها و امکانات تبدیل کرده است.

ما هشدار می دهیم که تمرکز همه قدرت برای دخالت‌گری مطلق در هر موضوع و هر بخشی از جامعه، ما را بسوی سیستم اقتدارگرای محض میراند.

سرپوش گذاشتن به مطالبات واقعي جامعه بخصوص در طبقات متوسط و فرودست با وجود اعتراضات معيشتي در دو سال اخير و از سوي ديگر برخورد تند با اين مطالبات بجاي پاسخگويي نه تنها مشکلی را حل نکرده، بلكه تنها موجب گسترش نفرت عمومي و نااميدي از روند هاي قانوني و دولتي در پيگيري مطالبات جامعه شده است.

بیکاری كارگران صنعتي، خصولتی سازی، واگذاری های بلاوجه و عدم انباشت سرمایه در سال هاي اخير کشور را با چالش های بزرگی مواجه کرده است. در حاليكه مشابه همین گره ها در دیگر کشورها به راحتی گشوده میشود. انجمن ها و تشكل هاي صنفي و اتحادیه ها در اين بين عامل واسط و كاركردي و نوار نقاله حل بحران ها هستند.

اين تجربه بايد بدست آمده باشد كه در صورت عدم توجه دولتها به تشكل هاي صنفي ناچار به شنيدن هزاران صداي معترض در کف خیابان خواهند شد.

مردم رنج کشیده که بحران اقتصادی این روزها را تجربه ‌‌می‌کنند؛ می بینند که قدرت خرید و پس انداز اندکشان بیش از هر زمانی دیگر کوچک‌‌تر و محدود‌‌تر ‌‌می‌شود.

از سال ۱۴۰۰ در انتخاباتی غیررقابتی و با مشارکت حداقلی، دولت و حاکمیتی یکپارچه از اقلیتی پرادعا ولی شدیدا ناتوان و ناکارآمد بر سرنوشت سیاسی و اقتصادی و اجتماعی ملت ایران مسلط شده است. اکنون این حکمرانی یکپارچه به دلیل ضعف مدیریتی و بی تجربگی بدنه آن با هر قدمی که برمی دارد، اوضاع سیاسی و اقتصادی ایران را آشفته‌‌تر می کند. تورم مزمن بالا، نظام ازهم پاشیده و از هم گسیخته قیمت‌ها، قیمت گذاری های دستوری، فرار سرمایه های مادی و معنوی از کشور، رکود و بیکاری، شکاف عمیق طبقاتی، ضریب جینی بالا همراه با نرخ فلاکت شصت درصدی، نظام بانکی بحران زده و ربوی، کسری بودجه بالا و نامتعارف، چاپ پول و رشد بی سابقه نقدینگی، قطع ارتباط مالی استاندارد با اقتصاد بین المللی و بسیاری دیگر از این شاخص‌ها، حاکی از وضع اسفبار اقتصاد امروز ماست. در یک کلام این ناکارآمدی و فساد سیستماتیک محصول تخصیص ناعادلانه منابع و فرصت ها به خودی‌هایی است که ناکارآمد هستند و در عین حال اکثریت مردم بیگانه و غیر خود تلقی می شوند.

ناکارآمدی سیستم چه به لحاظ ساختار حقوقی و چه حقیقی در تأمین دنیا و آخرت مردم به صورت یک باورعمومی درآمده و سطح نارضایتی و رویگردانی را به بیشترین حد خود در طول حیات آن رسانده است. این باور در ذهن بسیاری از کنشگران‌ سیاسی شکل گرفته است که تنها محل اعمال اثر مردم در سرنوشت خود و اعمال اصلاحات، یعنی انتخابات، نیز با انسداد مواجه است و بخشی را به این نقطه رسانده است که تصور کنند «نظام اصلاح پذیر نیست.»

در چنین شرایطی حفظ امید و انگیزه برای فعالیت سیاسی آن هم از نوع حزبی بسیار دشوار است. انجمن اسلامي مهندسان ايران به عنوان يك تشكل صنفي-سياسي با خط مشي اصلاح طلبي اگرچه در كنار اصلاح طلبان حركت مي كند، اما مرز بندي هاي خود را با شبه اصلاح طلبان قدرت محور و محافظه كار كه جز ضربه زدن به اعتماد جامعه دستاوردي نداشته اند، حفظ خواهد کرد تا در كنار مهندسان و چهره هاي فني و فعال حوزه صنعت ضمن شناخت مشكلات موجود و ارائه راه حل هاي تخصصي براي رفع مطالبات اين حوزه، نگاهي عميق نيز به صحنه ي سياسي و چالش هاي آن داشته باشد.

زيرا هيچگاه نمي توان بي توجه به سياست و صرفا با تكيه بر مطالبات صنفي يك امر پيچيده ي روزمره را به سرانجامي نهايي رساند.
بخصوص در جامعه ي ايران كه تمامي مفاهيم تحولات پيوندي ناگسستني با سياست دارند. از همين رو انجمن اسلامي مهندسان ايران در كنار پيگيري مطالبات صنفي در نظر دارد مانند گذشته و با قدرتي بيشتر به مسائل سياسي روز جامعه ي ايران نيز توجهي عيني داشته باشد. با این حال ما نباید فقط در انتظار فرصت بنشینیم. بلکه خلق فرصتها را وظیفه اصلی نیروی سیاسی فعال و مسئول در جامعه می دانیم.

در این میان برخی اصلاح طلبان محافظه کار نیز پای خود را جای پای اصولگراها گذاشته اند. بسیاری از مردم، عقب نشینی های مستمر اصلاح طلبان از مواضع خود را نه یک راهکار، که آنرا راهبرد اصلی جبهه اصلاحات تلقی کرده و اصلاح طلبان را در بازتولید وضع موجود و حتی فراتر از آن، بعنوان عامل بازتولید و تحکیم نابرابری و فساد موجود مقصر قلمداد می کنند.

انباشت روبه‌رشد مشکلات و ناکارآمدی روزافزون، ده‌ها میلیون ایرانی را به زیر خط ‏فقر رانده و میلیون‌ها هم‌وطن صاحب تخصص، ابتکار و سرمایه را به مهاجرت از وطن واداشته است. از این رو به باور ما، مهار چالش‌ بنیادگرایی در ایران در گرو تقویت جامعه مدنی و مبارزه مستمر علیه نقض حقوق بشر و حقوق شهروندی است.

پر واضح است اصلاح طلبی و پروژه اصلاحات رفرمیستی اکنون با موانع بسیار روبرو شده و علاوه بر ضعف گفتمانی، فساد درونی و بی‌تحرکی نیروها، دیگر منبعی بسیح کننده و آلترناتیو برای عقب‌راندن نیروهای بنیادگرا و غیردمکراتیک بحساب نمی آید.

اینک آزادی سبک زندگی و امکان استفاده از فرصت های برابر اقتصادی مطالبه ‌اصلی بخش نوگرای جامعه است. دیگر مطالبه مشارکت سیاسی و دفاع از زندانیان سیاسی به تنهایی توان بسیج بخش نوگرای جامعه را ندارد.

بسیج سلبی پیش از انتخابات با ترساندن جامعه از لولوی افراطیون دیگر موثر نخواهد افتاد؛ چرا که اصلاح‌طلبان در این سالها برغم پیروزی در انتخابات نتوانستند جلوی پیشروی تندروها و افراطیون را بگیرند. نیروهای آتش به اختیار و گذشته گرا جلو آمدند و طبیعی است در چنین شرایطی بخش نوگرای جامعه نمایندگان سیاسی تازه‌ای خواهد یافت و آن جریان سیاسی‌ای دست برتر را خواهد داشت که بتواند این بخش از جامعه را حول مطالباتش بسیج کند.

انجمن اسلامی مهندسان لازم می داند یادآوری کند که بخش قابل توجهی از احزاب و شخصیت‌های سیاسی، روش‌های سیاست‌ورزی غیررسمی را نه تنها بلد نیستند که توجه نمیکنند، تن دادن بی قید و شرط به پذیرش نظارت استصوابی، و نمایش اشتیاق ورود به قدرت بهر قیمت، ماهیت عمل سیاسی و مرجعیت اخلاقی آنها را بعنوان کنش‌گر مصلح به مخاطره می افکند و اصلاحات را به سطحی نازل از محافظه‌کاری، منصرف از توسعه سیاسی فرو میکاهد.

از سوی دیگر انحصار تندروها در قدرت و ثروت تهدیداتی نیز بهمراه خود ایجاد میکند.

همچنین لازم است تا از فرصت استثنایی که یکدست‌شدن حکومت برای ایجاد اصلاحات ‏فراهم آورده، بهره برد و با اتکا به حمایت افکارعمومی، طرحی نو درانداخت. باید اصلاحاتی را پایه گذاشت که بتواند تعارض “قدرت _ مسئولیت” و شکاف “حکومت _ ملت” را که هر دو به بحران مشروعیت می انجامد، مهار کرد.

اصلاح طلبان بنا به خصیصه ذاتی خود که خروج ایدئولوژیک از وضع موجود است دریافته اند باید نارضایتی و اعتراض را به رسمیت شناخت تا کمبود مشروعیت سیاسی ترمیم و جبران گردد.

ما بر این باوریم که باید با سلب قدرت از الیگارشها و ابَربنگاههای اقتصادی_نظامی، کشور را از ناکارآمدی مزمن رهانید. باید از انتخابات آزاد و معنادار دفاع کرد تا تمام مقامات صلاحیتدار، انتخابی و پاسخ‌گو گردند. و قطار مدیریت کشور در ریل ‏توسعه قرار گیرد و با رفع همۀ تبعیض‌هاى نهادینه، رفاه عموم مردم تامین شود. به این طریق جریان اصلاحات نیز قادر خواهد بود مسئله «نمایندگی» خود را احیاء کند.

همچنین لازم است تاکید کنیم که در نظام سیاسی ایران، فعالیت حزبی معمولاً تهدید بحساب آمده و کنترل می‌شود. نهادهای انتخابی مجلس و دولت پس از دو انتخابات اخیر از کاهش مشروعیت تاریخی حاصل از قهر بیش از ۶۰ درصد واجدان حق‌رأی در کل کشور و نزدیک به ۸۰ درصد واجدان حق رای در کلان‌شهرهای سیاسی ایران رنج می‌برند و جامعه از فقدان حضور نمایندگان واقعی خود و کارآمدی آنان بی‌بهره مانده است.

تندروها و هسته سخت قدرت شرط بقاء خود را انقباض هرچه بیشتر حلقه ذوب شدگان و مریدان دوآتشه می‌دانند و لازمه آن نیز رانده شدن هر ناخالصی و غیرخودی از دایره خودی ها و معماری آمرانه جامعه اسلامی میدانند. لازمه این امر برای اصولگراها، تامین انسجام سیاسی و افزایش قدرت و موقعیت نهادهای انتصابی و مسخ هرچه فزون‌تر نهاد های انتخابی در حد نابودی آنهاست. از یک سو حاکمیت با اعمال نظارت استصوابی مسیر مشارکت جویی و انتخابات آزاد را مسدود و از معنا تهی ساخته است، و از جانب دیگر با تضییقات و موازی سازی، نهادهای انتخابی را از قدرت تهی کرده و جامعه را به این نتیجه رسانده است که از مسیر انتخابات هیچ اصلاح موثری امکان پذیر نخواهد بود.

در نتیجه اکثریت مردم را از صندوق رأی رویگردان کرده است. از نمونه‌های تدارک دولت اسلامی، انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم است که یکی از بالاترین تصفیه‌های درون سیستمی را روی پرده آورد تا وظیفه تشکیل دولت اسلامی به فرجام رساند. با این وجود در فرجه‌هایی که توازن قدرت و توازن معادلات اجتماعی به سود نیروهای مترقی و تحول‌خواه دگرگون شود راهبرد سیاسی جواب خواهد داد. هم از اینرو، از نظر ما جنبش جامعه مدنی در زیر تیغ تیز حاکمیت‌ افراطیون تمامیت‌خواه قادر به رشد هست. در صورتی که رویکرد اصلی معطوف به تقویت عرصه عمومی و سازمان یافتن جامعه، تقویت نظام صنفی، و صنفی شدن اقشار اجتماعی باشد.

انجمن اسلامي مهندسان ايران همواره در تلاش بوده است كه صادقانه با تكيه بر وظايف قانوني و عرفي، به عنوان يك تشكل صنفي-سياسي در حوزه كاري خود نسبت به شناخت وضعيت موجود در حوزه سياست و اقتصاد و صنعت، چشم سياسي خود را نسبت به قضاوت صادقانه دولت هيچگاه نبندد. تا ضمن ارائه نظرات خود براي اصلاح وضع موجود و ساختار هاي معيوب، به سوي ايراني همسو با عدالت گام بردارد. ما ضمن تاکید بر تداوم ائتلاف با سایر گروه‌های اصلاح‌طلب به رصد و نقد عملکرد سیاست‌گذاران و دولتمردان و اجزای حاکمیت خواهیم پرداخت. در کنار اکثریت جامعه می مانیم و تا سرحد توان از حقوق ملت و منافع ملی و شعار ایران برای همه ایرانیان دفاع خواهیم کرد. با تشکر
توسعه ملي؛ برآيند جامعه مدني مقتدر و انتخابات آزاد

انجمن اسلامی مهندسان ایران

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بیش از 20 سال از سالهای گذشته این نظام در اختیار همین شما بوده که حالا به خاطر اینکه نمی توانید جیب مردم را مثل گذشته خالی کنید اعتراض دارید ولی به چی؟ اصلاحات دروغترین جمله ای بود که به مردم گفتید دموکراسی که اصلا مسخره تر از همه این دروغ هاست که خودتان هم باور ندارید. محمد خاتی بزرگترین دروغگوی تاریخ اصلاحات است در اداره اوقاف از مردم فرار میکرد و شاهد این ماجرا هست هنوز نمرده جناب دروغگو آزادی و چرندیاتی که به هم میبافید فقط برای سرکیسه کردن مردم بود و هست خجالت بکشید شما به قدرت طلبی چی برای مردم آوردید؟ شرم که ندارید بی شرمی هم که جرم نیست!

  2. خنده داره!
    هیچکس شما را قبول ندارد خودتان را خسته نکنید! حزب چی ؟ کشک چی ؟ مورچه چیه کله پاچش باشه؟ چه کسی از حزب میترسه؟ دچار توهم هستی عزیزم عسل من. از خواب بیدار شو!ویک آپ ، ویک آپ. بیدار نمیشه!
    شاید مُرده ! خدایش بیامرزد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا