خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خطوط اساسی جبهه مقاومت ملی افغانستان: برای صلح به مبارزه باورمندیم

جبهه مقاومت ملی افغانستان در بیانیه‌ای در آستانه نخستین سالگرد اشغال این کشور توسط طالبان، آن را آغاز مبارزه آزادی‌خواهی و عدالتی‌خواهی مردم افغانستان خواند و خطوط اساسی این جبهه را اعلام کرد.

بسم‌ الله الرحمن الرحیم 

الحمد لله وحده، والصلاة والسلام على من لا نبي بعده

أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ
به آنهایی كه مظلومانه مورد تهاجم قرار گرفته اند؛ اجازه دفاع و جهاد داده شده است و خداوند بر ياري آنان قادر است.

با درود به روح پاک شهدایی که در راه مقاومت مظلومانه جان باخته اند و با همدردی با خانواده های قربانیان و با تقدير از رشادت ها، دلیری ها و ایستادگی های مقاومت گران؛ اعم از سنگرداران عزیز در کوهپایه های کشور و فعالین سیاسی و مدنی به ویژه زنان و دختران در داخل و بیرون از کشور.

مقدمه

افغانستان بخشی از حوزۀ تمدنی منطقه  است که در مقاطع مختلف تاریخ جایگاه آن در دانش، فرهنگ و تمدن بشری افتخارآفرین بوده‌است. شخصیت‌ های بزرگی بخشی از نام‌‌آوران این خطه در عرصه های مختلف بوده‌اند. بزرگترین فقها و علمای خردگرا و بنیان‌گذار بزرگترین اندیشه های دینی؛ ریشه در این سرزمین دارند.

اما در چند سدۀ اخیر؛ کلیت این جغرافیای تمدنی به دلیل رقابت های منفی و دخالت های خارجی و همدستی عوامل داخلی آنها دچار تغییرات گسترده گردیده است. مردم ما بخاطر تأمین عدالت اجتماعی، پیوستن به کاروان ترقی و پایان بخشیدن به عقب‌ماندگی، محرومیت و تبعیض؛ تلاش ورزیده و در این راه قربانی ‌های زیادی داده‌اند. سرکوب‌ها، اعدام ها و زندانی ‌شدن های نخبگان، قیام‌های ملی و دینی، مبارزات عدالت‌ خواهانه، جنگ‌ های آزادی‌‌بخش به ویژه جهاد و مقاومت، مقابله با تروریزم و هجرت میلیون‌ها باشندۀ سرزمین ما گواه انکارناپذیر حقانیت داعیه و قربانی های ماست.

بعد از مقاومت اول مردمی در برابر طالبان و زدوده‌ شدن آنها از صحنۀ قدرت و بیست سال تلاش و سرمایه‌گذاری مشترک جامعۀ جهانی و مردم افغانستان به خاطر تاسیس دولت ملی و سایر ارزش‌های امروزی؛ بار دیگر کشور زیر سلطه طالبان قرار گرفت.

دو دهه فرصت‌های ارزش‌مندی برای بیرون‌ آمدن کشور از انزوای بین‌المللی، مشارکت سیاسی، توسعۀ زیرساخت‌ها و تمرین دموکراسی را فراهم آورد. علی ‌الرغم ناکارآمدی ‌های نظام سیاسی و نا امنی ‌های ناشی از اعمال طالبان و سایر گروه‌ های تروریستی؛ مردم توانستند تحولات مثبت و بزرگی را در سطوح مختلف رقم زنند. از آموزش میلیون‌ ها دختر و پسر تا گسترش نهاد های تعلیمی و تحصیلی، فعالیت‌های مدنی و آزادی بیان از جمله دست‌آورد های مهم همین دوره می‌باشد.  

این فرصت‌های ارزش‌مند که به بهای تلاش‌های امیدوارانۀ مردم و قربانی‌های دوام‌دار فرزندان دلیر این سرزمین به دست آمده بود؛ به دلیل نبود دیدگاه کلان ملی در سطح رهبری نظام، فساد گستردۀ اداری، ادامۀ جنگ تحمیلی نیابتی طالبان و شرکای تروریست آنها، تحمیل سیاست‌های تنگ نظرانه در ساختار حکومت، بازی‌های کشور ‌های منطقه و فرامنطقه با اهداف و استراتیژی‌ های متعارض؛ سرانجام از دست رفت و بار دیگر زمینۀ حاکمیت گروه  نیابتی طالبان را فراهم کرده و افغانستان را به انزوا، بحران و کانون تروریزم باز گردانید.

مقاومت ملی

اعمال جنایتکارانه طالبان طی سه دهه اخیر باعث کشاندن پای تروریستان بین المللی و لشکرکشی های خارجی در کشور ما  گردیده است. از آنجائیکه گروه طالبان از راه زور، خشونت، ظلم، کشتار و ارعاب، بدون هیچ مجوز شرعی و قانونی کشور را اشغال کرده اند و ازهیچ‏گونه مشروعیت مردمی، دینی، قانونی، اخلاقی و بین‌المللی برخوردار نبوده و به عنوان غاصبان و اشغال‏گران اند. این گروه شرعاً باغیان اند که کشور را اشغال کرده و هرنوع اعمال قدرت از جانب آن‏ها نامشروع است. پس وظيفه ماست تا از جان و مال مردم، حاكميت ملى و تماميت ارضى دفاع نمائيم.

فلهذا مقاومت در برابر گروه های نیابتی و تروریستی ظالم، باغی و متجاوز برای رهایی مردم کشور از ظلم، شکنجه، اختناق و اسارت را یک ضرورت شرعی، ملی و تاریخی می‌دانیم.

مقاومت ملی شامل مبارزات سیاسی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی در برابر اشغال، ظلم و تجاوزبوده که به هدف دفاع، آزادی، عدالت  و ایجاد نظام مبتنی بر ارادۀ مردم شکل گرفته است.

مبانی و دیدگاه

با ایمان راسخ به ذات پاک خداوند (ج)، اعتقاد به دین مقدس اسلام و متکی به نصوص قرآنی؛ مبتنی بر اصول مسالمت آمیز جهانی، با رعایت منشور ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر و ‌تمام معاهدات و میثاق هایی که افغانستان به آن ملحق گردیده است.

با تحکیم وحدت ملی و حراست از استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور؛ تاسیس نظام اسلامی غیرمتمرکز مبتنی بر قانونمندى و متکی بر اراده مردم و دموکراسی (انتخابات)؛ تامین عدالت اجتماعی، حفظ کرامت و حقوق انسانی و تامین آزادى ها و حقوق اساسی مردم؛ تقویت بنیاد هاى سیاسی، اجتماعی، اقتصادى و دفاعی کشور؛ تامین زندگی مرفه و محیط زیست سالم؛ و ایجاد جامعه عارى از ظلم، استبداد، تبعیض و خشونت براى همه ساکنان این سرزمین، خطوط اساسی جبهه‌ی مقاومت ملی مختصراْ ارائه میگردد:

  1. باورمندی به دین مقدس اسلام با قرائت اعتدالی مبنای اعتقادی مردم ما را در درازنای تاریخ شکل داده که کسی به خاطر سِلک مذهبی مورد هیچ گونه تبعیض قرار نمی گیرد و حتی پیروان سایر ادیان در اجرای مناسک مذهبی شان از آزادی بر خوردارند. هیچ قانون و مقررات در مغایرت با اساسات دین مبین اسلام وضع شده نمی تواند.
  2. مبارزه در برابر جهل، استبداد و انحراف از ارزش های دینی؛ از طریق انسجام مردم آزادیخواه، علما، جریان های سیاسی، مدنی و فرهنگی به شمول زنان و جوانان.
  3. حفظ تمامیت ارضی، احیای حاکمیت ملی، استقلال کشور و تأمین حاکمیت قانون.
  4. تاکید بر این که حاکمیت در افغانستان متعلق به مردم بوده که به گونه مستقیم و یا از طریق نمایندگان شان باید اعمال گردد. اصول تصمیم گیری شهروند محور بوده که احزاب سیاسی به ‏عنوان استوانه های دموکراسی، آزادی بیان و کثرت گرایی فرهنگی و زبانی مورد حمایت قرار گرفته و توسعه می یابد.
  5. ایجاد نظام سیاسی مشروع، غیر متمرکز، ملی و مدرن، مبتنی بر اراده آزاد مردم افغانستان، بدون تعلقات قومی، سمتی، نژادی و جنسیتی، به مثابه ساختار حقوقی و حکومت پاسخگو در برابر پارلمان منتخب.
  6. تعهد به مبارزه مستمر علیه فساد.
  7. احراز و انتقال قدرت از طریق انتخابات دموکراتیک به عنوان یگانه راهکار مشروع و مخالفت با گرفتن قدرت و ادامه آن بوسیله زور، ارعاب و خشونت.
  8. تعهد به کثرت‌گرایی و نهادینه كردن مشاركت سیاسی مردم از طریق تقویت نهادهای مدنی و احزاب سیاسی.
  9. تعهد به منافع ملی و ضرورت تعریف، تبیین و تدوین آن.
  10. باور به تساوی حقوق اعم از مرد و زن در برابر قانون و مردود دانستن هرگونه تبعیض میان شهروندان.
  11. رعایت اصل تفکیک قوا و استقلالیت کامل قوه قضائیه.
  12. سیاست خارجی بر اساس احیا و تحکیم استقلال، اعاده حیثیت کشور، تامین منافع ملی، حفظ تمامیت ارضی، عدم مداخله، حسن همجواری، احترام متقابل، تساوی حقوق و حضور فعال در عرصه های جهانی.
  13. تعهد به اصل بیطرفی مثبت، تثبیت جایگاه افغانستان و تبدیل نمودن آن به حوزه دوستی و همکاری برای همه، تامین توازن منافع مشروع و روابط متعادل افغانستان با همسایه ها، منطقه و جهان و سازمان های بین المللی.
  14. استقبال از حمایت های مادی و معنوی ملی و بین المللی جهت تحقق اهداف مقاومت.
  15. حفظ، تحکیم و گسترش سنگر های مقاومت در سراسر کشور.
  16. برای رسیدن به صلح؛ به مقاومت و مذاکره شرعاْ باورمندیم.
  17. تعهد به شکل دهی و انسجام مجدد نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان.
  18. مبارزه قاطع با افراطیت، تروریسم و مواد مخدر.
  19. رعایت دساتیر اسلامی، قوانین جنگی و قواعد بشردوستانه در عملیات های نظامی.
  20. رسیدگی به بحران بزرگ بشری و اقتصادی؛ فقر، گرسنگی، بیکاری، بیجاشدگان و حوادث ناگوار طبیعی؛ از طریق تعامل و همآهنگی لازم با تمام مراجع ذیربط ملی و بین المللی به شمول سکتور خصوصی.
  21. تاکید بر توزیع متناسب و متوازن منابع، امکانات و فرصت های اقتصادی برای همۀ شهروندان و جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از مساعدت های جهانی.
  22. انسجام کادر ها برای رسیدگی به مشکلات موجود.
  23. تدوین برنامه های اقتصادی و توسعه پایدار برای آینده کشور.
  24. حمایت از زمینه سازی برای بازگشایی مکاتب دختران در همآهنگی با نهاد های ملی و بین المللی.
  25. تلاش برای فراهم سازی زمینه های آموزش و پرورش و نصاب مدرن و پذیرفته شده در سراسر کشور به ویژه در مناطق آزاد شده.
  26. مبارزه پیگیر جهت جلوگیری از فرهنگ زدایی، شستشوی مغزی، ترویج افراطیت و آموزش های تروریستی.
  27. تعهد در برابر همه حقوق شهروندی و حمایت از آزادی ‌های سیاسی و مدنی.
  28. مبارزه در برابر اعمال محدودیت های افراط گرایانه علیه حقوق اساسی شهروندان.
  29. ترویج اصل کثرت‌ گراییِ فرهنگی و زبانی؛ حمایت و توسعه همه زبان‌ها و فرهنگ‌های موجود در کشور.
  30. باور به مشارکت زنان در تمام عرصه ‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بدون هیچگونه تبعیض.
  31. تعهد به آزادی بیان و حمایت از آزادی رسانه ها، خبرنگاران و فعالین جامعه مدنی.
  32. فراهم آوری زمینه های تقویت و رشد فعالیت‏ های هنرمندان، نویسندگان، شاعران و اهل فرهنگ.
  33. تقویت همگرایی فرهنگی و اجتماعی بین اقوام به منظور همدلی و همبستگی ملی.
  34. نهادینه سازی فرهنگ صداقت و اجتناب از فساد.

داعیۀ جبهه‌ی مقاومت ملی افغانستان انسجام تمامی نیرو های ضد گروۀ طالبان، بدون در نظر داشت تفاوت‌ های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، قومی و ایدئولوژیکی است که با حضور فعال در صف مبارزه علیه ظلم، تعصب، جهل، افراطیت و دهشت افگنی، نقش و مسؤلیت تاریخی خود را برای رهایی کشور از بحران کنونی الی رسیدن به صلح پایدار ادا نمایند.

بدون شک ارادۀ مردم به توفیق خداوند متعال برهرمانعی چیره و پیروز است.

و من الله التوفیق

اسد ۱۴۰۱

انتهای پیام

بانک صادرات

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا