خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«اگر روال حذف خبر باشد، رسانه کارکرد خود را از دست می‌دهد»

/محدودیت‌های رسانه‌ای، این داستان: سیتنا/

در ادامه‌ی سلسله گفت‌گوها درباره‌ی محدودیت‌های احتمالی که رسانه‌ها با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند انصاف نیوز اینبار به سراغ مسعود فاتح-مدیرمسئول سایت سیتنا- رفته است، فاتح معتقد است اگر روال حذف خبر باشد، رسانه کارکرد خود را از دست می‌دهد و تکمیل یا اصلاح خبر را بر حذف ترجیح می‌دهم.

مدیر مسئول سایت سیتنا درباره‌ی محدودیت و مشکلات رسانه به انصاف نیوز گفت: «وضعیت رسانه‌های آنلاین یک مقداری با رسانه‌های سنتی و مکتوب متفاوت است، در رسانه‌های آنلاین سرعت انتشار خبر در اولویت است. در رسانه‌ی مکتوب فرصت دارید خبر را چک کنید تا خبر مستندتری را چاپ کنید. در رسانه‌های آنلاین سرعت انتقال خبر همراه با کیفیت اخبار مهم است. بعضاً ممکن است دراین رسانه‌ها چک کردن و تأیید گرفتن پروسه‌ی طولانی باشد، باید یک مقدار رسانه‌های آنلاین دست بازتری داشته باشند تا بتوانند با سرعت بیشتری اخبار را ارسال کنند. گرچه اخباری هست که باید حتماً چک شود و مستند باشد. در اخبار مرسوم زیاد نباید سرعت کار خبر را فدا کنند و درگیر و دار مستند بودن خبر باشند.»

 او درباره‌ی حذف خبر در رسانه‌ها می‌گوید: «بارها پیش‌آمده است که مجبور به حذف خبر شدیم و حتی با وجود اینکه خبری مستند بوده اما از ما خواستند تا حذف شود. رسانه‌های خصوصی برای تأمین هزینه‌های خود، تبلیغات می‌گیرند اما دیگر امکان نقد منصفانه درباره‌ی آن مجموعه را ندارند. حتی نقد کوچک و منصفانه‌ای نسبت به یک سازمان باشد شما را مجبور به حذف خبر می‌کنند. در غیر این صورت ممکن است آگهی و تبلیغاتی که از آن مجموعه می‌گیرید، قطع شود. معمولاً در حوزه رسانه‌های خصوصی پیش می‌آید که برخی از شرکت‌های خصوصی در ازای تبلیغاتی که می‌دهند، اجازه‌ی انتشار خبر انتقادی را نمی‌دهند.

یا اینکه گاهی گوینده در مقام فرد مسئول، فرد حقوقی و حقیقی بعد از دیدن حرف‌های خودش  بخشی از آن حرف‌ها را تغییر می‌دهد یا  با اینکه مطابق با آن حرف‌هایی که زده خبری را منتشر کردی اما بعضاً ممکن است مجبور به حذف خبر شوید. نکته‌ی بعدی این است که یک سری از افراد به دنبال گروکشی هستند و خبری را ارسال می‌کنند و بعد از اینکه منتشر شد و وقتی مشکل آنها حل شد، شما را مجبور به حذف خبر می‌کنند تا بتوانند آن چیزی که خواستند را از آن مجموعه بگیرند. در خبرگزاری‌ که بودم بعضاً پیش می‌آمد مجبور به حذف خبر می‌شدیم اما خیلی معدود بود، یعنی اگر روال حذف خبر باشد، رسانه کارکرد خود را از دست می‌دهد، همه‌ی همکارهای ما این اولویت را دارند که اخبار را حذف نکنیم؛ ترجیح من این است تا حد امکان اصلاح و یا تکمیل کنیم تا اینکه خبر را حذف کنیم.

این فعال رسانه‌ای درباره‌ی تذکرات برخی از نهادها به رسانه افزود: «ما رسانه‌ی تخصصی هستیم و طبیعتاً این تذکرات به ما کمتر است و در رسانه‌های سیاسی بیشتر دیده می‌شود اما تمام رسانه‌ها در این حوزه مصون نیستند. برای رسانه‌های تخصصی بسیار معدود پیش می‌آید. شکایت از ما هم خیلی محدود است چون در حوزه ما روال این است مشکلات را با تعامل حل کنیم. من رسانه‌ی مکتوب هم کار کرده‌ام، بارها تهدید به شکایت شده‌ام و بعد در شماره‌های بعدی آن خبر را اصلاح کردیم. اگر نگاه به رسانه عوض شود و اینکه رسانه را به‌عنوان نقطه‌ی شروع خیلی از مشکلات ندانیم و اینکه درک کنیم اگر خبری را منتشر می‌کند، قصد تخریب ندارد، مشکلات حل خواهد شد.»

 انتها پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا