خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عبا شكلاتی‌ها می‌برند یا كت قشنگ‌ها؟

«سید محمد خاتمی كه شایعاتی مبنی بر احتمال حضور او در انتخابات مطرح شده
است؛ تاكنون پاسخی به این سخنان نداده و ترجیح داده است روزهای منتهی به
انتخابات را باسكوت بگذراند. از میان جریان اصلاحات اخباری از حضور احتمالی
محمدرضا عارف، محمدعلی نجفی و مسعود پزشكیان نیز به گوش می‌رسد، اخباری كه
تاكنون اصلاح‌طلبان بصورت قطعی درباره آن اظهار نظر نكرده‌اند».

به گزارش انصاف نیوز (رسانه ی کمپین انتخاباتی دکتر مسعود پزشکیان)، جام جم آنلاین در گزارشی تحلیلی درباره ی انتخابات آتی ریاست جمهوری، نوشت:

روزهای انتخابات ریاست جمهوری نزدیك می‌شود؛ انتخاباتی متفاوت كه در آستانه آن دیگر نه بحثی از رقابت گسترده جریان‌های چپ و راست مطرح است؛ نه دیگر ابراهیم یزدی با سوال همیشگی اعتقاد یا التزام به قانون اساسی پیش آمده و نه دیگر اعظم طالقانی اعلام كاندیداتوری كرده كه بحث رجل سیاسی بودن رئیس جمهور و تفسیر واژه «رجل» مطرح شود؛ این بار رقابتی تمام قد در پایگاه جریان راست برای تصاحب كرسی ریاست جمهوری كلید خورده است كه تمام جریان‌های اصولگرایی شكل گرفته در چند سال اخیر را شامل می‌شود.

تنها 60 روز به برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری باقیمانده است، انتخاباتی كه به اعتقاد كارشناسان سیاسی یكی از مهمترین انتخابات ریاست جمهوری در طول سال‌های حیات نظام جمهوری اسلامی است و سرنوشت آن می‌تواند به ادامه حیات یا حذف همیشگی برخی جریان های سیاسی شكل گرفته در سال‌های اخیر منتهی شود.

یكی از دلایلی كه یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را از دوره‌های پیشین متمایز می‌كند، كمرنگ شدن رقابت همیشگی میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان و جایگزین شدن آن با رقابت گسترده‌ای است كه در پایگاه جریان راست یا به عبارتی اردوگاه اصولگرایان شكل گرفته است؛ جریانی گسترده كه از نیروهای جبهه پایداری گرفته تا جریان منتسب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با همه تفاوت‌هایشان در درون آن جای می‌گیرند و به‌دنبال كسب رأی از مردمی هستند كه در سال‌های پیش از این جریان حمایت كرده‌اند.

تشتت اصولگرایان، سكوت اصلاح‌طلبان

جبهه سیاسی اصولگرایان كه تا انتخابات دوره قبل جریانی یكپارچه به نظر می‌رسید؛ در آستانه انتخابات پیش رو به چندین گروه تقسیم شده است؛ ائتلاف سه گانه،ائتلاف پنج گانه، ائتلاف اصولگرایان اكثریت، جریان دولتی، اصولگرایان مستقل،جبهه پایداری و جریان وابسته به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ گروه‌هایی هستند كه در پایگاه اصولگرایی معرفی می‌شوند و تا امروز افرادی از این گروه‌ها به صورت رسمی و غیر رسمی به‌عنوان چهره‌های احتمالی حاضر در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شده‌اند؛ چهره‌هایی كه شمار آنها به حدود 30 نفر می‌رسد و برخی از آنها اعلام كرده‌اند كه به هیچ وجه از مبارزات انتخاباتی كنار نخواهند رفت.

در سوی دیگر مبارزات انتخاباتی جریان اصلاح طلب منتسب به «سید محمد خاتمی» رئیس‌جمهوری پیشین ایران قرار دارد كه بر خلاف دوره‌های قبل این دوره با رمق كمتری در مباحث انتخاباتی شركت می‌كند؛ تا امروز درباره حضور حدود 6 نامزد از این جریان در انتخابات ریاست‌جمهوری گمانه‌زنی‌هایی مطرح شده است كه مهمترین آنها حضور شخص خاتمی در انتخابات است؛ حضوری كه تا امروز با سكوت خاتمی همراه بوده و هنوز موضعی رسمی درباره آن اعلام نشده است.

نزدیكان به تفكر خاتمی اما اعتقاد دارند كه نامزدی خاتمی در انتخابات معقول نیس.

ائتلاف سه‌گانه؛ كت و شلواری‌های فیلسوف و دیپلمات و مدیر

غلامعلی حداد عادل، علی‌اكبر ولایتی و محمد باقر قالیباف از جمله اصولگرایانی هستند كه از مدت‌ها پیش به‌عنوان نامزدهای احتمالی انتخابات مطرح بودند؛ چهره‌هایی كه خبر ائتلاف آنها برای انتخابات شوك بزرگی به تحلیلگران سیاسی و حتی حامیان خود این چهره‌ها وارد كرد.

ائتلاف این سه چهره و اعلام اینكه تنها یك نفر از میان آنان نامزد انتخابات خواهد بود؛ در حالی مطرح شد كه از سویی عده‌ای از اصولگرایان سن و سال دار و محافظه كار به دنبال ترغیب ولایتی برای حضور در انتخابات بودند؛ از سوی دیگر گروه‌هایی مانند جبهه پایداری به دنبال حضور حداد عادل در انتخابات بودند و نامزد شدن محمدباقر قالیباف نیز از مدت‌ها پیش دهان به دهان در میان مردم می‌چرخید.

ائتلاف پنج نفره؛ گعده وزرای معزول با نواب رئیس مجلس

در میان چهره‌های اصولگرایی كه خود را برای انتخابات آماده می‌كردند؛ ائتلافی پنج‌گانه شكل گرفت كه همه اعضای آن قبلا اعلام كرده بودند به هیچ وجه از بازی انتخابات كنار نخواهند كشید. ائتلاف 5گانه حاصل گعده «محمد حسن ابوترابی» و «محمدرضا باهنر» نایب رئیس اول و دوم مجلس فعلی، «منوچهر متكی» و «مصطفی پورمحمدی» وزرای عزل شده دولت احمدی‌نژاد و «یحیی آل اسحاق» سیاستمدار كهنه كار اصولگرا بود.

ائتلاف این 5 سیاستمدار كه ورود هر یك از آنها به بازی انتخابات با بحث‌های فراوانی همراه بود؛ علامت تعجبی را در ذهن تحلیلگران سیاسی بوجود آورد كه براستی هدف این افراد از مطرح كردن نام خود برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری چه بوده است و چرا بعد از اعلام حضورهای جنجالی، این افراد به سرعت اقدام به تشكیل ائتلاف كردند؛ ائتلافی كه مبنای سیاسی تشكیل دهنده آن نشان می‌دهد، می‌توانست با ائتلاف سه گانه به وحدت برسد.

اصولگرایانی با پسوند و غیره

علاوه بر چهره‌هایی كه در میان ائتلاف ها و جریان‌های اصولگرایی از حضور آنان صحبت می شود؛ چندین چهره مستقل اصولگرا نیز وجود دارند كه یا تا به امروز درباره نامزدی خود اعلام نظر قطعی كرده‌اند و یا دیگران در باب حضور احتمالی آنها گمانه زنی می‌كنند.

محسن رضایی، علی فلاحیان،  مهدی چمران، حسن سبحانی، محمد نهاوندیان، علی لاریجانی، علی اكبر ناطق نوری و علی‌رضا زاكانی چهره‌های اصولگرایی هستند كه بحث بر سر آمدن یا نیامدن آنها در محافل سیاسی ادامه دارد و بسیاری معتقدند، بودن یا نبودن این چهره‌ها در بازی انتخابات می‌تواند بر تشتت یا وحدت اصولگرایان مؤثر باشد.

جبهه پایداری؛ جوان‌ها را هم بازی بدهیم

گمانه زنی‌ها نشان می‌دهد، جبهه پایداری كه در سال‌های اخیر به واسطه برخی انتقادات به سران جریان اصولگرایی معروف شده و در برخی موارد حتی به جنجال آفرینی علیه اصولگرایان نیز متهم شده است؛ با سه نامزد احتمالی در جریان انتخابات شركت خواهد كرد.

كامران باقری لنكرانی، سعید جلیلی و پرویز فتاح سه نامزد احتمالی این جریان هستند كه بنابر برخی اخبار با آیت‌الله مصباح یزدی نیز دیدارهایی داشته‌اند؛ البته گمانه‌زنی‌هایی نیز مبنی بر حمایت این طیف از حداد عادل در صورت قطعی شدن حضور وی در انتخابات مطرح می‌شود.

دولتی‌ها؛ از اسفندیار تا الهام

نامزدهای احتمالی دولت دهم كه احتمال حضور و معرفی آنها در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری می‌رود، باید پرحاشیه‌ترین چهره‌های این جریان معرفی كرد. در میان چهره‌های منتسب به جریان احمدی‌نژاد نام افرادی مانند اسفندیار رحیم مشایی، محمدرضا رحیمی، حمیدرضا حاجی بابایی، علی نیكزاد، حمید بقایی؛ احمدزاده كرمانی، علی اكبر صالحی و غلامحسین الهام دیده می‌شود.

نام برخی از این چهره‌ها در حالی برای حضور در انتخابات مطرح می‌شود كه از سوی سایر رقیبان خود در جریان اصولگرایی به انحراف از اصول متهم شده‌اند و در ماه‌های اخیر حواشی فراوانی پیرامون این افراد شكل گرفته است.

عبا شكلاتی‌های میانه‌رو؛ هاشمی یا روحانی؟

آخرین جریان از یك طیف سیاسی كه نه اصولگراست نه اصلاح طلب را می‌توان جریان وابسته به آیت الله هاشمی دانست كه هنوز هم در میان برخی اصولگرایان سنتی طرفدارانی دارد. تاكنون از این جریان تنها «حسن روحانی» كه نام او با نام مذاكرات اتمی گره خورده است، بصورت رسمی برای حضور در انتخابات اعلام موضع كرده است؛حضور روحانی در حالی اعلام شده است كه بسیاری از تحلیلگران گمانه‌زنی‌هایی درباره حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات مطرح می‌كنند و معتقدند ورود او به عرصه انتخابات، معادلات سیاسی موجود را تغییر خواهد داد.

اما در میان همین اصولگرایان هستند افرادی كه می‌گویند نیامدن هاشمی بهتر از آمدن است.

اصلاح ‏طلبان؛ ساكت و پراكنده

بر خلاف چند دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری كه جریان اصلاحات حضوری جدی در عرصه انتخابات داشت و اصلی‌ترین رقیب اصولگرایان یا همان جریان راست سنتی در كشور به‌شمار می‌رفت؛ در این دوره و تا به امروز این جریان حضوری جدی از خود به نمایش نگذاشته است و تنها محمدرضا عارف و مصطفی كواكبیان از حضور در انتخابات سخن گفته‌اند كه هردو آنان نیز نتوانسته‌اند اجماع كلی اصلاح‌طلبان را به همراه داشته باشند.

از سوی دیگر سید محمد خاتمی كه شایعاتی مبنی بر احتمال حضور او در انتخابات مطرح شده است؛ تاكنون پاسخی به این سخنان نداده و ترجیح داده است روزهای منتهی به انتخابات را باسكوت بگذراند. از میان جریان اصلاحات اخباری از حضور احتمالی محمدرضا عارف، محمدعلی نجفی و مسعود پزشكیان نیز به گوش می‌رسد، اخباری كه تاكنون اصلاح‌طلبان بصورت قطعی درباره آن اظهار نظر نكرده‌اند.

مستقل‌هایی كه با پرچم خودشان می‌آیند

در میان افرادی كه نام آنها به عنوان نامزدهای احتمالی انتخابات شنیده می‌شود؛ چند نفری هستند كه خود را در درون جریان‌های سیاسی شناخته شده كشور قرار نمی‌دهند و سعی در معرفی شدن به عنوان نامزد مستقل انتخابات دارند؛ در این میان می‌توان به افرادی چون سید محمدباقر خرازی، محمد سعیدی‌كیا و محمد شریعتمداری اشاره كرد كه دو نفر آخر این لیست یعنی سعیدی كیا و شریعتمداری از وزرای دولت‌‌های پیشین هستند.

 مهدی جلیلی – خبرنگار جام‌جم آنلاین

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا