خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انصاف روزنامه‌نگاری

روزنامه‌ی شرق در گزارشی با تیتر «انصاف روزنامه‌نگاری / اولین جایزه مطبوعاتی «انصاف» برگزیدگانش را شناخت» نوشت:

جمعه‌ای که گذشت اولین جایزه انصاف مطبوعات ایران برگزیدگانش را شناخت. این جایزه برای اولین‌بار و به ابتکار وب‌سایت خبری-تحلیلی انصاف‌نیوز برگزار شد و بدون فراخوان و به کمک نظر هیئت داوران آثار برگزیده مطبوعاتی را انتخاب و بعد از داوری سه اثر برگزیده را معرفی کرد. نیلوفر حامدی، خبرنگار اجتماعی «شرق» برنده جایزه نخست این مسابقه بابت گزارش «شلیک مأمور گشت ارشاد» شد.

علی‌اصغر شفیعیان، مدیر‌مسئول سایت انصاف‌نیوز در گفت‌وگو با «شرق» درخصوص چرایی راه‌اندازی این مسابقه و نحوه اجرای آن گفت: آخر تیرماه امسال در جلسه‌ای تصمیم داشتیم تا فعالیت‌های «انصاف‌نیوز» را ارزیابی کنیم. در خلال این جلسه و بررسی عملکرد انصاف‌نیوز و سایر رسانه‌ها به این ایده رسیدیم که در یک بازه زمانی یک‌ساله رسانه‌ها را بررسی کنیم و ببینیم رسانه‌های داخلی چه کرده‌اند. بر همین اساس تصمیم گرفتیم سه گفت‌وگو یا گزارش مؤثر و مهم در رسانه‌های ایرانی در یک سال گذشته را انتخاب کنیم. شفیعیان با بیان اینکه این مسابقه بدون فراخوان برگزار شد، گفت: ما فراخوان ندادیم اما به همراه چند روزنامه‌نگار به یک فهرست از ۴۰ گزارش و گفت‌وگوی مؤثر رسیدیم. بعد از بررسی اولیه ۱۸ کاندیدا معرفی کردیم و این ۱۸ کاندیدا را در اختیار ۳۰ روزنامه‌نگار که عموما از دبیران و سردبیران رسانه‌ها بودند، قرار دادیم و از آنها خواستیم از این میان پنج گزارش برتر را انتخاب کنند. همچنین از آنها خواستیم اگر احساس می‌کنند گزارش خوبی در یک سال اخیر تولید شده و اینجا از قلم افتاده به این فهرست اضافه شود. در مجموع و پس از بررسی‌های صورت‌گرفته نتیجه داوری این استادان روز جمعه اعلام شد.

۱۸ کاندیدای جایزه انصاف

نخستین دوره «جایزه انصاف» روز جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱، در دفتر انصاف‌نیوز و با حضور چهره‌های رسانه‌ای و روزنامه‌نگارانی مانند عباس عبدی، علی ربیعی، الیاس حضرتی، مهدی رحمانیان، محمدامین ایمانجانی، محمدرضا مقیسه، حبیب عباسی، افشین امیرشاهی، سعید رضوی‌فقیه، محمدجواد حق‌شناس، صادق امامی، محمد تاجیک، علی پاکزاد و سینا قنبرپور برگزار شد. علی نیلی، عضو کمیته اجرائی «جایزه انصاف» در ابتدای این مراسم و در توضیحاتی درباره این جایزه گفت: ممکن است آنچه انجام شده با ملاک‌های داوری و کار علمی فاصله‌هایی داشته باشد اما به‌عنوان قدم اول انجام شده است و امیدواریم هرچه به پیش برویم، بهتر و بهتر شود. ما رقابتی با جایی نداریم و دوست داریم در کنار جاهای دیگری مانند انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران به دیده‌شدن هر‌چه‌ بیشتر و تقدیر از خبرنگارانی که در وضعیت موجود تلاش می‌کنند، کمکی کرده باشیم. علی نیلی در ادامه فهرست اولیه کاندیداهای «جایزه انصاف» را اعلام کرد که به این شرح است:

زنان موتورسوار پشت خط قانون | تعدادی از زنان موتورسوار از تجربه‌هایشان به همشهری می‌گویند | ۹ مرداد ۱۴۰۰

گفت‌وگوی انصاف‌نیوز با عضو قدیمی حجتیه: ما بهایی‌ستیز نبودیم | ۹ مرداد ۱۴۰۰

طالبان و من | گزارش زهرا مشتاق در اعتماد | ۱۰ مهر ۱۴۰۰

اسرائیل از نگاه یک اسرائیلی | گفت‌وگوی انصاف‌نیوز با ایرانی‌تباری که از هشت‌سالگی ساکن اسرائیل است | ۲۲ آبان ۱۴۰۰

بررسی مرگ سامان دشتی، سرباز نظام‌وظیفه در روز آخر سربازی | شرق | ۱۶ آذر ۱۴۰۰

صندلی اتوبوس، خانه‌ ارزان در پایتخت! / بی‌آرتی‌خوابی شبی ۲۵ هزار تومان | تجارت‌نیوز | ۸ دی ۱۴۰۰

«باور داریم به‌عنوان سپر انسانی هواپیما را زدند» | گفت‌وگوی انصاف‌نیوز با والدین دو مسافر پرواز ۷۵۲ | ۱۸ دی ۱۴۰۰

من مهرشاد! کل ایران را دور زدم | فرهیختگان | ۲۲ دی ۱۴۰۰

توقیف کشتی برادران شمخانی در هند | ایلنا ۲۹ بهمن ۱۴۰۰

روایت « اعتماد» از مردمان روستایی که کولبر می‌زاید | ۱۹ اسفند ۱۴۰۰

دعواها بر سر پاداش جام جهانی است | مصاحبه دادکان با اعتماد | ۱۴ فروردین ۱۴۰۱

وحید اشتری، فعال عدالت‌خواه در گفت‌وگو با اعتماد: جریان عدالت‌خواهی با پدرکشی شکل گرفت | ۱۶ خرداد ۱۴۰۱

مصاحبه عادل فردوسی‌پور با علی دایی | فوتبال ۳۶۰ | ۱۷ خرداد ۱۴۰۱

قبول‌شدگان شبهه‌ناک | گزارش روزنامه اعتماد از تقلب در کنکور | ۹ تیر ۱۴۰۱

۷۰ درصد مردم امیدوار به آینده | روزنامه ایران | ۱۳ تیر ۱۴۰۱

رئیسی اگر پیشنهاد وزارت می داد، دشوار بود رد کنم | مصاحبه ظریف با صبح نو | ۱۵ تیر ۱۴۰۰

«شلیک مأمور گشت ارشاد» در پارک پردیسان به بوکسور سابق | شرق | ۲۰ تیر ۱۴۰۱

مرگ در شعله‌های اعتراض | گزارش اعتماد درباره افزایش خودکشی کارگران | ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

کار سخت روزنامه‌نگاری تحقیقی

در ادامه این مراسم عباس عبدی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران به‌عنوان نخستین سخنران این مراسم پشت تریبون قرار گرفت. آقای عبدی درباره جایگاه رسانه‌های داخلی گفت: گزارش‌های تحقیقی هزینه‌بر است و ظرفیت اقتصادی روزنامه‌های ما در حدی نیست که برای گزارش تحقیقی 20 تا 30 میلیون تومان کنار بگذارند. پیشنهادم که چندی قبل هم با برخی مدیران مسئول مطرح کردم، این بود که هر سه تا چهار نشریه با همدیگر یک تیم گزارش‌نویسی را به شکل مشترک تشکیل دهند و گزارش‌ها را هم هم‌زمان منتشر کنند. در این صورت مثلا اگر برای گزارشی 20 میلیون هزینه‌ لازم باشد و بین پنج روزنامه و سایت تیمی مشترک تشکیل شود، هرکدام چهار میلیون پرداخت می‌کنند. با این کار هم بُرد آن گزارش بیشتر خواهد شد و هم تعداد و اثرگذاری، تنها ایرادی که ممکن است وجود داشته باشد این است که بگویند اینها «رسانه‌های زنجیره‌ای» هستند که آن را هم گفته‌اند و چیزی بیشتر از این نمی‌شود. اگر این پیشنهاد در دستور قرار بگیرد می‌تواند تحرکی را ایجاد کند.

تنگ‌نظری‌ها فضای رسانه را محدود کرده

محمدجواد حق‌شناس، مدیرمسئول دو‌هفته‌نامه نیمروز که سابقه مدیرمسئولی روزنامه اعتماد ملی را در کارنامه کاری خود دارد، سخنران بعدی این مراسم بود. حق‌شناس در ادامه افزود: مشکلاتی که بابت تنگ‌نظری‌ها تمام فضای رسانه را با مشکلات جدی روبه‌رو کرد از یک طرف موجبات سرخوردگی شد و از طرف دیگر در چند سال اخیر به‌خاطر رشد تکنولوژی و همین‌طور شیوع کرونا موقعیت رسانه‌های مکتوب تضعیف شد. امیدواریم با برگزاری این مراسم و همین‌طور توسط انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران ان‌شاءالله تقویت شود و ما شاهد توجه جدی‌تری به رسانه‌های داخلی و خبرنگاران باشیم. خبرنگارانی که همچنان شغلی سخت دارند و یک خبرنگار برای اینکه زندگی عادی خود را بگذراند باید چهار تا پنج جا کار کند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان گفت: ما موظفیم امید را زنده نگه داریم و موقعیتی را فراهم کنیم تا بین مخاطبان اصلی با روزنامه‌نگاران ارتباطی فراهم شود. به سهم خودم از تلاش صورت‌گرفته کمال تشکر و قدردانی را دارم و امیدوارم این روند پر‌بار و قوی به پیش برود.

در ستایش انصاف

علی ربیعی، استاد دانشگاه و سخنگوی دولت حسن روحانی نیز در سخنانی در این مراسم گفت: انصاف را باید رعایت کنیم؛ چه در روابط فردی و چه روابط اجتماعی. اگر هر‌کدام انصاف را رعایت کنیم، جامعه رو به جلو و پویایی خواهیم داشت. مشکل ما عدم درک درست انصاف و رفتار بدون انصاف است. در وجه سیاسی اگر انصاف رعایت می‌شد، در این روزها بخشی از نابسامانی‌ها نبود. این انصاف است که نفع جمعی و خیر جمعی به همراه دارد. اگر این روح انصاف حاکم می‌شد، گرفتاری‌هایمان کم بود، این گرفتاری‌ها از فقدان انصاف و نادیده‌گرفتن آن است. این استاد دانشگاه در ادامه سخنان کوتاه خود در این مراسم گفت: در بحث اخلاقی هم یک نظریه در رفتار سازمانی داریم که وقتی خودمان می‌اندیشیم، دیگران را در به‌وجود‌آمدن مشکلات مقصر می‌دانیم اما باید مسئله را با دید انصاف و با نگاهی که همه در آن دیده شوند، دید. جامعه سیاست‌زده انصاف را از بین می‌برد. فقدان انصاف درد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و اخلاقی ما است.

الیاس حضرتی، مدیرمسئول اعتماد نیز در این مراسم گفت: عزیزان انصاف یک قدم مبارکی را برداشتند و امیدواریم این قدم در سال‌های بعد قوی‌تر، وسیع‌تر و غنی‌تر شود. جامعه رسانه‌ای نیاز به این تشویق‌ها دارد. از بالا و پایین و راست و چپ فشار و ناامیدی و بی اعتمادی می‌بارد و این وضعیت قطعا بر همه‌ روزنامه‌نگاران، سیاست‌مداران، نویسندگان و… تأثیر می‌گذارد.

وی در ادامه‌ می‌گوید: به‌خاطر ناامنی در فعالیت رسانه‌ای در ایران کسی حاضر نیست در روزنامه‌های مستقل سرمایه‌گذاری کند و رسانه‌ای که مورد برنامه‌ریزی اقتصادی مدیرانش قرار نگیرید، در آینده نزدیک به زمین می‌خورد و معلوم نیست چنین رسانه‌ای تا چه زمانی بتواند دوام بیاورد، علاوه بر عدم سرمایه‌گذاری، آگهی هم خیلی نمی‌دهند چون در این صورت سیبل می‌شوند.

اعلام نتایج نخستین دوره جایزه انصاف

در پایان این مراسم محتواهای تولید‌شده چهار روزنامه‌نگار در رسانه‌های داخلی، حائز بیشترین رأی در نخستین دوره «جایزه انصاف» شدند. نیلوفر حامدی از روزنامه «شرق» مقام اول، عاطفه محمودی از تجارت‌نیوز و معصومه رشیدیان از انصاف‌نیوز به‌صورت مشترک مقام دوم و زهرا مشتاق از روزنامه اعتماد مقام سوم را کسب کردند. این جایزه به ابتکار تحریریه انصاف‌نیوز و با مشارکت و داوری بیش از 

۳۰ روزنامه‌نگار به مهم‌ترین و مؤثرترین محتواهای تولیدی رسانه‌های داخلی در بازه زمانی مردادماه ۱۴۰۰ تا مردادماه ۱۴۰۱ تعلق گرفت. 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا