خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آقای رئیسی! مسئولیت با خودتان است

غلامرضا بنی اسدی، روزنامه‌نگار در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

غلامرضا بنی اسدی
غلامرضا بنی اسدی

«رهبری فرمانده هستند و فرمان می دهند؛ بنده و سایر دوستان باید عمل کننده باشیم». این جمله ای است که جناب رئیسی در کرمان فرموده اند. این را بگذارید کنار نگاه و کلام مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که رابطه خود را با رهبری در قالب  رهروی و رهبری تعریف می کردند که “ایشان رهبرند و ما رهرو”. شاید برخی ها گمان کنند این دو از یک جهان بینی نشات می گیرد و نتیجه ای مشابه می آفریند، اما اندکی که تامل کنیم، در خواهیم یافت، فاصله میان این دو گزاره از زمین تا آسمان است.

رهرو به اختیار، در دایره تدبیر و توان  خود عمل می کند و نسبت به آن مسئولیت همه جانبه به عهده می گیرد، اما آنکه خود را فرمانبر می خواند عملا از خود رفع مسئولیت می کند و همه بار و مسئولیت را به شانه فرمانده می گذارد. چنین نگاهی – معمولا – پاسخگو نیست که جواب را هم به دیگران حواله می دهد. حداقل در برابر افکار عمومی و پرسش مردم، برای خود، نیاز به پاسخگویی نمی بیند. فرمانبر به قاعده هم فقط باید به فرمانده خود جواب بدهد. این مسئله ای است که نیازمند تامل و تعمق و نقد عمیق است.

هرکس اندکی فکر کند به این نتیجه خواهد رسید که نگاهی چنین نه تنها، ارزش افزوده ایجاد نمی کند که از ارزش ایجاد شده – که همه باید در نگهداری آن همت کنیم – بسیار می کاهد. همه‌ی مسئولیت را متوجه فرمانده می کند حال آنکه نگاه و بیان آیت الله هاشمی، خود را مسئول و پاسخگو می دید، از حساب خود خرج می کرد و دست در جیب اعتبار ملی نمی برد.

کاش توجه کند رئیس جمهور محترم که مردم به او رای داده اند و طبق قانون و مطابق با وعده هایش، جواب می خواهند. دفتر ۷ هزار برگی برنامه هایش را که ندیده اند پس فعلا حساب همان وعده ها را طلبکارند. جناب رئیس جمهور هم باید در این جایگاه تعریف شده قانونی که تنفیذ رهبری را هم پشتوانه دارد، پاسخ صریح و شفاف و امید آفرین داشته باشد. وقتی در ادبیات دینی، هر مکلف نسبت به افعال خویش مسئول است، کسی در جایگاه مسئولیت قطعا نمی تواند از زیر این بار، شانه خالی کند.

از منظر دیگر هم، عنوان فرمانده و فرمانبر، راه را بر نقد عملکرد دولت می بندد. این نیز ظریف نکته ای است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد. بار خود را در زمین های واجب الحرمه نگذاریم. حساب ها را خلط نکنیم تا دلسوزان به خیرخواهی و نقد، کمک کار دولت باشند. مسئولیت کار خود را بپذیریم، قطعا مردم هم با اشراف و آگاهی، بیش از توان‌مان طلب نخواهند کرد و دست‌مان را خواهند گرفت. رهرو که باشیم، راه را در پیش خواهیم گرفت. این شانی خیلی بالاتر از فرمانبری دارد…

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. رییس‌جمهور ساده مملکت ما مقصر نیست، وی به دیگران نگاه میکند و می بیند که در این مملکت همه مقامات و ارگان ها و نهادهای بویژه انقلابی ، همه کاری میکنند بدون اینکه ذره ای مسئولیت بپذیرند! خب، اینم همین کار رو میکنه دیگه!!

  2. یعنی قشنگ از روی روحانی،تاجزاده و… با غلطک رد شدی.والابخدا،هر اشتباهی که میکنن میندازن گردن رهبری،هرجاهم که خوب بود میگفتن از دستاوردهای دولت علی برکت الله است‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا