خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فضای سبز حیاط و لنداسکیپ دیزاین

رپورتاژ آگهی

چکیده : لنداسکیپ دیزاین و محوطه سازی و ایجاد فضای سبز

لنداسکیپ دیزاین یا در اصطلاح رایج‌تر آن محوطه‌سازی در سال‌های اخیر و با وجود گسترش آپارتمان‌نشینی و دوری بیش از پیش مردم از طبیعت، طرفداران زیادی پیدا کرده است. چیدمانی طبیعی در فضای باز برای دستیابی به محیطی که با القای آرامش و جذابیت بالایی که دارد حال و هوای محیط را عوض کرده و شما از یکنواختی و کسالت فضای شهری دور می‌کند.

این پروسه فضاهای مختلف ساختمان را شامل شده و از فضای سبز تراس تا حیاط و دیگر بخش‌ها را در بر می‌گیرد.

در نوشتار پیش رو به معرفی این شیوه طراحی و محوطه‌سازی و بیان شرایط لازم برای اجرای آن می‌پردازیم.

با ما در مطالعه این متن همراه باشید.

لنداسکیپ دیزاین

طبیعت و وابستگی انسان به آن داستانی قدیمی است که تا امروز و با وجود تغییر فضای زندگی کماکان ادامه دارد. روند شهرنشینی و کوچک‌تر شدن محیط زندگی از یک سو و حذف المان‌های طبیعی با رواج آپارتمان‌نشینی از سوی دیگر دست به‌هم داده تا دلتنگی ما برای گذراندن ساعاتی در دل طبیعت همچنان ادامه یابد.

از طارمی‌ها و بالکن‌های کلاسیک تا شیوه فضای سبز تراس در سازه‌های امروزی، هر یک بخشی از این پروسه را شامل می‌شوند که به ایجاد فضاهایی سرسبز و باصفا در منازل امروزی منتهی می‌شوند.

لنداسکیپ دیزاین شیوه‌ای در دسترس برای دستیابی به این فضاهاست که با داشتن حیاط و محوطه‌ای هر چند کوچک و حتی در دل شهر نیز می‌توان آن را اجرا کرد. به‌شرط آنکه هم از نظر ملزومات و هم به‌لحاظ دانش فنی اجرا در آن غنی بوده و گام به گام پیش برویم.

در نظر داشتن مقتضیات فضایی که قصد دیزاین آن با المان‌های طبیعی را داریم نیز به جهاتی بسیار مهم است. برای مثال در لنداسکیپ دیزاین فضای سبز تراس، نیاز به زیرساختی محکم برای پیشگیری از نفوذ آب و نشست کف وجود دارد، در حالی که فضای سبز حیاط از این موارد معاف بوده و محوطه‌سازی در آن با آزادی عمل بیشتر و البته آسان‌تر صورت می‌گیرد. 

یکی از موضوعات مهم در لنداسکیپ دیزاین و اجرای آن، پرهیز از کاربرد اجزای مصنوعی و روی آوردن هر چه بیشتر به خلاقیت ذهنی در همه مراحل از فضای سبز تراس تا حیاط و سایر بخش‌هاست. برای مثال ایجاد فضایی با سایه دلچسب همواره قسمتی از این پروسه است که اتفاقا از جذابیت بالایی بین کاربران نیز روبروست.

اما استفاده از آلاچیق‌های چتری و سایبان‌های پلاستیکی با جلوه مصنوعی و نه‌چندان خوشایند، هرگز ایده مناسبی برای این کار نخواهد بود. آشنایی با اصول معماری هنری و طراحی لنداسکیپ دیزاین در تولید فضای سبز حیاط می‌تواند راه حلی هوشمندانه برای این کار به‌شمار آید. 

در این شیوه با دنبال نمودن رد پای طبیعت از طریق کاشت و نگهداری گیاهان سایه‌دار در محوطه فضای سبز حیاط و فضای سبز تراس به این مهم دست خواهیم یافت. به عبارتی نقاط پر آفتاب در ساعات خاص روز شناسایی شده و با استفاده از پوشش طبیعی به فضاهایی دلچسب و سایه‌دار تبدیل می‌شوند.

البته باید در نظر داشت که این موارد تنها با استفاده از ذوق طبیعی و سلیقه شخصی قابل اجرا نبوده و نیاز به بستر سازی علمی و تدارک شرایط با توجه به موقعیت آب و هوایی و اقلیم محل اجرای لنداسکیپ دیزاین نیز دارد.

از طرفی اجرای این جلوه‌ها در فضای سبز تراس نیازمند مقدماتی متفاوت نسبت به فضای سبز حیاط بوده و کاربرد عناصر خاص و متمایزی را طلب می‌کند. 

فضای سبز حیاط

حیاط چه در فضاهای ویلایی و چه به‌صورت محوطه‌ای مشاع و همگانی، همواره یادآور فضایی متفاوت و فرصتی برای داشتن دنجی طبیعی و دلنشین است که می‌توان با اجرای سازه‌های خاص و به‌کارگیری عناصر طبیعی از آن محیطی دلنشین ساخت.

فضای سبز حیاط از جذاب‌ترین جلوه‌ها برای بسیاری از مشتریان لنداسکیپ دیزاین است. شناخت اصولی گیاهان و شرایط زیستی آنها، کمک زیادی به اجرای اصولی پروژه فضای سبز حیاط نموده و آن را با موفقیت عملی می‌کند. آب نیز به‌عنوان یکی از جلوه‌های طبیعی بسیار جذاب می‌تواند نقش مهمی در این پروسه ایفا کند:

از یک سو با ایجاد نماهای طبیعی خاص و چشمگیر به تلطیف فضا کمک می‌کند و از سویی با قرارگیری در مسیر فضای سبز حیاط در گسترش آن نقش دارد.

این بخش از بسترسازی فضای سبز در حیاط و فضای سبز تراس اهداف متفاوتی را نشانه رفته و همزمان با صرفه‌جویی در مصرف انرژی از طریق تامین آب مورد نیاز برای گیاهان در فضای سبز حیاط، دمای محیط را نیز متعادل کرده و زیبایی بی‌نظیری به‌ آن می‌بخشد.

از طرفی علاوه بر جلوه زیبای آب و نقش مهم آن در فرم دادن به محیط طبیعی لنداسکیپ دیزاین، از تاثیر بی‌نظیر صدای دلنشین ریزش و حرکت آب که در المان‌های آبشاری و صدای عبور آن از میان سنگ‌ها نیز نباید غافل ماند. مورد اخیر بیشتر در فضاهای باغی قابل اجراست.

فضای سبز تراس

تراس از زیباترین و کاربردی‌ترین بخش‌های هر خانه به‌شمار می‌آید که در پروسه محوطه‌سازی و اجرای لنداسکیپ دیزاین نقش مهم و کلیدی ایفا می‌کند. در مورد فضای سبز تراس ایده‌های زیادی قابل اجراست که بسته به موقعیت قرارگیری، وسعت تراس و جهت قرارگیری ساختمان می‌توان نسبت به انتخاب بهترین موارد آن اقدام کرد.

در این مورد نیز استفاده از المان‌ها و متریال طبیعی کمک زیادی به اجرای بهینه فضای سبز تراس کرده و محیط را به‌مراتب دلچسب‌تر می‌کند. 

نمونه‌ای از این مورد را می‌توان در کاربرد نرده‌های چوبی برای تراس مشاهده کرد که به‌راحتی با گیاهان به کار رفته در ساخت فضای سبز تراس تلفیق شده و محیط را دگرگون می‌کند. این مورد فارغ از جهت قرارگیری سازه و نوع معماری آن در هر نوع حیاط دارای تراس قابل اجراست. 

کاربرد چمن مصنوعی در ایجاد این فضا از موارد کاربردی است که در سال‌های اخیر و برای فضاهایی با هر وسعت، حتی تراس‌های بسیار کوچک مورد استقبال قرار گرفته است. این بخش را باید به‌طور جدی در پروسه سرسبز کردن تراس در نظر گرفته و با دیواره‌ها و نرده‌های به کار رفته در آن همزمان مورد استفاده قرار داد. 

لنداسکیپ دیزاین و تاثیر نورپردازی در آن

در همه این موارد اعم از لنداسکیپ دیزاین در تراس یا حیاط و بخش اجرای آن در فضای سبز حیاط و فضای سبز تراس، موضوع نورپردازی مهم بوده و تاثیر به‌سزایی در نتیجه کار دارد. 

به این دلیل لازم است از کارشناس آشنا به فن در این زمینه کمک گرفته و با یک اجرای قوی و شایسته، زیبایی محیط و به‌ویژه امکان استفاده بهینه از آن را در نور شب نیز فراهم نماییم.

فضای سبز حیاط

برای استفاده مفید و دلچسب از فضای سبز حیاط و تراس و به‌کارگیری آن به‌عنوان بخشی از دیزاین ساختمان، اجرای طرح لنداسکیپ دیزاین عاملی مهم و کلیدی به‌شمار می‌آید. بسته به نوع سازه و فضای در دسترس، طراحی‌های متنوعی در این فضا قابل اجراست که هر یک به‌نوعی بر زیبایی و طراوت محیط اضافه می‌کند. 

از فضای سبز حیاط که در تعادل دما و زیبایی محیط موثر است تا فضای سبز تراس و زیبایی و سرسبزی آن که با المان‌های جذاب پر شده و فرصتی برای استراحت و بهره‌مندی از محیط زندگی در اختیار افراد قرار می‌دهد، همه چیز در این پروسه مهم و کلیدی است.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای اجرای هر چه بهتر این پروسه و دستیابی به نتایج بهتر از آن، از خدمات مشاوره سایت‌های معتبر و مجری نیز بهره‌مند شوید.

با لنداسکیپ دیزاین زیبایی طبیعی را به خانه خود بیاورید و از آن لذت ببرید!

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا