خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد تند نماینده ویژه دولت رئیسی به «جبهه مقاومت» افغانستان

نماینده‌ی ویژه‌ی رئیس دولت سیزدهم در امور مربوط به افغانستان گفت: آمریکا مجموعه‌ای را تحت عنوان «جبهه مقاومت» سازماندهی می‌کند که دروغ است؛ آنها به اسم مقاومت به‌دنبال ایجاد آشوب‌های داخلی هستند.

به گزارش تسنیم، حسن کاظمی قمی در برنامه‌ گفتگوی ویژه خبری، آخرین تحولات افغانستان را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

کاظمی قمی با اشاره به جنایات آمریکا در طول دو دهه گذشته در افغانستان، گفت: امروز تولید برق در افغانستان 300 مگاوات است و توزیع برق نیز بین 700 تا 1000 مگاوات است که از کشورهای همسایه تأمین می‌شود، لذا با این شرایط این کشور صنعت و خدماتی نخواهد داشت، این اقدامی است که آمریکایی‌ها انجام دادند.

وی درباره فرجام حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان گفت: بدون شک آمریکایی‌ها در افغانستان شکست خوردند و این شکست ناشی از چند علت است؛ در ابتدا مبارزاتی است که مجاهدین از جمله طالبان علیه آنها انجام دادند، بود، این یک واقعیت است.

وی افزود: مسئله دوم که مسئله مهم‌تری بود، مسئله بی‌اعتمادی مردم به آمریکایی‌ها بود و مسئله سوم بی‌توجهی آمریکایی‌ها به هنجارهای جامعه از جمله مسائل فرهنگی و منافع ملی افغانستان بود.

قمی یادآور شد: آمریکایی‌ها و نیروهای متحد از جمله ناتو، بالای 150 هزار نیروی نظامی در افغانستان داشتند، اما آمریکایی‌ها حاضر نیستند منافع دیگران را تأمین کنند، که در افغانستان این موضوع اتفاق افتاد.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: آمریکایی‌ها اجازه شکل‌گیری ارتش حرفه‌ای در برابر تروریست‌ها را ندادند و همچنین جلوی مقاومت مردمی را که در برابر ارتش سرخ ایستادگی کرده بود، گرفتند.

وی اضافه کرد: آمریکا به‌دنبال ایجاد هرج‌ومرج بعد از خروجشان از افغانستان بودند، در حالی که شعار مذاکرات افغانی ـ افغانی می‌دادند، اما وقتی نگاه می‌کنید آنچه برای آمریکایی‌ها مهم نبود، این نوع مذاکره بود.

کاظمی قمی تأکید کرد: آمریکایی‌ها شکست خوردند و فرار کردند، اما مفهومش این نیست که افغانستان را رها کردند.

وی ابراز کرد: آمریکایی‌ها در حالت دورایستا، شرارتشان را بعد از خروج ادامه دادند. ادعایی را که آمریکایی‌ها برای مبارزه با تروریسم می‌کنند یک ادعای کذب است.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: آمریکایی‌ها مولد تروریسم بودند. بنا به اعتراف آمریکایی‌ها، داعش را آن‌ها ایجاد کردند.

کاظمی قمی تصریح کرد: بعد از فرار آمریکایی‌ها از داخل افغانستان، شاهد پدیده ظهور داعش هستیم و اکنون نیز با کمک آمریکایی‌ها، بخشی از مدیران و فرماندهان داعش از مناطق دیگر به داخل افغانستان آورده می‌شوند.

وی ادامه داد: متأسفانه بخشی از عناصر سازمان امنیتی دولت سابق در بخشی از انفجارهای بزرگ همکاری داشتند.

بیشتر بخوانید
افغانستان سرشار از ظرفیت تولید برق است

جزئیات توافق با افغانستان درباره حق‌آبه ایران از زبان وزیر نیرو + فیلم

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: امروز همچنان افغانستان برای آمریکا مهم است و به همین دلیل آنها نمی‌گذارند که افغانستان به‌سمت ثبات و امنیت پایدار برود.

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها حرکت افغانستان به‌سمت سازندگی را به‌معنی حضور کشورهای رقیب آمریکا از جمله چین و ایران می‌دانند.

کاظمی قمی تصریح کرد: آمریکایی‌ها امروز بزرگترین حامی داعش هستند. داعش درون خودش مجموعه‌های تروریستی دیگر را خلق می‌کند و مورد حمایت و پشتیبانی آمریکایی‌ها است.

وی افزود: در طول یک سال اخیر ما شاهد گسترش ساختاری و تنوع عملیاتی داعش هستیم و حرکت به‌سمت مرزها هستیم.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: آمریکا مجموعه‌ای را تحت عنوان جبهه مقاومت سازماندهی می‌کند که دروغ است؛ یعنی به اسم مقاومت به‌دنبال ایجاد آشوب‌های داخلی است.

وی خاطرنشان کرد: اقدام دیگر آمریکایی‌ها آموزش و سازماندهی بخش قابل‌توجهی از نیروهای نظامی رژیم گذشته است و حدود 7 هزار نفر از این افراد را داخل آمریکا برای به‌کارگیری در برنامه‌های آتی ساماندهی می‌کنند.

کاظمی قمی تأکید کرد: آمریکایی‌ها در تلاش برای ایجاد جنگ‌های مذهبی بین شیعه و سنی و همچنین بین قومیت‌ها هستند.

وی ادامه داد: همچنین آمریکایی‌ها تلاش کردند طالبان و جمهوری اسلامی ایران را با یکدیگر درگیر کنند و یکی از مسائلی که جزو سیاست‌های محوری ما بود این‌که در این طراحی آمریکایی‌ها حرکت نکنیم.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: در دوران حضور آمریکا در افغانستان 5000 لابراتوار تولید مواد مخدر صنعتی شکل گرفت و در تشکیل این مراکز آمریکایی‌ها و مافیاهایی که به آمریکا وابسته هستند نقش اساسی را دارند.

وی اضافه کرد: مدل خشخاشی که در افغانستان تولید می‌شود، انگلیسی است که سه بار در سال قابلیت کشت را دارد لذا بیشترین درآمد را نیز مافیای انگلیسی و آمریکایی و وابستگان آنها از مواد مخدر دارند و همین امر باعث شد که امروز 10 درصد از جمعیت افغانستان معتاد شود که یکی از معضلات اجتماعی اقتصادی برای مردم افغانستان است.

کاظمی قمی در پایان تأکید کرد: امنیت پایدار در گروی دولت مشارکتی است و نقش کشورهای همسایه و در کمک به ساخت افغانستان جدید است. نباید اشغالگر دیروز، امروز در قالب بازسازی و سازندگی وارد افغانستان شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. شما در دوره سفارتت در عراق کاری کردی که سیاست ضد ایران شکل بگیرد. امروز هم طور دیگر منافع ایران در افغانستان را به باد می‌دهی.

    6
    1
  2. یادم هست که بارها قبلا گفتید طالبان را هم آمریکایی ها درست کردند. حالا میگویید طالبان مجاهدند و داعش را آمریکایی ها درست کردند!

    9
    1
  3. خدایا توبه! این حرفها چیست جناب معاون که از خودت در میکنی؟! حمایت از یک گروه جنایتکار که هزاران نفر بیگناه از هموطنان خویش را به قتل رسانده اند از سیاستهای «گام دوم» است؟ کبوتر با کبوتر باز با باز؟

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا