خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سروش ضمن تقبیح ترور سلمان رشدی: آزادی بیان مرزهایی دارد ازجمله توهین نکردن به بزرگان ادیان

دکتر عبدالکریم سروش درباره حمله به سلمان رشدی، نویسنده‌ی کتاب آیات شیطانی، همزمان با تقبیح رفتار سلمان رشدی، ترور او را هم تقبیح کرد.

به گزارش انصاف نیوز، کانال تلگرامی عبدالکریم سروش نوشت:

در نشست ۳۲ از درس‌گفتار ”شرح دفتر ششم مثنوی“ دکتر عبدالکریم سروش، که صبح یکشنبه ۱۴ آگوست، به وقت کالیفرنیا و از سوی مرکز ICCNC برگزار شد، ‌او ضمن اشاره به اتفاق اخیری که برای سلمان‌ رشدی رخ داد، به پیشینه ماجرای نویسنده کتاب آیات شیطانی و حکم آیت‌الله خمینی درباره او پرداخت و گفت:

نخست این که از نظر محتوی و حتی پرداخت ادبی، کتاب ”اولاد حارتنا“ از نجیب محفوظ مصری که آن هم نقد دینی‌ست، ده‌ها بار برتر از رمان ناسزاگویانه سلمان رشدی است که اهمیت آن را به علل سیاسی امروز در شیپور تبلیغ می‌دمند و رمان برتر می‌شمارند.

به گفته دکتر سروش، کتاب رشدی احساسات یک و نیم میلیارد مسلمان را تحریک کرد و این سوء‌استفاده از آزادی بیان است؛ همچنانکه من در گذشته اشاره کردم که شیعیان نیز نباید به توهین و فحاشی به بزرگان دینی اهل سنت بپردازند.

او همچنین افزود ما توهین سلمان رشدی به پیامبر گرامی اسلام را تقبیح می‌کنیم و هم حکم ترور و کشتن او را و بر این باوریم که آزادی بیان مرزهایی دارد که از جمله آنها توهین نکردن به بزرگان ادیان دیگر است. از سوی دیگر در هیچ جای قرآن هم آیه و نشانه‌ای در کشتن مخالفان و حتی توهین کنندگان به پیامبر نیامده است و حرکات خشونت‌آمیز در برابر چنین توهین‌ها و هتاکی‌ها سزاوار نیست و سکوت یا پاسخ مستدل تنها راه مقابله با چنین هجمه‌های آزادی‌کش است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. به اعتقاد من مطالب ارائه شده توسط دکتر سروش
    نامتوازن است.
    ۱- به طور تلویحی بزرگ اهل سنت را با پیامبر
    اسلام هم ارز شمرده است.
    ۲- اهمیت پیامبر اسلام به مراتب بیشتر از آن
    چیزی است که ایشان درک نموده اند.
    ۳- تعالیم اسلامی جهان شمول می باشد. و راه
    برون رفت جامعه بشری از ابتذال امروز جهان.

    2
    9
    1. راه برون رفت جامعه بشری از عمده ترین و مهمترین مشکلات امروزش مانند جنگ، فقر و قحطی، تخریب محیط زیست، تروریسم و امثال آن ، مسالمت در همزیستی میان انسانها با هر عقیده، دین، باور و فرهنگ است . همان که قرآن کریم خطاب به کل مردم بیان می کند که گروه گروه بودن و طایفه طایفه بودن شما تنها برای آشنایی و شناخت (تفکیک) به کار می آید و گرامیترین شما نزد خدا کسی است که از بدی بیشتر پرهیز می کند (حجرات؛ 13)
      به تعبیر سعدی:
      بنی آدم اعضای یک پیکرند / که در آفرینش ز یک گوهرند …

      7
      1
  2. دکترسروش پذیرفت که سلمان رشدی به پیامبررحمت توهین کرده است امااینکه حکم ارتداد چیست مساله ای فقهی است که فقهاءنظرداده اند.مساله روشن است .

    4
    6
    1. و فقهای بسیاری هم نظر دیگری داشته اند. مخصوصا درباره ارتداد. البته حکم توهین حکم سب النبی است که اکثر فقها شدیدتر دانسته اند اما برخی فقها به نقد رای مشهور پرداخته اند . امیدوارم مساله روشن شده باشد

    2. اتفاقا ایشون اصل نظریاتشون اینه که فقه ما مشکل داره، و مسائل زمان رو به خوبی در نظر نمیگیره (جهت اطلاعات بیشتر تئوری قبض و بسط رو مطالعه فرمائید)

  3. من آقای سروش و شما را به خواندن مقاله جدید آقای یوسفی اشکوری ارجاع می دهم که پاسخ امثال سروش و شروش دباغ را داده است .درثانی به اقای سروش توصیه می کنم که ماده اول اصلاحیه قانون اساسی امریکا را بخوانند تا بدانند که در کشوری که او به انجا پناه برده است برای آزادی بیان هیچ محدودیتی وجود ندارد و دولت از وضع هر قانونی که آزادی های مذهبی ، بیان و اجتماعات و رسانه را محدود می کند ، منع شده است . این اصل منطبق با اعلامیه چهانی حقوق بشر نیز هست ..آقای سروش و هم فکران آن ها یا باید اعلامیه ندهند و یا اگر اعلامیه می دهند آنرا بدون اما و اگر بنویسند.ایشان یا باید فتوای قتل یک انسان بی گناه را بپذیرند و یا ترور نویسنده ایی که ابزاری جر قلم ندارد را محکوم کند . قتل هر انسانی به دلیل اضهار نطر و با ادعای توهین به هرکس و هر مقام از خدا گرفته تا پیغمبر بلا توجیه است . به این فکر کنید چه تعداد از اندیشمندان ایرانی که با ابن فتوا ها به قتل رسیده اند و بسیاری نیز از اندیشیدن محرو م شده اند و بسیار نیز با نام مستعار توشته اند ..در پایان باید اضاف کنم که آزادی ها مدنی جزو حقوق بنیادین بشری است و دولت ها حق محدو سازی آن ها با وضع قوانین را ندارند.

    3
    2
  4. اتفاقا ایشون اصل نظریاتشون اینه که فقه ما مشکل داره، و مسائل زمان رو به خوبی در نظر نمیگیره . (جهت اطلاعات بیشتر تئوری قبض و بسط رو مطالعه فرمائید) غیر از حکم ارتداد، ایشون به جنگ های ابتدایی پیامبر هم ایراد گرفتن که البته منطقی هست. جنگ های ابتدایی پیامبر در اصل به زبان امروز جنگ های تجاوزی هست.

    1
    1
    1. سلام. آیا جنگ احد و جنگ خندق یا احزاب و محاصره کردن مدینه را مشرکین برپا کردند؟ یا مسلمانان ؟!
      در مورد جنگ بدر ، هم مسلمانان ،حق داشتند ، جلوی کاروان قریش را بگیرند، چون مشرکان قریش بسیار مسلمانان را آزار رسانده بودند و مجبور به مهاجرت کرده بودند و اموال آنها در مکه را تصاحب کرده بودند.

      1
      1
  5. سلام، آزادی بیان و اظهار نظر یک امر است و توهین و تهمت زدن یک امر دیگر ، آیا شما به کسی که به شما یا عزیزانتان توهین می کند و تهمت می زند،احترام می گذارید؟!!حداقل باید جواب توهینش را با توهین بدهید ، مگر اینکه از سر نادانی یا فیب خوردن ، توهین می کند… .

  6. هزاران دین در دنیا هست که توقع احترام دارن .اگر منحصر به ادیان ابراهیمی کنیم دچار تبعیض شدیم باید به عقاید عقلانه احترام گذاشت والا طالبان هم توقع دارد به جنایاتش احترام بگداریم باید بین جرم و مجازات تناسب باشد نمی شود مجازات قتل که برای قصاص نفس تعیین شده جان در برابر جان بشود جان در برابر حرف .

    2
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا