خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کابینه باید ترمیم شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: رییس‌جمهور باید کابینه و وزرای اقتصادی را تغییر دهد، چراکه این کابینه اقتصادی اصلا توان اجرایی مسوولیت‌هایی که به آنها سپرده شده، ندارند.

به گزارش خبرآنلاین شکوفایی اقتصادی تاکید داشتند، نشانه‌ها و گزارش‌ها حاکی از آن است که با گذشت زمان نتوانستند به آن همه شعارها و وعده‌های شیرین اقتصادی جامه عمل بپوشانند؛ این موضوع را می‌شود در بازارهایی چون مسکن، ارز و خودرو مشاهده کرد.

در حوزه بازار مسکن، گزارش‌ها حاکی از آن است که قیمت واحدهای مسکونی کاملا در سکوت و چراغ خاموش به شدت روندی صعودی پیدا کرده و قیمت خودرو نیز رشد چشم‌گیری داشته است. در حوزه بازار ارز هم اگرچه دولت ارز ۴۲۰۰ را حذف کرده، اما قیمت دلار به بیش از ۳۰ هزار تومان افزایش یافته است. با توجه به این شرایط، محمدصادق الحسینی، کارشناس اقتصادی در کافه‌خبر خبرگزاری خبرآنلاین تاکید کرد: رییس‌جمهور باید کابینه و وزرای اقتصادی را تغییر دهد، چراکه این کابینه اقتصادی اصلا توان اجرایی مسوولیت‌هایی که به آنها سپرده شده، ندارند.

وی متذکر شد: این کابینه اقتصادی حتی به لحاظ تئوریک و علمی نیز در سطحی نیستند که بتوانند به رییس‌جمهور اطلاعات درست بدهند، تحلیل درست داشته باشند و دولت را در مسیر درست راهبری کنند.

وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال توخالی از آب در آمد

محمدصادق الحسینی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره عملکرد اقتصادی دولت در طول یک‌سال گذشته گفت: عملکرد دولت را اگر بخواهیم در یک‌سال اخیر بررسی کنیم، می‌شود موضوع را از زوایای اقتصاد کلان و اقتصاد خرد و بخش‌های مختلف نگاه کرد. از زاویه اقتصاد کلان مشخص است که تورم نقطه به نقطه از تیرماه در نقطه اوج تاریخی خود قرار گرفته و رشد اقتصادی نسبت به ۱۳۹۹ بهتر است و احتمالا در حدود ۱۴۰۰ باشد.

وی با اشاره به عملکرد دولت در حوزه اقتصاد خرد، افزود: در حوزه مسکن دولت تعهد اشتباه ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال را داده بود. این تعهد هم از روز اول امکان‌پذیر نبود و هم این‌که دولت توان اجرایی‌اش را نداشت.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این وعده محقق نشده، قابل تحقق هم نیست و بعید است در دو سال دولت موفق شود که روی هم دو میلیون خانه بسازد؛ چه برسد به ۴ میلیون واحد.

الحسینی متذکر شد: این وعده را فقط به یک نحو می‌شود محقق کرد و این‌که دولت به جای توسعه عمودی، روی توسعه افقی شهرها برود و زمین واگذار کند. دولت باید پول زمین‌ها را بگیرد که بتواند کسری بودجه را جبران کند. این شدنی است؛ یعنی در ۴ سال می‌شود ۴ میلیون قطعه زمین واگذار کرد و افراد خودشان ساخت‌وساز را انجام دهند.

وی با اشاره به قیمت مسکن، عنوان کرد: قیمت مسکن در بهار امسال افزایش قابل توجه نسبت به بهار و زمستان سال قبل داشت و افزایش قیمت مسکن اندکی کمتر از تورم بود.

وعده‌های دولت سیزدهم محقق نشد/ دولت باید دست به ترمیم کابینه بزند

دولت نتوانست کاری برای بازار خودرو کند

این کارشناس اقتصادی درباره وعده‌های دولت در حوزه خودرو نیز گفت: در حوزه بازار خودرو دولت نمی‌تواند کار خاصی در زمینه خودروهای خارجی داشته باشد، چون ارز نداشته و ندارد و کشور در مضیقه ارزی است و به شدت باید مراقب تراز تجاری باشیم.

الحسینی افزود: دولت هم واردات خودرو را آزاد نکرده که به لحاظ سیاست ارزی کار درستی بوده، ولی قیمت‌های خودرو روزافزون بالا رفته و در دولت سیزدهم شاهد رشد چشم‌گیر در قیمت‌های خودرو بودیم. این رشد در دولت رییسی بیش از تورم بوده است.

وی متذکر شد: در حوزه خودروهای داخلی نیز روند اشتباه گذشته در حال تکرار است.

اختلاف قیمت ارز آزاد و نیمایی خطرناک است

این کارشناس اقتصادی درباره وضعیت بازار ارز هم عنوان کرد: دولت سیزدهم ارز ۴۲۰۰ را حذف کرد. هر چند دیر این کار را انجام داد، اما اقدام درستی بود. البته دولت مجبور به این کار شد، چون ارزی برای واردات کالاهای اساسی نداشتند و دیدند در حوزه گندم و ذرت قحطی به وجود می‌آید، بنابراین مجبور شدند ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنند.

الحسینی تصریح کرد: از سوی دیگر، اختلاف قیمت ارز نیمایی و ارز آزاد خیلی افزایش پیدا کرده که این اختلاف خطرناک است و باعث می‌شود که صادرات کشور کم کم از طرق قانونی انجام نشود و مزیت‌های صادراتی در بسیاری از کالاها از بین رود، بنابراین بهتر است که دولت شکاف بین ارز نیمایی و آزاد را کم کند.

وی عنوان کرد: در حوزه ارز بازار آزاد من فکر می‌کنم که دلار در حال حاضر در قیمت واقعی قرار دارد، بنابراین با دستور پایین نمی‌آید و دولت هم منابع ارزی کافی برای این‌که ارز را پایین بیاورد، ندارد. انتظارات جامعه هم انتظاراتی نیست که بشود ارز را به راحتی پایین آورد.

کابینه اقتصادی دولت تغییر کند

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اگر برجام اتفاق بیفتد، به طور قطع این بازی عوض خواهد شد، ولی فکر می‌کنم دولت سیزدهم بعد از یک سال متوجه شده که بالاخره کار اجرایی، آن هم با وجود ذینفعان گسترده و در اقتصادی که اصلاحات عمیق و ساختاری نیاز دارد، کار سختی است.

الحسینی متذکر شد: من فکر نمی‌کنم دولت قبلا این نگاه و چشم‌انداز را به حوزه اقتصادی کشور داشت. به همین دلیل فکر می‌کنم رییس‌جمهور باید کابینه و وزرای اقتصادی را تغییر دهد، چراکه این کابینه اقتصادی اصلا توان اجرایی مسوولیت‌هایی که به آنها سپرده شده، ندارند و حتی به لحاظ تئوریک و علمی نیز در سطحی نیستند که بتوانند به رییس‌جمهور اطلاعات درست بدهند و تحلیل درست داشته باشند و بتوانند دولت را در مسیر درست راهبری کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید ببینیم که برای برجام چه اتفاقی می‌افتد. اگر برجام اتفاق بیفتد، به طور قطع همه این مشکلات و ایرادات پوشیده می‌شود، ولی از بین نمی‌رود؛ آتش زیر خاکستری خواهد بود که متاسفانه در بزنگاه توسعه‌نیافتگی ایران روشن خواهد شد و کل اقتصاد ایران را خواهد سوزاند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: چه برجام اتفاق بیفتد و چه اتفاق نیفتد، باید به فکر اصلاحات ساختاری و عمیق به خصوص در حوزه‌های انرژی و ناترازی انرژی در کشور و ناترازی بانکی باشیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا