خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش قوه قضاییه از نشست اهالی رسانه با اژه ای

جمعی از مدیران مسئول و خبرنگاران رسانه‌ها، با رئیس قوه قضاییه دیدار داشتند و بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه از این دیدار در پی می‌آید:

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار با اصحاب رسانه و مدیران عامل و تعدادی از خبرنگاران رسانه‌های کشور، ضمن تسلیت ایام حزن‌انگیز ماه محرم و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و گرامیداشت مجدد روز خبرنگار، اظهار کرد: مصیبت واقعه کربلا در آسمان و زمین بی‌بدیل است، اما این مصیبت عظما و واقعه با عظمت اگر بواسطه مجاهدت‌های پیام‌رسانان و واقعه‌نگاران صدیق و متدین نبود، آنگونه که امروز زنده است، زنده نمی‌ماند و بعد از عاشورا، دشمن تلاش به تحریف و پوشاندن حقیقت واقعه می‌کرد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به مسری بودن فساد، بیان داشت: معتقدم ما در قوه قضاییه و شما اصحاب رسانه در رسانه‌های خود ضمن آنکه باید به فساد دیگران و دستگاه‌های دیگر توجه داشته باشیم، نباید از خودمان غافل شویم و ضروری است روزنه‌های فساد در مجموعه خودمان را نیز مسدود کنیم.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: باید از این فرصت هم‌اندیشی‌ها و نشست و برخاست‌ها برای نصیحت همدیگر بهره بگیریم؛ من خودم شخصاً نقد و نصیحت را بیشتر از تعریف و تمجید پذیرا هستم؛ یکی از افراد به من گفت که شما در قوه قضاییه ۵۰ درصد برنامه‌ها را پیش برده‌اید که من خطاب به او گفتم به هیچ وجه اینگونه نیست و شاید یک مقدار در راستای رفع مسائل تلاش کرده‌ایم .

رئیس عدلیه در ادامه ضمن اشاره به پیشبرد طرح «اعتذار» در مجموعه‌های قضایی برخی استان‌های کشور، بر تأثیر و برکت به صلح و سازش کشاندن دعاوی و ارجحیت این مقوله بر وارد شدن پرونده‌ها در فرآیندهای قضایی تاکید کرد و گفت: شما اصحاب رسانه می‌توانید با «مرکز رسانه قوه قضاییه» و «مرکز توسعه حل اختلاف دستگاه قضایی» نشست‌های هم‌اندیشی برگزار کنید و با ارائه ایده‌ها و طرح‌های خود در راستای تشکیل شوراهای حل اختلاف ویژه رسانه‌ها در بخش‌های مختلف و تخصصی رسانه‌ای اعم از رسانه‌های مکتوب، فضای مجازی و غیره ، به ما یاری رسانید و من نیز از این موضوع استقبال و شما را در این قضیه حمایت می‌کنم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با تبیین و تشریح کارکردهای متعدد و متنوع رسانه‌ها و نقشی که آنها می‌توانند در پیشگیری از وقوع جرم و آگاهی‌بخشی حقوقی و قضایی به مردم داشته باشند، اظهار داشت: رسانه‌ها می‌توانند در مقوله‌های مختلفی به ما در دستگاه قضایی کمک و مساعدت کنند؛ یک وجه این کمک و مساعدت ارائه راهکار و همفکری در قبال موضوعاتی است که با زندگی روزمره مردم مرتبط است؛ برای نمونه، قطعاً برای حفظ امنیت روانی مردم باید با سارقین و مجرمین برخورد قاطعانه و عبرت‌آموز انجام داد؛ اما از سویی دیگر باید توجه کنیم جوانی که محکوم می‌شود و به زندان می‌رود، زندگی اجتماعی آینده‌اش به طور کامل تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد؛ در اینجاست که اصحاب رسانه می‌توانند ورود کنند و به ما برای تفکیک میان مجازات محکومین و مجرمین در راستای حفظ امنیت روانی جامعه و جلوگیری از ایجاد تبعات سوء در زندگی اجتماعی آینده محکومین، راهکار ارائه دهند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به ضرورت حمایت همه‌جانبه از آن دسته فعالان اقتصادی که فعالیت سالم و مولّد دارند، گفت: من با توجه به شناختی که در این موضوع دارم تصریح می‌کنم که بخشی از شعارها ناظر بر اینکه اجازه فعالیت به فعالان اقتصادی داده نمی‌شود، صرفاً فضاسازی است تا برخورد قانونی با مفسدین صورت نگیرد؛ البته برخی از این سخنان و گزاره‌ها مقرون به واقعیت و صحت است؛ این جا نیز ضرورت تفکیک موضوع وجود دارد، تا هم از فعالان اقتصادی سالم و مولّد حمایت شود و هم با مفسدین و متخلفین که تسهیلات کلان بانکی را در امور غیرمولّد و سوداگرانه صرف می‌کنند ، برخورد قانونی و قضایی صورت گیرد؛ در اینجا نیز نقش تبیین و روشنگری رسانه‌ها حائز اهمیت است.

رئیس دستگاه قضا در پایان با اشاره به طولانی بودن فرآیند دادرسی‌ها که موجبات نارضایتی مردم را فراهم می‌آورد، گفت: با توجه به حجم بالای ورودی پرونده‌ها به مراجع قضایی، به هر میزان هم که تجهیز نیروی انسانی و تشکیلاتی از ناحیه ما صورت گیرد، باز هم کفاف این حجم بالا از ورودی‌ها را نمی‌دهد، لذا باید با راهکارهایی پیشگیرانه در امور حقوقی، مدنی و کیفری از ورودی پرونده‌ها به مراکز قضایی بکاهیم؛ در این مقوله نیز نقش و تأثیر رسانه‌ها، قابل توجه و مغتنم است.


در این جلسه که با حضور مدیران مسئول، سردبیران و خبرنگاران رسانه های مختلف حضور داشتند حاضرین به بیان نظرات خود پرداختند.

پیش از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، ۲۴ نفر از مدیران و اصحاب رسانه به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود در باب مسائل مختلف پرداختند.

شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در سخنانی ضمن قدردانی از تحولات صورت گرفته در دستگاه قضا طی یک سال گذشته، اظهار کرد: در حال حاضر اگر چه هنوز هم مفسدان اقتصادی در کشور وجود دارند، اما این مفسدان «احساس امنیت» ندارند.

وی همچنین اظهار کرد: گمان نمی‌کنم که هیچ کدام از اعضای حاضر در این نشست به اندازه من به دادگاه احضار شده باشند و در حال حاضر نیز بین ۳۰ تا ۴۰ مورد شکایت از من مطرح است.

صالحی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات نیز در این جلسه اظهار کرد: برگزاری نشست‌های مشترک رئیس دستگاه قضا با اصحاب رسانه، فرصتی مغتنم برای طرح برخی مطالب ملی و مهم از سوی اصحاب رسانه است.

وی ضمن تاکید بر لزوم ارتقاء سواد حقوقی و قضایی در کشور، توسعه بیش از پیش تعامل دستگاه قضا با رسانه‌ها برای انجام این مهم را ضروری ارزیابی کرد.

اسکندری مدیر مجموعه خبری پارسینه نیز در این نشست ضمن بیان نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های خود در رابطه با برخی مسائل حقوقی اظهار کرد: طی مدت سپری شده از دوره ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بر دستگاه قضا، هم مردم امیدوار شده‌اند که خود رئیس قوه قضاییه بر عملکرد دستگاه قضا نظارت ‌می‌کند، هم رسانه‌ها انگیزه نقد کردن به دست آورده‌اند و هم قضات انگیزه مضاعفی در رسیدگی صحیح به پرونده‌ها پیدا کرده‌اند.

محمدیان رئیس سازمان بسیج رسانه نیز در این نشست با اشاره به مشکلات پیش روی خبرنگاران برای تهیه اخبار و گزارش، اظهار کرد: متاسفانه بعضا شاهد هستیم که عدم سواد رسانه‌ای برخی قضات و مسئولان اجرایی، سبب ایجاد پرونده برای برخی خبرنگاران شده است.

وی همچنین بر ضرورت خط‌کشی میان «جریان‌های فیک‌نیوز» و «خبرنگاران شناسنامه‌دار» و تجدیدنظر و بازنگری در انتخاب اعضای هیئت منصفه سیاسی و مطبوعاتی تاکید کرد.

حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد نیز در این جلسه طی سخنانی گفت: مواضع رئیس دستگاه قضا طی یک سال گذشته را به صورت دقیق رصد و پیگیری کرده‌ام؛ برداشت من این است که جهش کنونی صورت گرفته در عدلیه و ارائه ایده‌های جدید و انجام اقدامات جذاب دستگاه قضایی در دوره تحول و تعالی که موجب امیدواری مردم شده است، به دلیل بهره‌گیری حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از تجربه‌های فراوان خود در بدنه و حوزه مدیریتی قوه قضاییه است.

وی در ادامه، اظهارات پیشین رئیس قوه قضاییه در خصوص «ضرورت ضابطه‌مندی ضابطین» را یک انقلاب قضایی دانست و خواستار کوتاه نیامدن و عمل به ان ها شد و در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز گفت: زحمات دستگاه قضایی زمانی به نتیجه می‌رسد که عدلیه، کمک‌های لازم را از افکار عمومی و رسانه‌ها دریافت کند و آنها را در پیشبرد امور خود به کار ببندد.

مظفری مدیرمسئول روزنامه آفتاب یزد نیز در سخنانی ضمن قدردانی از انجام سفرهای بدون تشریفات حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، بر ضرورت تشکیل ستاد عملیاتی ویژه اجرای سند تحول قضایی در قوه قضاییه تاکید کرد و گفت: امیدواریم تغییر و تحولاتی که هم اکنون در دستگاه قضا در حال انجام است تبدیل به یک رویه ثابت شود.

کواکبیان مدیرمسئول روزنامه مردم‌سالاری نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت متفاوت امروز قوه قضاییه نسبت به آنچه در گذشته وجود داشته است، گفت: تحول ایجاد شده در دستگاه قضا حاصل درایت و مدیریت قوی حجت‌‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای است؛ ضمن آنکه روحیه مردمی و انجام سفرهای بدون تشریفات رئیس قوه قضاییه نیز مورد استقبال مردم کشور قرار گرفته است.

وی در ادامه به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود در رابطه با وضعیت ندامتگاه‌ها و همچنین نحوه مواجهه دستگاه قضایی با برخی آسیب‌های اجتماعی پرداخت.

کواکبیان با بیان اینکه در دوره مسئولیت حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بر دستگاه قضا روزنامه‌ای از سوی قوه قضاییه بسته نشده است، گفت: با این وجود، همچنان شاهد هستیم که برخی از مدیران میانی اقدام به مانع‌تراشی برای رسانه‌ها می‌کنند؛ تقاضای ما این است که مرّ قانون در خصوص رسانه‌ها رعایت شود تا خبرنگاران بدون هیچگونه ترس و واهمه‌ای به مطالبه‌گری‌هایشان بپردازند.

صفری سردبیر روزنامه سیاست روز نیز در این جلسه به بیان مطالبی در خصوص موضوعات مرتبط با تامین حقوق محیط‌بانان پرداخت و در ادامه بر ضرورت اطلاع‌رسانی در خصوص پرونده‌هایی که سبب سوءاستفاده دشمنان می‌شود تاکید کرد.

اخوان مدیرمسئول روزنامه جوان نیز در این جلسه با اشاره به برخی ضعف‌های ساختاری موجود در قوه قضاییه، اظهار کرد: رویکرد رئیس دستگاه قضا در زمینه بازدیدها و نظارت‌های میدانی از مراجع و محاکم قضایی و همچنین سایر سازمان‌هایی که با مردم در ارتباط مستقیم هستند، بسیار ارزشمند است و انتظار می‌رود که این قبیل بازدیدهای میدانی مسئولان و مقامات قضایی تبدیل به یک رویه ثابت شود.

شفیعیان مدیر مسئول انصاف‌نیوز نیز طی سخنانی اظهار کرد: من با قاطعیت و بدون هیچگونه تعارفی از بخش قابل توجهی از مواضع رئیس دستگاه قضا طی یک سال گذشته به‌خصوص در رابطه با ضابطه‌مندی ضابطان، دفاع می‌کنم.

وی افزود: درخواست ما از رئیس قوه قضاییه این است که به تبلیغ گفتمان «پاسخ به رسانه» به جای شکایت از آن کمک کنند.

گنجی مدیرمسئول روزنامه همشهری نیز طی سخنانی در این جلسه با اشاره به حجم بالای تماس‌های مردمی با روزنامه همشهری گفت: یکی از نکات بعضا پرتکرار در این تماس‌ها به مقوله سازش در پرونده‌های قتل مربوط می‌شود؛ به نظر می‌رسد که انعکاس گسترده صلح و سازش‌های صورت گرفته در پرونده‌های مرتبط با قتل، ممکن است بازدارندگی مجازات‎‌های مربوط به این جرم را کاهش دهد.

بختیاری مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد نیز در این جلسه به بیان مطالبی در خصوص نقش و جایگاه مهم قوه قضاییه در راستای تامین امنیت سرمایه‌گذاری در کشور پرداخت.

ایمانجانی مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان نیز طی سخنانی گفت: در نتیجه اقدامات گسترده انجام‌شده در دوره ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای بر دستگاه قضا، تصویری مثبت، فعال، مردمی و دلسوزانه از دستگاه قضا در اذهان عمومی نقش بسته است.

وی ضمن اشاره به برخی از موضوعات پیرامون جرایم مرتبط با زمین‌خواری و احتکار، بر ضرورت تقویت شوراهای حل اختلاف رسانه تاکید کرد و گفت: چنانچه این شوراها بیش از پیش تقویت شوند، از ورود بسیاری از پرونده‌ها به دادسرای فرهنگ و رسانه جلوگیری خواهد شد.

حیدری مدیر مسئول سایت خبری رویداد۲۴ نیز طی سخنانی ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته در دوره ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بر دستگاه قضا، به بیان نکات و مطالبی پیرامون لزوم استقلال قوه قضاییه پرداخت و در ادامه، حمایت دستگاه قضایی از سوت‌زنان و افشاگران فساد را نیازمند اصلاح قوانین دانست.

قجری مدیرعامل خبرگزاری آنا نیز در این جلسه خواستار اقدامات بیشتر و جدی‌تر دستگاه قضا در رابطه با تحقق شعار سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» شد و در ادامه گفت: ضرورت دارد که دستگاه قضا در راستای ترک فعل‌های صورت گرفته در حوزه دانش‌بنیان، سازوکاری مشخص را پیشبینی، تدوین و عملیاتی کند.

خانم بیگی سردبیر روزنامه جهان‌صنعت نیز به بیان مطالبی در رابطه با پرونده‌سازی علیه کارآفرینان بزرگ کشور پرداخت و در ادامه خواستار اقدامات جدی دستگاه قضا در راستای تامین امنیت سرمایه‌گذاری در کشور شد.

شجاعیان مدیرعامل خبرگزاری مهر نیز در این جلسه، قاطعیت در رسیدگی به پرونده‌های مهم را از جمله ویژگی‌های مثبت قوه قضاییه در دوره کنونی دانست و در ادامه بر ضرورت اتمام رسیدگی‌ در برخی پرونده‌ها که ذهن و روان مردم را درگیر کرده است، تاکید کرد.

وی افزود: متاسفانه شاهد هستیم که سرقت‌های خرد «امنیت روانی» جامعه را به مخاطره انداخته و آنچه که ضروری به نظر می‌رسد آن است که بازدارندگی لازم در برخوردهای قضایی با این سارقان انجام شود.

عرب مدیرمسئول پایگاه خبری تابناک نیز در این جلسه به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پیرامون مشکلات رسانه‌ها در باب دعاوی و شکایاتی که از آنها مطرح می‌شود پرداخت.

خیام دار سردبیر سرویس قضایی خبرگزاری صداوسیما نیز در این جلسه با اشاره به رویکرد عمل‌گرایانه قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی، خواستار آن شد که نتایج دستورات رئیس قوه قضاییه به سازمان بازرسی کل کشور پیرامون معرفی دستگاه‌هایی که در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کوتاهی داشته‌اند، اعلام شود.

نادعلی‌زاده مدیر مسئول پایگاه خبری جماران نیز طی سخنانی اظهار کرد: تقاضا دارم که رئیس قوه قضاییه به دور از مسائل کلیشه‌ای پیشگام شوند و به صورت سالانه، گزارشی را از میزان عمل به فرامین حضرت امام خمینی (ره) نظیر فرمان هشت ماده‌ای ایشان، ارائه دهند.

اسماعیلی سردبیر روزنامه صبح نو نیز در این جلسه، ضمن بیان چند مصداق از تهدیداتی که متوجه خبرنگاران است، بر ضرورت حمایت بیشتر دستگاه قضا از خبرنگاران و اصحاب رسانه در برابر این تهدیدات تاکید کرد.

عباسی مدیر پایگاه خبری شفقنا نیز در این جلسه بر ضرورت بازنگری در ترکیب اعضای هیئت منصفه سیاسی و مطبوعاتی تاکید کرد و در ادامه اظهار داشت: اقدامات مثبت فراوانی در دوره ریاست حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای بر دستگاه قضا انجام شده اما از سوی دیگر باید اذعان کنیم که همچنان کارهای زیادی نیز بر زمین مانده است.

خانی سردبیر روزنامه اطلاعات نیز در این جلسه طی سخنانی، قلع و قمع مستحدثات غیرمجاز در مسیر رودخانه و سواحل را نتیجه شجاعت رئیس قوه قضاییه در عمل به قانون دانست و در ادامه، مطالبی را در رابطه با نحوه برخوردهای قضایی با مجرمانی که مخل امنیت و آرامش روانی مردم هستند، مطرح کرد.

عباسیان سردبیر اقتصادآنلاین نیز طی سخنانی بر ضرورت اتخاذ تدابیری ویژه در راستای کاهش ورودی پرونده‌های قضایی از طریق انسداد منافذ و ریشه‌کنی زمینه‌های فساد، تاکید کرد.


انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا