خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سلام مخالفان به برجام

آرمان ملی نوشت: نبايد فراموش کرد روحاني در آخرين سخنراني‌هايش در جايگاه رئيس‌جمهور چنين گفته بود که: « اگر اصل 60 قانون اساسي حاکم بود و لطمه نمي‌خورد، چون در اوايل آذر لطمه خورد و اگر 11 آذر نداشتيم و اصل 60 ايستاده بود و همه به اصل 113 احترام مي‌گذاشتند در ماه اسفند (1399) تحريم مردم برداشته شده بود و امروز مردم مي‌ديدند چه شرايطي بر کشور حاکم بود و فروردين و ارديبهشت و خرداد ديگري را مي‌ديدند. البته آن مقدار که مقدور بود وزارت خارجة ما و ديگران تلاش کردند و امروز سفره آماده است و بايد در باز شود تا مردم کنار سفره قرار بگيرند. کار آماده شده و اميدواريم دولت سيزدهم بتواند تکميل کند. ما هم خوشحال مي‌‌شويم که دولت سيزدهم موفق شود و فرقي ندارد دولت دوازدهم دولت موفق شود يا دولت سيزدهم اما بسياربسيار متأسفم که چهار پنج‌ شش ماه از دست رفت.» در کنار آن، خيلي زود شاهد تحقق گفته سخنگوي دولت روحاني هم بوديم. علي ربيعي در آذر 99 گفته بود: «آنهايي که روزي مخالفت مي‌کردند، خودشان پيشرو مذاکره خواهند بود.» اين ادعا که تمايلي براي توافق در دولت روحاني و ثبت آن به نام رئيس آن دوران و محمد جواد ظريف وجود ندارد، چندان بيراه نبود. سنگ اندازي‌ها در مسير مذاکرات در دولت گذشته موضوعي نيست که به راحتي فراموش شود از پخش سريال گاندو تا تهديد ظريف به بازداشت و محاکمه! برخي که توافق را در دولت روحاني سند ذلت مي‌خواندند، با آغاز دولت رئيسي يکباره توافق را سند افتخار مي‌خوانند که بايد نصيب اين دولت شود. اين تغيير رويکرد سند محکمي براي اثبات بي‌اهميت بودن منافع و مصالح ملي براي مخالفان ديروز و موافقان امروز برجام است اما ظاهرا قرار است کماکان ظريف و آناني که جز افزايش اقتدار و پيشرفت کشور در سر نمي‌پروراندند سيبل اتهام‌زني‌ها باشند.

سلام مخالف اصلي به برجام!

تغيير رويکرد مخالفان مذاکره به موافقان چه معنايي دارد. يکي از اين تغييرات بسيار علني بود. حسين شريعتمداري اخير از تيم مذاکره کننده دولت رئيسي تقدير و البته مانند هميشه تيري به سمت اصلاحات پرتاب کرده است: « آيا ايستادگي تيم هسته‌اي کشورمان در مقابل باج‌خواهي آمريکا و متحدانش به بهانه پادماني را درخور تقدير مي‌دانيد يا نظر برخي از مدعيان اصلاحات را که باج‌خواهي حريف را توافق ترجمه مي‌کنند؟!» ديروز عباس عبدي فعال سياسي اصلاح‌طلب نوشت: « براي متوجه شدن مدير مسئول کيهان، پس از آن مصاحبه تند عليه برجام، فقط چند روز کافي بود تا او نيز به برجام سلام دهد.»

حمايت مخفي از توافق

جالب است که برخي برخلاف شريعتمداري سعي دارند تا تغييرشان غيرعلني باشد و اينگونه القا کنند هنوز بر سر مواضع خود هستند که مجتبي ذوالنوري، عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از آن جمله افراد است. او ديروز در واکنش به اينکه شما پيش از اين برجام را آتش زديد، خاطرنشان کرد: «آتش زدن برجام به اين دليل بود که آقا فرموده بودند اگر آنها پاره کنند ما آتش مي‌زنيم، آقاي ترامپ وقتي رفت بيرون يعني پاره کرد آيا حرف رهبري بايد زمين بماند؟! ما وظيفه داشتيم به عنوان سرباز نظام و ولايت، امر آقا را اجرايي کنيم، همين کار را هم کرديم. الان هم آن شرايط پيش بيايد باز همين کار را خواهم کرد و از هيچ حمله و انتقادي هم نگران نيستم.» جالب اينجاست که بلافاصله مي‌گويد: «بنده هم آن زمان که عراقچي به وين مي‌رفت و هم الان به جد طرفدار مذاکره بوده و هستم، چون ما هزينه برجام را داده‌ايم، حالا آنها بايد بدهي‌شان را به ما پس بدهند. با قطع مذاکره نه‌تنها بدهي‌شان به ما از بين مي‌رود بلکه ما محکوم مي‌شويم که ايران نمي‌خواهد تن به مذاکره بدهد لذا ما براي يک توافق قيمتي به مذاکره مي‌رويم.» اين نماينده مجلس يادآور شد: «البته منظور از توافق قيمتي، توافقي است که منافع ملت ما را تأمين کند، نه توافق به هر قيمتي که به ضرر مردم باشد. چون توافق براي ما موضوعيت ندارد. نفع ملت‌مان براي ما موضوعيت دارد. ما مي‌گوييم از شرايط فعلي حداقل يک درجه وضع مردم بهتر شود و به دنبال اين موارد در مذاکرات دنبال اين هستيم.»

بگذاريد کارشان را بکنند

سردار حاجي زاده، فرمانده نيروي هوافضاي سپاه اخيرا در واکنش به سوالي درباره يک توافق خوب گفته است: «مذاکره کنندگان کنوني افراد معتقدي هستند اجازه دهيد کارشان را انجام دهند.» برخي رسانه‌ها در واکنش به اين اظهارات نوشتند که در آشنا بودن عبارت به‌کار برده شده از سوي اين مقام بلندپايه سپاه، همين بس که در طي ساليان اخير، اصلاح‌طلبان نيز بارها در حمايت از تيم ديپلماسي کشور گفته‌اند که «بايد گذاشت آنها کارشان را انجام دهند» اما انگار اضافه شدن يک قيد در دوره فعلي، موجب شده تا اين عبارت امروز توسط برخي هم به‌کار گرفته شود. موضوع اعتقاد مذاکره‌کنندگان ايران به برخي مناسک ديني، قبلا هم از جانب امام جمعه مشهد مورد اشاره قرار گرفته بود، چنانکه علم الهدي گفت: «يک نماز شب خوان، مسئول تيم مذاکره کننده ايران است.» با اين حال، به نظر مي‌رسد که امروز نقطه اشتراک همه جريانات سياسي درون کشور اين است که بايد اجازه داد تيم ديپلماسي فارغ از تمامي فشارها و مخالفت‌ها، کارش را انجام دهد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا