خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هشدار یادگار امام درباره تغییر نام و چهره اسلام آمریکایی

در حالی که دو مفهوم «اسلام امریکایی» و «اسلام ناب محمدی» در اندیشه‌ی امام خمینی(س) از کلیدی‌ترین واژه‌های سیاسی به شمار می‌آیند؛ اما، امام خمینی بسیار به ندرت و تلویحی مصداقی خارجی برای آنها بیان می‌کند؛ با این حال به طور خلاصه می‌توان با مراجعه به یکی از منابع شناخت اندیشه‌ی ایشان یعنی آثار و بیانات مرحوم سید احمد خمینی(ره) تا حدودی به جوهره این دو مفهوم نزدیک شد.
به گزارش انصاف نیوز به نقل از جماران، در مجموعه‌ی آثار یادگار امام می‌خوانیم:
«مردم ما و نسل‌های آینده باید بدانند که پیروزی انقلاب‌شان یکباره و بی‌مقدمه در ۲۲ بهمن سال ۵۷ اتفاق نیفتاد. هرگز چنین نبوده که امام در سال ۴۱ و ۴۲ قیامی کرده باشد و ظرف چند روز مسأله تمام شده و شکست خورده باشد و دوباره در سال ۵۷ فرصتی پیش آمده و به پیروزی رسیده باشیم. پیروزی سیاسی انقلاب در ۲۲ بهمن، مترتب بر پیروزی‌هایی بوده است که در میدان‌های سخت و طولانی مبارزه‌ی امام با متحجرین و مقدس نمایان احمق و دین به دنیا‌فروشان به دست آمده بود و انقلابی به مراتب دشوار‌تر از انقلاب سیاسی لازم بود تا طلسم‌های تحجر شکسته شود، برداشت‌های انحرافی از اسلام که تا عمق حوزه‌های دینی رسوخ کرده بود، زدوده شود و غبار قرن‌ها هجوم بیگانگان و پیرایه‌های دروغین از دامن اسلام راستین شسته شود و زلال اندیشه‌های اسلام ناب محمدی به نسل تشنه و خسته‌ی معاصر برسد.»( مجموعه آثار یادگار امام، ج اول، صص۳۰۲ ـ ۳۰۳)
البته او هم‌سو با امام خمینی نه تنها افشای نام حل مسئله را نمی‌داند، بلکه تأکید دارد که اسلام آمریکایی هر روز رنگ، نام و شعار خود را تغییر می‌دهد. «افشای نام و چهره کسانی که با امام و انقلاب آن کردند ـ که گوشه‌ای از آن را در این مقاله می‌خوانیم ـ مشکلی را حل نمی‌کند، چرا که تنها شخص و افراد نیستند، جریان‌هایی هست که از صدر اسلام تا به امروز در مقابل منافع اسلام واقعی وجود داشته و دارند، حلقوم‌شان در خدمت اسلامی است که امام تعبیر به اسلام امریکایی کرده است، و در مقابله با خط امام و انقلاب هر روز رنگ و نام و شعار عوض می‌کنند»(همان، ص۳۲۹)
اما مروری بر مواضع امام خمینی و یادگار گرامی‌اش به خوبی نشان می‌دهد که از منظر آن‌ها اسلام آمریکایی و تحجرگرایی در حوز‌ه‌های علمیه پایگاه دارد.
«در حوزه‌های علمیه هستند افرادی که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی فعالیت دارند. امروز عده‌ای با ژست تقدس مآبی چنان تیشه به ریشه‌ی دین و انقلاب و نظام می‌زنند که گویی وظیفه‌ای غیر از این ندارند. خطر تحجر‌گرایان و مقدس‌نمایان احمق در حوزه‌های علمیه کم نیست. طلاب عزیز لحظه‌ای از فکر این مار‌های خوش خط و خال کوتاهی نکنند، این‌ها مروج اسلام امریکایی‌اند و دشمن رسول‌الله.»(صحیفه امام، ج21، ص ۲۷۸)
این در حالی است که پس از رحلت یادگار امام، کمتر کسی به تحلیل چیستی اسلام آمریکایی پرداخته است که از منظر او همواره در حال تغییر چهره است.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا