خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تاريخ‌سازی علیه میرحسین پس از وقايع سال ٨٨

جعفر شیرعلی‌نیا، نویسنده و پژوهشگر تاریخ جنگ در یادداشتی تلگرامی نوشت:

27اردیبهشت58 در شورای انقلاب بحث از اضافه‌شدن افراد جدید برای تقویت شورا بود. نام میرحسین‌موسوی مطرح شد.
قطب‌زاده گفت کارش زیاد است. اقاي خامنه‌ای گفت: «موسوی را می‌شناسم پیش‌برنده جلسه است از دیرباز در مبارزه بوده، در عقاید اسلامی مستقیم است، تعصب ندارد.» بهشتی به شوخی گفت: «موسوی هم خامنه‌ایست.» یعنی اهل خامنه است. قطب‌زاده گفت تمام مطالب را قبول دارم ولی خشک است. بهشتی گفت: «حسین موسوی از معدود کسانی است که در مدت اقامت در خارج سازندگی داشت و به‌عنوان مرشد مورد‌قبول بود.» بنی‌صدر از چهار شرط برای انتخاب همکار گفت: «تکرو نباشد، اهل غیظ نباشد… اسرار را بیرون نبرد، به جمع دروغ نگوید.» بهشتی گفت تمام شرایط گفته‌شده در موسوی هست… نهایتا در گزارش جلسه نوشته شد: «صلاحیت مهندس موسوی تصویب شد به اتفاق.»(متن مذاکرات شورای انقلاب)

14مرداد60 روز ترور دکتر آیت است. چند روزی است دوستان پیام‌هاي متعددی می‌فرستند و به اصرار از من توضیح می‌خواهند. پیام‌هایی با این مضمون‌: آیت به مجلس می‌رفت تا در جلسه رای‌اعتماد به وزارت خارجه موسوی شرکت و افشاگری کند که با 65گلوله ترور شد؛ آیت اسناد فراماسونر بودن موسوی را به همراه داشت؛ در خاطرات هاشمی نوشته شده ‌موسوی سابقه انقلابی ندارد؛ او همدل با سازمان مجاهدین خلق بوده و…

برخی دوماه بعد از انتخابات88، در مردادماه نوشتند روز ترور آيت(14مرداد60) بنا بوده در مجلس برای وزارت خارجه موسوی رای‌گیری شود، بعد متوجه اشتباهشان شدند اما با اندکی تغییر، روایتشان را تکرار کردند. مهندس موسوی 14تیر(یک ماه قبل از ترور آیت) در دولت رجايي از مجلس رای‌اعتماد گرفته بود و وزیرخارجه شد و همان روز دکتر آیت در مخالفت با او صحبت کرد.

14مرداد در روز ترور آيت، نخست‌وزير جديد، باهنر، برای نخست‌وزیری رای اعتماد گرفت و بحث وزرا 25و26مرداد مطرح شد و مهندس موسوی به‌عنوان وزير پيشنهادي وزارت خارجه رای‌اعتماد گرفت. جالب این‌که بهترین دفاع از مهندس را آقای خامنه‌ای 26مرداد انجام داد؛ «درباره همه خيال مي‌كرديم كه انتقاد شود ولي در مورد ايشان انتظار نداشتيم. بنده ايشان را بخوبي مي‌شناسم. آنچه درباره ايشان [از] گرايش‌ها گفته شد دروغ محض است و شاهد آن روزنامه جمهوري اسلامي است. شما كدام روزنامه‌اي سراغ داريد كه از ابتداي انقلاب تاكنون در خط اسلام و امام عمل كرده است. ايشان خط ملي‌گرايي را با قاطعيت رد كرد درصورتي‌كه شما متهم مي‌كنيد ايشان را [به] گرايش به فلان گروه، اينها كذب محض است. من شهادت مي‌دهم امروز و روز قيامت كه اين مسايل نسبت به ايشان وارد نيست.»(روزنامه‌جمهوري‌اسلامي، 27مرداد60،صفحه10)

تصویری از ص14روزنامه ایران منتشرشده در 13مرداد89 پيوست كرده‌ام که از جاهایی است که پس از اتفاقات انتخابات88 اتهامات مهمي عليه موسوي مطرح مي‌كند؛ متنی که در ارگان رسمی دولت دهم منتشر شده. در این متن عليرغم ذكر خاطره هاشمي از روز 14تير و تصريح او بر وزير شدن موسوي، ذكر شده او فرصت نيافته در كابينه حضور يابد! روز ترور آیت و رای اعتماد به موسوی را یک روز نوشته در‌حالی‌که یکی 14مرداد است و دیگری 26مرداد. نوشته است که 25مرداد رجایی سرپرست وزارت خارجه بوده درحالی‌که چنین نیست و از 14تير میرحسین موسوی وزیر خارجه شده است.

با تمام غلط‌های تاريخي كه تنها در ستون انتهايي اين صفحه مشاهده مي‌كنيد، گویا بناست فراماسونر بودن موسوی و نيز ارتباط ترور آيت با روز ادعايي راي‌اعتماد به موسوي را هم اثبات کنند!

در متن‌های تاریخی اشتباه پیش می‌آید و به آن معترض نیستم اما گاه احساس می‌شود پس از سال88 متن‌هایی برای سناریوسازی نوشته می‌شود. در این صفحه از روزنامه سخنان آیت در جلسه 14تیر60 نیز آمده و جالب است در جلسه رای‌اعتماد دوم در 26مرداد60 آقای خامنه‌ای به‌نوعی به این سخنان و به سخنان دیگر مطرح‌شده علیه موسوی درباره گرایش‌های او جواب داده است.

دوستان عزيز! کجا را نشانه گرفته‌ايد؟ گمان می‌کنید موسوی را می‌زنید و آیت را قهرمان مي‌كنيد؟ در این روایت شما، امام، آقای خامنه‌ای و بسیاری دیگر از بزرگان چگونه تصویر می‌شوند؟

مهندس موسوی کارنامه‌ای دارد با نقاط قوت و ضعف که حتما باید نقد شود، معتقدم برخی اشکالات مهم در مدیریت موسوی در اداره کشور در دهه60 و مسایل جنگ نقادی نشده و ایشان نیز از کسانی است که وظیفه پاسخگویی به پرسش‌ها را داشته اما حاضر به پاسخگویی نشده است.

می‌توان عملکرد مهندس در دوران مدیریتش و پس از آن از جمله در وقایع سال88 را به نقد کشید اما منصف بود. این به نفع مخالفان او نیز هست که ممکن است روزی که مخاطبانشان به نادرستی برخی روایت‌ها پی ببرند آن‌گاه حتی روایت‌های درست آن‌ها را نیز قبول نکنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. مثلا میخواستید دفاع کنید؟ دارید میگید دوستان این چه اتهاماتیه به ایشون میزنید؟بیاید بهتون بگیم اتهامات بهتری هست که میشه به ایشون زد!دستتون درد نکنه واقعا!واسه کسی که در حصره و هیچ دفاعی نمی تونه از خودش بکنه واقعا معامله منصفانه ایه

    5
    5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا