خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آقای اژه‌ای؛ چرا شوکه نشویم؟ | احمد حیدری

حجت‌الاسلام احمد حیدری در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «آقای اژه‌ای؛ چرا شوکه نشویم؟»، به بهانه‌ی بازدید رئیس قوه قضاییه از زندان رجایی‌شهر نوشت:

کلیپی از حضور سرزده رئیس جدید قضایی، آقای اژه‌ای در زندان منتشر شده که زندانی داعشی به صراحت از بازدید او ابراز تعجب می‌کند! و چه بسا همه مردم از حضور بی‌واسطه و گره‌گشای مسئولان اگر نمایشی نباشد، متعجب باشند؛ چرا؟ مردم انقلاب کردند تا نظامی برپا سازند که آمال و آرزوهای انسانی‌شان را محقق سازد و الگویی جهانی شود و منتظران عدل را رهنمون باشد ولی حالا شاهدند نه تنها این نظام بسیار ناتوان‌تر از «تحقق‎‌بخشی آرزوهایشان» است! چه وعده‎‌های زیبایی در دوران انقلاب به مردم داده شد و عملی نگردید و فراموش شد! وعده‌دهندگان در صدد بودند آمال 1400 ساله مردم را تحقق بخشند و حکومت محمدی(ص) و علوی(ع) برپا کنند، اما به دنیا گرائیدند، وعده‌ها را فراموش کردند و دوباره انحصار‌طلبی، قبیله‌گرایی و کنار زدن مردم و نخبگان حاکم شد. سال‌هاست مردم به هر بهانه و در هر فرصتی فریاد اعتراض به آسمان بلند می‌کنند ولی حاکمان اعتراضات را فصلی دیده، به وقایع خاص ارتباط داده و از شنیدن پیام اصلی «کرگوشی» می‌کنند.

وقتی مردم می‌بینند فسادهای نجومی، اختلاس‌های نجومی، حقوق‌های نجومی، املاک نجومی، سلطان‌های نجومی فساد، و … هر روز از گوشه‌ای سر بر‌می‌آورند و روز به روز قوی‌تر می‌شوند، وقتی مردم می‌بینند اختلاس‎گران و تاراج کنندگان اموال عمومی در زندان در سوئیت‌های اختصاصی لاکچری محکومیت می‌گذرانند و …؛ ولی در همان حال یک زندانی امنیتی بیمار را با غل و زنجیر به بیمارستان اعزام می‌کنند و هر دو پایش را به تخت زنجیر می‌کنند تا در اطاق هم نتواند قدم بزند! و بعد از بالاگرفتن رسوایی، آن را به خودسری اعزام کنندگان [که احتمالا چند سرباز ضعیف و بی‌‎پناهند!] نسبت می‌دهند؛ وقتی مردم می‌بینند همیشه چنین رفتارهای شرم‌آوری بعد از افشا شدن و بالا گرفتن رسوایی، به چند مأمور دون‌پایه خودسر! منسوب می‌گردد که نه معرفی و شناسانده می‌شوند و نه کیفر می‌گردند! وقتی مردم می‌بینند در واگذاری و اجرای پروژه های بزرگ با عواقب گسترده زیست محیطی، به کارشناسان و متخصصان بها داده نمی‌شود [مراجعه کنید به مصاحبه «محمدجواد عبداللهی»، رییس بازنشسته دانشکده زمین شناسی و دانشگاه چمران اهواز در ارتباط با احداث سد گتوند و شوره‌زار سازی جلگه حاصلخیز خوزستان و بی‌توجهی گسترده به نظریات کارشناسان داخلی و مغرضانه خواندن نظریات کارشناسان خارجی، مصیبتی که چهار دهه است با آن دست به گریبانیم و تصمیم گیری پنهانی و بدون اطلاع خبرنگاران و خبرگان بنا بر کلیپ‌های لو رفته!]، وقتی مردم می‌بینند شورای نگهبان با تفسیر غیر حقوقی‌اش رکن جمهوریت را بی‌معنا ساخته و آنان را از صحنه انتخابات کنار زده و همه مسئولیت‌های انتخابی را در حقیقت انتصابی ساخته و هیچ ملجأیی برای شکایت از این شورا و واداشتن او به ادای حقشان ندارند و به جای ابراز تأسف از عدم شرکت مردم و تلاش در جهت یافتن و سعی در جهت از بین بردن موانع حضورشان، به حماسه جلوه دادن حضور اقلیّت و بالا بردن درصد مشارکت با توجیه‌های سست اقدام می‌کنند و شرکت نکردنشان نه تنها بر ابروی مسئولی، «چین» نینداخته که شادمان از این عدم حضورند زیرا در سایه آن، مهندسی‎‌شان به توفیق رسیده و توانسته‌اند بر همه ارکان قدرت تکیه بزنند؛ وقتی مردم می‌بینند دنیا در برابر هیولای کرونا به سرعت در حال واکسیناسیون است ولی کشورشان در رده‌های آخر است و چندین نهاد با اتکا بودجه‌‎های هنگفت بیت المال مردم، در حال ساخت واکسن داخلی کرونا هستند ولی نه از واکسن خارجی خبری هست نه از واکسن داخلی و هنوز 80 درصد مردم واکسن نزده‌‎اند؛
و …

طبیعی است که به هر بهانه‌‏ای دنبال اعتراض باشند و وقتی هیچ راهی برای اعتراض آرام نداشته باشند و هر تجمعی، غیر قانونی و براندازانه قلمداد ‌شود، به اغتشاش میل یابند. این روزها که شاهد اعتراض گسترده مردم خوزستان بودیم که از مرزهای استان فراتر رفت، حکومت همچون گذشته اعتراضات را به بحران بی‌آبی و کم‌آبی فروکاست و سعی کرد با بازکردن دریچه سدها، آبی بر این آتش بریزد! رهبری می‌گوید: «اگر در وقت خود توصیه‌ها در مورد آب و فاضلاب استان مورد توجه قرار می‌گرفت، مسلماً این وضع ایجاد نمی‌شد!». خاتمی رئیس جمهور اسبق می‌گوید: «تصمیم‌های خوبی در گذشته‌ برای حل کوتاه مدت و میان مدت مسائل خوزستان گرفته و آغاز شد که متأسفانه بعد آن‌گونه که شاید و باید مورد توجه و پی‌گیری قرار نگرفت و اگر عمل می‌شد، شاید امروز با این مشکلات روبرو نبودیم».‌ بررسی عوامل عدم اجرای این توصیه‌ها و تصمیم‌ها و مجازات مقصران و قاصران به عهده چه کسی است؟ چرا سستی می‌شود؟ تا زمانی که از برج عاج خود ساخته، فرود نیاییم، خادم مردم نشویم، امور را به خود مردم بر نگردانیم، به رأیشان گردن ننهیم و آنان را قانع نکنیم، در بر همین پاشنه خواهد چرخید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا