خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگاه تبعیض‌آمیز وزارت نیرو، عامل بحران آب است

خلاصه لایو اینستاگرامی درباره قطعی آب در شهرکرد

گروه اقتصادی، انصاف نیوز: شاید این نخستین بار در تاریخ معاصر ایران باشد که آب شرب و خانگی در یک مرکز استان برای 8 شبانه‌روز متوالی قطع شده باشد. این تشنگی زخم‌های کهنه کشمکش بر سر منابع و مصارف آب بین دو استان همجوار چهارمحال و بختیاری و اصفهان را تازه کرد و در پی آن بازار شایعات به شدت داغ شد؛ «آب قطع شده است چون یک تونل مخفی حفر شده تا آب از سرچشمه به اصفهام منتقل شود»، «گل‌آلودی آب به سبب ایجاد یک انفجار بوده تا پروژه انتقال آب به اصفهان سریع‌تر ساخته شود» و… انصاف نیوز در نشست مجازی با دو نفر از اهالی شهرکرد درباره واقعیت‌های قطعی آب در منطقه معروف به هزارچشمه به گفت‌وگو نشست.

صادق صدری‌نژاد، ادمین صفحه دهکردآن‌لاین گفت: مسئولان استانی درباره بحران آب شهرکرد سکوت کردند و همین اشتباه به شایعه‌سازان فرصت داد با رواج دورغ‌های گوناگون فشار روانی مردم را مضاعف کنند.

این فعال رسانه‌ای تعلل و ترک فعل در سال‌های متمادی را علت اصلی بروز بحران آب شهرکرد دانست و افزود: پس از فروکش‌کردن این بحران، با کمک رسانه‌های فعال در سطح ملی این مطالبه جدی را خواهیم داشت که چه کسانی و با چه اهداف و انگیزه‌هایی در وزارت نیرو، آب منطقه‌ای یا آبفای استان وظایف خود را انجام نداده‌اند تا مشکل امروز خودش را نشان دهد.

صدری‌نژاد نگاه بخشی به مساله آب را علت بروز تنش‌های آبی در کشور خواند و ادامه داد: استانی که سرچشمه زاینده‌رود و دز و کرخه است باید به سختی از این منابع آبی بهره‌برداری کند اما استان اصفهان بدون هیچ محدودیت و ملاحظه‌ای از زاینده‌رود برای کشاورزی و صنعت وشرب استفاده می‌کند و وزارت نیرو هم هیچ تلاشی برای توزیع عادلانه آب انجام نمی‌دهد.

به گفته او، در حالی که دائما گفته می‌شد برداشت آب در بالادست بی‌رویه است، آمارها نشان می‌دهد بهره‌برداری چهارمحال و بختیاری از زاینده‌رود نزدیک به 50 درصد حق‌آبه‌اش بوده است.

مدیر دهکردآن‌لاین گفت: اگر آب شرب مراکز دیگر استان‌ها 48 ساعت قطع شود، حتما در سطح ملی ستاد بحران تشکیل می‌شود اما تا روز ششم حتی خبرهای این اتفاق به گوش مردم سایر استان‌ها نرسیده بود. مردمی که این تفاوت‌ها را می‌بینند، اعتماد خود را از دست می‌دهند و زمینه برای هر شایعه و دروغی آماده می‌شود.

نه انفجار، نه انتقال

مهدی پژوهش‌دهکردی، دانش‌آموخته دکترای آب و خاک و مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری، دلایل بحران اخیر آب شهرکرد را تشریح کرد.

او گفت: به دلیل ممنوعیت استفاده مردم چهارمحال و بختیاری از آب‌های سطحی، از طرفی شاهد استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی بوده‌ایم و از سوی دیگر، کاهش نزولات آسمانی ارتفاع یخچال‌های کوهرنگ را به شدت کاهش داده است. به همین دلیل سیلاب اخیر، به گل‌آلودشدن شدید آب منجر شد تا جایی که سطح آلودگی در روزهای نخست 80 تا 100 برابر حد مجاز بود.

این کارشناس آب و خاک با اشاره به بازدید میدانی خود از سرچشمه‌های کوهرنگ، ادامه داد: من به عنوان یک کارشناس نفعی در وارونه نشان دادن حقایق ندارم و همین‌جا اعلام می‌کنم بر اساس مشاهداتم، هیچ پروژه انتقال آبی در این منطقه به اجرا درنیامده است.

پژوهش‌دهکردی گفت: یافته‌های یک مطالعه که به سفارش وزارت نیرو در سال 98 انجام شد، ناپایداری منابع آب شهرکرد را نورد تاکید قرار داده و پیشنهاد کرده است یک تصفیه‌خانه مجهز در مسیر انتقال آب از کوهرنگ به شهرکرد احداث شود.

لایو اینستاگرامی با یک خبرنگار و یک استاد دانشگاه ساکن شهرکرد

او ادامه داد: پرسش اساسی و مهم این است که چرا از انجام این کار مهم و اساسی غفلت شده است؟ مدیران فعلی استان، در تلاشند مشکل آب شهرکرد را حل کنند و من آنان را مقصر نمی‌دانم چون این مشکل در این دولت پیش نیامده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد، فقدان تصفیه‌خانه مجهز در شهرکرد به عنوان مرکز استان را امری عجیب و غیرقابل باور خواند و گفت: استان هم‌جوار در استفاده از منابع آبی که از چهارمحال و بختیاری جاری می‌شود هیچ محدودیتی ندارد اما مردم این استان باید از منابع آب‌های زیرزمینی استفاده کنند. استان ما یکی از بالاترین تعداد چاه‌های حفر شده در ایران را دارد که دلیلش نگاه مافیایی و کاملا بخشی در مدیریت منابع آب بوده است.

مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری با بیان این‌که وزارت نیرو در تسخیر مدیرانی است که نگاه قبیله‌ای و محلی به مساله مهم آب دارند، اضافه کرد: هر استانی که تعداد مدیران بیشتری در ساختار وزارت نیرو داشته است، بیشتر و بهتر توانسته از منابع آبی مشترک با استان‌های دیگر استفاده کند.

او گفت: سرچشمه زاینده‌رود و دز تشنه است و باید راه‌حل‌های کلان برای این مشکل اندیشید. آب‌رسانی تانکری آن هم با عنوان کمک فلان استان، در شأن این مردم نیست.

پژوهش‌دهکردی به پرسشی درباره راه‌حل‌های تامین آب پایدار برای شهرکرد پاسخ داد: انتظار داریم بین 48 تا 72 ساعت آینده کمی از حجم رسوبات آب کاسته شود اما راه‌حل اجرایی این است که یک خط انتقال 5 کیلومتری از شیخان احداث شود که حجم آب را بالا برده و رسوبات را کاهش دهد.

او گفت: یکی دو راه‌حل زودبازده دیگر هم وجود دارد که به دلیل وجود حساسیت در فضای استان، ترجیح می‌دهم به شکل عمومی مطرح‌شان نکنم اما ب مسئولان استانداری ارائه شده است که اگر صلاح بدانند درباره‌اش صحبت خواهند کرد.

پژوهش‌دهکردی در پایان گفت: می‌دانم که همشهریانم در هفت هشت روز گذشته چقدر فشار متحمل شده‌اند اما به عنوان یک کارشناس و یک هم‌درد از آنان خواهش می‌کنم به شایعه‌سازان فرصت ندهند فضا را بیش از این آلوده کنند و به تنش‌ها دامن بزنند.


فیلم گفت‌وگو:

انتهای پیام

بانک صادرات

پیام

  1. این گزارش و تحلیل را که از کنار زایتده رود باتلاق گاوخونی که بیست سال است خشک است خواندم واقعا معنای از آب گل آلود ماهی گرفتن را فهمیدم بن بروجن تیر خلاص را به زاینده رود خواهد زد

  2. خوب است اصفهانی ها تاریخ را بخوانند. در کجای تاریخ می شد در اصفهان برنج کاشت؟ در کجای دنیا کارخانه های ذوب آهن و پتروشیمی را وسط کویر می برند؟ آن هم وقتی کیلومترها ساحل در کنار دریا داریم. در همه جای دنیا مسیر مهاجرت از کویر به کنار آب و دریاست اما درینجا برعکس است. به بهای رونق شهرهای مرکز ایران نباید بقیه ایران نابود شود. کمبود آب در اصفهان به سبب جمعیت زیادی این منطقه است که ناشی از رونق مصنوعی این خطه از ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا