خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دست راست وارن بافت و دوست او، چارلی مانگر درگذشت

مجله صرافی دیجیتال والکس نوشت:

چارلی مانگر (Charlie Munger)، سرمایه‌گذار و میلیاردر افسانه‌ای در سن ۹۹ سالگی درگذشت. او تحت عنوان دست راست وارن بافت (Warren Buffet) شناخته می‌شد و به ساخت غول سرمایه‌گذاری برکشایر هاتاوی (Berkshire Hathaway) کمک کرده بود. در ادامه به رویکردهای مانگر می‌پردازیم و توصیه‌های او به سرمایه‌گذاران را مرور می‌کنیم.

به گزارش والکس و به نقل از cointelegraph، طبق اعلامیه شرکت برکشایر هاتاوی در ۲۸ نوامبر، خانواده مانگر به اطلاع برکشایر رساندند که «او صبح روز گذشته در یکی از بیمارستان‌های کالیفرنیا در آرامش درگذشت.»

مانگر که از سال ۱۹۷۸ به عنوان نایب رئیس امپراتوری بافت فعالیت می‌کرد، ۲/۶ میلیارد دلار دارایی خالص داشت و به طور معمول به دلیل اتخاذ یک فلسفه سرمایه‌گذاری و انتخاب سهام مناسب در طول مدت تصدی خود در برکشایر مورد تحسین قرار می‌گرفت.

اما بیت کوین و ارزهای دیجیتال برای مانگر و بافت سرمایه‌گذاری مطلوبی محسوب نمی‌شدند و این دو از بیت کوین به عنوان «مرگ موش» و «مرگ موش به توان دو» یاد می‌کردند. با این وجود، معامله‌گران ارزهای دیجیتال همچنان می‌توانند از آموخته‌های مانگر در طول ۶۰ سال تجربه سرمایه‌گذاری او بهره ببرند. در این مطلب به تعدادی از رویکردهای سرمایه‌گذاری می‌پردازیم که مانگر به آنها تاکید کرده است.

فقط روی چیزهایی که درباره آنها اطلاعات دارید سرمایه‌گذاری کنید

به گفته مانگر، برکشایر هاتاوی معمولاً هنگام ارزیابی یک سرمایه‌گذاری بالقوه، سهام مورد نظر را در یکی از سه سبد زیر طبقه‌بندی می‌کند.

او می‌گفت:

ما سه سبد برای سرمایه‌گذاری داریم: بله، نه و درک آن خیلی سخت است.

این رویکرد می‌تواند توضیح دهد که چرا مانگر و بافت هرگز به سمت سرمایه‌گذاری روی بیت کوین و ارزهای دیجیتال نمی‌رفتند، اما پیام اصلی این است که آنها از سرمایه‌گذاری در چیزی که نمی‌دانستند اجتناب کرده‌اند.

بافت پیش از این اقرار کرده بود که او و مانگر – هر دو به عنوان افرادی بدبین در زمینه فناوری شناخته می‌شوند – برای درک پتانسیل واقعی تجارت الکترونیک آمازون در دهه ۱۹۹۰ «بیش از حد احمق» بودند و بنیانگذار این شرکت یعنی جف بزوس (Jeff Bezos) را دست کم گرفتند.

برکشایر هاتاوی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مایکروسافت و گوگل را نیز از دست داد. مانگر با اشاره به تصمیم این شرکت مبنی بر عدم سرمایه‌گذاری در گوگل، با ابراز تاسف اذعان کرده بود: «ما این فرصت را به باد دادیم.»

علیرغم از دست دادن برخی از فرصت‌ها، برکشایر هاتاوی همچنان روی بخش‌هایی که آنها را کاملاً درک می‌کرد، به‌ویژه بانکداری، غذا و نوشیدنی تمرکز داشت. این استراتژی موفقیت‌آمیز بود و منجر به سود قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی مانند بانک آمریکا (Bank of America)، امریکن اکسپرس (American Express)، کوکا کولا (Coca-Cola Co) و در نهایت اپل شد. البته این شرکت اولین بار تصمیم گرفته بود که در این غول حوزه فناوری سرمایه‌گذاری نکند.

به گفته جان لفور (John LeFevre)، یکی از سرمایه‌گذاران گلدمن ساکس (Goldman Sachs)، فرمول چارلی مانگر برای موفقیت ساده و کامل است:

  • کمتر از درآمدتان خرج کنید
  • با احتیاط سرمایه‌گذاری کنید
  • از افراد سمی و فعالیت‌های سمی دوری کنید
  • برای برآورده شدن خواسته‌های خود صبر و تحمل پیشه کنید
  • هرگز از یادگیری دست نکشید

مانگر و بافت با بررسی کامل ترازنامه یک شرکت قبل از تصمیم به سرمایه‌گذاری، در مبحث ارزیابی مهارت پیدا کردند. به گفته مانگر، این روش تنها راه هوشمندانه برای تصمیم‌گیری بهتر هنگام سرمایه‌گذاری است. این رویکرد شامل تجزیه و تحلیل دقیق سلامت مالی و دارایی‌های یک شرکت می‌شود و درک جامعی از ارزش و پتانسیل آن برای موفقیت بلندمدت ارائه می‌دهد.

مانگر گفته بود:

سرمایه‌گذاری عاقلانه شامل تمرکز بر ارزش ذاتی یک کسب و کار می‌شود، نه فقط بر قیمت سهام. برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه هنگام سرمایه‌گذاری، ارزیابی ارزش واقعی خود شرکت ضروری است.

در حالی که نمی‌توان زنجیره‌های بلوکی (بلاک چین) و پروتکل‌ها را از طریق مدل جریان نقدی تنزیل شده (DCF) یا سایر روش‌های سنتی ارزش‌گذاری کرد، اما می‌توان دیدگاه‌ها و نکات زیادی را از داده‌های آنچین به‌دست آورد. از جمله این‌ها می‌توان به تعداد کاربران فعال روزانه و حجم تراکنش‌ها تا ارزش کل قفل‌ شده (نسبت به ارزش بازار) یا همان TVL، ورودی و خروجی خالص و موارد دیگر اشاره داشت.

موفقیت در سرمایه‌گذاری بیشتر تحت تاثیر خلق و خوی فرد است تا بهره هوشی

مانگر هرگز کسی نبود که با سر در یک ترند جدید شیرجه بزند، بلکه ترجیح می‌داد در سمت محافظه‌کارانه سرمایه‌گذاری باقی بماند.

او پیش از این گفته بود که بسیاری از افراد با بهره هوشی بالا سرمایه‌گذاران وحشتناکی هستند زیرا خلق و خوی وحشتناکی دارند.

وی اعتقاد داشت:

از سوی دیگر، «سرمایه‌گذاران بزرگ» با احتیاط قدم برمی‌دارند و برای بررسی کامل تصمیمات خود وقت می‌گذارند. سرمایه‌گذاران بزرگ همیشه بسیار مراقب هستند. آنها به مسائل فکر می‌کنند و شرایط را می‌سنجند. با خونسردی و سر صبر کار خود را انجام می‌دهند. آنها آرام هستند. عجله‌ای برای تصمیم‌گیری ندارند. آنها هیجان‌زده نمی‌شوند. آنها فقط بر جمع‌آوری اطلاعات واقعی و ارزیابی ارزش برای تصمیم‌گیری آگاهانه تمرکز می‌کنند و این چیزی است که ما سعی داریم انجام دهیم.

مانگر در اظهارنظر دیگری گفت:

مدیریت و مهار احساسات تکانشی و غیرمنطقی بسیار مهم است.

مانگر که بیش از ۶۰ سال در عرصه سرمایه‌گذاری فعالیت داشته، گفته بود که صبر و تحمل نیز هنگام جمع‌آوری ثروت از اهمیت زیادی برخوردار است.

او اظهار داشت:

پول کلان نه فقط در معاملات و خرید یا فروش، بلکه با صبر و تحمل برای کسب فرصت‌های مناسب حاصل می‌شود.

در تصمیمات سرمایه‌گذاری خود اعتماد به نفس داشته و برای تحمل نوسانات بازار آماده باشید

مانگر چندین بار در طول دهه‌های مختلف شاهد سقوط سبد سرمایه‌گذاری برکشایر بوده است. از جمله این موارد می‌توان به دوشنبه سیاه در سال ۱۹۸۷، بحران مالی در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ و اخیراً، همه‌گیری COVID-19 اشاره کرد.

وی بر اهمیت تعهد سرمایه‌گذاران بلندمدت به سرمایه‌گذاری‌های خود حتی در شرایط چالش‌برانگیز اقتصاد کلان که منجر به سقوط بازار می‌شوند، تاکید کرده بود:

اگر نتوانید با آرامش به ریزش ۵۰ درصدی بازار که دو یا سه بار در قرن اتفاق می‌افتد واکنش مناسبی نشان دهید، پس گزینه درستی برای تبدیل شدن به یک سهامدار عادی نیستید و احتمالاً عملکرد متوسطی خواهید داشت.

مانگر در اظهارنظری جداگانه گفت:

دوره‌هایی وجود خواهد داشت که با چالش‌ها و سختی‌های خود مشخص می‌شوند. این سختی‌ها با فواصل زمانی رشد و شکوفایی آمیخته شده‌اند.
توییت پامپلیانو

بافت روز گذشته در بیانیه‌ای گفت:

برکشایر هاتاوی بدون الهام، خرد و مشارکت چارلی نمی‌توانست به وضعیت کنونی خود برسد.

مانگر در تاریخ ۱ ژانویه ۱۹۲۴ به دنیا آمد و ۳۴ روز قبل از تولد ۱۰۰ سالگی خود چشم از جهان گشود. یادش گرامی.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا