خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ضرغامی: از هر اقدامی که ارتباطات خارجی‌مان را تسهیل کند استقبال می‌کنیم

سرویس سیاسی انصاف نیوز: عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، درباره‌ احیای برجام به انصاف نیوز گفت: حتما از هر اقدامی که نسبت به تسهیل ارتباطات خارجی موثر باشد تحت هر عنوانی استقبال می‌کنیم و می‌تواند برای ما مفید باشد.

او در حاشیه هشتمین جلسه شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه «البته مسئله جدی ما مقابله با ایران هراسی است»، افزود: ایران هراسی ربطی به برجام ندارد. ایران هراسی توسط دشمنان ملت ما تعقیب می‌شود. به هر حال محدودیت‌هایی مانند محدودیت‌های بانکی داریم که روش‌های خاص خودمان را برای حل کردن این مسائل داریم اما هر اقدامی که توسط دولت و دستگاه دیپلماسی تحت هر عنوانی بتواند موانع را برطرف کند از آن استقبال می‌کنیم.

ضرغامی در پاسخ به این سوال که «آیا به برجام خوش‌بین هستید؟» تاکید کرد: کارشکنی‌های آمریکایی‌ها هیچ وقت تمام نمی‌شود و دستگاه دیپلماسی ما در روندی که در پیش گرفته همواره شاهد کارشکنی‌های آمریکایی‌ها بوده است و ایران هم به دنبال رعایت حداقل حقوق قانونی خود است، به این معنا که از هیچ خط قرمزی عبور نشود.

او افزود: خط قرمز‌های ما و شاخص‌هایی که رهبر معظم انقلاب سال‌هاست تعیین کردند برای دولت، محترم است و دولت بر این اساس حرکت می‌کند. اگر آمریکایی‌ها کارشکنی‌های مستمری که دارند را انجام ندهند و براساس قانون و مذاکراتی که از گذشته بود کار را جلو ببرند، می‌تواند این کار به نتیجه برسد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به این سوال که «اگر برجام امضا شود، تاثیری بر گردشگری دارد؟» گفت: گردشگری را به گونه‌ای طراحی می‌کنیم که مانعی در هیچ شرایطی برای آن به وجود می‌آید.


آخرین خبرها از مذاکرات

خبرگزاری جمهوری اسلامی -ایرنا- امروز مذاکرات را در خط پایان خواند و درباره‌ی تحرکات اسرائیل برای برهم زدن این توافق نوشت: «سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی افزایش تحرکات سران رژیم صهیونیستی در آستانه رسیدن مذاکرات رفع تحریم‌ها به خط پایان که در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن است، اعلام کرد کشورش با شرکای اسرائیلی خود درباره برجام اختلافات تاکتیکی دارد.»

برخی رسانه‌ها رسیدن به توافق را با درصد بالایی محتمل دانسته‌اند و آن را منوط به تصمیم‌ کاخ سفید درمورد پاسخ ایران به آخرین نسخه از متن پیش نویس توافق وین می‌دانند. تجارت نیوز در متنی با تیتر «برجام در آستانه احیا؟/ اولین جزئیات از متن پیش‌نویس توافق» نوشت: نزدیک به یک هفته از ارائه نسخه اصلاحی ایران درباره پیشنویس توافق احیای برجام می‌گذرد اما هنوز نقاط مبهمی باقی است؛ گره هایی که اگر باز شوند، طرفین مذاکره را در یک قدمی توافق قرار می‌دهد.

به نقل از  اکوایران، هرچند ارائه پیشنهادات ایران به اروپا در زمینه متن پیشنویس توافق، احتمال حصول به نتیجه مثبت را از منظر بسیاری از تحلیلگران، افزایش داده اما همچنان موضوع تضمین توافق، گره اصلی مذاکرات و مانعی بر سر احیای برجام است.

گرچه همچنان مقامات رسمی طرفین مذاکرات ترجیح داده اند از بیان جزئیات ذکر شده در پیش نویس بپرهیزند اما برخی اظهارنظرها، جزئیاتی از متن توافق احتمالی را شرح داده اند.

گواه این مدعا اظهارات حمید حسینی فعال اقتصادی در حوزه نفت در شبکه های اجتماعی است. بنابر آنچه او مطرح کرده است، توافق احیای برجام و اجرای آن، در یک چارچوب کلی چهار مرحله دارد.

به عبارتی دیگر، پس از روز جمع بندی که همان روز توافق است، اجرای «توافق احیای برجام» در دو بازه ۶۰ روزه کلید می‌خورد و به طور کلی، اجرای این توافق در فرصتی ۱۲۰ روزه تعریف شده است.

طرفین مذاکره در ۶۰ روز نخست به عنوان «دوره تایید»، موظفند ترتیبات اجرایی توافق را مهیا سازند.

دوره ۶۰ روزه دوم نیز «دوره بازاجرا» نام گرفته که در صورت توافق طرفین برای آغاز آن، اقدامات صورت گرفته و میزان پایبندی طرفین به تعهدات راستی آزمایی می‌شود. عبور موفقیت آمیز و کم تنش از این سه مرحله، مجوزی برای ورود به مرحله چهارم خواهد بود که دوره تکمیلی توافق نام گرفته است.

این خبرها درحالی است که روزنامه‌ی وال‌استریت ژورنال در گزارشی ادعا کرده بار دیگر مسئله تضمین ها به مانعی بر سر راه توافق مبدل شده است.

خبرآنلاین روزگذشته درمورد این گزارش با تیتر «دوباره بن بست؟» نوشت: از شامگاه دوشنبه که مقامات ایرانی پاسخ خود را نسبت به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام به بروکسل ارسال کرده اند، ناظران در انتظار واکنش طرف غربی نسبت بدان هستند. در شرایطی که هنوز مفاد این پاسخ روشن نشده، برخی از منابع از نگاه مثبت اروپا نسبت به موضع تهران خبر داده اند.

لارنس نورمن، گزارشگر وال استریت ژورنال که از نزدیک مذاکرات احیای برجام را پیگیری می کند، با انتشار یاددداشتی با عنوان «ایران دوباره خواستار تضمین آمریکا در مذاکرات توافق هسته ای شد» ادعا کرده بار دیگر مسئله تضمین ها به مانعی بر سر راه توافق مبدل شده است.

به نظر می رسد درخواست‌های ایران برای تضمین از آمریکابار دیگر امیدها برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را با تردید مواجه کرده و واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی مطمئن نیستند که آیا توافق ممکن خواهد شد یا خیر.

تهران روز دوشنبه پاسخی به اتحادیه اروپا -که هماهنگی مذاکرات هسته‌ای را بر عهده دارد- ارسال کرد که در آن مخالفت اساسی با متن پیشنهادی اتحادیه اروپا ابراز نشده بود. با این حال ایران خواهان آن بود که چند مسئله در این توافق گنجانده شود. اتحادیه اروپا زمانی که پایان مذاکرات را اعلام و پیش نویس توافق پیشنهادی خود را ارسال کرد، ادعا کرده بود این پیش‌نویس، «متن نهایی» یک توافق احتمالی خواهد بود.

در این گزارش همچنین آمده است:

مقامات اروپایی از زمان ارسال پاسخ ایران در دوشنبه شب به این موضوع اشاره کرده اند که موضع ایران احتمالاً ایده سازش باشد، با این حال، آنها مدعی هستند که حل و فصل ماجرا به تهران بستگی دارد.

یک مقام بلندپایه اروپایی روز چهارشنبه به این موضوع اشاره کرد که تهران و واشنگتن می‌خواهند درباره محتوای پیش‌نویس اطمینان حاصل کنند. دو مقام غربی اشاره کردند که هیچ توافق قریب الوقوعی را پیش بینی نمی کنند، اگرچه در روزهای آینده احتمال آن باقی خواهد ماند.

خبرآنلاین همچنین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی «چند ثانیه» به پساتوافق و جزییات اجرایی توافق برجام در 120 روز پرداخته است و در این مورد نوشته است: جزئیات اجرایی توافق برجام در ۱۲۰ روز عبارتند از :

▫️خروج آنی ۱۷ بانک از تحریم

▫️پرداخت غرامت به ایران درصورت خروج مجدد آمریکا از برجام که بیشتر بصورت نمادین در توافق نهایی آورده شده است

▫️روز اول ابطال سه فرمان اجرایی ترامپ که توسط بایدن اجرا خواهد شد

▫️قابلیت فروش ۵۰ میلیون بشکه نفت ذخیره شده طی ۱۲۰ روز اول و بعدا تا روزی ۲.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی

▫️لغو تحریم ۱۵۰ موسسه ازجمله ستاد اجرایی طی چند مرحله

▫️آزادسازی ۷ میلیارد دلار در کره بلافاصله با آغاز فرایند احیایی برجام

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. عزت جان دردت به سرم، تو هم در ارزوی رئیس جمهور شدن پیر شدی بابا. میدونی توی محل (نازی اباد) چند سالی هست که اسمت شده «رئیس جمهور بعد از این» بعضیها هم تا از صدا و سیما درامدی عزت رئیس صدات میکنند! دیدی عزت چرخ گردون به ما که رسید شد عینهو بازی «مار و پله». مار با هر قدمی که برداشتیم نصیب ما شد و پله هم نصیب شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا