خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«جریمه قطع درخت در برخی مواقع گران‌تر از دیه یک انسان است»

ناصر امانی: نمی‌شود با روش 16 سال پیش پسماند تهران را مدیریت کرد

انصاف نیوز: یک عضو شورای شهر تهران گفت: جریمه‌ی قطع یک درخت در برخی مواقع گران‌تر از دیه‌ی یک انسان شده است. یکی از پرونده‌های کمیسیون 77 مربوط به قطع یک درخت انجیر که بن زیادی نداشت در منطقه 20 بود که جریمه آن ۶۵۰ میلیون ریال شد. اگر بن آن زیاد بود به بالای یک میلیارد تومان هم می‌رسید. جریمه چند ده میلیارد تومانی برای 11 درختی که در خیابان ولیعصر خشک شده هم نمونه دیگری از این جریمه‌هاست. ولی مالکان به راحتی جریمه را پرداخت نمی‌کنند بلکه شکایت می‌کنند و این پول به این راحتی به دست شهرداری نمی‌رسد. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم چون شهرداری روی پول قطع درختان حساب کرده نسبت به این موضوع بی‌تفاوت است.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران درباره شرایط جمع‌آوری زباله‌ها و نگهداشت شهر به خبرنگار انصاف نیوز گفت: متاسفانه پسماند و جمع‌آوری آن در تهران فراز و نشیب طولانی دارد و در هر دوره‌ای با تغییر مدیریت شهری این موضوع دچار چالش می‌شود و به اعتقاد من در هیچ دوره‌ای نتوانستیم به تعادل نسبی برسیم. معمولا با مطرح شدن از بالا فشاری روی خدمات شهری می‌آورند و موضوع از وضع بحران خارج می‌شود و بعد از آن به فراموشی سپرده می‌شود.

او افزود: توجه کنید که موضوع جمع‌آوری زباله‌ها یکسال اخیر چند بار در دستور کار شورای شهر تهران قرار گرفته است؟ در مقایسه با فضای سبز، مدیران شهری درباره فضای سبز چقدر حساس هستند؟ این حساسیت در رسانه‌ها هم وجود دارد و فیلم و عکس می‌گذارند. ولی در نگهداشت شهر به ویژه در حوزه پسماند و رفت و روب این حساسیت وجود ندارد و به عادت روزانه تبدیل شده است. یعنی وضع موجود را پذیرفته‌ایم.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: مخازن زباله‌ها را خود ما آوردیم و نسبت به گذشته یک قدم بزرگ و رو به جلو بود اما نزدیک به 16 سال از این روش فعلی و جمع‌آوری زباله در شهر می‌گذرد در حالی که این موضوع نیاز به نوآوری و فناوری دارد. اما شرایط نشان می‌دهد نگهداشت شهر را نمی‌توانیم با روش 16 سال پیش پیش ببریم. دو ساعت بعد از تخلیه، مخازن زباله یا لبالب پر شده یا حتی اطراف آن هم پر از زباله است. این روش قرار است تا کی ادامه پیدا کند؟ جایی از کار ما اشکال دارد و باید با پیدا کردن راهکار علمی و استفاده از تجربه کشورهای پیشرفته این مشکل را برای همیشه و به صورت ریشه‌ای حل کنیم.

ناصر امانی در پاسخ به این سوال که «آیا در دوره ششم این بحران حل خواهد شد؟»، گفت: فکر نمی‌کنم چون فعلا حساسیتی در این مورد وجود ندارد. البته دوستان عضو کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران اعلام کردند که به این موضوع ورود پیدا کردند و منتظر طرح «جامع پسماند» که مصوب دوره قبل هستند. ولی بعضی از کارشناسان می‌گویند آن طرح در حد پرداخت پول سنگینی بابت تهیه آن بوده و خروجی مناسبی نداشته است. من به عنوان عضو شورای شهر تهران نمی‌دانم این طرح جامع پسماند که در دوره پنجم آنقدر بابت آن هزینه و تبلیغ شد در چه مرحله‌ای قرار دارد و چه میزان مشکلات پسماند را در درون شهر حل کرده است؟ یا ایستگاه‌های میانی (که یکی از آنها در آستانه افتتاح است) چقدر به وضعیت شهر کمک می‌کند؟ باید منتظر بمانیم تا نتیجه این سوالات مشخص شود تا در مورد آن اظهارنظر کرد.

او با بیان اینکه «مدیران به جز معاون خدمات شهری همان مدیران قبلی هستند»، افزود: البته من قبول ندارم که در زمینه جمع‌آوری زباله‌ها دچار بحران شده باشیم ولی نابسامانی در آن وجود دارد. یکی از مشکلات اساسی این مشکل پیمانکاران هستند. آنها به هزینه تمام شده کارشان و قراردادشان با شهرداری تهران معترضند. امسال فقط 57 درصد به حقوق کارگر اضافه شده در حالی که در قراردادشان لحاظ نشده است. قراردادهای آنها 3 و گاه 5 ساله‌ است. در بازدید از منطقه 10 در یک محله کوچک اوضاع اصلا قابل قبول نبود. گزارشی که از بریانک در شورای شهر تهران ارائه دادم، گویای این مسئله بود. دیگر قابل قبول نیست که بعد از این همه سال بگوییم: «اولین مسئله مردم یک محله این است که رفت و روب خوب انجام نمی‌گیرد و بوی زباله مردم را اذیت می‌کند!» شهردار منطقه هم می‌گوید: «قرارداد پیمانکار این ناحیه از سال گذشته تمام شده و ما با خواهش و تمنا او را نگه داشتیم. افزایش حقوق امسال هم اعمال شده اما ما همان هزینه سال گذشته را آن هم نه کامل به او می‌پردازیم و گاه گاه پول او را می‌پردازیم!»

ناصر امانی در پاسخ به این سوال که «چرا هزینه پیمانکاران تامین نمی‌شود تا شهر شرایط بهتری پیدا کند؟»، گفت: باید فهرست بهای تمام شده پیمانکاران خدمات شهری به روز شود. شهرداری تهران تلاش می‌کند بخش هزینه‌های پسماند را کاهش دهد ولی افزایش قیمت‌های سرسام‌آور خدمات، تعمیرات، ماشین‌آلات، نگهداشت و حقوق کارگر را نمی‌بیند. وقتی پول حداقلی و کمتر از هزینه‌ها را به پیمانکار نه صورت کامل پرداخت شود، مشکلاتی در کار پیش خواهد آمد و پیمانکاران نمی‌تواند خدمات بهینه‌ای را ارائه کند. به عنوان مثال مخازن زباله باید شستشو شود. اما مخازن شهر را ببینید در یک ماه گذشته این مخازن شسته‌اند؟ کاملا مشخص است که نه. قیافه مخازن داد می‌زند که در یک ماه گذشته آب به خود ندیده‌اند. متاسفانه ما در این دور گرفتاریم و امیدواریم فکری به حال آن شود.

او به حساسیت روی درختان هم اشاره و تاکید کرد: در بازدید از محلات (نه از گزارش‌های موردی و فیلم‌های منتشر شده) به عینه در خیابان و کوچه‌های محلات می‌بینم که به درختان رسیدگی نمی‌شود. در این مورد تذکر هم داده و اعلام کردم که شهرداری باید درباره نحوه نگهداشت درختان معابر تجدید نظر کند.

«شهرداری در دوره‌های گذشته به قطع درختان واکنش نشان می‌داد اما چرا به نظر می‌آید که در این دوره قطع درختان برای شهرداری مهم نیست؟ برخی منتقدان قطع درختان را منبع درآمدزایی شهرداری دانستند اما واقعیت این است که شهرداری روی جریمه‌های درختان حسابی باز کرده است؟» ناصر امانی در پاسخ به این سوال و در تشریح این نوع درآمدزایی توسط شهرداری گفت: واقعیت این است که درآمد قطع درختان به حساب شهرداری نمی‌آید. من عضو کمیسیون ماده 77 هستم و پرونده‌های متعددی در این کمیسیون وجود دارد که براساس مصوبه شورای پنجم شهر تهران جریمه‌های سنگینی در نظر گرفته شده است. شاید مصوبه‌ دوره پنجم شورای شهر تهران از روی اضطرار بوده اما قیمت قطع یک درخت در برخی مواقع گران‌تر از دیه‌ی یک انسان شده است. یکی از پرونده‌های کمیسیون 77 مربوط به قطع یک درخت انجیر که بن زیادی نداشت در منطقه 20 بود که جریمه آن ۶۵۰ میلیون ریال شد. اگر بن آن زیاد بود به بالای یک میلیارد تومان هم می‌رسید. جریمه چند ده میلیارد تومانی برای 11 درختی که در خیابان ولیعصر خشک شده هم نمونه دیگری از این جریمه‌هاست. ولی مالکان به راحتی جریمه را پرداخت نمی‌کنند بلکه شکایت می‌کنند و این پول به این راحتی به دست شهرداری نمی‌رسد. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم چون شهرداری روی پول قطع درختان حساب کرده نسبت به این موضوع بی‌تفاوت است.

عضو شورای شهر تهران گفت: آقای دکتر اقراریان در شورای شهر تهران جمله‌ای گفت و دوستان ناراحت شدند! من نمی‌گویم همه شهر اما در بخش نگهداری درختان شهر رها شده و ول است. من فکر می‌کنم دوستان این جمله را از ما بپذیرند. من خواستم تصاویر خشک کردن درختان توسط یک نهاد دولتی را امروز نشان بدهم اما وقتم تمام شد. امیدوارم زنده باشم و در جلسه بعدی شورای شهر تهران آن را پخش کنم. به هر حال شهرداری لِک و لِک‌کنان پسماند را جمع می‌کند اما به اعتقاد من آنی‌تر از بحث پسماند، موضوع درختان است چون با حیات مردم سر و کار دارد و خشک کردن یک درخت یعنی 10 سال برای پرورش یک درخت شبیه به آن وقت بگذاریم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا