خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنگوی وزارت خارجه: شاید موضوعات باقی مانده از لحاظ نسبت اندک باشند، اما بسیار مهم‌اند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مردم ایران در مسیر مبارزه با تروریسم با تقدیم بیش از ۱۷ هزار شهید هزینه بسیاری پرداخته و بزرگترین قربانی این ننگ هستند.

به گزارش ایلنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران پرچم دار حقیقی مبارزه با تروریسم هستند، گفت: مردم ایران در این مسیر با تقدیم بیش از ۱۷ هزار شهید هزینه بسیاری پرداخته و بزرگترین قربانی این ننگ هستند.

کنعانی در ادامه با اشاره به هفته دولت به بیان کلیاتی از نقشه راه و دستاوردهای سیاست‌خارجی دولت سیزدهم پرداخت و گفت: آغاز به کار سخت دولت در شرایط کرونا و بحران‌های منطقه‌ای آزمایش‌هایی بود ‌که می‌توان گفت اتخاذ سیاست خارجی متوازن آثار و نتیجه خود را در عمل نیز نشان داد.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی، افزایش حجم تبادلات خارجی و روابط با کشورهای خارجی، عضویت در برخی از سازمان های منطقه ای و رایزنی های موفق در زمینه مسائل منطقه ای دیگر دستاورد دولت سیزدهم در این زمینه بوده است.

وی افزود: سیاست خارجی دولت بر مبنای سیاست همسایه محور و سیاست آسیا محور با تأکید بر نگاه به شرق و همچنین دیپلماسی اقتصادی محور از جمله برنامه‌هایی بود که دولت سیزدهم آنها را به عنوان مبانی حرکتی خود اعلام کرده بود و وزارت خارجه بر مبنای سیاستگذاری دولت در این مسیر حرکت کرد و بر مبنای نتایج حاصله شاهد شرایط خوب و امیدوار کننده‌ای هستیم و نتایج حاصله نشان داد اتخاذ این سیاست‌ها درست و مدبرانه بوده و نتایج خوب آن را در حوزه اقتصادی و افزایش حجم روابط و تبادل خارجی و افزایش روابط با کشورهای همسایه اعم از مرزی و منطقه‌ای شاهدیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: عضویت ایران در برخی سازمان‌های مهم منطقه ای و نتیجه موفق تلاش‌های دولت با برخی همسایگان و شرکای منطقه‌ای در حل و فصل بحران‌های پیچیده منطقه‌ای و مدیریت پرونده‌هایی که در حوزه‌های بلافصل منطقه‌ای ما رخ داد و می‌توانست باعث چالش شود. وزارت خارجه به عنوان عضو دولت در هفته آینده گزارش عملکرد خود را به شیوه‌های مختلف ارائه خواهد کرد.

کنعانی به با اشاره به آخرین وضعیت روند احیای برجام گفت: در آخرین دور مذاکرات وین پیشنهاداتی از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به طرفین داده شد و طرف ایرانی بر اساس اصول سازنده خود، پاسخ پیشنهادات را داد. ایران در پاسخ به پیشنهادات هماهنگ کننده اروپایی انعطاف لازم را نشان داده است هنوز پاسخی از طرف آمریکایی دریافت نشده است.

وی گفت: بهتر است به روایت‌های غیررسمی اهتمام نکنیم، چرا که باید بر اساس روند واقعی و اظهار نظرهای رسمی قضاوت کنیم. باید بر روی همه موضوعات مورد مذاکره توافق بشود، شاید موضوعات باقی مانده از لحاظ نسبت اندک باشند، اما موضوعات بسیار مهمی هستند. مذاکرات حساس است و باید در فضای مذاکره مبتنی بر داد و ستد دیدگاه‌های رسمی کشورها راجع به روند و نتیجه مذاکره اظهارنظر و قضاوت کنیم. تا اینجای کار پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشتیم ولی مذاکرات یک مجموعه است و باید روی همه موضوعات مرتبط با مذاکره توافق شود و تا زمانی نشود نمی‌توانیم بگوییم به توافق رسیدیم و نسبت به مرحله بعدی پیش دواری و یا به استقبال برویم.

کنعانی عنوان کرد: ایران در مذاکرات در ادوار گذشته و دور اخیر جدی و سازنده و مسؤولانه حضور یافت. به پیشنهادات طرف اروپایی به موقع پاسخ داد هم مبتکرانه عمل کرد و هم انعطاف لازم را برای دستیابی به توافق نشان داد. اما آنچه مهم است تا الان تعلل طرف آمریکایی در ارائه پاسخ است وگرنه ما در این زمینه به موقع عمل کرده و نشان دادیم مسئولانه عمل کردیم. دولت آمریکا مسئول شرایط کنونی برجام و عدم اجرای توافق تا الان است و در روند جاری هم دولت آمریکا مسؤول وضعیت کنونی است و اگر اراده جدی را در عمل نشان دهد و در قول و عمل مسئولانه عمل کند، می‌توانیم به سمت بعدی برویم.

وی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده ایران با هدف تامین منافع ملت و تحقق منافع قانونی دولت و ملت در میز مذاکرات حضور یافت، گفت: در مسیر مذاکره به صورت جدی و حرفه‌ای عمل کردیم و در این مسیر پای کار ایستاده‌ایم. ایران معطل طرف مقابل باقی نخواهد ماند. بارها و بارها از سوی مقامات عالی ایران اعلام شده که ما روند معیشت مردم و اقتصاد کشور را به روند مذاکرات گره نخواهیم زد و مذاکرات رفع تحریم‌ها را یکی از موضوعات حوزه سیاست خارجی تلقی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: تأکید می‌کنیم تعلل آمریکا در ارائه پاسخ و بی‌عملی طرف اروپایی مسائل داخلی دولت آمریکا و فشار تندروها در داخل آمریکا یا فشار لابی صهیونیستی بر دولت آمریکا و یا فرسایشی کردن مذاکرات که شواهد آن را می‌بینیم ایران را از پیگیری اولویت‌هایش باز نخواهد داشت و ایران معطل هیچ یک از این موارد نخواهد بود. اگر ایران نیازمند توافق است آمریکا و طرف اروپایی بیش از ایران نیازمند توافق هستند.

وی گفت: تیم ایران جدیت کامل نشان داد و در عین ابراز تمایل و اثبات عملی مبنی بر اینکه دنبال توافق هستیم ولی بر منافع مشروع دولت و ملت خواهد ایستاد و از خطوط قرمز عدول نخواهد کرد. به دنبال توافق خوب، قوی و پایدار هستیم. توافق خوب به این معنا که منافع ایران تامین و پایدار باشد و در روند اجرا بازه زمانی باشد که برای ایران اثبات شود طرف مقابل بر تعهداتش ایستاده و برای بار دوم از یک سوراخ گزیده نخواهیم شد. 

ناصر کنعانی در ارتباط با موضوع تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا نیز بیان داشت: هیچگاه سرنوشت زندانیان را به مذاکرات لغوتحریم‌ها گره نزدیم و موضوع تبادل زندانیان را خارج از چارچوب برجام پیگیری کردیم که در این مسیر امکان تبادل وجود داشت اما با بی عملی طرف مقابل و شعار و اظهار نظر رسانه ای او مواجه شدیم.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، شهروندان ایرانی به دلیل دور زدن تحریم های غیرقانونی آمریکا زندانی شده اند و بازداشت آن‌ها غیر انسانی و غیرقانونی است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین وضعیت مذاکرات ایران و عربستان هم گفت: موضوعات مشترک و متعددی با عربستان در حوزه دوجانبه و منطقه‌ای داریم و گفت‌وگوها برای از سرگیری روابط رسمی دو کشور تامین کننده منافع دو طرف خواهد بود. اختلاف نظرات و موضوعات پیچیده‌ای وجود دارد و گام‌های خوبی را به سمت جلو برداشتیم و روند مذاکرات مثبت بوده است. از سرگیری روابط به سرعت انجام نمی‌شود.

بنا به گفته کنعانی اراده سیاسی وجود دارد و از سوی طرف عربستان شاهد گام‌های متقابل بودیم و باید خوشبین باشیم در مسیر ارتباطات و گفت‌وگوهای دیپلماتیک بتوان گامی را به سمت جلو برداشت. شرایط در منطقه مثبت است و می‌تواند امیدواری ایجاد کند که در روابط با همسایگان و منطقه به سمت جلو در حال حرکت است.

وی درباره پرونده حمید نوری و اسداالله اسدی و خدمه ایرانی هواپیما در آرژانتین گفت: موضوعاتی است که جزو پروند‌های جاری ماست. هواپیما متعلق به ونزوئلاست و آنچه برای ما حائز اهمیت است وضعیت پنج تبعه ایرانی است و گفت‌وگوها در تهران و بوینِس آیرس و همچنین ونزوئلا ادامه دارد. هنوز در این ارتباط تحول خوشایندی رخ نداده و تاکید می‌کنیم که شهروندان ایرانی هیچ جرمی مرتکب نشدند و ضرورت دارد دولت آرژانتین نسبت به آزادی آنها در اسرع وقت اقدام کنند. ایران در پیگیری حقوق کنسولی شهروندان خود کوتاهی نخواهد کرد. در ارتباط با نوری و اسدی پیگیری‌ها در سطوح مختلف ادامه دارد و جزو موضوعات اولویت دار دستگاه دیپلماسی است و به مسؤولیت‌های خود واقف هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر وزیر خارجه کشورمان به آفریقا نیز اظهار داشت: حوزه آفریقا و گسترش روابط ایران با این حوزه همواره از اولویت‌های دولت‌های جمهوری اسلامی ایران از گذشته تا الان بوده است. دولت سیزدهم در این خصوص اهتمام و توجه ویژه‌تری دارد و شاهد تحولات مثبتی در ماه‌های گذشته در روابط با این حوزه بودیم. نسبت رشد روابط اقتصادی و تجاری ما با این کشورها و گفت‌وگوها و مذاکراتی که صورت گرفته و هیأت‌هایی که مبادله شده و مبادله خواهد شد. هیأت‌ عالیرتبه اقتصادی موریس به تهران سفر بسیار خوبی بود و مذاکرات خوبی در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، کشاورزی، شیلات و … انجام و اسناد خوبی امضا شد.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان امروز آغاز سفر امیرعبداللهیان به کشورهای آفریقایی مالی و تانزانیا و زنگبار خواهیم بود و این سفر در راستای سیاست خارجی ایران و مبتنی بر تاکیدات آیت‌الله رئیسی مبنی بر توجه به آفریقا و ظرفیت‌های این منطقه است و ان‌شاءالله زمینه‌ای شود برایی گسترش روابط.

کنعانی در پایان ابراز امیدواری کرد که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد و زمینه‌سازی‌هایی که صورت گرفته شاهد افزایش تبادل هیأت‌های رسمی بین ایران و کشورهای آفریقایی باشیم و در پرتو این هیأت‌ها و گفت‌وگوها حجم روابط اقتصادی ایران با این کشورها ارتقا یابد. براساس آماری که تا الان وجود دارد حجم روابط تجاری بین ایران و کشورهای آفریقایی نسبت به سال قبل دو برابر افزایش یافته و از حدود ۶۰۰ میلیون دلار در سال به بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است. براساس دستورالعمل به سفارتخانه‌ها در حوزه آفریقا شاهد پویایی بیشتر نمایندگی‌های خود خواهیم بود و امیدواریم در همین چارچوب مناسبات تجاری و اقتصادی ایران با حوزه آفریقا شکوفایی بیشتری را شاهد باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا